| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 14

  1. #1

    الصورة الرمزية ياسر مصطفي

    رقم العضوية : 125621

    تاريخ التسجيل : 04Jun2012

    المشاركات : 861

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر الفيوم

    السيارة: انت اكيد بتهزر ياعم انت

    السيارة[2]: مفيش حاجه بعيده عن ربنا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : ياسر مصطفي غير متواجد حالياً

    Lightbulb المساوّاه في الآيس كريّم .. !! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">


    إقرأ الموضوع ده للأخر لما تكون فاضي الموضوع مش كبير اوي ولا ممل يستهل الوقت اللي هتقرأه فيه ..

    ,,


    لصديقي عبده فادي


    Abdo Fayed


    سنة 2010 كانت أول احتكاك أو بالأدق صدام ثقافي بيني وبين الحياة الألمانية.قرأت خبر عن حادثة شغلت المجتمع الألماني عن بكرة أبيه.الحادثة تخص طفل اسمه توبي،ابن لعامل مخازن في شركة ايكيا،وكان عنده مأساته الخاصة اللي فضحت وهم العدالة الاجتماعية في ألمانيا زي ما الخبر قال وقتها.مشكلة توبي الفظيعة،ان أبوه مكنش بيشتري له أيس كريم لضيق ذات اليد..

    الموضوع حز في نفسه،فراح اشتكي لمدرسة الفصل،وهي وصلت الخبر لأحد أقربائها،محامي اسمه مارتن رويشر،راح لأهل توبي،الحاج مارتن،ومدام كاترين.وقالهم مينفعش تسكتوا،كده غلط علي صحة الولد النفسية،احنا لازم نتصرف،نعمل ايه؟ نرفع قضية علي الحكومة أمام المحكمة الدستورية ،نطعن في دستورية نظام الأجور وأموال الأطفال،ونطالب بتغيير المنظومة..

    وبدأت قضية توبي،والمحامي مقصرش في المرافعة،ووصف معاناة توبي مع الايس كريم بالتفصيل،والحكومة لقت نفسها موضع اتهام من المجتمع،وعملًا بمبدأ إن كنتوا اخوات اتحاسبوا،طلعت دفاترها وقالت انها بتخصص 200 مليار يورو سنويًا للمساعدات الاجتماعية للأسر،وان الحاج أبو توبي مرتبه مش وحش حوالي 1700 يورو،يعني أعلي من معدل الفقر بألف يورو بحالهم غير انه بياخد كل شهر علي قلبه حوالي 180 يورو لتوبي..

    واستمرت القضية شهور في شد وجذب،المحامي مفوتش الفرصة عشان يشتم في الحكومة وانها بتنصب علي الناس،ودليله انها مش بتصرف 200 مليار ولا حاجة ده هما كلهم 180 مليار يورو،استخدم مصطلح Das Märchen der Sozialhilfe خرافة المساعدات الاجتماعية،والحكومة قرفته شوية بأكوام من الاحصاءات،وانتهت القضية برفض الطعن في دستورية نظام المساعدات الاجتماعية للأطفال،و هيكل الأجور،ورفض أي تغيير،وتوبي معرفش يشتري الايس كريم..

    القضية كنت حافظ تفاصيلها عن ظهر قلب،وكل اللي جه في بالي وقتها،دول شوية ناس تافهة،الناس بتموت في مجاعات الصومال عشان مش لاقية نقطة مياه،ودول زعلانين علي طفل مش بياكل ايس كريم.فضلت محتفظ بأحقاد شاب من العالم الثالث علي حياة مجاذيب العالم الأول،واستنيت أول ألماني احتك به عن قرب عشان افرغ فيه شحنة الغيظ.وكانت من نصيب شابة ألمانية اسمها ايفيلن كوهين،كانت بتدربني علي المحادثات في حديقة جوته في الدقي،انا واثنين زمايلي،استعدادًا لامتحان الشفوي في مستوي B1..

