| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 20

  1. #1

    الصورة الرمزية a_hmed

    رقم العضوية : 83139

    تاريخ التسجيل : 09Dec2010

    المشاركات : 514

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: Getz 2008

    السيارة[2]: Megan II 2005

    دراجة بخارية: .....

    الحالة : a_hmed غير متواجد حالياً

    افتراضي صوت خروشة بيروح لما أدوس دبرياش !! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    عندى صوت خروشة عامل زى حاجات بتخبط فى بعضها .. لما بدوس دبرياش الصوت يروح


    الميكانيكى قالى زيت الجيربوكس روحت زودته كان ناقص لتر تقريبآ الصوت راح تمامآ اول يومين بعد كدة ابتدى يرجع تانى لنفس المستوى تدريجيا خلال اسبوع او 10 ايام


    وانا لسة عامل عمرة يعنى ظابط الماتور من جوة و مغير طقم الدبرياش (اسطوانة و دسك و بلية) و الصوت بعد العمرة سعات بيكون قلييل خالص و سعات بيكون موجود عادى

    وبالنسبة لاداء الفتيس: فيه عضة فى الاول و الثانى (لما اجى اجبهم العصاية بتاعت الفتيس تيجى عند نص المسافة و تروح يمين شوية فاضطر اجبها تانى شمال و اكمل حركة الغيار)


    المشكلة كدة من ايه ؟؟ هل ممكن يكون فيه تسريب للزيت ده مثلا بس مفيش اثر لزيت تحت العربية !!

    ولا ممكن تكون مشكلة غوايش او اى حاجة جوة او كله عايز يتغير ...... علما بانى معنديش خبرة فى التعامل مع الفتيس لان ديه اول مشكلة لية معاه ..


    وشكــــرآ

    EVANESCENCE


  2. #2

    الصورة الرمزية Tarek_Swelm

    رقم العضوية : 73483

    تاريخ التسجيل : 20Jun2010

    المشاركات : 287

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Fiat 127 Super Fura

    السيارة[2]: Hyundai Excel 1500

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : Tarek_Swelm غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السلام عليكم , ازيك يا باشا
    انا كان عندي حاجة شبة كدة برضة بس في عربيتي الفيورا و كانت بسبب نقص الزيت من الجيربوكس
    و مكنش بيبان الزيت تحت العربية الا في الاول , يعني لما ببقي لسة مزود زيت
    و بعد مايفضي لمستوي معين جوة الجيربوكس , الاقي الصوت عالي بس مافيش حاجة تحت العربية ,
    حاول تبص عليها و انت لسة مزود الزيت في الجيربوكس ,انا كنت بنزل جنب عامل البنزينة و هو بيزود الزيت لغاية ما اكتشفت الموضوع دة و شفتة بينقط من الاورسيل الداخلي و هو لسة مليان في الاول .
    و موضوع عضة الفتيس ممكن يكون بسبب مشوار الدبرياج عايز يتظبط ,ساعات الكبل بيريح و بيحتاج يتشد تاني من فترة للتانية .
    دي معلوماتي المتواضعة بخصوص الموضوع دة ايام الفيورا , بانتظار رد خبراء المنتدي لأني عايز اعرف برضة الحل النهائي علشان ناوي علي فيليشيا ان شاء الله .


  3. #3

    الصورة الرمزية EngAhmedSayed

    رقم العضوية : 58964

    تاريخ التسجيل : 15Jan2010

    المشاركات : 3,927

    النوع : ذكر

    الاقامة : سـكـــــودا فورمان 1994

    السيارة: سكـودافليشيا 1996

    السيارة[2]: سـكــــودا كومبى 1996

    دراجة بخارية: سكـــودا فابيا 2002

    الحالة : EngAhmedSayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا متابع معاك استاذ احمد
    حضرتك لما بدوس دبرياج بيكون على انى وضع
    الوضع الاول لما بتكون العربيه بدون حركه و الموتور شغال على السلانسيه بيبقى موجود الصوت ولما بدوس دبرياج الصوت بيروح من غير ماتمد ايدك على الفتيس و العربيه واقفه فى مكانها

