| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 34

الموضوع: 4X4

الصورة الرمزية electroman

الحالة : electroman غير متواجد حالياً

افتراضي 4X4 - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

سلام لشباب احلى منتدى .. انا عضو جديد بعد ماسمعت عنه و عملت عضوية النهارده ..
    ياريت حد من الخبرا يقوللنا ايه باظبط الفرق بين العربيات العادية و العربيات 4x4 و مميزات و عيوب
    الدفع الرباعى و هل هى مناسبة للسواقة جوه البلد و الا مناسبة للسفر فقط ؟ و هل استهلاك البنزين جامد و الا عادى ؟ ..
    معهلش اسئلة كتير علشان عاوز عربية عاليه و بفكر فى التريوس بلذات .. شكلها حلو و سعرها
    معقول .. فى كمان ماتريكس و كروس فوكس عربيات عاليه بس مش عاجبنى اوى شكل الماتريكس
    و خايف من توكيل الفولكس ... طبعا فى عربيات عالية و 4X4 تا نية بس اسعارها شديدة نار ؟؟
    و تحياتى للجميع من اخوكم محمود يسرى

افتراضي -

مش عارف يا جماعة هل موضوع العربيات 4/4 ده مناسب فى القسم التعليمى و الا احطه فى المنتدى العام و الا فى قسم التريوس و الا ايه يا ريت اللى يعرف يدينا فكره .. معلش مستجد فى المنتدى .. :-) :-)

محمود

الصورة الرمزية OsKaR

النوع : ذكر

الاقامة : Elharam

السيارة: matrix

السيارة[2]: nubira

دراجة بخارية: -

الحالة : OsKaR غير متواجد حالياً

افتراضي -

NOTE THAT MATRIX IS NOT A 4X4 CAR

سبحان الله عدد ما خلق من الملائكة وما خلق من الأنعام والأنام

الصورة الرمزية fahd_628

الاقامة : الأسكندرية

السيارة: I30 & Megane estate

السيارة[2]: E36 Coupe 328i

دراجة بخارية: .

الحالة : fahd_628 غير متواجد حالياً

افتراضي -

بص يا باشا التيريوس و الفيتارا و الحاجات دية متعتبرش 4x4 بمعنى الكلمة يعنى هية معمولة مثلا لرملة بسيطة او صخر بسيط و كدة لكن مثلا مينفعش تخش بيها فى رملة بحر
    كمان بتبقى اقصى سرعة مش كويسة و الثبات برضة و مبيبقوش مريحين

مثال

التريوس اقصى سرعة ليها 160 بس ( طبعا سرعة مناسبة جدا لبلدنا )

و على فكرة الماتريكس مش 4x4

و فية كمان فرق سعر كبير

يعنى التريوس فى حدود 120 و الماتريكس فى حدود 82

الحمد لله
    [sor2]http://farm3.static.flickr.com/2639/3939929853_4547d6e150.jpg[/sor2]

الصورة الرمزية Abu Aly

الاقامة : Cairo

الحالة : Abu Aly غير متواجد حالياً

افتراضي -

شكرا يا جماعة .. انا المهم عندى اولا عاوز عربيه عالية شوية مش لازم ضرورى 4 فى 4 ..و كمان معظم استخدامى
    جوه البلد ..سئوالى كان عشان عرفت ان التريوس عاليه و كمان 4 فى 4 و معنديش فكرة بصراحة عن عربيات الدفع
    الرباعى .. يعنى لو كانت ليها ميزة كبيرة يبقى افضل تكون عاليه و 4 4 فى نفس الوقت و شكر لكل الردود ..

الصورة الرمزية Ahmed Hassan

الاقامة : Port Said

السيارة: N/A

السيارة[2]: BMW 330i

دراجة بخارية: N/A

الحالة : Ahmed Hassan غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Aly
    شكرا يا جماعة .. انا المهم عندى اولا عاوز عربيه عالية شوية مش لازم ضرورى 4 فى 4 ..و كمان معظم استخدامى
    جوه البلد ..سئوالى كان عشان عرفت ان التريوس عاليه و كمان 4 فى 4 و معنديش فكرة بصراحة عن عربيات الدفع
    الرباعى .. يعنى لو كانت ليها ميزة كبيرة يبقى افضل تكون عاليه و 4 4 فى نفس الوقت و شكر لكل الردود ..
    لو عايز عربيه للبهدله اعتقد اللادا و البيجو الـ 405 اللي معاك تقوم بالواجب و ملهاش لازمه الماتريكس :D

Thanks
    Ahmed Hassan
    When all you have is a hammer, everything looks like a nail

