| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: هو ده طبيعي ؟؟؟

  1. #1

    الصورة الرمزية dr.oun

    رقم العضوية : 126521

    تاريخ التسجيل : 23Jun2012

    المشاركات : 140

    النوع : ذكر

    الاقامة : mehalla

    السيارة: sunny

    السيارة[2]: Cerato koup

    دراجة بخارية: no

    الحالة : dr.oun غير متواجد حالياً

    افتراضي هو ده طبيعي ؟؟؟ - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    حضراتكم انا حاسس باختلاف شديد بين دريكسيون الكيا سيراتو كوبيه و اي عربيه ركبتها قبل كده
    يعني ركبت لانسر و اوبل فيكترا و نيسان صني
    بس كلهم مكنوش جنوط
    و الوحيده اللي كانت جنط كانت جنط ١٥ اللانسر

    ده طبيعي ؟؟ و هتعود عليه يعني و لا في ايه ؟؟
    و انا حاسس ان طاره الكوبيه صغيره عن كل اللي ركبته برضو قبل كده


  2. #2

    الصورة الرمزية aldesha989

    رقم العضوية : 126849

    تاريخ التسجيل : 30Jun2012

    المشاركات : 2,313

    النوع : ذكر

    الاقامة : الأسكندريه

    السيارة: يارب دودج :D

    السيارة[2]: Mazda 121

    دراجة بخارية: ما بحبهاش

    الحالة : aldesha989 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طبيعى ان كل عربيه جديده تركبها تحتاج ليها وقت لحد ما تتعود عليها

    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم


  3. #3

    الصورة الرمزية hi_nmr

    رقم العضوية : 93712

    تاريخ التسجيل : 06Apr2011

    المشاركات : 474

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: مفيش

    السيارة[2]: Cerato 2011

    الحالة : hi_nmr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اكيد اي عربيه جديده لازم تاخد وقت عشان تتعود عليها

    سبحان الله وبحمده .. سبحان الله العظيم


  4. #4

    الصورة الرمزية dr.oun

    رقم العضوية : 126521

    تاريخ التسجيل : 23Jun2012

    المشاركات : 140

    النوع : ذكر

    الاقامة : mehalla

    السيارة: sunny

    السيارة[2]: Cerato koup

    دراجة بخارية: no

    الحالة : dr.oun غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مقصدش موضوع التعود انا فاهم ده

    بس انا حاسس ان باور السيراتو اتقل حتي من النيسان

    و سألت قالولي ده بسبب ان الجنط ١٧ و الكاوتش عريض هل فعلا ده السبب ؟؟


  5. #5

    الصورة الرمزية ostoraa

    رقم العضوية : 110162

    تاريخ التسجيل : 12Aug2011

    المشاركات : 281

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: brilliance

    السيارة[2]: passat gti

    دراجة بخارية: honda

    الحالة : ostoraa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الجنط ملووووووووش اي دعوه
    هو فعلا باور السيراتو عامتا بيبقي تقيل شويه وملوش اي دعوه بالجنط


  6. #6

    الصورة الرمزية hism

    رقم العضوية : 66911

    تاريخ التسجيل : 03Apr2010

    المشاركات : 97

    النوع : ذكر

    الاقامة : damnhor

    السيارة: كيا سيراتو

    السيارة[2]: النترا

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : hism غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.oun مشاهدة المشاركة
    مقصدش موضوع التعود انا فاهم ده

    بس انا حاسس ان باور السيراتو اتقل حتي من النيسان

    و سألت قالولي ده بسبب ان الجنط ١٧ و الكاوتش عريض هل فعلا ده السبب ؟؟
    انا برضو بشتكى من نفس الموضوع ده وغيرت زيت الباور ومفيش فايده


  7. #7

    الصورة الرمزية salodas

    رقم العضوية : 80492

    تاريخ التسجيل : 17Sep2010

    المشاركات : 1,039

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لسه

    السيارة[2]: كيا سيراتو 2011

    دراجة بخارية: مفيش

    الحالة : salodas غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فعلا هو تقيل شويتين


  8. #8

    الصورة الرمزية Formulator

    رقم العضوية : 25055

    تاريخ التسجيل : 13Nov2008

    المشاركات : 2,859

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City

    السيارة: Quadrifoglio Verde

    السيارة[2]: Fiat Bravo T-Jet 09

    دراجة بخارية: .