    الوضع الثانى لما بتكون العربيه شغاله وتيجى تدوس على الدبرياج وتيدى الغيار الاول الصوت بيروح
    ممكن حضرتك توضح بالظبط علشان اقدر افيدك لانى انتا عارف حضرتك احنا بنحلل على الكلام و قلى بنقراه
    لانى عاوز اعرف الصوت ده من الموتور وله من مجموعة الجر قلى هى الدبرياج و البليه و الديسك و له من الفتيس
    فايريت حضرتك توضح الجزئيه بتاعتى
    متابع معاك باهتمام زى موعد حضرتك


  4. #4

    الصورة الرمزية a_hmed

    رقم العضوية : 83139

    تاريخ التسجيل : 09Dec2010

    المشاركات : 514

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: Getz 2008

    السيارة[2]: Megan II 2005

    دراجة بخارية: .....

    الحالة : a_hmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة typhoon_gr9 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم , ازيك يا باشا
    انا كان عندي حاجة شبة كدة برضة بس في عربيتي الفيورا و كانت بسبب نقص الزيت من الجيربوكس
    و مكنش بيبان الزيت تحت العربية الا في الاول , يعني لما ببقي لسة مزود زيت
    و بعد مايفضي لمستوي معين جوة الجيربوكس , الاقي الصوت عالي بس مافيش حاجة تحت العربية ,
    حاول تبص عليها و انت لسة مزود الزيت في الجيربوكس ,انا كنت بنزل جنب عامل البنزينة و هو بيزود الزيت لغاية ما اكتشفت الموضوع دة و شفتة بينقط من الاورسيل الداخلي و هو لسة مليان في الاول .
    و موضوع عضة الفتيس ممكن يكون بسبب مشوار الدبرياج عايز يتظبط ,ساعات الكبل بيريح و بيحتاج يتشد تاني من فترة للتانية .
    دي معلوماتي المتواضعة بخصوص الموضوع دة ايام الفيورا , بانتظار رد خبراء المنتدي لأني عايز اعرف برضة الحل النهائي علشان ناوي علي فيليشيا ان شاء الله .

    معلش يعنى ايه مكنش بيبان الزيت تحت العربية الا فى الاول ؟؟ ويا ريت توضح اكتر معلش موضوع بيبان امتى و امتى لأ و الاورسيل الداخلى ؟

    وشكرا ليك يا باشا

    EVANESCENCE


  5. #5

    الصورة الرمزية a_hmed

    رقم العضوية : 83139

    تاريخ التسجيل : 09Dec2010

    المشاركات : 514

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: Getz 2008

    السيارة[2]: Megan II 2005

    دراجة بخارية: .....

    الحالة : a_hmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة engahmedsayed مشاهدة المشاركة
    لما بدوس دبرياج بيكون على انى وضع
    الوضع الاول لما بتكون العربيه بدون حركه و الموتور شغال على السلانسيه بيبقى موجود الصوت ولما بدوس دبرياج الصوت بيروح من غير ماتمد ايدك على الفتيس و العربيه واقفه فى مكانها

    الوضع الثانى لما بتكون العربيه شغاله وتيجى تدوس على الدبرياج وتيدى الغيار الاول الصوت بيروح

    فى الوضعين لما ببقى واقف ممور و ادوس دبرياش يروح الصوت و لما ببقى ماشى على السلانسية بيبقى الصوت مش عالى وبيروح لما ادوس دبرياش و بحس بيه فى المطبات اكتر علشان ببقى مهدى جامد

