| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 10 من 10

الصورة الرمزية greenday

النوع : ذكر

الاقامة : القاهرة

السيارة: لانوس

السيارة[2]: لادا روسى

دراجة بخارية: لا

الحالة : greenday غير متواجد حالياً

افتراضي استفسار عن الشقق فى جسر السويس وقباء - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

فى رحلتى فى البحث عن شقة بسعر رخيص (على اساس اسعار اليومين دول) قررت ادور فى منطقة جسر السويس لانى اعرف ان فيها مناطق كتيرة رخيصة وعشان كده عايز اسال عن كام منطقة فى جسر السويس ياريت لو حد يعرف عنهم حاجة يقول عيوبهم ومميزاتهم والمناطق اللى عايز ابحث فيها عن شقة واتمنى ان اى حد عنده معلومة عنها يقولى عليها :

1-مدينة قباء (ودى انا روحتها من كذا سنة وكانت الشوارع ضيقة وغير ممهدة والعربيات ركنة فوق بعض) فهل فيها مشاكل تانية فى الكهرباء والمياة والصرف الصحى ولا مفيش غير المشاكل اللى انا ذكرتها ياريت حد يعرفنى يكسب فيا ثواب

2- خلف حديقة بدر (المنطقة دى ماروحتهاش قبل كده بس اسمع ان كل الشباب اللى عايز يتجوز بيروح يشترى هناك سواء تمليك او ايجار قديم بسعر رخيص فياترى اى عيوب المنطقة هناك يعنى مشاكلها فى ايه بالظبط)

3- شارع جمال عبد الناصر (برضه المنطقة دى مشهورة باسعارها الرخيصة وفيها منطقة اسمها الحرفيين وفيها ورش وكده فهل ده السبب ان اسعارها رخيصة ولا فيها مشاكل تانية9

4- شارع عمر بن الخطاب (اعرف انه من اشهر الشوارع هناك ومن المناطق النضيفة فهل فى شقق باسعار كويسة يعنى فى حدود 100 الى 120 الف جنيه ولو فى حد راح هناك ياريت يكلمنا عن شكل المنطقة واسعار الشقق فيها)

ياريت ياجماعة تساعدونى فى الموضوع ده والأجابة عن استفساراتى لانكم مش هتفيدونى انا بس ده فى شباب كتير اوى بيدور على شقق فى المناطق دى فبدل ما حد يدبس فى منطقة فيها مشاكل كبيرة فى الخدمات وكده يروح يدور فى منطقة احسن تناسب ظروفه المادية

ياريت ما حدش يبخل بالأجابة اى حد عنده اى معلومة ياريت يقولها مش لازم عن المناطق دى بس لو يعرف مكان فى شقق فى جسر السويس بسعر كويس ياريت يقول عليه

منتظر ردودكم

الصورة الرمزية MaZaGAngeE

الاقامة : El-menya

السيارة: Lancer 1993 & VW 1964

السيارة[2]: نيسان صني فيس لفت

دراجة بخارية: هانكو 150

الحالة : MaZaGAngeE غير متواجد حالياً

Wink -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة greenday مشاهدة المشاركة

2- خلف حديقة بدر (المنطقة دى ماروحتهاش قبل كده بس اسمع ان كل الشباب اللى عايز يتجوز بيروح يشترى هناك سواء تمليك او ايجار قديم بسعر رخيص فياترى اى عيوب المنطقة هناك يعنى مشاكلها فى ايه بالظبط)

المنطقة دي أنا عندي بيت فيها و هيه مناسبة جدا للشباب اللي لسه متجوز أو هيتجوز و أكتر من 80% من الناس هناك زينا كده مؤهلات عالية و شباب .
    الأسعار تتراوح ما بين 80 و 150 ألف لمساحة 115 متر مربع و ده على حسب التشطيب و المسافة من الشارع الرئيسي و الدور .

مشاكلها أن فيها عزبة في أول ش 20 أو وطنية و دي فيها شوية شباب كده عربجية بتوع مشاكل بس أنا عمري ما اتعاملت مع حد منهم و لا حصلي مشكلة هناك ( أنا في المنطقة من 1989 ) .

