| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 61 من 75 الأولىالأولى ... 11 51 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 71 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 601 إلى 610 من 744

الصورة الرمزية wmostafa

النوع : ذكر

الاقامة : Giza

السيارة: Hundai

السيارة[2]: Polonez

الحالة : wmostafa غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shoumashaheen مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم يا جماعة الخير

بما إننا بتكلم فى أمور متعلقة بالشرع و بما إننا لسنا بأهل للفتوى يبقى لازم نتفق إن محدش فينا يقول الألفاظ دى :
    [all1=#29469e]أنا رأيى , أنا شايف , أنا بأعتقد [/all1]
    ومع بالغ إحترامى الشديد لك يا أخى يا أمير , و أرجو أن لا تأخذ كلامى على محمل عدوانى أو شخصى
    ولكنى أقول هذا الكلام من ناحية قول الله تعالى فى صورة العصر{و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر}

فواجب علينا أن نتواصى و أن نتناصح فيما بيننا بالحق
    و حققك عليا يا أخى يا أمير أن أنبهك إلى خطورة التحدث فى الأمور الشرعية بالرأى الشخصى
    فما كان يجب أن تقول الجملة التالية :

فواجب علينا أن لاندخل الهوى فى الأمور المتعلقة بالشرع و إلا لفسد الدين بالكلية
    وأكرر يا أخى يا أمير إنى بأذكر نفسى و أيانا بالكلام ده لخطورته الشديده

و إحنا طبعا عارفين جزاء من يتحدث فى الدين بغير علم

فيما يلى رأئ الشرع فى مسأله القسط :

ما حكم شراء السيارات بالتقسيط من معرض سيارات مباشرة بدون وساطة بنك ؟
    الإجابة:
    البيع بالتقسيط يعنى زيادةثمن السلعة نظير تقسيط ثمنها وهذا جائز بشرط أن يتم الاتفاق بين الطرفين على مجمل سعرالبيع ومواعيد سداد الأقساط بوضوح، وضرورة أن تكون الزيادة جزء من السعر وغير منفصلة عنه .
    ولا تكون هناك زيادة مقابل التأخر فيالتسديد فلو كان سعر السيارة نقدًا عشرة آلاف مثلاً، وسعرها بالتقسيطاثنا عشر ألفًا إذا كان التسديد على سنة، أو ثلاثة عشر ألفًا إذا كان التسديد علىسنتين، فإنه لا بد أن يتفق الطرفان في مجلس العقد على الطريقة التي سيتم بها البيعإن كان نقدًا أو بالتقسيط على سنة أو بالتقسيط على سنتين، فإذا اتفقا مثلاً علىالتقسيط على سنة فلا يجوز أن تكون هناك فوائدُ في حالة التأخر عن سداد قسط منالأقساط.
    والخلاصة:
    أنه لا بأس من شراء السيارة بالتقسيط بشرط إتمامالاتفاق على طريقة الدفع من غير أن تكون هناك نسبة زيادة عند التأخر في السداد،والله أعلم.

المصدر : أ . د / عبد الرحمن البر

موقع إخوان أون لاين - 28/02/2006م

#5062a8

و بناءا على كلامى السابق ده أنا حأرد على كلامك ياأخى أبو مريم :

بأكرر تانى كلامى اللى قلته من حوالى يومين : إنى قرأت الموضوع ده صفحه صفحه بسبب أهميته الشديدة ليا
    و كنت سعيد جدا بيكم يا جماعة الخير و أنتوا من سنة و نصف تقريبا و أنتوا بتبحثوا على الحلال اللى بيرضى الله سبحانه و تعالى

و تابعت فى الموضوع ده إزاى كنتم بتتكلموا على الطرق و البدائل المتنوعة لعمل قسط إسلامى بعيد عن أى شبهة