    بدأت معاها حوار جانبي بألمانية ضعيفة وقتها،كله شعارات عن غياب المساواة بين دول العالم،وجشع الألمان اللي بيخليهم مش شايفين مآسي العالم وبيتكلموا في توافه الأمور،وسمعتلها قصة توبي،ومن حسن الحظ كانت عرفاها،استنيتها ترد عليا وتقول مش عاجباك ألمانيا خليك في بلدك! زي ما المصريين بيقولوا لما تيجي تكلمهم عن سلبيات ما في ألمانيا،وكأنهم ألمان اكثر من الألمان..معملتش كده وكانت شيك في ردها..

    قالت لي تعرف حاجة عن النظام الاجتماعي في ألمانيا؟رديت لأ..الاقتصادي؟،برضة لأ..السياسي؟ شوية !..مش انت درست سياسة؟ آه..طيب ازاي متعرفش لا النظام الاجتماعي ولا الاقتصادي وشوية سياسي؟ لأ أصل احنا درسنا النظام السياسي الأمريكي والبريطاني والفرنسي في مادة نظم سياسية غربية،سنة ثالثة،ومخدناش جنس شئ عن ألمانيا!..طيب دور علي الاسم ده وانت تعرف ليه الايس كريم بتاع توبي مهم..مين ده؟ فرانتس يوزف فيورملينج..

    اعتبرته نوع من التعالي ومدورتش علي حاجة،وفضل الموضوع بالنسبة لي كما هو،شوية عالم تافهة،شاغلين بالهم بطفل متدلع.لغاية 2013 تقريبًا لما بدأت البجث بجدية عن فرص لاكمال الماجستير في جامعة ألمانية.وكان لزامًا عليا اشتغل أكثر علي تفاصيل الحياة السياسية الألمانية.وبدأت من نقطة شغفي قصة توبي،ودورت علي الاسم اللي ادتهولي..

    فرانتس كان اول وزير للأسرة في ألمانيا بعد الحرب العالمية الثانية.كان عنده هدف أساسي، تأمين الأطفال بمبلغ مالي كل شهر عشان يعيشوا حياة أفضل.قدم مقترح المساعدات الاجتماعية سنة 1951 و الدنيا قامت عليه،مش بس لأن ألمانيا لسه خارجة من دمار الحرب،ومش لاقية فلوس تدفع 10 مارك لكل طفل ألماني شهريًا وهو مبلغ زهيد،لأن كمان المساعدات الاجتماعية كانت مرتبطة في أذهان الألمان بهتلر.فلوس الأطفال Kindergeld اللي فرانتس عايز يدفعها،هتلر كان بيدفعها برضه بس اسم Kinderbeihilfe ،يبقي الحكومة عايزة تعمل زي هتلر وتستغل المعونات الاجتماعية عشان تغسل دماغ الناس..وهكذا..

    الراجل صمم علي مشروعه في مقابل رفض الاشتراكيين،ونجح بعد عذاب 4 سنين في تمرير قانون،يخصص أموال للأطفال،ويعمل اعانات بطالة،ويضع منظومة اجور.مخلصش برضه من انتقادات تانية من نوعية يعني 10 مارك هيعملوا ايه للطفل؟المشروع هيفشل واحنا هنضيع الفلوس علي الفاضي!وهو علي عكس التوقعات قال أن ال 10 مارك هيبقوا 50 كمان كام سنة وهيوسع باقي الاجراءات الاجتماعية عشان ميبقاش فيه حقد طبقي بين طفل غني وآخر فقير.الراجل كان عنده حق،ألمانيا صنعت معجزتها الاقتصادية وال 10 مارك اللي بدأ بيهم بقوا بعد 70 سنة 184 يورو شهريًا علي الطفل الواحد..

    دي المرة الاولي اللي فهمت فيها ليه المجتمع الألماني كله اعتبر قضية أيس كريم لطفل قضية أمن قومي،تُستنفر فيا الحكومة والمحكمة الدستورية.الموضوع مش موضوع ايس كريم ده موضوع عدالة اجتماعية،وخوف من حقد اجتماعي ينمو لو ابن الفقراء.نسميهم فقراء والسلام- شاف ابن الأغنياء ماسك ايس كريم وهو مش معاه ثمنه..

