| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 59 من 75 الأولىالأولى ... 9 49 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 69 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 581 إلى 590 من 744

  1. #581

    الصورة الرمزية أبومعاذ

    رقم العضوية : 1862

    تاريخ التسجيل : 22Aug2007

    المشاركات : 5,726

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo Elobour

    السيارة: maruti

    السيارة[2]: Gen-2

    دراجة بخارية: no

    الحالة : أبومعاذ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hashour مشاهدة المشاركة
    al salam alikom
    kindly check comments of sheikh ali wl-salos in this link
    http://www.nilemotors.net/nile/24323-a-4.html
    هو دا الرد اللي كنت هقوله بس الاخ جزاه الله خير وفر عليا
    الشيخ علي السالوس قايل ان العقد دا لازم يتعدل عشان يبقى شرعي
    اي حد هيفتي ان العقد دا شرعي يقول على اي اساس
    وانا مش بتهم حد انا بس بذكر نفسي واياكم باننا مش اهل الفتوى وبالتالي محدش فينا يفتي التاني اللي عايز فتوى في الاقتصاد عنده الشيخ علي ربنا يحفظه ممكن يروح يساله

    ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس


  2. #582

    الصورة الرمزية amirserag

    رقم العضوية : 54742

    تاريخ التسجيل : 04Dec2009

    المشاركات : 4

    الحالة : amirserag غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبومريم مشاهدة المشاركة
    هو دا الرد اللي كنت هقوله بس الاخ جزاه الله خير وفر عليا
    الشيخ علي السالوس قايل ان العقد دا لازم يتعدل عشان يبقى شرعي
    اي حد هيفتي ان العقد دا شرعي يقول على اي اساس
    وانا مش بتهم حد انا بس بذكر نفسي واياكم باننا مش اهل الفتوى وبالتالي محدش فينا يفتي التاني اللي عايز فتوى في الاقتصاد عنده الشيخ علي ربنا يحفظه ممكن يروح يساله
    \
    الاخ ابو مريم ياريت لو حضرتك معاك تليفون الشيخ تضعه للاهمية

    وجزاكم الله خير


    وبالنسبة لموضوع التقسيط اعتقد ان موضوع فايدة سنوية ده ربا
    لان مثلا حضرتك اشتريت عربية ثمنها كاش 80000 دفعت 30000 وباقي 50000

    هتقسط الخمسين علي سنة 54000 علي سنتين 58000 وهكذا .

    المعرض كده قسط فلوس مش عربية يعني بالبلدي عليك دين للمعرض 50000 هتدفع علي سنة هبكون 54000 علي سنتين 58000

    والله المستعان


  3. #583

    الصورة الرمزية ShoumaShaheen

    رقم العضوية : 54135

    تاريخ التسجيل : 29Nov2009

    المشاركات : 63

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo Egypt

    السيارة: بفضل الله ماتريكس 2010

    السيارة[2]: 128 Fiat سابقا

    الحالة : ShoumaShaheen غير متواجد حالياً

    Lightbulb -

    السلام عليكم يا جماعة الخير

    بما إننا بتكلم فى أمور متعلقة بالشرع و بما إننا لسنا بأهل للفتوى يبقى لازم نتفق إن محدش فينا يقول الألفاظ دى :
    [all1=#29469e]أنا رأيى , أنا شايف , أنا بأعتقد [/all1]
    ومع بالغ إحترامى الشديد لك يا أخى يا أمير , و أرجو أن لا تأخذ كلامى على محمل عدوانى أو شخصى
    ولكنى أقول هذا الكلام من ناحية قول الله تعالى فى صورة العصر{و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر}

    فواجب علينا أن نتواصى و أن نتناصح فيما بيننا بالحق
    و حققك عليا يا أخى يا أمير أن أنبهك إلى خطورة التحدث فى الأمور الشرعية بالرأى الشخصى
    فما كان يجب أن تقول الجملة التالية :

