الخلاصة فى نزول سعر إعادة بيع الميجان :
1- عدم إقتناع الشعب المصرى بالتكنولجيا الحديثة الموجودة فيها و خوفه من كل ما هو جديد و عدم رغبته فى إنه يبقى تحت إيد التوكيل .
2- إقتناع المصريين بإن الكرولا و اللانسر أفضل لعدم إحتوائهم على هذه التكنولوجيا الحديثة و سهولة تصليحها عن الميكانيكيون العاديين و الذين لهم دور مهم فى إقناع عامة الشعب بعدم إمتلاك مثل هذه السيارات حتى لا يفقدوا زبائنهم.
3-الكثير من الإشاعات إللى طلعت على الميجان لعدم إقتناع المصرين بأن هذه السيارة بكل هذه التكنولوجيا و الأوبشنز ممكن تباع بهذا السعر المعقول لذا يجب أن يكون هناك الكثير من العيوب فيها والغريب فى نفس الوقت الإقتناع بشراء سيارة كالكرولا 2007 زيرو بمبلغ يكاد يكون أغلى من الميجان الفول أوبشن الزيرو و ليس بها أى تكنولوجيا حديثة سواء2 إيرباج و فى نفس الوقت الإقتناع بشراء الكرولا الجديدة بعد ما بدأو ينزلوا بعض التكنولوجيا اللى كانت موجودة فى الميجان من 2003 بسعر يقل عن الكرولا القديمة و هى زيرو و حجتهم فى الإقتناع إنها رخيصة علشان بتتجمع فى جنوب أفريقيا فى حين إن الميجان رخيصة أيضا لتجميعها خارج فرنسا فى تركيا.
4-إيهام الكثير من الناس بأن صيانة و قطع غيار الميجان نار و طبعا إنت تحت رحمة التوكيل و بالتالى مافيش حاجة إسمها تايوانى إللى مخلى قطع غيار اليابانى رخيصه لكن لو نقارن يابانى بفرنساوى حتلاقى الأسعار متقاربة و تكاد تكون الفرنساوى أرخص فى البعض مع العلم بان أسعار صيانة الميجان مش غالية و تكاد تكون أرخص من الكرولا القديمة مثلا فى صيانة الـ20000 الف و فلتر البنزين مثلا فى اللانسر فى حدود 400 جم و يتم تغييره كل 20 الف كم فى حين سعره فى الميجان لا يتعدى 100 جم
مع الفرق إن التكنولوجيا فى الميجان أعلى كثيرا فى الكرولا القديمة و اللانسر القديمة و بالتالى حتى لو كانت أعلى فدا طبيعى لفرق التكنولوجيا فما بالكم بان اسعار الصيانة الدورية متقاربة بينهم و فى إنتظار معرفة أسعار و صيامة الكرولا و اللانسر الجديدة .
5- الإهمال إللى إتعود عليه المصريين فى صيانة سيارتهم و دا إللى خلا بعض الناس ما يعملوش الصيانة الدورية بتاعة العربية فبالتالى يفأجا صاحب السيارة بوجود مشاكل فيها كثيرة و عند سؤاله عن قيامه بالصيانة فى مواعيدها فبقول لا فبالتالى سوف يجد فاتورة محترمة من التوكيل لإصلاح البلاوى إللى الباشا مغيرهاش فى مواعيدها و أثرت على حاجات تانية و يخرج بعد كده يقول دى عربية زبالة و قطع غيارها نار لإنه الباشا فاكرها عربية زى الكرولا و لانسر أقصى اوبشنز فيها سنتر و زجاج كهرباء و مش فاهم إنها مليانه تكنولوجيا حديثة كعادة السيارات فى الخارج و ليهم مواعيد محدده فى الصيانة يجب عملها للمحافظة على كفاءة هذه السيارة .
خلاصة عيوب الميجان إللى ظهرت :
1- نتشة فى الفتيس بين نقلة الاول و التانى و دى أرحم كثيرا من التأخير فى النقلات الموجود فى الأسترا الجديدة و نفس النتشة دى انا سمعتها فى عربيات أخرى زى 307 و الاوكتافيا و الجيتا يعنى واضح إنها شائعة فى كل الأوربى و حلها كما قال الزميل أحمد تغيير الزيت كل بـ 280 جم تقريبا و لكن دا ليس عيبا فى الزيت و لكن لغنه غير مخصص للأجواء الحارة و الاتربة المليانة فى بلدنا الحبيبة أو تنزيل السوفت وير الجديد إللى بيساعد على تظبيط ميعاد نقل النقلات (ضمان الفتيس 100 الف كم يعنى لو فيه عيب فعلا كبير كانوا ماخلوش الضمان كبير قوى كده ).
2- الجنوط الالومونيوم يتتنى فى الحفر المليانة فى بلدنا و تم حلها فى موديلات 2006 و 2007 بجنوط أخرى .
3- الكويلات التى تقوم بعمل الموبينة و يبدا تغييرها بعد الـ 40الف كم تقريبا و بتكلفة 550 جم .
4- علبة الدريكسيون ظهرت فى بعض الموديلات نتيجة لشوارعنا الممهدة بعناية فائقة و تمنها فى حدود 1500 جم .
هذه هى العيوب التى ظهرت فى الميجان من ملاك السيارة و من الوكيل
الخلاصة كما قالها لى مدير معرض السبع الموزع لرينو هذه السيارة خسارة إنها تتباع فى مصر بالأوبشنز دا لإن المصريين بيقلقوا من التكنولوجيا الجديدة و الأوبشنز الكتيرة
المفضلات