حاول تسحب هوا من دورة المياة وتتاكد ان المية بتتقلب كويس وتابع مؤشر الحرارة وفيه صنايعية كتير هتفتح يوم الاتنين
رقم العضوية : 135
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 242
النوع : ذكر
الاقامة : المعادى الطريق الدائرى
السيارة: 2012 بيجو 308 SW
السيارة[2]: Wira 1.3 2004
دراجة بخارية: لا
الحالة :
يا شباب بيجو
الاول كل عام و انتم بخير
انا انهارده كنت مسافر من القاهرة إلى الإسكندرية و بعد ما عديت بوابات اسكندرية بشوية لقيت العربية طلعتلى stop و مؤشر الحرارة على اعلى درجة
المهم وقفت على جنب و زودت مياه فى القربة -انا كنت مزودها قبل السفر و كانت ناقصة حاجة بسيطة-
المهم ان الموضوع ده تتكرر تانى مرتين
لحد ما لاقيت ان المؤشر بيعلى فوق 90 فمبقرصش على العربية الاقيه نزل قرب من 70 و رجع تانى فى وضعه الطبيعى
العربية بيجو 308 sw موديل 2012
واحد صاحبى بيقولى ده غالبا سنسور الحرارة هو اللى فيه المشكلة
المشكلة ان طبعا كله هيكون قافل في العيد و انا كنت عامل حسابى ارجع بالعربية من اسكندرية يوم التلات
ايه رأيكوا؟؟
رقم العضوية : 71596
تاريخ التسجيل : 26May2010
المشاركات : 536
النوع : ذكر
الاقامة : مصر
السيارة: ريجاتا
السيارة[2]: التو
الحالة :
حاول تسحب هوا من دورة المياة وتتاكد ان المية بتتقلب كويس وتابع مؤشر الحرارة وفيه صنايعية كتير هتفتح يوم الاتنين
رقم العضوية : 154207
تاريخ التسجيل : 05Jan2014
المشاركات : 155
النوع : ذكر
الاقامة : الجيزة
السيارة: مازدا
السيارة[2]: 128
الحالة :
فى اى بنزينه اغسل سربنتينه التكييف والريدياتير بالمياه وان شاء الله المشكله هتتحل
رقم العضوية : 135
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 242
النوع : ذكر
الاقامة : المعادى الطريق الدائرى
السيارة: 2012 بيجو 308 SW
السيارة[2]: Wira 1.3 2004
دراجة بخارية: لا
الحالة :
ربنا بخليكوا جزاكم الله كل خير
بس سؤال اعرف ازاى الدورة فيها مياة و لا ﻷ؟
رقم العضوية : 37420
تاريخ التسجيل : 06Apr2009
المشاركات : 2,512
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: SperanzaA620
دراجة بخارية: No
الحالة :
كل عام وانت بخير
المشكله دي فى الغالب بتكون من ترموستات الحراؤه الميكانيكيه ودي بتفتح عند زياده الحراره علشان تروح الميه تتبرد فى الريداتير وترجع تاني للموتور وتبرده
فى الغالب مابتفتحش مع السخونه
رقم العضوية : 2401
تاريخ التسجيل : 30Sep2007
المشاركات : 2,873
النوع : ذكر
الاقامة : الكوكب الازرق
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: كيا بيكانتو 2011
دراجة بخارية: لا
الحالة :
ممكن تكون المشكلة فى ثرموستات الكوعة فعلا
رقم العضوية : 37420
تاريخ التسجيل : 06Apr2009
المشاركات : 2,512
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: SperanzaA620
دراجة بخارية: No
الحالة :
كل عام وانت بخير
المشكله دي فى الغالب بتكون من ترموستات الحراره الميكانيكيه ودي بتفتح عند زياده الحراره علشان تروح الميه تتبرد فى الريداتير وترجع تاني للموتور وتبرده
فى الغالب مابتفتحش مع السخونه ودي مشكله شائعة جدا
حلها:
1- تغيير الترموستات بواحده جديده اصليه
2- فك هذه الترموستات )ترموستات الكوعه( وفصلها نهائيا.....وﻻ يوجد ضرر ﻻنها مجهزه للبﻻد البارده
بالتوفيق ان شاء الله
رقم العضوية : 42140
تاريخ التسجيل : 09Jun2009
المشاركات : 1,761
النوع : ذكر
الاقامة : alex
السيارة: lanos 99
السيارة[2]: clio 1200L 2003
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
لا يمكن الاستغناء عن كوعه الميه هى اللى بتوصل درجه الحرارة ل الدرجه المطلوبه لاخذ اقصى قوة للعربيه بمعنى لما نشلها فعلا الموتور هيكون بارد ومش هيسخن بس دة على حساب زيادة استهلاك البنزين وسرعه تاكل الموتور
زمان ايام ال 504 كان الموتور 2000 سي سي وبيطلع 80 حصان دلوقتى ال 1200 سي سي بيطلع 75 او 80 حصان واقصى عزم بيطلع عند درجه حرارة معينه ودة اللى بتعمله كوعه الميه الصبح بتكون قافله الميه عن الموتور ولما تسخن تفتح الميه وهكذا لتثبيت درجه الحرارة
كن مطمئن جدا جدا ولا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيدة الامر
r_gamal1 سابقا
رقم العضوية : 135
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 242
النوع : ذكر
الاقامة : المعادى الطريق الدائرى
السيارة: 2012 بيجو 308 SW
السيارة[2]: Wira 1.3 2004
دراجة بخارية: لا
الحالة :
طب معلش آخر سؤال
فيه خطر على العربية لو سافرت و هيا كده؟
و لا الأفضل استنى لحد يوم الأربعاء و اروح بيها التوكيل هنا في اسكندرية؟
رقم العضوية : 42140
تاريخ التسجيل : 09Jun2009
المشاركات : 1,761
النوع : ذكر
الاقامة : alex
السيارة: lanos 99
السيارة[2]: clio 1200L 2003
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
هيا المشكله لو الكوعه قفشت على وضع القفل الموتور هيسخن جدا لان مفيش ميه هتدخل
كن مطمئن جدا جدا ولا تفكر فى الامر كثيرا بل دع الامر لمن بيدة الامر
r_gamal1 سابقا
المفضلات