    أكيد المقارنة بين المساواة في الايس كريم بين أطفال المانيا لمنع ظهور الأحقاد..وبين أطفال مصر اللي الفروق بينهم وصلت لدرجة بشعة،بين طفل أهله بيدفعوا له 50 الف ج في سنة دراسية واحدة،وواحد تاني بيمشي 10 كيلو رايح جاي كل يوم عشان يوصل لمدرسته اللي مفيهاش لافصول ولا حمامات ولا مدرسين،هتكون عبثية،للبون الاقتصادي والتكنولوجي المهول بينا وبينهم..لكن بالتأكيد المقارنة واجبة في السؤال التالي..ايه اللي وصل الألمان لاعتبار احتياج طفل لايس كريم موضوع حيوي؟..وايه اللي وصلنا للوضع المزري ده؟ ..

    لأنهم امتلكوا شخص بخيال سياسي وحلم مشروع اجتماعي زي وزير الأسرة فرانتس يوزف فيورملنج،فهم أن العدالة الاجتماعية فرض عين،وان التخطيط لها واجب حتي لو كانت دولته خارجة متدمرة بعد حرب أبيد فيها ملايين من سكانها،ونُسفت فيها ملايين من مبانيها،وقسمت فيها لدولتين.بدأ 10 مارك،ف20 مارك،فتعليم شبه مجاني،مجاني.صحة بفلوس،شبه مجانية..وهكذا لغاية ما وصلوا للأيس كريم بتاع توبي..

    وده اللي محتاجينه لو عايزين خناقتنا علي الفيسبوك يومًا ما تبقي عن اكتئاب مدحت ابن أبلة عفاف لعدم تمكن أبوه الاسطي رشدي السواق من حجز مصيف لمدة شهرين،واكتفائه بشهر ونصف بس.ونقعد نشتم في الحكومة وهي تخرج تبرر واحنا نرفض ونفكر نقلب نظام الحكم عشان مدحت يعرف يصيف وهكذا..

    سياسي يحلم ويفكر،يشوف ويقارن ويتعلم ويطبق،يطلع السلم خطوة خطوة..والأهم يؤمن اننا بشر،ولازم نعيش كبشر،أو نموت علي الأقل واحنا بنحاول..مش ارقام في دفاتر وأعباء اجتماعية واجيب لكوا منين ده انتوا 90 مليون..

    اللي لسه قلقان علي توبي..كمان شهر ونصف،مرتب أبوه هيتضاعف،لأن الحد الأدني للأجور هيبقي 8,5 يورو في الساعة..آه في الساعة..والحكومة هتضخ 12 مليار يورو في أموال الأطفال زيادة..وتوبي هيروح عند العبد بتاع المانيا ويعوم أيس كريم وحلويات..عقبال ولادنا

    ‫#‏الايس_كريم_أمن_قومي‬
    ‫#‏كلنا_توبي‬

    اللهم أفتح لي بابَ رزقاَ حلالاَ طيباَ مباركاً فيهِ . يارب


  2. #2

    الصورة الرمزية طارق _عبد السلام

    رقم العضوية : 70100

    تاريخ التسجيل : 09May2010

    المشاركات : 4,215

    النوع : ذكر

    الاقامة : المحله الكبرى

    السيارة: kia.carens

    السيارة[2]: octavia fantazia

    دراجة بخارية: ......................

    الحالة : طارق _عبد السلام غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شعب راقى محترم يجب ان يكون قدوه

    وضعوا البذره بكم مارك والان البذره اثمرت لتحقيق العداله الاجتماعيه ... مبدأ اول الغيث قطره ..