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amirserag مشاهدة المشاركة
    وبالنسبة لموضوع التقسيط اعتقد
    فواجب علينا أن لاندخل الهوى فى الأمور المتعلقة بالشرع و إلا لفسد الدين بالكلية
    وأكرر يا أخى يا أمير إنى بأذكر نفسى و أيانا بالكلام ده لخطورته الشديده

    و إحنا طبعا عارفين جزاء من يتحدث فى الدين بغير علم

    فيما يلى رأئ الشرع فى مسأله القسط :

    ما حكم شراء السيارات بالتقسيط من معرض سيارات مباشرة بدون وساطة بنك ؟
    الإجابة:
    البيع بالتقسيط يعنى زيادةثمن السلعة نظير تقسيط ثمنها وهذا جائز بشرط أن يتم الاتفاق بين الطرفين على مجمل سعرالبيع ومواعيد سداد الأقساط بوضوح، وضرورة أن تكون الزيادة جزء من السعر وغير منفصلة عنه .
    ولا تكون هناك زيادة مقابل التأخر فيالتسديد فلو كان سعر السيارة نقدًا عشرة آلاف مثلاً، وسعرها بالتقسيطاثنا عشر ألفًا إذا كان التسديد على سنة، أو ثلاثة عشر ألفًا إذا كان التسديد علىسنتين، فإنه لا بد أن يتفق الطرفان في مجلس العقد على الطريقة التي سيتم بها البيعإن كان نقدًا أو بالتقسيط على سنة أو بالتقسيط على سنتين، فإذا اتفقا مثلاً علىالتقسيط على سنة فلا يجوز أن تكون هناك فوائدُ في حالة التأخر عن سداد قسط منالأقساط.
    والخلاصة:
    أنه لا بأس من شراء السيارة بالتقسيط بشرط إتمامالاتفاق على طريقة الدفع من غير أن تكون هناك نسبة زيادة عند التأخر في السداد،والله أعلم.

    المصدر : أ . د / عبد الرحمن البر


    موقع إخوان أون لاين - 28/02/2006م




    #5062a8

    و بناءا على كلامى السابق ده أنا حأرد على كلامك ياأخى أبو مريم :

    بأكرر تانى كلامى اللى قلته من حوالى يومين : إنى قرأت الموضوع ده صفحه صفحه بسبب أهميته الشديدة ليا
    و كنت سعيد جدا بيكم يا جماعة الخير و أنتوا من سنة و نصف تقريبا و أنتوا بتبحثوا على الحلال اللى بيرضى الله سبحانه و تعالى

    و تابعت فى الموضوع ده إزاى كنتم بتتكلموا على الطرق و البدائل المتنوعة لعمل قسط إسلامى بعيد عن أى شبهة

    ففى البدايه كنتم بتتكلموا على نظام عبداللطيف جميل
    ثم بدأتم تتكلموا على نظام كونتاكت الإسلامى
    و بعدين عملتم مقارنات ما بين النظامين و أيهم أقرب للشرع

    و شفت محاولاتكم فى عرض النظامين على عدد من الشيوخ للأخذ برأى الشرع فيهم
    و سعدت جدا بمحاولاتكم لتغيير العقود دى لإزالة إى شبه أو أى مخالفات شرعية

    و شفت لما إتصدمتم بنظام كونتاكت و إنهم بيخدعونا و معندهمش أمانة و بيضحكوا على المشايخ عن طريق عمل عقد كل بنوده موافقة للشرع لكن كل المخالفات لازالت موجودة فى ملحقات العقد

    بعد كده شفت رأيى حد فيكم يا جماعة الخير و هو بنك فيصل فرع عباس العقاد و إنه نظامى إسلامى أقره الشيخ علي السالوس

    و شفتكم يا أخى يا أبومريم و أنتوا بتحاولوا تقابلوا مدير البنك دة لسؤاله عن العقد و الإجراءات
    و حسيت إنكم كنتم تقريبا مستغربين الموضوع ده لإحساسكم إن موضوع البنك ده فى شبهة

    إلى أن جاء الأخ محمد سامى جزاه الله خيرا و قال رأى الشيخ الدكتور حسين شحاتة فى الصفحة التالية :

    http://www.nilemotors.net/Nile/24323-a-16.html

    تعريف بالدكتور حسين شحاتة:
    • دكتوراه الفلسفة في المحاسبة الإدارية من جامعة براد فورد ـ إنجلترا .
    • أستاذ المحـاسبة والمراجعة بكليـة التجارة جامعـة الأزهر، ورئيس قسـم المحاسبة الأسبق.
    • يُدَرِّسْ علـــوم الفكر المحاسبي الإسلامي، ومحاسبة الزكــاة بالجامعــات العربيــة والإسلامية.
    • محاسب قانوني، وخبير فى المحاسبة والمراجعة والزكاة.
    • مستشار مالي وشرعي للمؤسسات المالية والإسلامية .
    • مستشار لمؤسسات وصناديق الزكاة فى العالم الإسلامي.
    • مستشار لهيئة المحاسبة والمراجعة الإسلامية بالبحرين.
    • عضو الهيئة الشرعية العالمية للزكاة - الكويت.
    • عضو جمعية الاقتصاد الإسلامي - مصر.
    • عضو المجلس الأعلى لنقابة التجاريين.
    • الأمين العام لشعبة المحاسبين والمراجعين المزاولين.
    • له العديد من المؤلفات في مجال الفكر المحاسبي الإسلامي، والفكر الاقتصادي الإسلامي، والفكر الإسلامي، وموسوعة فقه ومحاسبة الزكاة.


    و عشان أتأكد من مصداقية ذلك الدكتور : قمت بزيارة موقعه www.darelmashora.comعشان أعرف طريقة كلامه إيه
    قلت لو وجدته مثلا إنه بيقول إن فوائد البنوك حلال : مكنتش حصدقه بعد كده فى أى حاجه بيقولها

    لكنى وجدت فى الموقع ده مواضيع كويسة و موافقة لكلام معظم العلماء الربانيين اللى فى العالم الإسلامى كله.
    فبصراحة حسيت إنه رجل ثقة (أحسبه كذلك و لا أزكى على الله أحد) و قلت واضح إنه أهل للفتيا فى مواضيع الإقتصاد الإسلامى و الربا و ما شابه

    فلقيت الراجل ده بيقول رأيه فى موضوع عبد اللطيف جميل كالتالى :

    ج- رأي الشيخ بالنسبة للشركة العالمية وبعد الاطلاع على العقد:
    1- توجد بعض الملاحظات ولكنه أقرب للشرع
    2- أقترح الشيخ بعض التعديلات على صيغة العقد ليخرج عن الالتباس ويتحدد المعنى
    3- بالنسبة لحظر البيع قال أنه لا توجد به مشكلة
    4- بالنسبة لحفظ الملكية للشركة حتى انتهاء الأقساط: قال أنه يوجد رأيين أحدهما لا يجيز ذلك والأخر يجيز ذلك عند خوف عدم السداد ونأخذ به عند الضرورة
    5- بالنسبة للتعويض عند المماطلة: قال هو ضروري لكي ينتظم الناس فى السداد طالما أنها ليست فائدة على الأقساط ولكنه اقترح كتابة "أن التعويض يلغى إذا تأكدت الشركة أن المشتري معسر ولايستطيع الدفع" لأن إمهال المعسر من الاسلام -"المعسر هو من لا يستطيع دفع الدين فعلا"
    6- بالنسبة لباقى العقد اقترح الشيخ بعض التعديلات غير الجوهرية وقال أنها أفضل
    7- خلاصة قول الشيخ أن العقد لا بأس به عند الاحتياج لشراء سيارة ويفضل تغييره وايضاح المعاني الغير واضحة ويفضل إلغاء التأمين وإلا فيكون مع شركة إسلامية



    وعايزك ياأخى يا أبو مريم تنتبه لحاجة مهمة : إن الكلام ده كان بتاريخ 20 يونيو 2008
    يعنى من أكثر من سنة و نص