    وشكرا على اهتمامك بالموضوع

    EVANESCENCE


  6. #6

    الصورة الرمزية Tarek_Swelm

    رقم العضوية : 73483

    تاريخ التسجيل : 20Jun2010

    المشاركات : 287

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Fiat 127 Super Fura

    السيارة[2]: Hyundai Excel 1500

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : Tarek_Swelm غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a_hmed مشاهدة المشاركة
    معلش يعنى ايه مكنش بيبان الزيت تحت العربية الا فى الاول ؟؟ ويا ريت توضح اكتر معلش موضوع بيبان امتى و امتى لأ و الاورسيل الداخلى ؟

    وشكرا ليك يا باشا
    انا لسة ماجبتش الفيليشيا علشان كدة مش عارف هيا زي الفيورا ولا لأ ,
    انا اللي اقصدة ان لو انا لسة مزود زيت الجيربوكس و مالية علي اخرة لما بمشي بالعربية ضغط الزيت بيعلي جوة الجيربوكس و الاورسيل الداخلي بتاع الجيربوكس مكنش محكم علي الاكس اللي طالع للكوبلن فالبتالي كانت بتنطر الزيت (الاورسيل الداخلي للجيربوكس هو الكاوتشة اللي مغطية الاكس اللي طالع من الجيربوكس وواصلة للكوبلن)
    بعد فترة لما مستوي الزيت بيقل جوة الجيربوكس لأن اللي وقع منة كتير , مكنتش بلاقي زيت تحت العربية بس صوت الجيربوكس بيعلي
    و برضة انا غيرت غويشة جيربوكس قبل كدة بسبب صوت خروشة و عضة في النقل علي التاني , و بعدها بفترة رجعت الخروشة علشان مشوار الكبل بتاع الدبرياج عايز يتظبط لأن الصامولة بتاعت الكبل كانت ريحت شوية و كان لازم ادوس بالجامد علي الدبرياج علشان صوت الخروشة يروح و انقل من غير عض في الفتيس
    فالموضوع ممكن يكون حاجة من دول علي حسب خبرتي المتواضعة
    اعتقد ان المهندس احمد السيد ممكن يفيدك اكتر مني في الموضوع دة .


  7. #7

    الصورة الرمزية ruicosta

    رقم العضوية : 39158

    تاريخ التسجيل : 29Apr2009

    المشاركات : 172

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: no car

    السيارة[2]: kia cerato 2008

    دراجة بخارية: دراجة نارية

    الحالة : ruicosta غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا كان عندى الصوت دا فى الاكسنت ومهما تغير ديسك وبلية مش هيروح لان الصوت دا جوه علبة التروس نفسها ومابيروحش الا لما تعمل عمرة للفتيس وتغير الاجزار اللى تأكلت نتيجة نقص الزيت ودا طبيعى فى المانيوال عموما المهم الزيت لما بينقص بتلاقى منشع على الموتشة بتاعة الكوبلن الداخلى مش هتلاقية ينزل على الارض لانه هو زيت تقيل هتلاقيه حوالين الكوبلن او الاويل سيل بتاع الكوبلن بايظ


  8. #8

    الصورة الرمزية ABO_MAREM

    رقم العضوية : 57343

    تاريخ التسجيل : 29Dec2009

    المشاركات : 138

    النوع : ذكر

    الاقامة : geza

    السيارة: skoda

    السيارة[2]: سكودا

    الحالة : ABO_MAREM غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    على يدىىىىىىىى الحوار دا حصل معايا بالتفصيل المملل

    بص يا زعيم انا حشرح لك الى كان عندى ولو زيك اعمل زى ما عملت

    صوت الغروشه دا اول ما تدور العربية وهى بارده تسمع شخششخشخشخ اول ما تدوس دبرياج يروح تسيب يرجع

    العربيه تمشى عشرا كيلو وتسخن وتبقى حلاوه يروح الصوت سواء سايب او دايس دبرياج

    بص يا حبى نزل زيت الفتيس كله لو هو 140 وحط زيت 90 وحط على الاخرررررررررررر متسبش ولا لتر ناقص ومش حتسمع حاجه

