اعزائي كل المهتمين ، والمقدرين للرائعة مازدا3 ،

هذا هو تابع لما تم بدئه في موضوع آخر الأخبار :Gen2 Facelift ، وذلك بعد حوالي 6 شهور محولات مع وكيل بروتون في مصر ليحضر لنا كمجموعة (وصلت حوالي 20 شخص ) جين2 الجديدة هاي لاين بدلا من الحاليه والتي يوجد بها عيوب تقفيل وردائه في الصالون وعيب في سحب الموتور ، وحتى الآن وبعد عناء ومباحثات وتعب كتير مع التوكيل ، والمهم ان مفيش جديد حتى الآن ، وبناءاً عليه،

فكرت ، انا ليه كنت مختار جين 2 الجديدة هاي لاين ، وكمان المجموعة اللي معايا ؟، والجواب اننا عاوزين عربية شكلها حلو وشباب ومكانياتها عاليه وتمنها منافس بالنسبه لأمكانياتها، وذلك بعد التحسينات التي طرأت على الموديل الجديد منها ، وانا كان البديل بالنسبالي من فتره وكنت فتحت موضوع بالخصوص ده في قسم المقارنات ، بخصوص سيات ليون ومازدا3 ، ونظراً لأني افضل الأتوماتيك ، وكمان شكل المازدا3 عاجبني اكتر ، كنت استقريت شخصيا على المازدا3 من فتره كبديل في حالة عدم نجاح صفقة الجين2 ،

والأن بعد كل هذه المماطلات من الوكيل وعدم الجدية ، قلت طيب محنا ممكن نستفيد بتجمعنا ونشوف معرض من اللي بيستوردر سيارات من الخليج ويجيبلنا مازدا3 بسعر الجمله ، وفعلا ربنا وفقني وقدرت اجيب عرض بسعر 115000 جنيه بضمان ، و 110000 من غير ضمان ، وبالتالي الفرق بينها وبين الجيت2 الجديدة حوالي 10000 ، وبصراحة وحيادية لما نوصل للفرق ده ، يبقى المازدا3 احسن بكتير جدا كقيمة مقابل السعر ،

وطبعاً لازم نكون مجموعة زي ما كنا في الجين2 عشان نقدر ، ناخد العرض ده ،

والهدف فعلا اننا نجيب عربية حلوة بسعر غير مبالغ فيه ، زي مانتو عارفين الأسعار اللي في السوق

وده تكمله للي كان مفتوح في منتدى بروتون ( آخر ألخبار ) ، واي حد عندو استفسار انا مستعد ،

وده ايميلي للي عاوز ينضم لمجموعة مازدا3 ، SEng.Sameh@hotmail.com