ففى البدايه كنتم بتتكلموا على نظام عبداللطيف جميل
    ثم بدأتم تتكلموا على نظام كونتاكت الإسلامى
    و بعدين عملتم مقارنات ما بين النظامين و أيهم أقرب للشرع

و شفت محاولاتكم فى عرض النظامين على عدد من الشيوخ للأخذ برأى الشرع فيهم
    و سعدت جدا بمحاولاتكم لتغيير العقود دى لإزالة إى شبه أو أى مخالفات شرعية

و شفت لما إتصدمتم بنظام كونتاكت و إنهم بيخدعونا و معندهمش أمانة و بيضحكوا على المشايخ عن طريق عمل عقد كل بنوده موافقة للشرع لكن كل المخالفات لازالت موجودة فى ملحقات العقد

بعد كده شفت رأيى حد فيكم يا جماعة الخير و هو بنك فيصل فرع عباس العقاد و إنه نظامى إسلامى أقره الشيخ علي السالوس

و شفتكم يا أخى يا أبومريم و أنتوا بتحاولوا تقابلوا مدير البنك دة لسؤاله عن العقد و الإجراءات
    و حسيت إنكم كنتم تقريبا مستغربين الموضوع ده لإحساسكم إن موضوع البنك ده فى شبهة

إلى أن جاء الأخ محمد سامى جزاه الله خيرا و قال رأى الشيخ الدكتور حسين شحاتة فى الصفحة التالية :

http://www.nilemotors.net/nile/24323-a-16.html

تعريف بالدكتور حسين شحاتة:
    • دكتوراه الفلسفة في المحاسبة الإدارية من جامعة براد فورد ـ إنجلترا .
    • أستاذ المحـاسبة والمراجعة بكليـة التجارة جامعـة الأزهر، ورئيس قسـم المحاسبة الأسبق.
    • يُدَرِّسْ علـــوم الفكر المحاسبي الإسلامي، ومحاسبة الزكــاة بالجامعــات العربيــة والإسلامية.
    • محاسب قانوني، وخبير فى المحاسبة والمراجعة والزكاة.
    • مستشار مالي وشرعي للمؤسسات المالية والإسلامية .
    • مستشار لمؤسسات وصناديق الزكاة فى العالم الإسلامي.
    • مستشار لهيئة المحاسبة والمراجعة الإسلامية بالبحرين.
    • عضو الهيئة الشرعية العالمية للزكاة - الكويت.
    • عضو جمعية الاقتصاد الإسلامي - مصر.
    • عضو المجلس الأعلى لنقابة التجاريين.
    • الأمين العام لشعبة المحاسبين والمراجعين المزاولين.
    • له العديد من المؤلفات في مجال الفكر المحاسبي الإسلامي، والفكر الاقتصادي الإسلامي، والفكر الإسلامي، وموسوعة فقه ومحاسبة الزكاة.

و عشان أتأكد من مصداقية ذلك الدكتور : قمت بزيارة موقعه www.darelmashora.comعشان أعرف طريقة كلامه إيه
    قلت لو وجدته مثلا إنه بيقول إن فوائد البنوك حلال : مكنتش حصدقه بعد كده فى أى حاجه بيقولها

لكنى وجدت فى الموقع ده مواضيع كويسة و موافقة لكلام معظم العلماء الربانيين اللى فى العالم الإسلامى كله.
    فبصراحة حسيت إنه رجل ثقة (أحسبه كذلك و لا أزكى على الله أحد) و قلت واضح إنه أهل للفتيا فى مواضيع الإقتصاد الإسلامى و الربا و ما شابه

فلقيت الراجل ده بيقول رأيه فى موضوع عبد اللطيف جميل كالتالى :

