هذا الموضوع يهدف فقط للإفادة لمن قد يتعرض لا قدر الله لمثل هذا الموقف
العربية بتاعة حمايا عاملة 39000 كم ..هاف اليجانس زي ما بيقولوا
لاقيت حمايا مكلمني و بيقول ان العربية (بتنتش) في النقلات و في حاجة مش مريحاه ..
و بعدين بدأ يقوللي ان النتشة بتزيد و الفتيس بيتأخر في النقل
و العلامة التحذيرية بتاعة التبريد بتنور و الحرارة كويسة و المية كويسة
و بعدها ظهرت علامة التحذير و صفارة التوقف و اختفت مؤشرات النقلات ...
طبعا قولتله وقفها و نجيبها بونش
و للأسف كان مش عايز يتأخر على الشغل و عربية الشغل ما ينفعش تطلع خارج المحافظة تجيبه ..فقرر انه يكمل للأسف
ومشي بالحال ده 12كم بحالهم و بعدين وديناها لواحد ميكانيكي (بيقولوا متخصص سكودا في دمياط -محل عمل حمايا-)
المهم الميكانيكي فتح قربة المياة لاقيناها غرقانة
زيت !!!!!:k20:
و بصلنا بصه ماريحتنيش (اكتر ما أنا مش مرتاح)
و نزل صفى الرادياتور من تحت و كانت مفاجأة أخرى
نزلت المية الحمرا عايم عليها زيت ...أحمر برضه بس أحمر تقيل
و ساعتها فهمنا ان ده زيت الفتيس و العياذ بالله
انا ماكنتش مجمع ايه دخل زيت النقل على مية التبريد لحد ما سألت ولاد الحلال و فهموني جميعا ان لازم مية تبرد زيت الفتيس عن طريق cooler
المهم
فكينا طبة الفتيس ولاقينا نازل ...........ميه ايوة ميه من الفتيس :K14:
فقلنا أكيد هو الكولر ده اللي ضرب و هو جزء متصل بدورة المياه و مثبت على الفتيس علشان الزيت السخن يعدي على مواسير المية تبرده و تاخد حرارته للرادياتور.... الفكرة ان المواسير بتاعة المية الصغيرة جوا الكولر ضربت و جابت ميه على زيت و ده مكانه في الموتور
طيب طبعا اللي زود الطين بلة هو الـ12 كم اللي مشيتهم العربية على الوضع ده
و طبعا كنا متوقعين ان افتيس ودع و خصوصا بعد محاضرات من الميكانيكي و السادة الحضور عن البلوف و الورق التروس و انها مش ممكن تستحمل الميه طبعا ..
بس الميكانيكي قال نبدأ واحدة واحدة و ندور على كوولر و نجرب الفتيس و ربنا يستر
المهم دورت على الكولر لاقيت ده
استيراد وتمنه 450 جنيه
والزيت ده و تمن العلبة 150 جنيه
الزيت ده ياباني على فكرة بس من ورا كل الكلام ألماني فقط
اشتريت 4 علب
و خدت الحاجة و رحت دمياط .... وهوب ...طلعت مش هي نفس القطعة
و دول القطعتين جنب بعض
اللي على اليمين هي المطلوبة اللي على الشمال طلعت بتاعة بورا و A4 (تبين فيمابعد) و الفرق هو الحجم بتاعت سكودا اتخن مرتين و شكل المواسير كما هو موضح ..
طيب ....ماشي
ندور بقى على الحتة دي
كلمت كل أصدقائي اللي ليهم في سكودا و طبعا الBig Boss نادر بيك نبيل اللي طبعا قاللي عليك و على التوكيل لأنه مستقيم بطبعه :D
نكلم التوكيل العبور قاللي مافيش (خلصانة):k41:
كلم غمرة أو مركز الأقصى
الأقصى ما عندوش
و غمرة قعدوا ما يردوش و نمرتهم بترد فيها واحدة ست نايمة طول النهار (صحتها 4 مرات يا حبة عيني):k46:
المهم ....
ولا وهدان عنده
ولا الهاشمية- اللي هو مشهور قوي انه عنده لبن العصفور (في العباسية)- عنده
و سألت في بورسعيد مالاقيتش و سألت في الحرفيين قالولي مش هانفكه من فتيس سليم ونعيبه أسفين ....
و بكده بدأ اليأس يتسلل الى قلبى و لدرجة اني فكرت اشتريها من بره أو نجيب فتيس و نخلص ....بس طبعا صعبة يعني
لحد ما جه الفرج :smile:
لاقينا فتيس محروق (بايظ يعني مش محروق محروق:) ) و ممكن نفك منه القطعة دي :D:D
و الحمد لله جبناها و ركبناها بعد ما قضينا يوم نغسل دورة المياه من بقايا الزيت بالكومبريسور و الميه
و غيرنا زيت الفتيس مرتين (يعني اشتريت 4 علب زيت كمان)
و كل ده و ايدي على قلبي ....الفتيس
و ما حصلش حاجة ....... العربية رجهت تنقل و تجري و كله تمام
و ده بجد فرحنى جدا جدا
اللي عايز أوصله من التجربة دي :
1 - مفيش عربية معصومة يعني أي حاجة ممكن تحصل في أي حته
2 - ده لا يؤثر على سمعة العربية لأنها سيارة ممتازة فعلا
3 - ان التوكيل مافيهوش القطعة يعني حتى الضمان كان هايقعدنا شهرين ولا حاجة و ماكناش هانستنى
4 - اعجبت بالعربية لما الفتيس ما ضربش (صحيح العيب زعلني منها بس عادي)
5 - الناس الي بتهاجم أي عربية علشان شاف منها واحدة قزازها علق و لا سلكها لمس ياريت يتعلموا ان العربيات دي بيعملها في الأخر بني أدميين برضه
و شكرا لكم
المفضلات