| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 25

الموضوع: Abs

  1. #1

    الصورة الرمزية AHMEDCAR

    رقم العضوية : 6461

    تاريخ التسجيل : 26Feb2008

    المشاركات : 4,573

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: Verna

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : AHMEDCAR غير متواجد حالياً

    Cool Abs - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    حبيت انهارده اجيب ليكو صور عن الABS و كمان اشرحلكوا شرح مبسط عن اللى انا فاهمه عن الABS تمام و لو حد عنده معلومه عن الABS ياريت مايتاخرش و يفدنا بيها


    الABS زى ما احنا عارفين فى مصر انه نظام فرامل بيساهم فى من ازلاق السياره فى حاله الفرمله الجامده على سرعات و كل الناس فاهمه انها مدام معاها الجهاز ده فى العربيه يبقى خلاص تمشى و تدوس بنزين على الاخر و مش مهم خلق الله اللى فى الشارع

    انا بس عاوز اقول حاجه واحد ان الABS فعلا بيساهم فى ايقاف العربيه لكن مش ده الدور الاساسى بتاعه هو مهمته انك فى حاله الضغط على الفرامل جامد العربيه بتمسك فى الارض فتيجى تحاول تجيبها يمين او شمال و انت دايس فرامل العربيه مش بتلاقيها بتيجى معاك و ده نظرا لان العربيه بتتحرك فى اتجاه الكتله بتاعتها لكن اول ما تشيل رجلك من على الفرامل و انت محود مثلا هتلاقيها حدفت معاك على طول على الاتجاه ده و ده طبعا ممكن يسبب حوادث

    بالتالى جت فكرره الABS
    و هو عباره عن جهاز بيستشعر بمجرد الضغظ الجامده على الفرامل فبيقوا بعمل نبضات عباره عن و كائنك بتدوس فرامل و تسيب على البدال بس انت مش بتعمل كده الجهاز هو اللى بيعمل كده و بالتالى بتحس ان دواسه الفرامل عماله تطلع و تنزل تحت رجليك كتير جدا

    بالتالى فى الحاله دى تقدر تجيب العريه بتاعتك يمين و شمال و تتحكم فيها اثناء الفرامل الخطره

    اسيبكوا بقى مع الصور
    (كان فيه ناس فكره ان الABS بيبقى موجود على المستر مع كل عجله لكن ده مش صحيح الجهاز بيكون موجود داخل حوض الماتور و بيتوصل بعد كده الى العجلات الاربع بواسطه انابيب حديديه )

    ارجوا انى اكون قدرت افيد فى حاجه يا جماعه و اللى عنده معلومه جديده يقول مافيش مشكله

    الصور


    سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم


  2. #2

    aif

    الصورة الرمزية aif

    رقم العضوية : 3914

    تاريخ التسجيل : 31Dec2007

    المشاركات : 9,343

    النوع : ذكر

    الاقامة : العباسية المنطقة .... مش المستشفى

    السيارة: فيرنا 2007

    السيارة[2]: سيراتو 2011

    دراجة بخارية: مش وش ذلك ههههه

    الحالة : aif غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع مفيد وجامد يا ابو حميد ... الله ينور
    ................
    انا فعلا كنت فاكر ان ال abs حاجة تنبقي راكبة علي العجل من جوة .....
    طلع في الحوض عند الموتور ...... صحيح .... العلم نورون
    شكرا علي الموضوع

    يظن الناس بي خيرا وإني ... لأشقى الناس إن لم ترض عني
    ومالي حيــلة إلا رجــائي ... وعفوك إن عفوت وحسن ظني
    محاسب / احمد ابراهيم


  3. #3

    الصورة الرمزية AHMEDCAR

    رقم العضوية : 6461

    تاريخ التسجيل : 26Feb2008

    المشاركات : 4,573

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: Verna

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : AHMEDCAR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الله يخليك يا احمد باشا انا بس حبيت اقول للناس اللى انا اعرفه عن النظام ده و ياريت اى حده عنده معلومه عن انواع الفرامل المختلفه يقولنا

    سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم


  4. #4

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    1- الABS مبيشتغلش الا لما الكمبيوتر بتاعة يحس ان فيه عجلة حتقفش و بالتالى عمل الABS يعتمد على تماسك العجلات مع الطريق بغض النظر عن قوة الضغط على بدال الفرامل

    2- الاجزاء الموجودة عند الماستر العمومى هى طلمبة الزيت... فيه كمان وحدة التحكم (الكونترول) و حساس على كل عجلة لارسال اشارة للكونترول لتحديد اذا كانت العجلة على وشك انها تقفش ولا لا

    3- الABS مش حيوقفك فى مسافة اقصر... لكن حيسمح ليك بتوجيه العربية يمين و شمال اثناء الفرملة القوية