    ياريت عندنا المسئولين يفكروا حتى بفكر قريب لهذا لكن ......... لنا الله


  3. #3

    الصورة الرمزية Karim Alaa

    رقم العضوية : 152976

    تاريخ التسجيل : 09Dec2013

    المشاركات : 603

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: ان شاء الله اكسنت

    السيارة[2]: اسبيرانزا A516

    الحالة : Karim Alaa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شعب محترم و رائع و حكومه بتفهم و كل ما يمكن ان يقال دى المانيا اكتر شعبين بحترمهم فى الكون المانيا و اليابان ماشى :)

    تعالى هنا قول هدى لكل طفل فقير 200 جنيه :) هيطلع ناس تزور شهادات ميلاد و تقبض فلوس اد كده و بعدين ناس تشيل ناس من اوراق الحكومه و ناس محتاجه متقبضش و ناس مش محتاجه خالص تقبض و الاسعار هتزيد على حس ال 200 جنيه و يفشل و ميبقاش ليه اى لازمه و الحكومه تضغط فى الميزانيه و تطبع فلوس اكتر و لو جت تشيله لانه ملوش لازمه هتشيله و الاسعار هتفضل عاليه على حسه :) و الناس تصوت شالو ال 200 جنيه الى مالهمش لازمه :)

    يا راجل عارف مشروع العيش الجديد بقو بيسرقو فيه برضه تدى لبتاع العيش البطاقه و تقوله عايز 10 ارغفه يسحب 10 ليك و 10 ليه و معتمد على جهل الناس :)


  4. #4

    الصورة الرمزية Forever.Leo

    رقم العضوية : 5668

    تاريخ التسجيل : 13Feb2008

    المشاركات : 819

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Lanos Juliet 99

    السيارة[2]: Hyundai Matrix 2007

    دراجة بخارية: -----

    الحالة : Forever.Leo غير متواجد حالياً

    Lightbulb -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسر مصطفي مشاهدة المشاركة
    دي المرة الاولي اللي فهمت فيها ليه المجتمع الألماني كله اعتبر قضية أيس كريم لطفل قضية أمن قومي،تُستنفر فيا الحكومة والمحكمة الدستورية.الموضوع مش موضوع ايس كريم ده موضوع عدالة اجتماعية،وخوف من حقد اجتماعي ينمو لو ابن الفقراء.نسميهم فقراء والسلام- شاف ابن الأغنياء ماسك ايس كريم وهو مش معاه ثمنه..

    امن الدول الحقيقي .. هو امن تربوي .. تعليمي .. اجتماعي .. ثقافي .. امن عدالة في الاصل و الاساس .. هو امن لا تعيه الا دول تمتلك من الحكماء القادة .. ينظرون ابعد مما نرى .. و اعمق مما ننظر .. يوجهون الدفة في الدرب الصحيح .. و الوقت المناسب .. مشاكلنا ليست مستعصية او مستحيلة على الحل .. هي فقط .. تنتظر ارادة سياسية حقيقية .. يعلو فعلها على كلامها .. تقدم الاكفأ للصف الاول .. تحارب الفاسد الكبير والصغير سواء .. و شعوب تستحق و تقدر هذه الارادة و الجهد .. تدعمها و لا تعوقها .

    قلبي على ثقة ونفسي حرة .. تأبى الدنا وصارمي ذلاق


  5. #5

    الصورة الرمزية besso

    رقم العضوية : 89201

    تاريخ التسجيل : 21Feb2011

    المشاركات : 1,850

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: لما اجيب الاولانيه

    السيارة[2]: معنديش

    دراجة بخارية: مفيش

    الحالة : besso غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وعلشان كده الدول دى ماصولتش للى هى فيه من فراغ
    وقدامنا سنين وسنين على مانحصلهم ده ان فكرنا نحصلهم اصلا

    انا مصمم علي بلوغ الهدف ...اما ان انجح واما ان انجح


  6. #6

    الصورة الرمزية lojain

    رقم العضوية : 167859

    تاريخ التسجيل : 06Nov2014

    المشاركات : 9

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: جيب

    السيارة[2]: مرسيدس

    الحالة : lojain غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بجد الواحد نفسه حال البلد ينصلح
    ومصر تبقى احسن وافضل بلد في الدنيا