كمان لو عندك عربية ممكن تتعب شوية عشان الركنة الا لو حطيتها في جراش و فيه جراشات كتيرة هناك ....

لو احتجت حاجة من هناك بلغني و أنا ممكن أعرفك على حد من السماسرة اللي بتعامل معاهم و يمكن تكون جار جديد معانا ....................

[mshosh2]http://www.4shared.com/photo/lCkSz74F/morsee.html[/mshosh2]

الصورة الرمزية greenday

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazagangee مشاهدة المشاركة
    المنطقة دي أنا عندي بيت فيها و هيه مناسبة جدا للشباب اللي لسه متجوز أو هيتجوز و أكتر من 80% من الناس هناك زينا كده مؤهلات عالية و شباب .
    الأسعار تتراوح ما بين 80 و 150 ألف لمساحة 115 متر مربع و ده على حسب التشطيب و المسافة من الشارع الرئيسي و الدور .

مشاكلها أن فيها عزبة في أول ش 20 أو وطنية و دي فيها شوية شباب كده عربجية بتوع مشاكل بس أنا عمري ما اتعاملت مع حد منهم و لا حصلي مشكلة هناك ( أنا في المنطقة من 1989 ) .

كمان لو عندك عربية ممكن تتعب شوية عشان الركنة الا لو حطيتها في جراش و فيه جراشات كتيرة هناك ....

لو احتجت حاجة من هناك بلغني و أنا ممكن أعرفك على حد من السماسرة اللي بتعامل معاهم و يمكن تكون جار جديد معانا ....................
    شكرا على ردك يا باشا بس هو ما فيش مشاكل عندك فى المياة والكهرباء والصرف يعنى المياة مبتقطعش كتير او الكهرباء وبالنسبة للعزبة اللى حضرتك بتقول عليها هل لازم الواحد يعدى عليها ولا فى عمارات مبنية بعيد عنها وهل المنطقة عمرانة وفيها ناس كتير ولا لا معلهش لو انى بتقل عليك شوية بالأسئلة بس لو عندك معلومات عن مدينة قباء يبقى تمام قوى لانى ناوى إن شاء الله اروح اشوف الأماكن دى كلها مع بعض

الصورة الرمزية MaZaGAngeE

الاقامة : El-menya

السيارة: Lancer 1993 & VW 1964

السيارة[2]: نيسان صني فيس لفت

دراجة بخارية: هانكو 150

الحالة : MaZaGAngeE غير متواجد حالياً

Wink -

شكرا على ردك يا باشا بس هو ما فيش مشاكل عندك فى المياة والكهرباء والصرف يعنى المياة مبتقطعش كتير او الكهرباء وبالنسبة للعزبة اللى حضرتك بتقول عليها هل لازم الواحد يعدى عليها ولا فى عمارات مبنية بعيد عنها وهل المنطقة عمرانة وفيها ناس كتير ولا لا معلهش لو انى بتقل عليك شوية بالأسئلة بس لو عندك معلومات عن مدينة قباء يبقى تمام قوى لانى ناوى إن شاء الله اروح اشوف الأماكن دى كلها مع بعض
    مياه , كهرباء , تلفونات , غاز كله موجود

و كمان انترنت شبكات و لاسلكي
    و وصلات دش يا عم
    مفيش حاجة بتقطع
    عيش

العزية ما أظنش لسه ليها تأثير دلوقتي , أنا بسمع انهم بيعملوا مشاكل بس عمري ما شفت حاجة بنفسي .
    و الدنيا عمرانة مش بقولك هتحتاج جراش عشان عربيتك .

قباء للأسف معرفش حاجة عنها بس لو عايز تروح المنطقة بتاعتنا تحت أمرك قولي و أنا ان شاء الله نازل مصر بكرة بالليل ممكن نتقابل السبت آخر النهار و تقابل السماسرة اللي أعرفهم هناك

[mshosh2]http://www.4shared.com/photo/lCkSz74F/morsee.html[/mshosh2]

الصورة الرمزية mr_sameh

الاقامة : 6 اكتوبر

السيارة: مفيش

السيارة[2]: مرسيدس

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : mr_sameh غير متواجد حالياً