    4- الABS بيطول مسافة التوقف على الطرق المغطاه بالرمل و الجليد و الطين

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  5. #5

    الصورة الرمزية madoo

    رقم العضوية : 19327

    تاريخ التسجيل : 17Sep2008

    المشاركات : 914

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo\tanta

    السيارة: ماتيريا

    السيارة[2]: دايهاتسو ماتيريا 2009 اوتوماتك

    الحالة : madoo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    4- الabs بيطول مسافة التوقف على الطرق المغطاه بالرمل و الجليد و الطين
    مش فاهم دى

    يعنى ايه لما يكون معايا ايه بى اس وافرمل على رمله هتزحلق معايا اكتر من الفرامل العاديه . دا لو كدة فعلا تببقى مصيبه واخطر بقى من الفرامل العاديه


  6. #6

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    yes

    لان الABS حيمنع ان الكاوتش يقفش و يزيح الرمل اللى على سطح الاسفلت و يكلبش فى الاسفلت... حصلت معانا فى BMW E36

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  7. #7

    aif

    الصورة الرمزية aif

    رقم العضوية : 3914

    تاريخ التسجيل : 31Dec2007

    المشاركات : 9,343

    النوع : ذكر

    الاقامة : العباسية المنطقة .... مش المستشفى

    السيارة: فيرنا 2007

    السيارة[2]: سيراتو 2011

    دراجة بخارية: مش وش ذلك ههههه

    الحالة : aif غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MMamdouh مشاهدة المشاركة
    1- الABS مبيشتغلش الا لما الكمبيوتر بتاعة يحس ان فيه عجلة حتقفش و بالتالى عمل الABS يعتمد على تماسك العجلات مع الطريق بغض النظر عن قوة الضغط على بدال الفرامل

    2- الاجزاء الموجودة عند الماستر العمومى هى طلمبة الزيت... فيه كمان وحدة التحكم (الكونترول) و حساس على كل عجلة لارسال اشارة للكونترول لتحديد اذا كانت العجلة على وشك انها تقفش ولا لا

    3- الABS مش حيوقفك فى مسافة اقصر... لكن حيسمح ليك بتوجيه العربية يمين و شمال اثناء الفرملة القوية

    4- الABS بيطول مسافة التوقف على الطرق المغطاه بالرمل و الجليد و الطين

    MMamdouh
    الله ينور يا ممدوح .....
    مش باقولكم العلم نورون
    معظم الناس(انا طبعا اولهم ) فاكرينه بيوقف العربية في مسافة اقصر .... القصة قصة توازن السيارة مش فترة وقوفها ....

    يظن الناس بي خيرا وإني ... لأشقى الناس إن لم ترض عني
    ومالي حيــلة إلا رجــائي ... وعفوك إن عفوت وحسن ظني
    محاسب / احمد ابراهيم


  8. #8

    الصورة الرمزية mody_halawa

    رقم العضوية : 6850

    تاريخ التسجيل : 03Mar2008

    المشاركات : 1,135

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: nothing

    السيارة[2]: haima family

    دراجة بخارية: no

    الحالة : mody_halawa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع مفيد جدا
    طيب ال ebd بيعمل اية

    اللهم اكتب لي الخير اينما كان .. وارضينى به كيفما كان ..


  9. #9

    الصورة الرمزية AHMEDCAR

    رقم العضوية : 6461

    تاريخ التسجيل : 26Feb2008

    المشاركات : 4,573

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: Verna

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : AHMEDCAR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الebd غلبا بيوزع ضغط الزيت بانتظام على الاربع عجلات فى حاله تماسك عجله عن الاخرى علشان يمنعها من انها تقفش و برضو بيساعد على اتزان السياره لان لو عجله قفشت فبل التانيه هايخلى العربيه تعوم منك


    و الله اعلم انا حسس ان هو ده التفسير بتاعه و ممكن جدا جدا يحتمل الخطاء

    سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم


  10. #10

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AHMEDCAR مشاهدة المشاركة
    الebd غلبا بيوزع ضغط الزيت بانتظام على الاربع عجلات فى حاله تماسك عجله عن الاخرى علشان يمنعها من انها تقفش و برضو بيساعد على اتزان السياره لان لو عجله قفشت فبل التانيه هايخلى العربيه تعوم منك


    و الله اعلم انا حسس ان هو ده التفسير بتاعه و ممكن جدا جدا يحتمل الخطاء
    كلام صح... الفكرة من النظام هو توزيع ضغط الفرامل بشكل يحافظ على عدم اتختلال توازن العربية فى الملفات... لو حد كبس فرامل جمدة شوية فى ملف حيلاقى عربية بتحود زيادة فى الملف او بمعنى اصح بتعمل oversteering

    http://www.youtube.com/watch?v=LoJ3hVyVifc

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]






 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2