    لانى عملت كده وراح والحمد لله

    اقولك بالمره ليه حصل كده اساسا

    لان زيت 140 تقيل شويه عبال ما يسخن ويمشى فى الفتيس ويشحم البليه بياخد وقت علشان كده وهى بارده تسمع الصوت لانها مش متزيته لان الزيت لسه ماسك اما ال90 مش بياخد وقت وبيزيت بسرعه ومش تقيل


  9. #9

    الصورة الرمزية kar!m

    رقم العضوية : 7018

    تاريخ التسجيل : 06Mar2008

    المشاركات : 6,388

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Mercedes C200

    السيارة[2]: Golf MKII

    دراجة بخارية: Honda CBR 400 FireBlade

    الحالة : kar!m غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كان عندى نفس المشكلة فى السويفت .. و كنت أغير زيت الفتيس المشكلة تروح يومين و بعدين ترجع تانى .. و فى الاخر بعت العربية على كدة.

    القران الكريم بجودة صوت عاليه جدا
    http://www.nilemotors.net/Nile/230790-a.html


  10. #10

    الصورة الرمزية a_hmed

    رقم العضوية : 83139

    تاريخ التسجيل : 09Dec2010

    المشاركات : 514

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: Getz 2008

    السيارة[2]: Megan II 2005

    دراجة بخارية: .....

    الحالة : a_hmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة typhoon_gr9 مشاهدة المشاركة
    انا لسة ماجبتش الفيليشيا علشان كدة مش عارف هيا زي الفيورا ولا لأ ,
    انا اللي اقصدة ان لو انا لسة مزود زيت الجيربوكس و مالية علي اخرة لما بمشي بالعربية ضغط الزيت بيعلي جوة الجيربوكس و الاورسيل الداخلي بتاع الجيربوكس مكنش محكم علي الاكس اللي طالع للكوبلن فالبتالي كانت بتنطر الزيت (الاورسيل الداخلي للجيربوكس هو الكاوتشة اللي مغطية الاكس اللي طالع من الجيربوكس وواصلة للكوبلن)
    بعد فترة لما مستوي الزيت بيقل جوة الجيربوكس لأن اللي وقع منة كتير , مكنتش بلاقي زيت تحت العربية بس صوت الجيربوكس بيعلي
    و برضة انا غيرت غويشة جيربوكس قبل كدة بسبب صوت خروشة و عضة في النقل علي التاني , و بعدها بفترة رجعت الخروشة علشان مشوار الكبل بتاع الدبرياج عايز يتظبط لأن الصامولة بتاعت الكبل كانت ريحت شوية و كان لازم ادوس بالجامد علي الدبرياج علشان صوت الخروشة يروح و انقل من غير عض في الفتيس
    فالموضوع ممكن يكون حاجة من دول علي حسب خبرتي المتواضعة
    اعتقد ان المهندس احمد السيد ممكن يفيدك اكتر مني في الموضوع دة .


    تمام يا باشا شكرا على التوضيح

    ان شاء الله لما اجى اعمل الموضوع ده

    هبص على الكاوتشة ديه علشان حاسس انه موضوع بسيط ميستحقش عمرة فتيس و فكه

    EVANESCENCE



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. صوت خروشة جى من الفتيس
    بواسطة koshary في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 19-10-2012, 04:49 PM
  2. صوت خروشة في السماعات
    بواسطة potter2006 في المنتدى قســـم الصوتـــيات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 15-11-2011, 01:45 AM
  3. أدوس فرامل الدركسيون يلف يمين أدوس بنزين يرجع تاني
    بواسطة medododo في المنتدى هـــــــوندا
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 13-10-2011, 05:38 PM
  4. صوت خروشة من تحت
    بواسطة roland_yamaha في المنتدى مشاكل اجزاء التعليق
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 14-05-2010, 09:43 AM
  5. صوت خروشة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة barakat_1986 في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 28-12-2007, 07:30 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2