| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 28

الموضوع: سكودا a7

الصورة الرمزية mohamed ezeza

النوع : ذكر

الاقامة : المنصورة

السيارة: جيتا

السيارة[2]: لانسر

الحالة : mohamed ezeza غير متواجد حالياً

افتراضي سكودا a7 - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

اتفرجت علي اسكودا a7 وعجبتني ايه وايكم في موضع الفتيس dsg هل اتوكل علي الله واشتريها ولا في خوف منه لسه علما بان مشكله البنزين اتحلت لانه مكتوب علي غطاء التنك من ٩٢ الي ٩٨
    وها في اي ملاحظات اخري حولً العربيه

الصورة الرمزية EngAhmedSayed

الاقامة : سـكـــــودا فورمان 1994

السيارة: سكـودافليشيا 1996

السيارة[2]: سـكــــودا كومبى 1996

دراجة بخارية: سكـــودا فابيا 2002

الحالة : EngAhmedSayed غير متواجد حالياً

افتراضي -

اهم شىء
    صلاة الاستخارة
    ربنا يوفقك
    واهلا بيك معانا فى قسم سكودا
    تحياتى لك بالتوفيق

الصورة الرمزية Moratoz

الاقامة : القاهرة

السيارة: اوكتافيا2007 A5

السيارة[2]: New accent

دراجة بخارية: no

الحالة : Moratoz غير متواجد حالياً

افتراضي -

بيقولوا ان الفتيس الموجود هوا الجيل الرابع ومفهوش مشاكل بس لسه محدش عارف الحقيقه بعد التجربه علشان لسه شويه علي الموضوع ما يبان

افتراضي -

طيب تنصحوني اجيب فانتزيا زيرو او كسر زيرو ١٦٠٠ احسن علشان انا مستعجل وفي نفس الوقت مستخسر اجيب عربيه شكلها اتوقف انتاجه خصوصا اني ما بيغرش قبل خمس سنوات او سته سنوات ولا اغامر واجيب a7 وهل فيها مشكله لو استعملت فيها بنزين ٩٢ بصفه مستمره

الصورة الرمزية Ahm662

الاقامة : العاشر من رمضان

السيارة: عايز أشد الأولي

السيارة[2]: ‏‎skoda favourit 94‎

دراجة بخارية: لا يوجد (ده موتسهل يا كبير)

الحالة : Ahm662 غير متواجد حالياً

افتراضي -

توكل على الله واشتريها من غير اى مشاكل بامر الله و موضوع البنزين ما تقلقش منه لان استهلاك العربية حلو جدا 4.9 لتر/100 كم حتى لو بتمون 95 الاستهلاك يعوض فارق السعر وبالنسبة للفتيس الباسات الحالية dsg جيل تالت مش رابع كمان ومع ذلك لا يوجد اى شكوى على الاطلاق من الفتيس

no Drift ........no Fun

الصورة الرمزية elferekiko

الاقامة : مدينة نصر

السيارة: أوكتافيا a4 2008

السيارة[2]: اوكتافيا a4 1800

دراجة بخارية: Ducati

الحالة : elferekiko غير متواجد حالياً

افتراضي -

بص حضرتك انا كنت في نفس موقفك دا من 3 شهور فاتو وكنت باعشق الشكل الجديد بتاع ال a7 بس بعد طول تفكير وبحث في السوق ربنا وفقني ولقيت وفانتازيا زيرو بالصدفة البحتة وكانت مش متوفرة في اي حتة تانية لا الوكيل ولا الموزعين وبعد تفكير طويل وبحث اطول قررت اجيب الفانتازيا 1600 بدل ال a7 لسببين الاول اني ماحبتش اكون حقل تجارب للشركة في موضوع الفتيس الجديد وخللى بالك ان موضوع ان دا الجيل الرابع مالوش اي اصل على النت ولا موقع الشركة الام ولا ويكيبيديا وعملت بحث جوجل على dsg 4th generation مالقيتش اي حاجة فهي غالبا دعاية تسويقية مش اكتر هو صحيح حسب ما سمعت ان مشاكله قلت في موديلات 2012 لان الشركة (فولكس فاجن) بتطوره بناء على ال feedback من الحالات اللى بتحتاج اصلاح او تغيير ..... يعني من الاخر حتى لو جيل رابع يظل هناك احتمال ان يظهر معاك مشكلة ما من الآخر انت وحظك زي البطيخة المقفولة

