طبيعى ان كل عربيه جديده تركبها تحتاج ليها وقت لحد ما تتعود عليها
رقم العضوية : 126521
تاريخ التسجيل : 23Jun2012
المشاركات : 140
النوع : ذكر
الاقامة : mehalla
السيارة: sunny
السيارة[2]: Cerato koup
دراجة بخارية: no
الحالة :
حضراتكم انا حاسس باختلاف شديد بين دريكسيون الكيا سيراتو كوبيه و اي عربيه ركبتها قبل كده
يعني ركبت لانسر و اوبل فيكترا و نيسان صني
بس كلهم مكنوش جنوط
و الوحيده اللي كانت جنط كانت جنط ١٥ اللانسر
ده طبيعي ؟؟ و هتعود عليه يعني و لا في ايه ؟؟
و انا حاسس ان طاره الكوبيه صغيره عن كل اللي ركبته برضو قبل كده
رقم العضوية : 126849
تاريخ التسجيل : 30Jun2012
المشاركات : 2,313
النوع : ذكر
الاقامة : الأسكندريه
السيارة: يارب دودج :D
السيارة[2]: Mazda 121
دراجة بخارية: ما بحبهاش
الحالة :
طبيعى ان كل عربيه جديده تركبها تحتاج ليها وقت لحد ما تتعود عليها
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 93712
تاريخ التسجيل : 06Apr2011
المشاركات : 474
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: مفيش
السيارة[2]: Cerato 2011
الحالة :
اكيد اي عربيه جديده لازم تاخد وقت عشان تتعود عليها
سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 126521
تاريخ التسجيل : 23Jun2012
المشاركات : 140
النوع : ذكر
الاقامة : mehalla
السيارة: sunny
السيارة[2]: Cerato koup
دراجة بخارية: no
الحالة :
مقصدش موضوع التعود انا فاهم ده
بس انا حاسس ان باور السيراتو اتقل حتي من النيسان
و سألت قالولي ده بسبب ان الجنط ١٧ و الكاوتش عريض هل فعلا ده السبب ؟؟
رقم العضوية : 110162
تاريخ التسجيل : 12Aug2011
المشاركات : 281
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: brilliance
السيارة[2]: passat gti
دراجة بخارية: honda
الحالة :
الجنط ملووووووووش اي دعوه
هو فعلا باور السيراتو عامتا بيبقي تقيل شويه وملوش اي دعوه بالجنط
رقم العضوية : 66911
تاريخ التسجيل : 03Apr2010
المشاركات : 97
النوع : ذكر
الاقامة : damnhor
السيارة: كيا سيراتو
السيارة[2]: النترا
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 80492
تاريخ التسجيل : 17Sep2010
المشاركات : 1,039
النوع : ذكر
الاقامة : مصر
السيارة: لسه
السيارة[2]: كيا سيراتو 2011
دراجة بخارية: مفيش
الحالة :
فعلا هو تقيل شويتين
رقم العضوية : 25055
تاريخ التسجيل : 13Nov2008
المشاركات : 2,859
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: Quadrifoglio Verde
السيارة[2]: Fiat Bravo T-Jet 09
دراجة بخارية: .
الحالة :
هى كده ياباشا، السيراتو دركسيونها ثقيل (والكارينز كمان اعتقد نفس الـsetup بتاع العلبة)!!
شوف
فيه 3 حاجات بيأثروا عـ الدركسيون والهاندلينج بتاع العربية
- الـSteering Wheel Lock-to-Lock عدد لفات الدركسيون
- الـSteering-ratio نسبة لفة الدركسيون للفة العجل (بيحددها الـrack والـpinion) السكاترة
- كمية الـPower-Assist طلمبة الباور (فـ الهيدروليك) أو الموتور (فـ الباور الكهرباء) بيدى assist للعلبة قد أيــــــــه؟؟
AFAIK
السيراتو كوب مختلفة عن السيدان
- الـlock-to-lock فـ السيدان 2.9 وفـ الكوب 2.7
- الـsteering-ratio فـ السيدان 14.2 وفـ الكوب 13.4
طبعا المقصود بالتغييرات دى: ان دركسيون الكوبيه يبقى سبورت عن السيدان لفات أقل و زاوية دوران أضيق..
عشان يعرف يعمل quick-turns بيقرب من الـdirect-steering؟!!
بس للأسف: جت منهم غلط (لنقص الخبرة فـ صناعة السيارات الرياضية طبعا)
الطارة السبورت والهاندلينج الـnimble دى صنعة صعبة جدا -و محتاجة خبرة وتكنولوجى؟!!
- عايز تشوف الفرق بقى فـ عربيات تانى -مشهورة بالهاندلينج:
لفات الطارة lock-to-lock بيبقى 2.9 (زى السيراتو سيدان)، مع steering-ratio بتوصل لـ12.5-13.0 (أدق وأفضل من الكوبيه)؟!!!
يعنى عرفوا يعملوا compromise مابين الـ2 parameter مع بعض!
أقولك: كان عندنا ألفاروميو 156 لفات الدركسيون 2.1 والـsteering-ratio كانت 12.5:1؟؟!!!
يعنى سرعة رهيبة فـ الإستجابة للملفات والهاندلينج الـiconic؟!!
بالنسبة للجنوط وعرض الكاوتش:
طبعا طبعا كل ما الجنط أكبر والكاوتش بقى أعرض وlow-profile هيبقى الدركسيون أثقل،
دى fundamentals؟؟!!
لكن أعتقد السيراتو بالباور الكهرباء (زى الإلنترا) هتبقى أخف من الزيت-الهيدروليك! حتى لو الجنط 17"
Rgds،
رقم العضوية : 66911
تاريخ التسجيل : 03Apr2010
المشاركات : 97
النوع : ذكر
الاقامة : damnhor
السيارة: كيا سيراتو
السيارة[2]: النترا
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
طيب مفيش حل للموضوع ده يا باشا ؟
المفضلات