ج- رأي الشيخ بالنسبة للشركة العالمية وبعد الاطلاع على العقد:
    1- توجد بعض الملاحظات ولكنه أقرب للشرع
    2- أقترح الشيخ بعض التعديلات على صيغة العقد ليخرج عن الالتباس ويتحدد المعنى
    3- بالنسبة لحظر البيع قال أنه لا توجد به مشكلة
    4- بالنسبة لحفظ الملكية للشركة حتى انتهاء الأقساط: قال أنه يوجد رأيين أحدهما لا يجيز ذلك والأخر يجيز ذلك عند خوف عدم السداد ونأخذ به عند الضرورة
    5- بالنسبة للتعويض عند المماطلة: قال هو ضروري لكي ينتظم الناس فى السداد طالما أنها ليست فائدة على الأقساط ولكنه اقترح كتابة "أن التعويض يلغى إذا تأكدت الشركة أن المشتري معسر ولايستطيع الدفع" لأن إمهال المعسر من الاسلام -"المعسر هو من لا يستطيع دفع الدين فعلا"
    6- بالنسبة لباقى العقد اقترح الشيخ بعض التعديلات غير الجوهرية وقال أنها أفضل
    7- خلاصة قول الشيخ أن العقد لا بأس به عند الاحتياج لشراء سيارة ويفضل تغييره وايضاح المعاني الغير واضحة ويفضل إلغاء التأمين وإلا فيكون مع شركة إسلامية

وعايزك ياأخى يا أبو مريم تنتبه لحاجة مهمة : إن الكلام ده كان بتاريخ 20 يونيو 2008
    يعنى من أكثر من سنة و نص

و دلوقتى بعد سنه و نص أقدر أؤكد لك إن عبد اللطيف جميل غير بعض النقط اللى كانت فى العقد ده
    على سبيل المثال : موضوع التأمين الإجبارى كان موجود قبل كده لو كنت حتدفع مقدم أقل من خمسين فى المية و لو مش عايز تأمين كنت لازم تتدفع 50 % مقدم
    دلوقت تقدر تتدفع 25% بس و من غير تأمين
    و يكفى إنه مفيش بنك فى النص
    و يكفى إنه مفيش غرامة تأخير
    و يكفى سمعتهم الكويسة فى السوق ....

أى نعم هما شروطهم ممكن تكون مشددة شويه : يعنى مثلا زى ما بيمضوك عليا كمبيالات شهريه لك كمشترى و زوجتك كضامن , فكمان بيمضوك على وصولات أمانه بعدد السنين أنت و زوجتك , فده من باب إنه بيضمن حقه عشان محدش ينصب عليهم

و النظام ده موجود مع أى حد تانى عايز تجيب منه عربيه بالقسط المباشر معاه

أنا مش جاى أعملهم إعلانات ولا حاجة ..... لكنى حبيت أوضح الصورة الحالية لتعاملهم معانا
    و بأقترح لو حد يقدر يجيب صورة العقد و نقوم بعرضها على أكثر من شيخ عشان نتأكد أكثر

و فى الأخر أنا أسف على الإطاله : و أسأل الله الإخلاص فى القول و العمل

أخوكم هشام

سبحانك اللهم و بحمدك أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك و أتوب إليك

.
    الحقيقة قد استرحت نفسيا واقتنعت بمعرض عبداللطيف جميل ... ولكن حدث تغيير عندهم من أول عام 2010 :
    1- لالغاء التأمين الاجباري لا بد من دفع 60% من الثمن.
    2- الفائدة في غير دايهاتسو أصبح 10% بدلا من 9%.

على الرغم من موافقتي على كل هذا التغييرات . لكن توقفت عند الحالة التالية:

كنت أنوي شراء سيارة النترا (اعلى مواصفات) ولكن لم تكن موجودة بمخازنهم ... ولكن اشترطوا علي قبل شرائهامن الوكيل أن أقوم بدفع كامل المقدم (وامضاء الكمبيالات) ... فاعترضت حيث أني أرى أن هذا بيع لما لا يملك.

على الرغم من أني عرضت أن أدفع ضمان جدية تعاقد مبلغ 5000 جنيه الى ان تنتقل السيارة الى حوزتهم ثم نتم بعدها عملية البيع ......