انا كان قدامي كذا اختيار الاول اني اجيب ال a7 بس اعمل حسابي استمتع بيها طول فترة الضمان وانا وحظي ف موضوع الفتيس بس يظل في مشكلة سعر اعادة البيع بتاعها لسه مش واضح حيكون ازاي ولكن كحكم استرشادي بص على الفانتازيا (الشكل القديم) اللى نازلة بال tsi وال dsg وشوف سوقها عامل ازاي

الاختيار التاني اني اجيب الفانتازيا ال 1600 وبما ان دي سوقها ممتاز وسعر اعادة البيع مش بيخسر كتير فحسيت اني ممكن اجيب واحدة (زيرو او كسر زيرو )امشي بيها سنة ولا اتنين لحد ما ملامح ال a7 تبان في السوق ومشاكلها تظهر وبعدين ممكن افكر ابيع ال 1600 بسعر معقول ومش خسران كتير واجيب ال a7

الاختيار التالت لو انت مستعجل وعايز تريح نفسك من كل وجع الدماغ دا تفكر ف البيجو 508 ودي بالنسبالي كنت حجيبها بنسبة 95% لانها موديل جديد لسه نازل بس مش حيكون حقل تجارب زي ال a7 والعربية نزلت من 2011 وسمعتها ممتازة بس سعر ااعادة البيع مش حلو يعني اعمل حسابك تقعد معاك 5 سنين عالاقل .... والعامل الاهم والمرجح ليا كان الموتور 1600 تربو 150 حصان جبااار وكمان صالونها اوسع وكمان اطول واعرض من الاوكتافيا وفئة اعلى

بس في آخر لحظة تراجعت عشان سمعت ان الوكيل بتاعها سمعته مش قد كدا ودا عن تجربة حكاها لي مديري ف الشغل وظهر في عربيته عيب تكييف (موديل قديم مش 508 اظن كانت 307 او 308 ) ودا كان اثناء الضمان فضلوا يشحنوا له فريون كل 3 شهور مرة لحد ما طلعت من الضمان وبعدين صارحوه بالحقيقة ان الكومبريسور بايظ ولازم يتغير وبصراحة كل التوكيلات زفت بس انا بالنسبالي ممكن افوت مشاكل الاهمال او غشومية المهندسين والفنيين ف التعامل او اي اخطاء اخرى الا موضوع غش العميل دا لا يمكن اقبله لانه في الغالب دي بتكون سياسة شركة وتعليماتها لمهندسين الصيانة وبصراحة دليل على فكر اجرامي شوية

انا في الاخر اخترت الفانتازيا لان التوكيل بتاعهم كويس جدا ومشاكله اقل كتير من مشاكل التوكيلان التانية وانا مجربهم لان كان معايا a4 من 2008 وبصراحة مستريح معاهم وبخصوص العربية نفسها انصحك برضو تجرب تسوقها الاول عشان فيها مشكلة بطء الطلعة من الثبات ودي مش كل الناس بتعجبهم الحكاية دي بس دا لا يعيب العربية بمجرد ما تتعود عليها زائد ان جريها حلو جدا من اول 40 وانت طالع وتحسها زي الدبابة متكلبشة ف الارض وعوامل الامان والسلامة فيها عالية جدا

وفي النهاية الاختيار ليك طبعا بس الاول تعمل صلاة تسنخارة عشان ما تندمش بعد كدا وتشتري وانت مطمئن
    انا آسف جدا عالاطالة بس حبيت انقل تجربتي وبالتوفيق ان شاء الله

الصورة الرمزية Ahm662

الاقامة : العاشر من رمضان

السيارة: عايز أشد الأولي

السيارة[2]: ‏‎skoda favourit 94‎

دراجة بخارية: لا يوجد (ده موتسهل يا كبير)

الحالة : Ahm662 غير متواجد حالياً

افتراضي -

[/QUOTE]