افتراضي -

متابع جداااااا

سامح البقري
    المحامي

الصورة الرمزية Ahmed_Ramadan

الاقامة : cairo-nozha

السيارة: SEPHIA 2000

السيارة[2]: Fiat Regata

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : Ahmed_Ramadan غير متواجد حالياً

افتراضي -

4- شارع عمر بن الخطاب (اعرف انه من اشهر الشوارع هناك ومن المناطق النضيفة فهل فى شقق باسعار كويسة يعنى فى حدود 100 الى 120 الف جنيه ولو فى حد راح هناك ياريت يكلمنا عن شكل المنطقة واسعار الشقق فيها)

منتظر ردودكم
    أنا ساكن فى المنطقة دى بس هيا اسمها (تقسيم عمر بن الخطاب) بس الأسعار اللى بتتكلم فيها مبقتش موجودة فى المنطقة دلوقتى الشقة 110 و لا حاجة تعملها (180-2xx) حسب الشارع و قربها من جسر السويس بس هيا ميزتها و اللى مغليها انها مش عشوائيات يعنى متقسمة و مرخصة و لو عاوز أى حاجة اسأل و ان شاء الله أفيدك

[marq="2;right;2;scroll"]الحمد لله[/marq]

الصورة الرمزية أشرف فتحى

الاقامة : cairo

السيارة: 127

السيارة[2]: هيونداى فيرنا 2007

دراجة بخارية: NO

الحالة : أشرف فتحى غير متواجد حالياً

افتراضي -

بالنسبه للنزهه 2 أو خلف حديقه بدر زى ما بيقولوا عليها.....

الشقق واسعه والاسعار رخيصه والخدمات متوفره وأتفرجت هناك على شقتين وكنت هاخد شقه هناك بالفعل لان قدامها وسع كبير جدا وبحرى وعداد الكهربا راكب وكله تمام وقسط كمان...والشقه كانت 140 متر ب 110 الف ريسبشن كبير جدا و3 غرف وحمامين ومطبخ كبير جدا.. واول بلكونه ...لكن لاحظ انها طوب أحمر وتشطيبها هيكلفك مبلغ محترم جدا...ولو معكش عربيه وبتروح متأخر المنطقه بتبقى بعد مسافه معينه مقطوعه ومليانه كلاب...وأشهر حاجه وأغلاها شارع الخمسين...والمنطقه قدامها شويه لما تبقى زى قباء مثلا.....

بالنسبه لجمال عبد الناصر..إتفرجت هناك على شقق والمنطقه عمرانه بالفعل وجميله طبعا والخدمات متوفره....لكن الميه مبتطلعش من غير موتور كشأن أغلب القاهره دلوقتى والمنطقه فعلا ترابيه بغباء زى ما صديق عزيز حذرنى والشوارع ضيقه الى حد ما ....يميزها انها معظمها ساكن مش منطقه جديده...شفت هناك شقه 160 متر تانى بلكونه تتقسم اربع غرف وحمامين ومطبخ واسع جدا جدا....بمقدم 70 والباقى على 7 سنوات بإجمالى 160 الف....لكن غير مرخص كله..يعنى عشوائيات وممكن تلاقى مشاكل فى توصيل الكهرباء ...فمتاخدش حاجه غير وراكب فيها العداد والاسانسير والواجهه متشطبه ...ده هيبقى أغلى شويتين تلاته بس هتريح دماغك...

قباء.....

أقرب منطقه لمصر الجديده والمطار وصلاح سالم....

يميزها عمرانه اسعارها رخيصه نسبيا ..المتر فى حدود الالف يزيد أو ينقص حسب الشارع والموقع والدور والتشطيب...

يعيبها ..الشوارع ضيقه مفيش مكان لركنه العربيات غير بصعوبه جدا وبالصدفه ..الجراجات قليله ...زحمه ودوشه من عند سوق القنال وكل ما تخش جوه تبقى أهدى...

الشواره مدغدغه وتحتاج للتمهيد ...مرور قطار السويس على اطراف المنطقه....

لكن فى المجمل أنا وقع إختيارى على قباء لأنها أقربها لعملى وأرقاهم فى المستوى بالنسبه لمقدرتى الماليه....

أسف للإطاله ......وتقبل تحياتى...