هل تصرفي هذا صحيح في ضوء معلومات هذا المنتدى ... أم أني متعنت بزيادة

الصورة الرمزية mhoss

الاقامة : شهــــــــر عشـــــــــرة

السيارة: لا يوجد

السيارة[2]: جيتــــــــــــــــز 2010

دراجة بخارية: N\A

الحالة : mhoss غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wmostafa مشاهدة المشاركة
    الحقيقة قد استرحت نفسيا واقتنعت بمعرض عبداللطيف جميل ... ولكن حدث تغيير عندهم من أول عام 2010 :
    1- لالغاء التأمين الاجباري لا بد من دفع 60% من الثمن.
    2- الفائدة في غير دايهاتسو أصبح 10% بدلا من 9%.

على الرغم من موافقتي على كل هذا التغييرات . لكن توقفت عند الحالة التالية:

كنت أنوي شراء سيارة النترا (اعلى مواصفات) ولكن لم تكن موجودة بمخازنهم ... ولكن اشترطوا علي قبل شرائهامن الوكيل أن أقوم بدفع كامل المقدم (وامضاء الكمبيالات) ... فاعترضت حيث أني أرى أن هذا بيع لما لا يملك.

على الرغم من أني عرضت أن أدفع ضمان جدية تعاقد مبلغ 5000 جنيه الى ان تنتقل السيارة الى حوزتهم ثم نتم بعدها عملية البيع ......

هل تصرفي هذا صحيح في ضوء معلومات هذا المنتدى ... أم أني متعنت بزيادة
    غريبة أوى الكلام ده....
    أنا لما أشتريت كان تدفع 50% و تلغى التأمين و كان فى إختيار تانى لو مش هاتدفع 50% مقدم أنه يزود الربح على المبلغ المتبقى 1%....و الربح كان 8% على الدايهاتسو و 9% على العربيات الأخرى....

طب روح بنك فيصل فرع مدينة نصر و أطلع للأستاذ شعبان مدير البنك و قوله إنك من طرف الشيخ على السالوس و هو هايرحب بيك جداً ...

وأعلم أن ذهابك و إيابك فى سبيل الله و تحرى الحلال فى ميزان حسناتك يوم القيامة و ربنا ييسرك الخير...
    و قلنا عملت إيه...

الصورة الرمزية wmostafa

افتراضي -

مش عارف مش مستريح لبنك ... حاسس انه برده لف وتحايل .. عشان كده عبد اللطيف جميل كان مريح جدا..لأن مجاله أصلا السيارات .!!!!!
    عموما هاجرب وأعلمك .

الصورة الرمزية wmostafa

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhoss مشاهدة المشاركة
    غريبة أوى الكلام ده....
    أنا لما أشتريت كان تدفع 50% و تلغى التأمين و كان فى إختيار تانى لو مش هاتدفع 50% مقدم أنه يزود الربح على المبلغ المتبقى 1%....و الربح كان 8% على الدايهاتسو و 9% على العربيات الأخرى....

طب روح بنك فيصل فرع مدينة نصر و أطلع للأستاذ شعبان مدير البنك و قوله إنك من طرف الشيخ على السالوس و هو هايرحب بيك جداً ...

وأعلم أن ذهابك و إيابك فى سبيل الله و تحرى الحلال فى ميزان حسناتك يوم القيامة و ربنا ييسرك الخير...
    و قلنا عملت إيه...
    بس ايه رأي حضرتك في موضوع اني أدفع المقدم وامضي كمبالات قبل ما يملك العربية ؟

الصورة الرمزية mhoss

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wmostafa مشاهدة المشاركة
    بس ايه رأي حضرتك في موضوع اني أدفع المقدم وامضي كمبالات قبل ما يملك العربية ؟
    لا أعلم....و إن كان النهى للبائع (لا تبع ما لا تملك) فهل يشمل الإثم البائع و المشترى...؟؟؟ لا أعلم...
    بس هما بيتصلوا بالمعرض لو العربية مش عندهم و يحجزوا العربية بحاجه إسمها فاتورة مبدئية...
    و جارى البحث و التحرى و الله المستعان....

الصورة الرمزية هيثم

الاقامة : SAN ANTONIO TX

السيارة: نوبيرا 2005

السيارة[2]: جولييت 2 1500 سى سى

دراجة بخارية: bjkhkhg

الحالة : هيثم غير متواجد حالياً

افتراضي -

الشركه العالميه المتحده للتجاره
    شركه عبد اللطيف جميل المحدوده
    9أ شارع القبه روكسى مصر الجديده
    ت: 24538725
    24538754
    24538762

سبحانك اللهم و بحمدك استغفرك و اتوب اليك

الصورة الرمزية ShoumaShaheen

الاقامة : Cairo Egypt

السيارة: بفضل الله ماتريكس 2010

السيارة[2]: 128 Fiat سابقا

الحالة : ShoumaShaheen غير متواجد حالياً

Unhappy ربنا يستر -

لا أعلم....و إن كان النهى للبائع (لا تبع ما لا تملك) فهل يشمل الإثم البائع و المشترى...؟؟؟ لا أعلم...
    بس هما بيتصلوا بالمعرض لو العربية مش عندهم و يحجزوا العربية بحاجه إسمها فاتورة مبدئية...
    و جارى البحث و التحرى و الله المستعان....

سبحان الله أنا جبت عربيتي من عندهم فى ديسمبر اللى فات
    ونظامهم كان كالأتى : مقدم 25 % بدون تأمين على اربع سنين وزوجتى الضامن
    طريقه الدفع بكمبيالات شهريه و كضمان : مضيت انا و زوجتى على شيكات ضمان {اى بدون تاريخ} بقيمه الاقساط كلها

اتمنى انهم ما يكونوش غيروا نظامهم ده
    متابع باهتمام

سبحانك اللهم و بحمدك أشهد أن لا إله أنت أستغفرك و أتوب إليك
    أخوكم فى الله : أبو حمزة القاهرى

الصورة الرمزية waelkaramany

الاقامة : قليوب

السيارة[2]: lanos 2010

الحالة : waelkaramany غير متواجد حالياً

افتراضي -

يا جماعة انا تعبت جدااااااا ونفسى اشترى حلال وبعد ما بعت ورقى لكونتاكت واكتشفت موضوع التوكيل ده كلمتهم النهارده وقلتلهم انى مش هتعامل معاهم الا لما يلغوا موضوع التوكيل ده والمندوب بتاعهم قاللى هكلم الادارة وهنشوف .....طبعا اكيد هيردوا ويقولوا لأ...وممكن يريحوا دماغهم وما يردوش ...
    المهم انا كنت ناوى اجيب من عندهم عربيه نيو اكسنت وقلت اكلم عبداللطيف جميل اشوف اخبارهم ايه وفاجانى المندوب بتاعهم وقاللى احنا ما بنشتغلش فى العربيه دى ....وكان بيتكلم بطريقه مش واضحه ففكرت ان يمكن علشان سعرها نزل وهو عنده منها فى المخازن ومش عايز يبيع بخساره فخليت احد زملائى يكلمهم بس على عربيه النترا علشان لها نفس الظروف ( اقصد انها هيونداى وسعرها نزل برضه فلاقيته قالوا بشكل فيه نرفذه انا مابشتغلشى فى هيونداى خالص......) فلما لقيت الموضوع كده قلت بلاها اكسنت خالص اشوف بتوع شيفورليه خاصة ان فى واحد زميلى جايب منهم عربيه لانوس من سنه تقريبا وبيقوللى انهم تقسيط مباشر وبالفعل كلمتهم وقاللولى مفيش بنك ..بس فيه حظر بيع بس موضوع الغرامه على التاخير مش متاكد منها وانا قريت الموضوع ده بالكامل وتعبت بجد ومش عارف اعمل ايه ......
    بقى لى تعليق ( الحلال بقى صعب اوووووووووى ده انا بنكش بابره عليه بقالى شهور ومش لاقى هو ايه اللى بيحصل وليه بقانا كده ربنا يرحمنا برحمته )

