235 40 18 ? 40 بروفايل ضعيف جدا على وزن العربيه و235 كتير جدا في عرض الكاوتش من 205 الستوك فال 235 هيعمل احتكاك أكتر وبالتالي تسارع أقل والعربيه مش ناقصه أصلا.
رقم العضوية : 36989
تاريخ التسجيل : 01Apr2009
المشاركات : 10,392
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: كروز 2014
السيارة[2]: Car Enthusiaset
دراجة بخارية: :))
الحالة :
رقم العضوية : 128540
تاريخ التسجيل : 09Aug2012
المشاركات : 3,252
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: ...
السيارة[2]: ...
دراجة بخارية: NO
الحالة :
235 40 18 ? 40 بروفايل ضعيف جدا على وزن العربيه و235 كتير جدا في عرض الكاوتش من 205 الستوك فال 235 هيعمل احتكاك أكتر وبالتالي تسارع أقل والعربيه مش ناقصه أصلا.
مصر أنت أغلى دره ... فــوق جبين الدهـر غرَّة
يا بلادي عيشي حره ... واسلـمي رغـم الأعــادي
رقم العضوية : 36989
تاريخ التسجيل : 01Apr2009
المشاركات : 10,392
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: كروز 2014
السيارة[2]: Car Enthusiaset
دراجة بخارية: :))
الحالة :
طب وال17
Sent from my GT-N7100 using Forum Runner
اللى حيضيع بلدنا : الفهلوة و كلمة باشا و معلش و أصل
رقم العضوية : 58100
تاريخ التسجيل : 06Jan2010
المشاركات : 5,727
النوع : ذكر
الاقامة : السعوديه
السيارة: not yet
السيارة[2]: ..
دراجة بخارية: no
الحالة :
ربنا معاك
بس اصلا ثبات الكارينز كويس جدا
ليه انت عاوز تعرض الكوتش اكتر
لو عاوز ثبات اكبر ركب سوست اسبور و العربيه دى هتتحول بس هتوطى طبعا .
هى اصلا عشان عاليه هتلاقيها مش مكيفاك فى الغرز على السرعات العاليه .و لكن مع السوست الاسبور هتلاقيها اتحولت
اعرف واحد ركب سوست و مساعدين اسبور فى عربيه سبرانزا تيجو .العربيه كانت على ال 100 خفيفه جدا و عاليه .بعد التسقيط العربيه اتحولت .راجعين بيها 180 و مش حاسين باى حاجه و لا مطبات هوا و لا اى شىء و بقت ثابته جدا جدا بس طبعا وطيت عن الاول شويه
و جاب المساعدين و السوست ب 2200 جنيه تقريبا استيراد
من الحرفيين
إنا لله وإنا إليه راجعون
ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتا بل أحياء عند ربهم يرزقون
رقم العضوية : 36989
تاريخ التسجيل : 01Apr2009
المشاركات : 10,392
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: كروز 2014
السيارة[2]: Car Enthusiaset
دراجة بخارية: :))
الحالة :
محمد لا والله مش موضوع ثبات اصلا مبقتش اخد غرز ضيقة والكلام دة من زمان انا بجرى اة لكن لوحدى والطريق فاضي منور وكدة يعنى راحة بال
المهم عشات ميعاد تغيير الكاوتش لما يقرب فقلت اشوف ا17 نظامة اية
Sent from my GT-N7100 using Forum Runner
اللى حيضيع بلدنا : الفهلوة و كلمة باشا و معلش و أصل
رقم العضوية : 128540
تاريخ التسجيل : 09Aug2012
المشاركات : 3,252
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: ...
السيارة[2]: ...
دراجة بخارية: NO
الحالة :
لو عايز تحس بفرق يبقى جيب نفس المقاس الاصلي 205-60-16 بس جيب بريدجستون هتحس بفرق كبير عن الكومهو الستوك.
مصر أنت أغلى دره ... فــوق جبين الدهـر غرَّة
يا بلادي عيشي حره ... واسلـمي رغـم الأعــادي
رقم العضوية : 133032
تاريخ التسجيل : 03Jan2013
المشاركات : 72
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: مازدا 3
السيارة[2]: تويوتا كورولا
الحالة :
نصيحي ياباشا خليك في نفس المقاس عن تجربه
بسبب مطبات بلدنا ...انت لو كلت قطع بالاسفلت بجنوط 17 بتلقي الكوتش بيضرب سلك ولما بيضرب سلك بيبقي خطر جدا علي الطريق لان ضغط الهوا كلو بيتركز في الحته المبززه دي وكمان الجنط بيتعوج وطبعا مش هتعرف تستعدل الجنط غير في الحرفين وواحد قلي هناك رقم كبير انا مش فكروا كنت هشتموا وكمان بينشف العفشه واي طوبه في الارض هتحس بيها
عايز تظبط العربيه من نحيت الجنط والكوتش هات نفس مقاس الكارنز بس بشكل جميل وكمان ده انا منصحش بيه عشان الجنوط دي وحشه جدا جدا صيني واندونسي بتعوجوا
فمن الاخر ياباشا متغيرش غير الكوتشات وانصحك بالكوتش toyo
كوتش ياباني وقعد في عربيتي فوق 60000 كيلوا وفي الفرامل حلو جدا وكمان بيستحمل درجات الحراره العاليا بس مشكلتوا بس في المطر ال برجستون حلو في المطر بس مش بيعد كتير في العربيه وكمان بتكون نوع لا ياباني لا اندونسي حسب مقاس الجتط
فنصحتي خليك في التويو وانا مركبوا عندي في مازدا 3 وبنزل كمان في شركه تويوتا في السعوديه في اغلب العربيات تقريبا
وتحياتي ياباشا
رقم العضوية : 36989
تاريخ التسجيل : 01Apr2009
المشاركات : 10,392
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: كروز 2014
السيارة[2]: Car Enthusiaset
دراجة بخارية: :))
الحالة :
الف شكر للردود. حشوف التويو والبريدجستون السايلنت
Sent from my GT-N7100 using Forum Runner
اللى حيضيع بلدنا : الفهلوة و كلمة باشا و معلش و أصل
المفضلات