المروحة بشتغل مع الكونتاكت و لا ديركت من البطارية
رقم العضوية : 26712
تاريخ التسجيل : 02Dec2008
المشاركات : 864
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo - Egypt
السيارة: Toyota Corolla 2009 Advanced
السيارة[2]: Hyundai Accent 2010 manual
دراجة بخارية: ------
الحالة :
السلام عليكم
عندى فى الاونو الحرارة ليها لمبة مش مؤشر , حصل معايا موقف غريب جدا كذا مرة
ابطل العربية و ارجع ادورها تانى الاقى لمبة الحرارة تنور !! , مع انها مكنتش منورة قبل ما ابطل !! , اسيبها شوية تبرد و ادور تبقى تمام
اكيد العربية مش بتسخن و هى مبطلة , و الموضوع ده حصل كذا مرة
حد عنده فكرة ايه المشكلة دى
م/احمد وهبة
Software Developer
رقم العضوية : 5950
تاريخ التسجيل : 18Feb2008
المشاركات : 8,108
النوع : ذكر
الاقامة : .
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
المروحة بشتغل مع الكونتاكت و لا ديركت من البطارية
بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ
رقم العضوية : 26712
تاريخ التسجيل : 02Dec2008
المشاركات : 864
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo - Egypt
السيارة: Toyota Corolla 2009 Advanced
السيارة[2]: Hyundai Accent 2010 manual
دراجة بخارية: ------
الحالة :
رقم العضوية : 3269
تاريخ التسجيل : 18Nov2007
المشاركات : 50
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: Proton Persona AT
السيارة[2]: Geely
دراجة بخارية: no
الحالة :
طبيعى ان الحرارة تظهر امامك فى مؤشر الحرارة انها عالية لو قفلت العربية وشغلتها بعدها بلحظات لأن دورة التبريد وقفت أثناء ما العربية بطلت وبالتالى ظلت المياه الساخنة داخل الموتور وده اللى خلى مؤشر الحرارى يكون فى العالى. ولما بتشغل العربية تانى تبدأ الدورة تمر والمروحة تشتغل والحرارة تقل ..وعشان كده تلاحظ ان معظم السائقين المتمرسين مش بيبطلوا عربياتهم مرة واحدة لما يكونوا حيشغلوها بعد فترة قصيرة مثلا ولكن اللى بيحصل أنهم بيتركوها لغاية ما الحراة تهدأ (بفعل جريان دورة مياه التبريد ودوران المروحة) وبعدين يبطلوا العربية حتى لا تظل المياه ساخنة داخل الموتور. فالموضوع بالنسبة لك مش مقلق أبدا وده الطبيعى فى أى عربية
المفضلات