الصورة الرمزية MMamdouh

الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

السيارة: Daewoo Lanos I 1999

السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

افتراضي -

اولا فيه حكمة بتقول الجيب اتعمل عشان الجبل يبقى ملهاش لزمة تجيب عربية 4500 سى سى زى الدبابة عشان تشوف امكانياتها الخارقة و انت بتركن فى باركنج كارفور :roll:

فيه عربيات تانية صغيرة بتحاول تتمحك فى الجيب زى التيريوس و الكروسفوكس و الفيتارا و دى انا مقدرش اقول عليها جيب لانها لو دخلت الصحرا بجد حتقول الحقونى... دا غير ان قيادتها جوة البلد حتبقى متعبة لانها المفروض تبقى ناشفة و عالية و بالتالى القيادة السريعة و الثبات من الامور اللى متفكرش حتى تحلم بيها

ناس كتير بتفتكر انها لما تركب شروكى انها معاها عربية تسبق اى حد... و دى غلطة كبيرة لان المواتير و العفشات دى مش معمولة للجرى... صحيح هى مواتير عفية و بتجرى العربية بس مفيش ثبات يكمل الموضوع دة و اكبر دليل كمية الشروكى المقلوبة و بتتصلح فى الحرفيين.

و كمان لو حد بيتابع مطاردات الشرطة اللى بتيجى على Most Amazing Videos حيشوف العربيات الجيب دى بتبقى عاملة ازاى فى الملفات و المناورات على سرعة عالية... مش كل عربية فيها موتور جراية

اللى بدا يوازن بين النقطتين هى البورش الكاين و الBMW x5 و ان كنت برضة شايف انها مش عربيات جيب بجد لان المسافة بين الجيب و العربية العادية كبير اوى و صعب عربية تجمع بين الاتنين و تبقى كفائتها 100% فى الاستخدامين

فى النهاية انا لو مكانك حجيب عربية ملاكى تستحمل و خلاص بدل قصة الجيب دى

MMamdouh

What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care

[marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

[marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]

افتراضي -

يا عم ممدوح و يا عم احمد .. يظهر قريتم رسالتى بسرعه ... انا مش عاوز عربيه جيب بالتحديد و انما اساسا عربية
    عاليه عن الارض كرسيها عالى و سقفها عالى عشان انا طويل و عندى مشكلة فى الركبه و مشكلة فى فقرات الرقبة
    بالاضافة للسمنه يعنى مش عايز عربية احنى و اعوج رقبتى جامد و انا داخلها او اتنى الركبة جامد عشان اعرف اقعد .. و انا
    مش ناوى اتشاقى واروح سيوه و لا امر على حقل الغام العلمين و ما شابه !! ( قلت استعمالها اساسا جوه البلد ) .. انا سألت على نظام 4 4X فقط عشان عرفت ان التريوس و انا فكرت فيها اولا كعربية عالية لكن بما انى علمت من التوكيل ان فى منها 2x4 , و فى منها كمانا 4x4 فقلت اسأل الاعضاء اللى عندهم فكرة ايه مزايا و عيوب نظام الدفع الرباعى ..و على مش بحب عربيات الجيب الكبيرة عشان انا مش شغال و الحمد لله من بتوع الحراسات الخاصة !! و عندى عربية واحدة 405 قديمة شوية عايز اغيرها اما اللادا المتينة فدية بتاعة جوز شقيقتى ابو على و هو اللى عرفنى بالمنتدى و لكم تحياتى

الصورة الرمزية MMamdouh

الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

السيارة: Daewoo Lanos I 1999

السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

افتراضي -

نصيحة انزل المعارض و اقعد فى كل عربية عشان تعرف مين فيهم اريحلك... و على فكرة التيريوس القديمة ديقة موووووت و ناشفة موووووت

لو انت معاك 405 و كانت مريحاك فيما يخص قعدتها يبقى بص على الالنترا و النوبيرا و الاوبترا... اعتقد اليارس و الكورولا و اللانسر فيهم وسع ممكن يناسبك بس فى النهاية لازم انت اللى تقعد فى العربية و تشوف القاعدة مناسبة ليك ولا لا... انا عن نفسى قصير و الوسع مش فارق معايا خالص

MMamdouh

What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care

[marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

[marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]

افتراضي -

hasad">

على فكرة التيريوس القديمة ديقة
    انا فعلا قعدت فى االتريوس لجديدة و هى اوسع من القديمة و طبعا عالية لكن مسقوتهاش .. لكن مش متأكد من متانة العربية
    و ثباتها حتى 140 كيلو و اسعار قطع الغيار و الصيانة و هل فرق سعر بين 2 x و 4 4x يستاهل و الا لا خصوصا ان
    التيروس 2 فى 4 بدون ABS و الا التيريوس كلها متستهلش مع انها يابانى ؟ .. واضح ا نك مش متحمس للتريوس
    عموما ..

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات