هذا الموضوع يهدف فقط للإفادة لمن قد يتعرض لا قدر الله لمثل هذا الموقف


العربية بتاعة حمايا عاملة 39000 كم ..هاف اليجانس زي ما بيقولوا

لاقيت حمايا مكلمني و بيقول ان العربية (بتنتش) في النقلات و في حاجة مش مريحاه ..
و بعدين بدأ يقوللي ان النتشة بتزيد و الفتيس بيتأخر في النقل

و العلامة التحذيرية بتاعة التبريد بتنور و الحرارة كويسة و المية كويسة

و بعدها ظهرت علامة التحذير و صفارة التوقف و اختفت مؤشرات النقلات ...

طبعا قولتله وقفها و نجيبها بونش

و للأسف كان مش عايز يتأخر على الشغل و عربية الشغل ما ينفعش تطلع خارج المحافظة تجيبه ..فقرر انه يكمل للأسف

ومشي بالحال ده 12كم بحالهم و بعدين وديناها لواحد ميكانيكي (بيقولوا متخصص سكودا في دمياط -محل عمل حمايا-)

المهم الميكانيكي فتح قربة المياة لاقيناها غرقانة
زيت !!!!!:k20:



و بصلنا بصه ماريحتنيش (اكتر ما أنا مش مرتاح)

و نزل صفى الرادياتور من تحت و كانت مفاجأة أخرى



نزلت المية الحمرا عايم عليها زيت ...أحمر برضه بس أحمر تقيل

و ساعتها فهمنا ان ده زيت الفتيس و العياذ بالله

انا ماكنتش مجمع ايه دخل زيت النقل على مية التبريد لحد ما سألت ولاد الحلال و فهموني جميعا ان لازم مية تبرد زيت الفتيس عن طريق cooler

المهم

فكينا طبة الفتيس ولاقينا نازل ...........ميه ايوة ميه من الفتيس :K14:

فقلنا أكيد هو الكولر ده اللي ضرب و هو جزء متصل بدورة المياه و مثبت على الفتيس علشان الزيت السخن يعدي على مواسير المية تبرده و تاخد حرارته للرادياتور.... الفكرة ان المواسير بتاعة المية الصغيرة جوا الكولر ضربت و جابت ميه على زيت و ده مكانه في الموتور




طيب طبعا اللي زود الطين بلة هو الـ12 كم اللي مشيتهم العربية على الوضع ده
و طبعا كنا متوقعين ان افتيس ودع و خصوصا بعد محاضرات من الميكانيكي و السادة الحضور عن البلوف و الورق التروس و انها مش ممكن تستحمل الميه طبعا ..

بس الميكانيكي قال نبدأ واحدة واحدة و ندور على كوولر و نجرب الفتيس و ربنا يستر

المهم دورت على الكولر لاقيت ده





استيراد وتمنه 450 جنيه

والزيت ده و تمن العلبة 150 جنيه



الزيت ده ياباني على فكرة بس من ورا كل الكلام ألماني فقط

اشتريت 4 علب

و خدت الحاجة و رحت دمياط .... وهوب ...طلعت مش هي نفس القطعة

و دول القطعتين جنب بعض



اللي على اليمين هي المطلوبة اللي على الشمال طلعت بتاعة بورا و A4 (تبين فيمابعد) و الفرق هو الحجم بتاعت سكودا اتخن مرتين و شكل المواسير كما هو موضح ..

طيب ....ماشي

ندور بقى على الحتة دي

كلمت كل أصدقائي اللي ليهم في سكودا و طبعا الBig Boss نادر بيك نبيل اللي طبعا قاللي عليك و على التوكيل لأنه مستقيم بطبعه :D

نكلم التوكيل العبور قاللي مافيش (خلصانة):k41:

كلم غمرة أو مركز الأقصى

الأقصى ما عندوش

و غمرة قعدوا ما يردوش و نمرتهم بترد فيها واحدة ست نايمة طول النهار (صحتها 4 مرات يا حبة عيني):k46:

المهم ....

ولا وهدان عنده

ولا الهاشمية- اللي هو مشهور قوي انه عنده لبن العصفور (في العباسية)- عنده

و سألت في بورسعيد مالاقيتش و سألت في الحرفيين قالولي مش هانفكه من فتيس سليم ونعيبه أسفين ....

و بكده بدأ اليأس يتسلل الى قلبى و لدرجة اني فكرت اشتريها من بره أو نجيب فتيس و نخلص ....بس طبعا صعبة يعني

لحد ما جه الفرج :smile:

لاقينا فتيس محروق (بايظ يعني مش محروق محروق:) ) و ممكن نفك منه القطعة دي :D:D

و الحمد لله جبناها و ركبناها بعد ما قضينا يوم نغسل دورة المياه من بقايا الزيت بالكومبريسور و الميه

و غيرنا زيت الفتيس مرتين (يعني اشتريت 4 علب زيت كمان)

و كل ده و ايدي على قلبي ....الفتيس

و ما حصلش حاجة ....... العربية رجهت تنقل و تجري و كله تمام

و ده بجد فرحنى جدا جدا


اللي عايز أوصله من التجربة دي :

1 - مفيش عربية معصومة يعني أي حاجة ممكن تحصل في أي حته
2 - ده لا يؤثر على سمعة العربية لأنها سيارة ممتازة فعلا
3 - ان التوكيل مافيهوش القطعة يعني حتى الضمان كان هايقعدنا شهرين ولا حاجة و ماكناش هانستنى
4 - اعجبت بالعربية لما الفتيس ما ضربش (صحيح العيب زعلني منها بس عادي)
5 - الناس الي بتهاجم أي عربية علشان شاف منها واحدة قزازها علق و لا سلكها لمس ياريت يتعلموا ان العربيات دي بيعملها في الأخر بني أدميين برضه


و شكرا لكم