    و دلوقتى بعد سنه و نص أقدر أؤكد لك إن عبد اللطيف جميل غير بعض النقط اللى كانت فى العقد ده
    على سبيل المثال : موضوع التأمين الإجبارى كان موجود قبل كده لو كنت حتدفع مقدم أقل من خمسين فى المية و لو مش عايز تأمين كنت لازم تتدفع 50 % مقدم
    دلوقت تقدر تتدفع 25% بس و من غير تأمين
    و يكفى إنه مفيش بنك فى النص
    و يكفى إنه مفيش غرامة تأخير
    و يكفى سمعتهم الكويسة فى السوق ....

    أى نعم هما شروطهم ممكن تكون مشددة شويه : يعنى مثلا زى ما بيمضوك عليا كمبيالات شهريه لك كمشترى و زوجتك كضامن , فكمان بيمضوك على وصولات أمانه بعدد السنين أنت و زوجتك , فده من باب إنه بيضمن حقه عشان محدش ينصب عليهم

    و النظام ده موجود مع أى حد تانى عايز تجيب منه عربيه بالقسط المباشر معاه



    أنا مش جاى أعملهم إعلانات ولا حاجة ..... لكنى حبيت أوضح الصورة الحالية لتعاملهم معانا
    و بأقترح لو حد يقدر يجيب صورة العقد و نقوم بعرضها على أكثر من شيخ عشان نتأكد أكثر

    و فى الأخر أنا أسف على الإطاله : و أسأل الله الإخلاص فى القول و العمل

    أخوكم هشام

    سبحانك اللهم و بحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك و أتوب إليك

    .


  4. #584

    الصورة الرمزية mhoss

    رقم العضوية : 12507

    تاريخ التسجيل : 08Jun2008

    المشاركات : 742

    النوع : ذكر

    الاقامة : شهــــــــر عشـــــــــرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: جيتــــــــــــــــز 2010

    دراجة بخارية: N\A

    الحالة : mhoss غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    نعم.و انا كمان اخذت بقول الشيخ حسين شحاته و أشتريت العربية من عبد اللطيف جميل...

    و هناك فرق بين عقد غير شرعى (فاسد) و عقد يحتوى على بنود فاسده فى نفسها غير مفسده للعقد..(حديث بريرة)...

    و الشيخ حسين دكتور اقتصاد إسلامى فى جامعة الازهر نحسبه على خير...

    و اخترت انى أبعد عن موضوع البنوك ده خالص فى موضوع السيارات...و عبد اللطيف ده معرض فى شارع السودان عنده عربيات و نشاطه ينحصر فى تقسيط السيارت...و سلمنى مبايعة من غبور للمعرض الاول ثم مبايعة من المعرض لعبد اللطيف ثم مبايعة من عبد اللطيف لى...
    و روحت استلمت العربية من عنده...و لله الحمد والفضل...


  5. #585

    الصورة الرمزية amirserag

    رقم العضوية : 54742

    تاريخ التسجيل : 04Dec2009

    المشاركات : 4

    الحالة : amirserag غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    [QUOTE=ShoumaShaheen;3872170920]السلام عليكم يا جماعة الخير

    بما إننا بتكلم فى أمور متعلقة بالشرع و بما إننا لسنا بأهل للفتوى يبقى لازم نتفق إن محدش فينا يقول الألفاظ دى :
    [all1=#29469e]أنا رأيى , أنا شايف , أنا بأعتقد [/all1]
    ومع بالغ إحترامى الشديد لك يا أخى يا أمير , و أرجو أن لا تأخذ كلامى على محمل عدوانى أو شخصى
    ولكنى أقول هذا الكلام من ناحية قول الله تعالى فى صورة العصر{و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر}

    فواجب علينا أن نتواصى و أن نتناصح فيما بيننا بالحق
    و حققك عليا يا أخى يا أمير أن أنبهك إلى خطورة التحدث فى الأمور الشرعية بالرأى الشخصى
    فما كان يجب أن تقول الجملة التالية :


