| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 16 1 2 3 4 5 6 11 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 157

الموضوع: تكييف 128

  1. #1

    الصورة الرمزية mig44n

    رقم العضوية : 4266

    تاريخ التسجيل : 16Jan2008

    المشاركات : 274

    النوع : ذكر

    الاقامة : مش هتفرق

    السيارة: fiat regatta

    السيارة[2]: fiat 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : mig44n غير متواجد حالياً

    افتراضي تكييف 128 - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    انا عارف ان ناس كتير هتقول يوووووووووووه مقولنا مينفعش بقى عربياتكو دى ارموها فى الزباله ازاى يعنى ال 128 تبقى مكيفة وفيها هواء ساقع ده اكيد من رابع المستحيلات....
    ليه لا؟؟؟؟؟
    1-العربية مبتنزلش مجهزة لتركيب التكييف
    2-الموتور التكنولوجى بتاعته قديمة !!!!!!!
    3-العربية مش هتستحمل وهتتعب نفسيا
    طيب بالراحه كده التكييف اهم حاجه فيه
    1-الكومبرسور لانه قلب التكييف وهو الى بيضخ الفريون يعنى هو اهم حاجه وهو الى بيحمل على الموتور.....
    طيب مينفعش تركب تكييف لان الموتور مثلا اقل حاجه الى هو 1100 سىسى قديم وعمره 20 سنة!!!!!
    طيب احنا مالنا ومال 20 ولا 1000 سنة اهم حاجة الموتور كام حصان وعزمه قد ايه حاله الموتور مش هتفرق طالما الموتور لسة بيخرج نفس القوة بتاعته لما كان زيرو الفرق الوحيد ان الموتور القديم فيه حجات باظطت او بتبدى تبوظ بتاثر عليه هو داخلى بمعنى استهلاك ازيد للزيت او البنزين صوت الموتور يعلى او تحس فعلا بفقد فى قدرة المحرك.....
    يعنى طالما الموتور نفس العزم والهورس باور لسه فيه يبقى خلاص....
    وبعدين ايه الفرق بين موتور انجيكشن وموتور كربراتير طالما الاتنين نفس القدرة الحصانية والعزم؟؟؟!!!
    طيب بالراحه كده تانى العربية الفيات 128 فيها بلوك موتور قوى جدا جدا ويخدوه منها ويركبوه لعربيات تانية هتشارك فى راليات او هتستخدم فى سباقات نفس الكلام لوش السلندر الفيات 128 ممكن تمشى من غير زيت!!....
    كل مواتير الفيات مبنية على موتور 128 والفرق بس تكبير السعة اللترية وتغيير نظام الحقن سواء كربراتير او انجيكشن.....

    2-العربيات الى فى قدرة الفيات 128 واقل منها كمان وراكبلها تكييف:-
    1-السوزوكى ماروتى 800 سىسى 3 سلندر
    2-الفيات اونو 1000 سى سى
    3-الهيونداى اتوس مش فاكر موتورها كام
    4-الدايو ماتيز ومش فاكر موتورها كام


    3-الكوندنسر وده عامل زى الريداتير ومكانه موجود قدام الريداتير بتاع 128
    4-الخراطيم بتاعت التكييف مفيش مشكله عندك مساحة كبيرة جدا فى الحوض
    5-الفلتر وصغير جدا وسهل وضعه فى اى مكان
    6-الكويل بتاع التبريد هيتركب فى علبه المروحة بتاعت ال128 الاصلية الى بتيجى بيها والى فيها مروحه....

    الكمبرسور هيتعمله قواعد سهل جدا وتوصيل كهرباء للكومبرسور وتركيب الثرموستات سهل جدا......
    طيب ايه المشكلة بقى؟؟؟؟؟؟؟
    السخونية وهتتحل لانك هتخلى مروحةى الريداتير شغاله علطول طول مانت مشغل التكييف....
    العزم طبعا هيقل بس مش مشكلة العزم يقل ولا تسيح فى الحر؟؟؟......
    طيب ياريت حد يقول ايه المشاكل الى ممكن تقابل الواحد لو حب يركب تكييف....

    وعلى العموم ياجماعه على الصيف الجاى هكون مركب تكييف بأذن الله سواء وافقتو على الفكرة او موافقتوش اصل انا بحب المغامرة ودايما المغامرة بتجيب نتايج كويسة وبتتعلم حاجة...

    سورى الموضوع طويل وانا اصلا مرضيتش اطول عليكو وياريت الكل يشارك ويقول رايه بموضوعية مش بكلام استهتار وتريقة خصوصا ان التكييف بقى ضرورى فى جو الصيف الى بيزيد كل سنة ومحدش يقولى بيع وهات مكيف لان اكيد الفلوس هتبقى مشكلة ومحدش يقولى زيرو والكلام ده لان على رايىء المثل على قد لحافك مد رجليك وانا رجلى طلعت منا الاحاف.....

    لا اله الا الله محمد رسول الله
    Black Hawk


  2. #2

    الصورة الرمزية HATEMHANY

    رقم العضوية : 4826

    تاريخ التسجيل : 24Jan2008

    المشاركات : 135

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاسكندرية مصر

    السيارة: 128

    السيارة[2]: 128

    دراجة بخارية: no

    الحالة : HATEMHANY غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انت نسيت حاجه مهمه

    عزل الصالون

    العربيه مش مجهزه بصالون عازل للحراره يعنى الببان و الشبابيك و خلف الطابلوه كل ده بينفد هواء لداخل الصالون ولا يمكن تصلحه


  3. #3

    الصورة الرمزية mig44n

    رقم العضوية : 4266

    تاريخ التسجيل : 16Jan2008

    المشاركات : 274

    النوع : ذكر

    الاقامة : مش هتفرق

    السيارة: fiat regatta

    السيارة[2]: fiat 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : mig44n غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    على فكرة العزل بينك وبين المحرك لو العربية متلعبش فى اللباد الحرارى بتاعها او الجوانات الجلد الى بتقفل المنافذ بينك وبين حوض الموتور.....
    ساعتها هيبقى العزل مناسب جدا جدا.....ولو عاوز تعرف ان عزلها حلو ولا لا اقفل العربية والزجاج كله ومش هتسمع صوت وفى نفس الوقت درجة الحرارة داخل السيارة هتفضل محتفظه بنفس الدرجة.....
    وبعدين فى فرق بين عزل الصوت وعزل الحرارة وعزل الهواء رغم انهم بيصبوا فى اتجاه واحد الهواء متصل بالصوت متصل بالحرارة بسش اهم حاجة عندك هى عزل الحرارة......
    انت عندك اهم حاجة ميدخلكش هواء سخن من الموتور لان كده ساعتها اداء التكييف هيتاثر.....
    العربية ال 128 عزلها فى الصالون حلو......
    وبعدين شبابيك عازله للحرارة حلها فى استيكر بيمنع حرارة الشمس وبيدخل الضوء.....
    البيبان مش هتحتاج عزل لان العربيات الى بيبقى فى بيبنها عزل بتبقى علشان الصوت....
    وبعدين لا البيبان بتنفد هواء ولا الشبابيك فى ال128....
    مفيش غير العزل بينك وبين الموتور وسهل تعمله هو اصلا معمول بس من كتر اللعب فى العربية من الصنايعية بوظوه....

    لا اله الا الله محمد رسول الله
    Black Hawk


  4. #4

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    Question -

    تركيب التكييف في ال 128 ليس من المستحيلات
    بل هو ممكن بل وموجود

    وأنا رأيت أحد السيارات ال 128 سنة 2000 تقريباً في معرض القاهرة الدولي بأرض المعارض تباعغ زيرو بتكييف من الشركة
    ولكن عندما سألنا المسؤول قال إنه لنسخة العرض فقط

    الخلاصة أنه أمر ممكن

    ولكن السؤال هو ما مدى جدواه
    وهل سيكون مؤثر أم سيكون كأنه منظر فقط
    لقد جربت تكييف مركب للادا 2107 1600 CC والتكييف ساندن ياباني والسيارة لسة كسر زيرو
    ولكن أحسست أنه إكسسوار غير مؤثر
    وتبريده ضعيف جداً

    فالمقصود أنه لابد أن نتأكد من أحد المجربين الفعليين لذلك الإختراع هل هو مجدي أم مكلف بدون جدوى ؟؟؟

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  5. #5

    الصورة الرمزية mig44n

    رقم العضوية : 4266

    تاريخ التسجيل : 16Jan2008

    المشاركات : 274

    النوع : ذكر

    الاقامة : مش هتفرق

    السيارة: fiat regatta

    السيارة[2]: fiat 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : mig44n غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كلام جميل جدا جدا.....
    فعلا هل هيكون فى جدوى من تركيبه ولا وجع دماغ وصرف مصاريف على الفاضى؟؟!


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

    فالمقصود أنه لابد أن نتأكد من أحد المجربين الفعليين لذلك الإختراع هل هو مجدي أم مكلف بدون جدوى ؟؟؟
    باذن الله اكون اول من جرب وباذن الله تكون تجربة مجدية ومفيدة للكل.....

    وعموما من كلامك عن الادا...هقول انه فيه شروط لازم تتبعها علشان تحصل على احسن النتائج من نظام التكييف الى متركب فى العربية....
    يعنى حجم كومبرسور مناسب حجم كوندنسر مناسب وحجم كويل مناسب...واهم حاجة التاكد من عمل الكوندنسر بشكل كامل هو والكويل لانهم اكتر حاجة بتقلل من كفائة التبريد....

    لا اله الا الله محمد رسول الله
    Black Hawk


  6. #6

    الصورة الرمزية mohamed2002

    رقم العضوية : 12396

    تاريخ التسجيل : 06Jun2008

    المشاركات : 2,776

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: lada

    السيارة[2]: Lada 2105

    الحالة : mohamed2002 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طيب معلش ما تفكر تبيع ال 128 وتجيب حاجة مكيفة اريح لانك حتصرف كتير في حوار التكييف دة ,مجرد رائ


  7. #7

    الصورة الرمزية mig44n

    رقم العضوية : 4266

    تاريخ التسجيل : 16Jan2008

    المشاركات : 274

    النوع : ذكر

    الاقامة : مش هتفرق

    السيارة: fiat regatta

    السيارة[2]: fiat 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : mig44n غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مين قال انى هصرف كتير فى حورا التكييف!!!
    انا هجيب حاجة التكييف مستعملة....
    وبعدين اول عربية مكيفة هى الريجاتا وهتلاقيها مش هتقل عن 27000 جنية....
    انا عارف انه كل واحد ودماغه فى ناس مبتحبش اللف والدوران وبتحب الحاجة تبقى فبريقة.....
    وانا عارف ان الموضوع ده هواجه فيه اعتراضات كتير بس ربنا يسهل....

    لا اله الا الله محمد رسول الله
    Black Hawk


  8. #8

    الصورة الرمزية mohamed2002

    رقم العضوية : 12396

    تاريخ التسجيل : 06Jun2008

    المشاركات : 2,776

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: lada

    السيارة[2]: Lada 2105

    الحالة : mohamed2002 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اة بس برضة انت بتتلكم في انك ناوي تعمل حاجة جديدة تكييف في 128 ,حتحتاج تظبط قواعد للكمبروسور ,تظبط الكهرباء ,تشوف عزل العربية ,طبعا وانت ماشي السحب مش حيكون مقنع مع التكييف ,انا مش بحبطك بس انا بوضح لك الدنيا حتمشي معاك ازي قبل ما تدخل في الموضوع ,نتمني لك النجاح والتوفيق ,ننتظر النتيجة قريبا وباذن الله تكون ايجابية


  9. #9

    الصورة الرمزية mig44n

    رقم العضوية : 4266

    تاريخ التسجيل : 16Jan2008

    المشاركات : 274

    النوع : ذكر

    الاقامة : مش هتفرق

    السيارة: fiat regatta

    السيارة[2]: fiat 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : mig44n غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    باذن الله تكون النتيجة ايجابية وشكرا لنصايحك.....
    وعموما انا مش هبتدى فى موضوع التكييف دلوقتى يعنى باذن الله على الصيف الى جاى يكون ركب يعنى هشترى الحاجه واركبها فى الشتاء...
    وبعدين انا مش هشترى الحاجه مرة واحده..لا اناهجيب حاجه حاجه وكل لما اجيب حاجه هركبها على طول لحد لما تبقى كل حاجه فى مكانه بعد كده نبدا التوصيل والتظبيط....

    لا اله الا الله محمد رسول الله
    Black Hawk


  10. #10

    الصورة الرمزية aliabutaleb

    رقم العضوية : 1646

    تاريخ التسجيل : 31Jul2007

    المشاركات : 3,549

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 أكتوبر

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion 1.3 GLX - 2008

    الحالة : aliabutaleb غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    الأخ الكريم mig44n
    انا مش داخل أتكلم في أمور فنية
    انا داخل أبدي إعجابي الشديد بحماسك وبادعيلك من كل قلبي ربنا يوفقك يارب

    Me on Twitter
    @aliabutaleb



 
صفحة 1 من 16 1 2 3 4 5 6 11 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. فكره / بخصوص تكييف الفلشيا يعنى تكييف بدون حمل على الموتور ياله بينا نشارك فى الحر ده
    بواسطة EngAhmedSayed في المنتدى قسم خاص بسيارات سكودا فيفوريت وسكودا فليشيا
    مشاركات: 49
    آخر مشاركة: 06-03-2016, 04:58 PM
  2. تكييف اللانوس تفوق بجدارة على تكييف ال rb
    بواسطة SAMEH_FOUAD في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 14-06-2012, 05:40 AM
  3. تكييف النوبيرا اقوى ولا تكييف اللانوس !
    بواسطة smalltoto10 في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 19-07-2011, 09:04 AM
  4. تكييف فى 128
    بواسطة hesham69 في المنتدى فــــيات
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 03-08-2009, 12:52 AM
  5. أركب تكييف للجولف فين (عايز تكييف جولف أصلي إستيراد)
    بواسطة ahmed1981 في المنتدى فــــولكـــس
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 07-08-2007, 06:01 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2