  7. #7

    الصورة الرمزية amr011111

    رقم العضوية : 92982

    تاريخ التسجيل : 31Mar2011

    المشاركات : 3,749

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Fiat

    السيارة[2]: Fiat

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : amr011111 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لو اى حد عنده حب حقيقى للبلد ديه وعاوزها تنهض مش محتاج يفكر يعمل ايه

    بدل ما يجيب مستشاريين ليه من مصر يجيب مستشارين من دول اخرى تنقل نقل مسطره التجارب بتاعتها هنا

    يعنى لو نظام التعليم اليابانى متطور وكويس يبقى ننقل المنهج بتاعهم هنا وندرسه بنفس الطريقه بتاعتهم
    وهكذا فى بقية المواضيع

    الموضوع بسيط احنا مش هنتعب نفسنا فى التفكير ونقعد نجرب ونحاول احنا هناخد حاجات ناجحه ونطبقها عندنا بطريقه صح وتتماشى مع المجتمع المصرى ومره على مره هننجح فى خلق جيل جديد

    لا اله إلا الله محمدُ رسول الله


  8. #8

    الصورة الرمزية prof2013

    رقم العضوية : 144650

    تاريخ التسجيل : 31May2013

    المشاركات : 1,438

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصري سابقاً

    السيارة: .........

    السيارة[2]: هيونداي الينترا

    دراجة بخارية: حد الله بيني وبينهم بعد كده

    الحالة : prof2013 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    امال الناس اللي بيروحوا المانيا بيقعدوا يفتوا ويقولوا عنصريه والاسعار مولعه هناك والعيشه ضنك واللي في امريكا بيقول كده بردو واللي في استراليا
    لدرجه اني حسيت ان اللي بنقراه عن الدول المتقدمه دي اشبه بالروايات لا اساس له من الصحه


  9. #9

    الصورة الرمزية hamo81

    رقم العضوية : 121999

    تاريخ التسجيل : 19Mar2012

    المشاركات : 446

    النوع : ذكر

    الاقامة : اسيوط

    السيارة: BYD F3

    السيارة[2]: سبرانزا 516

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : hamo81 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    المشكلة في مصر مش تعليم ولا صحة ولا نظام أجور
    المشكلة في ثقافة الشعب نفسه والمفاهيم المغلوطة زي مثلا الجنيه غلب الكرنيه ومثلا إلي يقولك بفلوسي أشغل عندي دكاتره ومهندسين يبقى أتعلم ليه أسرق أحسن
    يا سيدي الفاضل تربية النفس قبل تربية الجسد


  10. #10

    الصورة الرمزية طارق _عبد السلام

    رقم العضوية : 70100

    تاريخ التسجيل : 09May2010

    المشاركات : 4,215

    النوع : ذكر

    الاقامة : المحله الكبرى

    السيارة: kia.carens

    السيارة[2]: octavia fantazia

    دراجة بخارية: ......................

    الحالة : طارق _عبد السلام غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة prof2013 مشاهدة المشاركة
    امال الناس اللي بيروحوا المانيا بيقعدوا يفتوا ويقولوا عنصريه والاسعار مولعه هناك والعيشه ضنك واللي في امريكا بيقول كده بردو واللي في استراليا
    لدرجه اني حسيت ان اللي بنقراه عن الدول المتقدمه دي اشبه بالروايات لا اساس له من الصحه
    الاسعار غاليه فعلا بس بالنسبه لنا لان دخل الفرد هناك عالى فمفيش مشكله

    العنصريه صراحه مشفتهاش هناك على الاقل فى الفتره اللى كنت موجود فيها .. مشكلتهم معاك انهم بيعتزوا جدا بلغتهم وصعب انك تتفاهم معاهم بلغه تانيه لازم يتعبك شويه علشان يرد عليك واللى يجننك تلاقيه بيتكلم انجلش بطلاقه

    بالعكس ستشعر بآدميتك فعلا وانت هناك مع انك (عربى) وحط تحتها مليون خط


    شعب راقى جدا ومنظم جدا ونضيف جدا قول كل حاجه حلوه مش هتوفيهم حقهم



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2