    فواجب علينا أن لاندخل الهوى فى الأمور المتعلقة بالشرع و إلا لفسد الدين بالكلية
    وأكرر يا أخى يا أمير إنى بأذكر نفسى و أيانا بالكلام ده لخطورته الشديده

    و إحنا طبعا عارفين جزاء من يتحدث فى الدين بغير علم


    اخي الفاضل الاستاذ هشام السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    اولا انا مش بفتي في المسألة والدليل قولي انا اعتقد لاني لست اهلا للفتوي

    ثانيا المثال الذي ضربته بيحصل من معارض كثيرة واخي الاكبر كان واقع فيه لانه كان شاري عربية
    اوكتافيا a5 وكان باقي عليه جزء من فلوسها قسطه للمعرض وليس للبنك بزيادة فسألنا احد المشايخ
    الثقات الذي افتي بأن هذا ربا باجماع المجمع الفقهي ولعدم تذكري للفتوي لانها كانت شفهية منذ اكثر من عام فقلت اعتقد وعرضت المثال الواضح علي ذلك .

    ثالثا حضرتك اتهمتني باتباع الهوي في الفتوي وانني سافسد الدين بالكلية وهذا اتهام خطير لا اقبله
    فعليك ان تتقي الله في اتهاماتك لانك لا تعلم السرائر واي هوي تراه في كلامي هذا .هل اخبرت حضرتك ان تبتعد عن كذا وتسلك طريق كذا ام انني أعطيت مثالا واضحا علي حالة ربوية
    تفعلها معارض السيارات ويقع فيها الكثير .ثم ان حضرتك تقول انك قرأت الموضوع باكمله فسبحان
    الله موضوع من 59 صفحة لم يلفت انتباهك الا كلمة انا اعتقد التي كتبتها مع انها كانت اول مشاركة
    اكتبها يعني حضرتك لا تعلم اتجاهاتي متبعا للهوي ام لا .نصيحة اخيرة لحضرتك بلاش تسقط الالفاظ الرنانة علي امور بسيطة يعني مش معني اني قلت انا اعتقد اصبحت متبعا للهوي وسأفسد الدين
    بالكلية وتذكر قوله تعالي عن خليله المصطفي صلي الله عليه وسلم (فبما رحمةٍ من الله لنت لهم ولو كنت فظا غليظ القلبِ لانفضوا من حولك)


  6. #586

    الصورة الرمزية أبومعاذ

    رقم العضوية : 1862

    تاريخ التسجيل : 22Aug2007

    المشاركات : 5,726

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo Elobour

    السيارة: maruti

    السيارة[2]: Gen-2

    دراجة بخارية: no

    الحالة : أبومعاذ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هل لأنه أقرب للشرع يجوز التعامل بيه؟
    السؤال دا استفساري وليس استنكاري

    ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس


  7. #587

    الصورة الرمزية mhoss

    رقم العضوية : 12507

    تاريخ التسجيل : 08Jun2008

    المشاركات : 742

    النوع : ذكر

    الاقامة : شهــــــــر عشـــــــــرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: جيتــــــــــــــــز 2010

    دراجة بخارية: N\A

    الحالة : mhoss غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبومريم مشاهدة المشاركة
    هل لأنه أقرب للشرع يجوز التعامل بيه؟
    السؤال دا استفساري وليس استنكاري
    نعم...فى ظل غياب الطرق الشرعية...

    بالنسبة لبنك فيصل فرع مدينة نصر...(توضيح بسيط)...

    انا كنت من اشد المتحيزين للتعامل معهم و قمت بإرسال اصدقاء لى فى العمل الى البنك و لكنهم رجعوا بما يلى...
    1- سوء المعاملة من الموظفين...
    2- نفس إجراءات البنوك الاخرى (الربويه)
    3- لازم تروح لمدير البنك و تقوله إنك من طرف الشيخ على السالوس علشان يظبطلك الإجراءات (ممكن ده يسمى إيه..!!!)
    و الشيخ كان يحيل على البنك منذ فترة كما تعلم مع عدم صحة ترتيب إجراءاته...

    علشان كده فضلت ابعد عن البنوك فى موضوع السيارات ده خالص و رحت معرض متخصص فى التقسيط مع بعض المخالفات فى بنود العقد
    التى أتفق معك فى أن منها شروط مجحفه غير منصفه...
    بس زى ماقلت قبل كده هى شروط فاسدة فى نفسها غير مفسدة للعقد...
    و الحمد لله مفيش بنك و لا غرامات تأخير و لا تأمين و المبلغ الإجمالى هو المثبت فى العقد و الأقساط الشهرية بدون فوائد منفصلة عنها...

    قَالَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ (الْبِرُّ مَا سَكَنَتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَاطْمَأَنَّ إِلَيْهِ الْقَلْبُ ، وَالْإِثْمُ مَا لَمْ تَسْكُنْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَلَمْ يَطْمَئِنَّ إِلَيْهِ الْقَلْبُ ، وَإِنْ أَفْتَاكَ الْمُفْتُونَ) رواه أحمد


    أرجو مراجعة شرح حديث: استفت قلبك ولو أفتاك الناس على هذا الرابط فهو شرح مفيد على غير ظن الناس به...
    (هتلاقى الرابط شكله ملاخبط بس كليك عله هايفتح)

    ظ…ظˆظ‚ط¹ ط§ظ„ط¥ط³ظ„ط§ظ… ط³ط¤ط§ظ„ ظˆط¬ظˆط§ط¨ - ط.ط¯ظٹط«: (ط§ط³طھظپطھ ظ‚ظ„ط¨ظƒ ظˆظ„ظˆ ط£ظپطھط§ظƒ ط§ظ„ظ†ط§ط³)

    و جزاك الله خيراً على الحرص و النصيحة...




  8. #588

    الصورة الرمزية fahd_ssss

    رقم العضوية : 29911

    تاريخ التسجيل : 13Jan2009

    المشاركات : 81

    الحالة : fahd_ssss غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا وجزاك الله خيرا


  9. #589

    الصورة الرمزية ShoumaShaheen

    رقم العضوية : 54135

    تاريخ التسجيل : 29Nov2009

    المشاركات : 63

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo Egypt

    السيارة: بفضل الله ماتريكس 2010

    السيارة[2]: 128 Fiat سابقا

    الحالة : ShoumaShaheen غير متواجد حالياً

    Lightbulb -

    أخى أمير :
    أنا بأعتذر بشدة لك لأنى و من غير قصد قد أذيت مشاعرك بكلامى الشديد :
    مثال :

    إقتباس :
    فما كان يجب أن تقول الجملة التالية :
    اقتباسالمشاركة الأصلية كتبت بواسطة amirserag
    وبالنسبة لموضوع التقسيط اعتقد
    فواجب علينا أن لاندخل الهوى فى الأمور المتعلقة بالشرع و إلا لفسد الدين بالكلية
    و إحنا طبعا عارفين جزاء من يتحدث فى الدين بغير علم
    نهاية الإقتباس

    و لكن يا أخى أمير واضح أنك لم تنتبه لكلامى الموجود بالأسفل بالكلية
    هذا الكلام الذى ليس له هدف إلا محاوله عدم إيذاء أو مس مشاعرك بأى سوء

    إقتباس
    ومع بالغ إحترامى الشديد لك يا أخى يا أمير , و أرجو أن لا تأخذ كلامى على محمل عدوانى أو شخصى
    ولكنى أقول هذا الكلام من ناحية قول الله تعالى فى صورة العصر{و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر}
    فواجب علينا أن نتواصى و أن نتناصح فيما بيننا بالحق
    و حققك عليا يا أخى يا أمير أن أنبهك إلى خطورة التحدث فى الأمور الشرعية بالرأى الشخصى
    وأكرر يا أخى يا أمير إنى بأذكر نفسى و أيانا بالكلام ده لخطورته الشديده
    نهاية الإقتباس