الاختيار التالت لو انت مستعجل وعايز تريح نفسك من كل وجع الدماغ دا تفكر ف البيجو 508 ودي بالنسبالي كنت حجيبها بنسبة 95% لانها موديل جديد لسه نازل بس مش حيكون حقل تجارب زي ال a7 والعربية نزلت من 2011 وسمعتها ممتازة بس سعر ااعادة البيع مش حلو يعني اعمل حسابك تقعد معاك 5 سنين عالاقل .... والعامل الاهم والمرجح ليا كان الموتور 1600 تربو 150 حصان جبااار وكمان صالونها اوسع وكمان اطول واعرض من الاوكتافيا وفئة اعلى

[/QUOTE]

اولا موتور البيجو ياخد جنب لان التسارع بتاع الa7 افضل غير ان استهلاك البنزين فى البيجو يصل الى 10 لتر/100 كم وكمان 95 يعنى خراب بيوت وغير انها عربية مش بياعة اوى لان معروف سعر اعادة البيع بيبقى عامل ازاى

no Drift ........no Fun

افتراضي -

شكرا ليكم جميعا وردكم السريع عليا وانا عامتا ححاول استني شويه على قد ما اقدر لغايه لما الموضوع يبان
    وفي انتظار المزيد من المشاركات

الصورة الرمزية EngAhmedSayed

الاقامة : سـكـــــودا فورمان 1994

السيارة: سكـودافليشيا 1996

السيارة[2]: سـكــــودا كومبى 1996

دراجة بخارية: سكـــودا فابيا 2002

الحالة : EngAhmedSayed غير متواجد حالياً

افتراضي -

منتظرين اختنيارك و قرارك
    وان شاء الله ربنا يوفقك وزى ماقولت لحضرتك
    صلاة الاستخاره
    دى اهم شىء
    ربنا يوفقك

الصورة الرمزية elferekiko

الاقامة : مدينة نصر

السيارة: أوكتافيا a4 2008

السيارة[2]: اوكتافيا a4 1800

دراجة بخارية: Ducati

الحالة : elferekiko غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

[/QUOTE]

اولا موتور البيجو ياخد جنب لان التسارع بتاع الa7 افضل غير ان استهلاك البنزين فى البيجو يصل الى 10 لتر/100 كم وكمان 95 يعنى خراب بيوت وغير انها عربية مش بياعة اوى لان معروف سعر اعادة البيع بيبقى عامل ازاى[/QUOTE]

موتور البيجو 1600 تربو 150 حصان مقابل موتور 1400 بيدي 140 حصان والبيجو وزنها اخف من الاوكتافيا وسيادتك بتقول تسارع الاوكتافيا احسن ؟؟؟ بذمتك تيجي ازاي دي ؟؟ لو سيادتك تسمع عن نسبة ال power to weight ratio ممكن تدور عليها ف جوجل واحسب النسبة بنفسك لل508 وال a7 وقارنهم ببعض انا حسبت الحسبة بس عايزك انت تحسبها بنفسك

موضوع البنزين دا اي حد ممكن يتأكد منه بسهولة زي انا ما عملت ال508 بتاخد بنزين 92 طبعا بس زيها زي الباسات وعربيات تانية كتير لما تاخد 92 التسارع بيقل كتير

انا ركبت البيجو مع زميل لي ف الشغل والعربية جبارة وطلعنها وسحبها ولا كأنها طيارة انا مش عارف الa7 تسارعها حيبقى عاملة ازاي بس ادينا لسه بندور على حد جابها عشان يحكيلنا ولكن العربية وزنها اتقل عشان صاجها اكثر سمكا من البيجو 508 اللى هي اطول واعرض (بفروق مش كبيرة صحيح) ثم مش معنى اننا بنحب الاوكتافيا اننا نقلل من شأن عربيات تانية منافسة ف السعر والجودة ولكنها فئة اعلى

موضوع سعر اعادة البيع انا كمان قلت اللى انت قلته انها حتخسر جامد لو باعها قبل 5 سنين وعموما المسألة اذواق اولا وترجيح المشتري للميزات مقابل العيوب

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة