| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 20

  1. #1

    الصورة الرمزية فادى

    رقم العضوية : 1834

    تاريخ التسجيل : 19Aug2007

    المشاركات : 1,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة-مصر

    السيارة: نصر شاهين

    السيارة[2]: نصر 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : فادى غير متواجد حالياً

    افتراضي أسس القيادة الرياضية - الجزء الثانى: السيطرة على السيارة فى المنحنيات. - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    أسس القيادة الرياضية – الجزء الثانى.

    رابط الجزء الأول :
    https://www.nilemotors.net/Nile/29878-a.html

    هذا الموضوع به جزء منقول من مجلة سبور اوتو الأعداد أغسطس 2002, سبتمبر 2002, و مضاف اليه بعض المعلومات من عندى (فادى), قمت بتجميعه بنفسى و كتابته بأسلوبى الخاص.
    و أنا غير مسئول عن أى حوادث أو كوارث تنجم عن قراءة هذا الموضوع, لأنه ببساطة للمعرفة فقط, و ليس للتطبيق العملى, فهو معلومات نظرية عن القيادة الرياضية, و لكنه لا يصلح للتطبيق فى الشوارع العادية.
    و سوف أشير بجانب الأجزاء التى أضفتها بنفسى (فادى), أما الأجزاء المنقولة من سبور أوتو, فسوف أشير اليها (منقول بتصرف), حيث أن المادة العلمية منقولة من المجلة, لكننى سوف أحررها و أنظمها و ألخصها بأسلوبى الخاص, و ذلك لحفظ الحقوق الأدبية لى و للمجلة.
    تنويه أخير, ان قراءة هذا المقال لا تؤهلك لقيادة سيارتك بطريقة رياضية, فالأمر يحتاج للتدريب العملى على الحلبات المخصصة لذلك, و يجب دائما أن تتذكر أن السائق الماهر هو من يضع سلامته و سلامة سيارته و سلامة الأخرين نصب عينيه.


    المنعطفات (منقول بتصرف) :
    ------------------------

    دخول المنعطفات هو احدى أصعب التحديات التى تواجه السائق, و الحكمة هنا هى فى الخروج السريع و ليس الدخول السريع, فالدخول السريع ثم تصحيح المقود, يعنى أن هناك خطأ ما قد ارتكب, لذا فاننا سوف نتبع استراتيجية ذكية فى المنعطف, الهدف منها هو تقليل تبدل الأوزان التى شرحنا أثرها فى الجزء الأول, و من ثم الحفاظ على أقصى توازن ممكن للسيارة.

    ينقسم المنعطف الى قسمين :
    القسم الأول: نقطة بدء لف الاطارات الى أقصى زاوية المنعطف.
    القسم الثانى : هو الجزء الذى نبدأ معه فى تخفيف زاوية لف الاطار و الخروج من المنعطف.

    هدفنا هنا هو معرفة المسار الصحيح لكل نوع من المنعطفات, الذى يوفر لنا أوسع زاوية ممكنة, ما معناه أننا سوف نضطر الى لف الاطارات بقدر أقل, و من ثم الحد من تبدل الأوزان.
    بوجه عام, يجب أن يتوجه السائق الى الجهة المعاكسة للمنحنى, ثم يبدأ فى الدوران الى جهة زاوية المنحنى, و الهدف هنا هو تقليل زاوية لف الاطارات قدر الامكان.
    و يجب طبعا الحرص على عدم استخدام المكابح أثناء الدوران, لأن اى استخدام للمكابح يعنى تبدل سريع للأوزان, و من ثم فقدان السيطرة على السيارة.
    أما الخروج من المنعطف, فيكون من الزاوية المعاكسة للمنحنى أيضا, و من ثم يجب اختيار النسبة المناسبة لمعاودة الانطلاق بأقصى سرعة ممكنة.

    و لكن هذه التكتيكات تختلف قليلا من منحنى الى أخر.
    و تنقسم المنحنيات الى ثلاثة أنواع :










    المنعطف السريع :
    ----------------



    أفضل تكتيك لهذا النوع من المنعطفات, هو الحفاظ على أقصى سرعة ممكنة خلالة, و ذلك يتم عبر من خلال الدخول و الخروج من الجهة المعاكسة للمنعطف, أى اذا كان المنعطف الى اليمين, ندخله من الجهة اليسرى, و الخروج منها أيضا.
    فعندما نصل الى النقطة الأضيق, نبدأ بلف المقود فى الجهة المعاكسة مرة أخرى فى اتجاه نقطة الخروج
    و طبعا يجب عدم استخدام المكابح أو تحريك المقود بسرعة كبيرة, حتى لا تفقد السيارة ثباتها.
    url=http://www.postimage.org/image.php?v=gx1nX7j0][/url]]

    منعطف بزاوية 90 درجة:
    ---------------------
    يتشابه تكتيك دخول هذا النوع من المنعطفات مع النوع السابق, لكن مع مراعاة تخفيف السرعة بشكل أكبر, و نبدأ فى لف الاطارات من النقطة الخارجية الى النقطة الأضيق, فاذا كان المنحنى الى الناحية اليمنى, فيجب أن تكون السيارة الى أقصى اليسار, كما يجب الانتهاء من تخفيف السرعة بواسطة المكابح قبل لف المقود, و عندما نصل الى النقطة الأضيق, نبدأ بلف المقود فى الجهة المعاكسة مرة أخرى فى اتجاه نقطة الخروج, و التى تكون أيضا فى جهة اليسار.




    منعطف بزاوية 180 درجة :
    ------------------
    قد يختلف التكيك هنا قليلا عن المنعطفات السابقة,
    فى هذا النوع من المنعطفات, هناك خطة أخرى قد تكون أفضل فى بعض الأحيان, و هى أن نؤخر البدء بلف الاطارات, الأمر الذى قد يؤدى الى انزلاق جانبى لمؤخرة السيارة, مما يضعها فى مسارها الصحيح لحظة بدء الخروج, طبعا مع مراعاة شدة هذا الانزلاق.







    أسلوب الكبح بالقدم اليسرى (منقول بتصرف) :
    ----------------
    لا تحاول تجربة ذلك أبدا, الجزء التالى للعلم فقط!
    هذا الأسلوب الجديد من ابتكار سائق الراليات بنتى ايريكالا, و الفكرة تعتمد على استخدام المكابح بالقدم اليسرى, فيما تتحكم القدم اليمنى بدواسة الوقود, و يتيح لنا هذا التحكم بدرجة الانزلاق الذى نريده, كما يحافظ على سرعة عالية لدوران المحرك أثناء المنعطف, فيساعد بذلك على الخروج السريع من المنعطف.
    و اليكم الخطوات :
    1- قبل المنحنى : القدم اليمنى على دواسة الوقود, فيما تبدأ القدم اليسرى بالضغط على المكابح
    2- أثناء الانعطاف : القدم اليسرى على المكابح لمنع الانزلاق الأمامى الجانبى, بينما تضغط القدم اليمنى بخفة على دواسة الوقود للموازنة.
    3- وسط المنحنى : نزيد الضغط على دواسة الوقود مع ابقاء القدم اليسرى على دواسة المكابح.
    4- الخروج من المنحنى : تضغط القدم اليمنى على دواسة الوقود بأقصى قوة, بينما تستمر القدم اليسرى فى الضغط على المكابح بمعدل أقل لمنع انزلاق الاطارات حول نفسها.

    فى حالات الكبح : يقال أن استخدام المكابح مع الوقود قد يساعد على منع انغلاق الاطارات, و قد يعطينا مسافة توقف أقصر بمعدل 7-10 أمتار اذا ما كنت تسير على سرعة 110 كلم/ساعة.
    لكن طبعا يجب أن نشير الى ان استخدام هذا الأسلوب, قد يودى بحياة اسطوانة القابض الفاصل تماما, لأنها الحلقة الأضعف بين عزم المحرك و المكابح!

    فى حالات الانزلاق(منقول بتصرف) :
    -----------

    حسنا, ماذا قد نفعل فى بعض حالات الانزلاق التى تواجهنا؟
    سوف نجيب عن هذا السؤال بحسب نظام الدفع.

    الدفع الأمامى :
    ----------
    تميل سيارات الدفع الأمامى, الى الانزلاق الأمامى الجانبى (أندير ستيرنج), نتيجة للضغط الشديد على دواسة الوقود أثناء الانعطاف, مما يفقد الاطارات الأمامية ثباتها مع الطريق, و فى حالة الأندير ستيرنج, يجب وقف الضغط على دواسة الوقود, أو الضغط على المكابح بخفة, مما يؤدى الى تبدل الأوزان فى صالح الاطارات الأمامية, و تقليل سرعتها و تتماسك مع الطريق مرة أخرى.

    الدفع الخلفى :
    ----------
    فى حالة الضغط بشدة على دواسة الوقود أثناء الانعطاف, تحدث ظاهرة تسمى بالانزلاق الخلفى الجانبى (أوفير ستيرنج), و هو خطير جدا و أكثر صعوبة فى السيطرة عليه.
    فى حالة حدوث الأوفير سيترنج, يجب لف الاطارات عكس خط التفاف المنحنى, مع الضغط على الوقود, و بمعايرة مناسبة, مثلا المنحنى الى اليمين, و السيارة تنزلق من الخلف, يجب لف الاطارات لجهة اليسار و الضغط على دواسة الوقود, و يجب أن تحترس لأنه فى حالة عدم السيطرة على السيارة, فغالبا سوف تدور السيارة حول نفسها دورة كاملة.

    الدفع الرباعى المستمر :
    ---------------
    صحيح أن الدفع الرباعى أكثر ثباتا نظرا لتوزيع العزم على الأربع عجلات, لكن قيادتها صعبة, و فى بعض الأحيان تكون النتيجة عكسية تماما, ففى حالة الانزلاق, غالبا ما يصعب السيطرة على مثل هذه السيارات نظرا لوزنها الذى عادة ما يزيد ب100-200 كغ عن وزن الدفع الثنائى.
    و فى حالة الافراط فى الضغط على الوقود, يؤدى الى تشابك قوى الاطارات, بسبب التفاوت فى سرعة دوران الاطارات الداخلية و الخارجية.
    و ربما كانت هذه الأسباب بجانب الوزن الثقيل طبعا هى التى تدفع صانعا كبيرا مثل فيرارى الى تجاهل الدفع الرباعى تماما(كل سيارات فيرارى دفع خلفى), و طبعا لأن الدفع الثنائى يتيح هامشا أكبر للمناورة.
    مع التنويه أننا هنا نتحدث عن سيارات الدفع الرباعى المستمر, و التى لا تقوم أوتوماتيكيا بتبديل العزم بين المحاور تبعا للحاجة.

    نظم الحفاظ على الثبات الحديثة تقوم بمعالجة الاندير ستيرنج و الأوفير ستيرنج عبر تخفيف سرعة الاطارات التى تبدأ فى الانزلاق اوتوماتيكيا.


    التجاوز(منقول بتصرف) :
    -----------
    ليس هناك الكثير ما يقال هنا, عليك طبعا الالتزام بأداب المرور و التجاوز من اليسار, , و يجب أن يكون الطريق واضحا أمامك, فيجب أن تلقى بنظرك لما بعد السيارة التى سوف تتجاوزها, تجنبا طبعا للعوائق التى قد تظهر فجأة بعد ذلك, و احترس, اذا نظرت الى المرأه الجانبية للسائق الذى أمامك, (من الناحية التى تنوى تجاوزه منها طبعا), و لم ترى وجهه, فهذا معناه أنه لا يراك أيضا, فعليك بالحذر.

    مصر فوق الجميع
    الصقر سوف يحلق عاليا رغم أنف قانون المرور الجديد.
    http://www.postimage.org/aVfbhTi.jpg


  2. #2

    الصورة الرمزية vet mitcho

    رقم العضوية : 3620

    تاريخ التسجيل : 08Dec2007

    المشاركات : 431

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: impreza08

    السيارة[2]: 504

    دراجة بخارية: No

    الحالة : vet mitcho غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله موضوع جميل ا/فادي
    بتفكرني بسباقات ال V8 هي اللي بيبقى واضح الكلام ده فيها جدا
    شكرا


    من كانت الدنيا همه و طلبه و نيته, جازاه الله بحسناته في الدنيا,
    ثم يفضي الي الاخرة و ليس له حسنة يعطى بها جزاء...
    اما المؤمن فيجازي بحسناته في الدنيا و يثاب عليها في الاخرة


  3. #3

    الصورة الرمزية mohamed_88sk

    رقم العضوية : 1124

    تاريخ التسجيل : 23Jun2007

    المشاركات : 1,453

    النوع : ذكر

    الاقامة : The Republic of Mine

    السيارة: nothing

    السيارة[2]: toyota corona 92

    الحالة : mohamed_88sk غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جميل يا مان الله ينور


  4. #4

    الصورة الرمزية ASD peugeot

    رقم العضوية : 974

    تاريخ التسجيل : 16Jun2007

    المشاركات : 1,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : شبين القناطر -قليوبيه

    السيارة: كده رضا

    السيارة[2]: Lanos

    دراجة بخارية: njbkjb

    الحالة : ASD peugeot غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ما شاء الله عليك يا استاذ فادي
    كنت متشوق فعلا للجزء الثاني
    بس فيه حاجه ان حضرتك في الملفات بالطريقه المذكوره ازاي تاخد الملف ده معناه ان لازم تكون لوحدك وانت بتاخد الملف ومفيش عربيات معاك عشان تاخد الملف بالطريقه دي لان انت كده بتاخد الملف كله لكن فعلا الملف لازم تاخده من الناحيه العكسيه وانت داخل لان لو واخد الملف مثلا من ناحيه الشمال والملف شمال بتكون الزاويه ضيقه جدا ولازم تهدي جامد كمان
    لكن لو الملف هتاخده في الدخول من الزاويه العكسيه مثلا الملف شمال ودخلت من ناحيه اليمين وكملت واخد الملف علي وسع ناحيه اليمين ايه اللي ممكن يحصل في الحاله دي
    تحياتي لحضرتك والف شكر ليك وان شاء الله الموضوع يتثبت لانه يستحق




  5. #5

    الصورة الرمزية islambana

    رقم العضوية : 1819

    تاريخ التسجيل : 19Aug2007

    المشاركات : 2,201

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo(elmohandseen) & sohag

    السيارة: it was Vectra B CDX

    السيارة[2]: Lancer 99 GLX Automatic

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : islambana غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مشكوووووور موضوع جامد فعلا
    وفي انتظار المزيد


  6. #6

    الصورة الرمزية hazem_khidr

    رقم العضوية : 168

    تاريخ التسجيل : 24Apr2007

    المشاركات : 7,982

    الاقامة : المحله الكبري

    الحالة : hazem_khidr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا يا ابو فادي
    جميل ما شاء الله تسلم
    عاوزين بقي قياده الدفع الرباعي في الصحراء لو تفتكرها
    حتبقي مرجع شامل و جميل


  7. #7

    الصورة الرمزية فادى

    رقم العضوية : 1834

    تاريخ التسجيل : 19Aug2007

    المشاركات : 1,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة-مصر

    السيارة: نصر شاهين

    السيارة[2]: نصر 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : فادى غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ASD peugeot مشاهدة المشاركة
    ما شاء الله عليك يا استاذ فادي
    كنت متشوق فعلا للجزء الثاني
    بس فيه حاجه ان حضرتك في الملفات بالطريقه المذكوره ازاي تاخد الملف ده معناه ان لازم تكون لوحدك وانت بتاخد الملف ومفيش عربيات معاك عشان تاخد الملف بالطريقه دي لان انت كده بتاخد الملف كله لكن فعلا الملف لازم تاخده من الناحيه العكسيه وانت داخل لان لو واخد الملف مثلا من ناحيه الشمال والملف شمال بتكون الزاويه ضيقه جدا ولازم تهدي جامد كمان
    لكن لو الملف هتاخده في الدخول من الزاويه العكسيه مثلا الملف شمال ودخلت من ناحيه اليمين وكملت واخد الملف علي وسع ناحيه اليمين ايه اللي ممكن يحصل في الحاله دي
    تحياتي لحضرتك والف شكر ليك وان شاء الله الموضوع يتثبت لانه يستحق

    طبعا يا أستاذ أسد بيجو الكلام ده كله لا يصلح للتطبيق على الطرق العادية, و يطبق بشكل أساسى فى حلبات السباق, و يفترض عدم وجود سيارات بجانبك, و أنا نوهت لذلك فى بداية الموضوع انو كل ده لا يصلح للتطبيق على الطرق العادية لأن المرور لا يحتمل القيادة الرياضية. و لو تابعت أى سباق سرعة هتلاقى الكلام ده بيطبق بحذافيره و هتلاقى المتسابق بياخد الملف من الجهة العكسية و يطلع من الجهة العكسية و خاصة فى الفورمولا واحد, طبعا محتاجة تدريب عشان تتعرف على قدرات سيارتك و تتوافق معها.
    تحياتى لك يا عزيزى و شكرا على اهتمامك.

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة
    شكرا يا ابو فادي
    جميل ما شاء الله تسلم
    عاوزين بقي قياده الدفع الرباعي في الصحراء لو تفتكرها
    حتبقي مرجع شامل و جميل
    حازم باشا واحشنى, بصراحة أنا معداش عليا موضوع الدفع الرباعى ده قبل كده غالبا العدد ده مش عندى و خبرتى فيه قليلة, فهسيبهولك بقى :).
    يلا مستنيين موضوع الدفع الرباعى منك يا باشا :).

    مصر فوق الجميع
    الصقر سوف يحلق عاليا رغم أنف قانون المرور الجديد.
    http://www.postimage.org/aVfbhTi.jpg


  8. #8

    الصورة الرمزية Ashraf A.Kader

    رقم العضوية : 1173

    تاريخ التسجيل : 25Jun2007

    المشاركات : 682

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Nissan Sunny2011

    السيارة[2]: Nissan Sunny

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Ashraf A.Kader غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا يا استاذ فادي علي المقال اللذيذ بس معظ الطرق السريعة عندنا وخصوصا الطويلة مينفعش فيها الكلام ده لانها بتبقي رايح جي وشكرا علي المجهود


  9. #9

    الصورة الرمزية HRH_Sameh

    رقم العضوية : 2560

    تاريخ التسجيل : 11Oct2007

    المشاركات : 1,806

    النوع : ذكر

    الاقامة : Beni Suef

    السيارة: ---

    السيارة[2]: Şahin S 1.4 2004

    دراجة بخارية: No

    الحالة : HRH_Sameh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تسلم يا فادي ع المواضيع المتميزة
    ومستني جديدك

    فتح الشنطة بالريموت بطريقة دراماتيكية!:www.nilemotors.net/Nile/392122-a.html
    موسوعة الشاهين وأخواتها!:www.nilemotors.net/Nile/399252-a.html
    دليل المواصفات والصيانة للماروتي عربي:www.nilemotors.net/Nile/98669-800.html


  10. #10

    الصورة الرمزية ASD peugeot

    رقم العضوية : 974

    تاريخ التسجيل : 16Jun2007

    المشاركات : 1,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : شبين القناطر -قليوبيه

    السيارة: كده رضا

    السيارة[2]: Lanos

    دراجة بخارية: njbkjb

    الحالة : ASD peugeot غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    شكرا علي ردك يا استاذ فادي
    ومنتظرين من حضرتك المزيد من هذه المواضيع المفيده





 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. قطري يفقد السيطرة على السيارة ويقتحم شركة صرافة ...!!
    بواسطة abogogo في المنتدى مقــاطـع الفيــديـو و الكليبات و صـور للسيارات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 26-12-2011, 11:24 AM
  2. مشاركات: 30
    آخر مشاركة: 14-03-2010, 05:14 AM
  3. الى محبى الشاهين الجزء الثانى
    بواسطة mada121977 في المنتدى مقــاطـع الفيــديـو و الكليبات و صـور للسيارات
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 18-07-2007, 11:45 AM
  4. صور مرورية الجزء الثانى
    بواسطة M_ElSabaa في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 17-05-2007, 11:02 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2