الصورة الرمزية greenday

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أشرف فتحى مشاهدة المشاركة
    بالنسبه للنزهه 2 أو خلف حديقه بدر زى ما بيقولوا عليها.....

الشقق واسعه والاسعار رخيصه والخدمات متوفره وأتفرجت هناك على شقتين وكنت هاخد شقه هناك بالفعل لان قدامها وسع كبير جدا وبحرى وعداد الكهربا راكب وكله تمام وقسط كمان...والشقه كانت 140 متر ب 110 الف ريسبشن كبير جدا و3 غرف وحمامين ومطبخ كبير جدا.. واول بلكونه ...لكن لاحظ انها طوب أحمر وتشطيبها هيكلفك مبلغ محترم جدا...ولو معكش عربيه وبتروح متأخر المنطقه بتبقى بعد مسافه معينه مقطوعه ومليانه كلاب...وأشهر حاجه وأغلاها شارع الخمسين...والمنطقه قدامها شويه لما تبقى زى قباء مثلا.....

بالنسبه لجمال عبد الناصر..إتفرجت هناك على شقق والمنطقه عمرانه بالفعل وجميله طبعا والخدمات متوفره....لكن الميه مبتطلعش من غير موتور كشأن أغلب القاهره دلوقتى والمنطقه فعلا ترابيه بغباء زى ما صديق عزيز حذرنى والشوارع ضيقه الى حد ما ....يميزها انها معظمها ساكن مش منطقه جديده...شفت هناك شقه 160 متر تانى بلكونه تتقسم اربع غرف وحمامين ومطبخ واسع جدا جدا....بمقدم 70 والباقى على 7 سنوات بإجمالى 160 الف....لكن غير مرخص كله..يعنى عشوائيات وممكن تلاقى مشاكل فى توصيل الكهرباء ...فمتاخدش حاجه غير وراكب فيها العداد والاسانسير والواجهه متشطبه ...ده هيبقى أغلى شويتين تلاته بس هتريح دماغك...

قباء.....

أقرب منطقه لمصر الجديده والمطار وصلاح سالم....

يميزها عمرانه اسعارها رخيصه نسبيا ..المتر فى حدود الالف يزيد أو ينقص حسب الشارع والموقع والدور والتشطيب...

يعيبها ..الشوارع ضيقه مفيش مكان لركنه العربيات غير بصعوبه جدا وبالصدفه ..الجراجات قليله ...زحمه ودوشه من عند سوق القنال وكل ما تخش جوه تبقى أهدى...

الشواره مدغدغه وتحتاج للتمهيد ...مرور قطار السويس على اطراف المنطقه....

لكن فى المجمل أنا وقع إختيارى على قباء لأنها أقربها لعملى وأرقاهم فى المستوى بالنسبه لمقدرتى الماليه....

أسف للإطاله ......وتقبل تحياتى...
    شكرا اوى على التوضيح وربنا يجازيك خير

الصورة الرمزية greenday

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yobaaa مشاهدة المشاركة
    أنا ساكن فى المنطقة دى بس هيا اسمها (تقسيم عمر بن الخطاب) بس الأسعار اللى بتتكلم فيها مبقتش موجودة فى المنطقة دلوقتى الشقة 110 و لا حاجة تعملها (180-2xx) حسب الشارع و قربها من جسر السويس بس هيا ميزتها و اللى مغليها انها مش عشوائيات يعنى متقسمة و مرخصة و لو عاوز أى حاجة اسأل و انشاء الله أفيدك
    الله يخليك يا باشا انا عايز اعرف من حضرتك هل فى مساحات اقل من كده فى تقسيم عمر بن الخطاب ولا اقل مساحة 110 متر ولو حضرتك تقدر تقولى هل فى حاجات بتتبنى هناك دلوقتى بس مساحات صغيرة لو حضرتك تقدر تسالى على السعر التقسيط بكام والكاش بكام طبعا لو كان مفيهاش تعب لحضرتك وعشان اروح هناك اركب ايه يعنى فى حاجة بتروح هناك من رمسيس او من عين شمس والف شكر لحضرتك ومعلهش لو بتعبك معايا

الصورة الرمزية greenday

افتراضي -

hasad">

فى انتظار اى معلومات اخرى