    الحالة : Formulator غير متواجد حالياً

    Cool -

    هى كده ياباشا، السيراتو دركسيونها ثقيل (والكارينز كمان اعتقد نفس الـsetup بتاع العلبة)!!

    شوف
    فيه 3 حاجات بيأثروا عـ الدركسيون والهاندلينج بتاع العربية

    - الـSteering Wheel Lock-to-Lock عدد لفات الدركسيون
    - الـSteering-ratio نسبة لفة الدركسيون للفة العجل (بيحددها الـrack والـpinion) السكاترة
    - كمية الـPower-Assist طلمبة الباور (فـ الهيدروليك) أو الموتور (فـ الباور الكهرباء) بيدى assist للعلبة قد أيــــــــه؟؟

    AFAIK
    السيراتو كوب مختلفة عن السيدان

    - الـlock-to-lock فـ السيدان 2.9 وفـ الكوب 2.7
    - الـsteering-ratio فـ السيدان 14.2 وفـ الكوب 13.4

    طبعا المقصود بالتغييرات دى: ان دركسيون الكوبيه يبقى سبورت عن السيدان لفات أقل و زاوية دوران أضيق..
    عشان يعرف يعمل quick-turns بيقرب من الـdirect-steering؟!!
    بس للأسف: جت منهم غلط (لنقص الخبرة فـ صناعة السيارات الرياضية طبعا)
    الطارة السبورت والهاندلينج الـnimble دى صنعة صعبة جدا -و محتاجة خبرة وتكنولوجى؟!!

    - عايز تشوف الفرق بقى فـ عربيات تانى -مشهورة بالهاندلينج:
    لفات الطارة lock-to-lock بيبقى 2.9 (زى السيراتو سيدان)، مع steering-ratio بتوصل لـ12.5-13.0 (أدق وأفضل من الكوبيه)؟!!!
    يعنى عرفوا يعملوا compromise مابين الـ2 parameter مع بعض!

    أقولك: كان عندنا ألفاروميو 156 لفات الدركسيون 2.1 والـsteering-ratio كانت 12.5:1؟؟!!!
    يعنى سرعة رهيبة فـ الإستجابة للملفات والهاندلينج الـiconic؟!!

    بالنسبة للجنوط وعرض الكاوتش:
    طبعا طبعا كل ما الجنط أكبر والكاوتش بقى أعرض وlow-profile هيبقى الدركسيون أثقل،
    دى fundamentals؟؟!!
    لكن أعتقد السيراتو بالباور الكهرباء (زى الإلنترا) هتبقى أخف من الزيت-الهيدروليك! حتى لو الجنط 17"

    Rgds،




  9. #9

    الصورة الرمزية hism

    رقم العضوية : 66911

    تاريخ التسجيل : 03Apr2010

    المشاركات : 97

    النوع : ذكر

    الاقامة : damnhor

    السيارة: كيا سيراتو

    السيارة[2]: النترا

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : hism غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    طيب مفيش حل للموضوع ده يا باشا ؟



 

المواضيع المتشابهه

  1. هل هذا طبيعي
    بواسطة MR . Gold في المنتدى ميتـسوبيـشى
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 28-12-2012, 01:40 PM
  2. هل ده طبيعي
    بواسطة hpxp في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 13-11-2011, 07:23 PM
  3. هل هذا طبيعي
    بواسطة ashrafhumax في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 21-08-2009, 06:06 AM
  4. جلد طبيعي...........
    بواسطة bimmeraddict في المنتدى كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 25-03-2008, 02:51 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2