الصورة الرمزية mhoss

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waelkaramany مشاهدة المشاركة
    ( اقصد انها هيونداى وسعرها نزل برضه فلاقيته قالوا بشكل فيه نرفذه انا مابشتغلشى فى هيونداى خالص......)
    بقى لى تعليق ( الحلال بقى صعب اوووووووووى ده انا بنكش بابره عليه بقالى شهور ومش لاقى هو ايه اللى بيحصل وليه بقانا كده ربنا يرحمنا برحمته )
    مين قالك كده أنا جايب هيونداى جيتز من عندهم...فرع ش السودان...ده حتى مكانتش متوفرة و قالى خد نيو أكسنت بدلها بس أنا صممت لغاية مالاقاها...ممكن أديك تليفون راجل المبيعات اللى هناك و تكلمه...

و أعلم أن تحريك للحلال فى ميزان حسناتك يوم القيامة و من ترك شيئاً لله عوضه خيراً منه...

الصورة الرمزية ShoumaShaheen

الاقامة : Cairo Egypt

السيارة: بفضل الله ماتريكس 2010

السيارة[2]: 128 Fiat سابقا

الحالة : ShoumaShaheen غير متواجد حالياً

Smile قليل من الصبر .... كثير من الدعاء و الإستغفار -

hasad">

مين قالك كده أنا جايب هيونداى جيتز من عندهم...فرع ش السودان...ده حتى مكانتش متوفرة و قالى خد نيو أكسنت بدلها بس أنا صممت لغاية مالاقاها...ممكن أديك تليفون راجل المبيعات اللى هناك و تكلمه...

و أعلم أن تحريك للحلال فى ميزان حسناتك يوم القيامة و من ترك شيئاً لله عوضه خيراً منه...

مظبوط كلامك يا أخى mhoss, أنا كذلك جبت المتركس بتاعتى من عندهم من فرع شارع السودان فى ديسمبر اللى فات
    و كذلك كانوا مش لاقيين العربيه و إتأخروا عليا حوالى 21 يوم
    دول حتى جابو لى لون غير اللى كنت متفق معاهم عليه .... بس الحمد لله اللون الى جابوه كان برده عاجبنى

و صدقنى يا أخى waelkaramany : الله سبحانه و تعالى حيجازى صبرك خيرا
    فأنا على سبيل المثال كان قدامى من حوالى سنتين كده : ميتسوبيشى قسط على أربع سنين بس مع بنك كريدى أجريكول و الراجل بتاع المعرض قالى فى خلال تلات أيام و بوصل النور و من غير ضامن حخليك تركب العربيه دى ....
    و رفضت بحمد الله و دعيته و قلت له يا رب : الحرام سهل أهه قدامى , لكنى عايز الحلال يا رب.

و قدرت بعد كام شهر كده أجيب 128 زيرو بعد ما واحد صاحبى (جزاه الله كل خير ) دفع لى قرض حسن
    و بعد حوالى سنه و نص بعتها و جبت الماتريكس 2010 بفضل الله و كرمه

فقليلا من الصبر يا أخوانى على هذه الدنيا و إغراءاتها .... و كثيرا من الدعاء و الإستغفار لمفرج الكربات وحده لا شريك له .... فيلبى لنا الله كل ما نتمناه فى الحياة الدنيا و الآخره

سبحانك اللهم و بحمدك أشهد أن لا إله أنت أستغفرك و أتوب إليك
    أخوكم فى الله : أبو حمزة القاهرى

صفحة 61 من 75 الأولىالأولى ... 11 51 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 71 ... الأخيرةالأخيرة