    فأنا أعتب عليك يا أخى يا أمير أنك لم تلاحظ فى كلامى كله إلا العبارات أو الألفاظ الهجومية
    مع إنى و الله العظيم ما كنت أريد هذا أبدا

    و كذلك إعتقادك بأنى أتهمك بإتباع الهوى و إنك {أنت, أيوه أنت يا أمير} ستفسد الدين بالكلية !!!!
    أقسم بالله ما كان هذا هوا ما كنت أقصده أبدا و الدليل على ده الجملة دى
    وأكرر يا أخى يا أمير إنى بأذكر نفسى و أيانا بالكلام ده لخطورته الشديده
    لاحظت إنى خفت حتى أقول لك : نفسى و إياكم عشان مأجرحش مشاعرك


    فأنا بأعتذر مرة أخرى لك بشدة يا أخى يا أمير إن كنت قد أذيت مشاعرك عن دون قصد
    و بأتاسف لك إن كنت وصلت لك صوره عنى بإنى فظ و غليظ القلب


    أما بالنسبة للمثال الذي ضربته حضرتك و بيحصل فى معارض كثيرة :
    إحنا فى الموضوع ده بنتكلم عن نظام قسط محدد و هو نظام تقسيط عبد اللطيف جميل الإسلامى
    مش بنتكلم على اللى بيحصل فى أى معارض تانيه لإن معظم المعارض للأسف ما بيبقاش فى بالها الحرص على البعد عن الشبهات و المحاذير الشرعية { بيقولوا هى الدنيا ماشية بالنظام ده }


    وأنا لازلت يا جماعة الخير : بأقترح إننا نحاول الحصول على نسخه حديثه لعقد تقسيط عبد اللطيف جميل و عرضه على أكثر من شيخ ثقة عشان نطمئن أكثر

    و جزاكم الله خير الجزاء

    أخوكم هشام


  10. #590

    الصورة الرمزية hashour

    رقم العضوية : 12296

    تاريخ التسجيل : 05Jun2008

    المشاركات : 161

    النوع : ذكر

    الاقامة : some-where

    السيارة: some-car

    السيارة[2]: some-car

    الحالة : hashour غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    السلام عليكم
    < بالنسبه للحديث المذكور <استفت قلبك ولو أفتاك الناس
    فاستخدامه صحيح لمن يفكر في التعامل مع بنك فيصل من عدمه على أساس ان الشيخ علي
    السالوس أجازه وبالرغم من ذلك ما يزال البعض وأنا منهم يجد حرج في نفسه من هذا التعامل ولكن هذا الحديث لايجيز بأي شكل استحلال ما وضح العلماء بعض المآخذ الشرعية عليه

    بالنسبه لفتوى الشيخ حسين شحاته فهي متطابقة مع فتوى الشيخ علي لأنه ببساطة شديدة رأى أن بند الآحتفاظ بالملكية غير شرعي الا في حالة الضرورة ثم قام بتعريف حالة الضرورة بعد ذلك وهي أن يكون الشيء لايمكن الاستغناء عنه ومن ضروريات الحياة وليس له بديل شرعي

    فهل شراء سيارة جديدة موديل 2010 يعد من ضروريات الحياة و ايمكن الاستغناء عنه وليس له بديل شرعي

    هذا والله تعالى أعلى و أعلم

    هيثم عاشور



 
صفحة 59 من 75 الأولىالأولى ... 9 49 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 69 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. خلاصه الكلام عن الفتيس الاتوماتيك لــ لانوس
    بواسطة ragel_mo7trm في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 11-08-2016, 05:19 PM
  2. حد ناوى يروح المعرض؟
    بواسطة azmeralda في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 65
    آخر مشاركة: 13-01-2011, 12:43 PM
  3. اللى عايز يروح المعرض النهاردة
    بواسطة mido90 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 22-01-2010, 07:36 PM
  4. العلاقة بين الدايو و شيفورلية خلاصه الكلام
    بواسطة YOUSSEF_JO في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 28-01-2009, 02:17 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2