موضوع مفيد وجامد يا ابو حميد ... الله ينور
................
انا فعلا كنت فاكر ان ال abs حاجة تنبقي راكبة علي العجل من جوة .....
طلع في الحوض عند الموتور ...... صحيح .... العلم نورون
شكرا علي الموضوع
رقم العضوية : 6461
تاريخ التسجيل : 26Feb2008
المشاركات : 4,573
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: الحمد لله
السيارة[2]: Verna
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
حبيت انهارده اجيب ليكو صور عن الABS و كمان اشرحلكوا شرح مبسط عن اللى انا فاهمه عن الABS تمام و لو حد عنده معلومه عن الABS ياريت مايتاخرش و يفدنا بيها
الABS زى ما احنا عارفين فى مصر انه نظام فرامل بيساهم فى من ازلاق السياره فى حاله الفرمله الجامده على سرعات و كل الناس فاهمه انها مدام معاها الجهاز ده فى العربيه يبقى خلاص تمشى و تدوس بنزين على الاخر و مش مهم خلق الله اللى فى الشارع
انا بس عاوز اقول حاجه واحد ان الABS فعلا بيساهم فى ايقاف العربيه لكن مش ده الدور الاساسى بتاعه هو مهمته انك فى حاله الضغط على الفرامل جامد العربيه بتمسك فى الارض فتيجى تحاول تجيبها يمين او شمال و انت دايس فرامل العربيه مش بتلاقيها بتيجى معاك و ده نظرا لان العربيه بتتحرك فى اتجاه الكتله بتاعتها لكن اول ما تشيل رجلك من على الفرامل و انت محود مثلا هتلاقيها حدفت معاك على طول على الاتجاه ده و ده طبعا ممكن يسبب حوادث
بالتالى جت فكرره الABS
و هو عباره عن جهاز بيستشعر بمجرد الضغظ الجامده على الفرامل فبيقوا بعمل نبضات عباره عن و كائنك بتدوس فرامل و تسيب على البدال بس انت مش بتعمل كده الجهاز هو اللى بيعمل كده و بالتالى بتحس ان دواسه الفرامل عماله تطلع و تنزل تحت رجليك كتير جدا
بالتالى فى الحاله دى تقدر تجيب العريه بتاعتك يمين و شمال و تتحكم فيها اثناء الفرامل الخطره
اسيبكوا بقى مع الصور
(كان فيه ناس فكره ان الABS بيبقى موجود على المستر مع كل عجله لكن ده مش صحيح الجهاز بيكون موجود داخل حوض الماتور و بيتوصل بعد كده الى العجلات الاربع بواسطه انابيب حديديه )
ارجوا انى اكون قدرت افيد فى حاجه يا جماعه و اللى عنده معلومه جديده يقول مافيش مشكله
الصور
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 3914
تاريخ التسجيل : 31Dec2007
المشاركات : 9,343
النوع : ذكر
الاقامة : العباسية المنطقة .... مش المستشفى
السيارة: فيرنا 2007
السيارة[2]: سيراتو 2011
دراجة بخارية: مش وش ذلك ههههه
الحالة :
موضوع مفيد وجامد يا ابو حميد ... الله ينور
................
انا فعلا كنت فاكر ان ال abs حاجة تنبقي راكبة علي العجل من جوة .....
طلع في الحوض عند الموتور ...... صحيح .... العلم نورون
شكرا علي الموضوع
يظن الناس بي خيرا وإني ... لأشقى الناس إن لم ترض عني
ومالي حيــلة إلا رجــائي ... وعفوك إن عفوت وحسن ظني
محاسب / احمد ابراهيم
رقم العضوية : 6461
تاريخ التسجيل : 26Feb2008
المشاركات : 4,573
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: الحمد لله
السيارة[2]: Verna
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
الله يخليك يا احمد باشا انا بس حبيت اقول للناس اللى انا اعرفه عن النظام ده و ياريت اى حده عنده معلومه عن انواع الفرامل المختلفه يقولنا
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
1- الABS مبيشتغلش الا لما الكمبيوتر بتاعة يحس ان فيه عجلة حتقفش و بالتالى عمل الABS يعتمد على تماسك العجلات مع الطريق بغض النظر عن قوة الضغط على بدال الفرامل
2- الاجزاء الموجودة عند الماستر العمومى هى طلمبة الزيت... فيه كمان وحدة التحكم (الكونترول) و حساس على كل عجلة لارسال اشارة للكونترول لتحديد اذا كانت العجلة على وشك انها تقفش ولا لا
3- الABS مش حيوقفك فى مسافة اقصر... لكن حيسمح ليك بتوجيه العربية يمين و شمال اثناء الفرملة القوية
4- الABS بيطول مسافة التوقف على الطرق المغطاه بالرمل و الجليد و الطين
MMamdouh
رقم العضوية : 19327
تاريخ التسجيل : 17Sep2008
المشاركات : 914
النوع : ذكر
الاقامة : cairo\tanta
السيارة: ماتيريا
السيارة[2]: دايهاتسو ماتيريا 2009 اوتوماتك
الحالة :
مش فاهم دى4- الabs بيطول مسافة التوقف على الطرق المغطاه بالرمل و الجليد و الطين
يعنى ايه لما يكون معايا ايه بى اس وافرمل على رمله هتزحلق معايا اكتر من الفرامل العاديه . دا لو كدة فعلا تببقى مصيبه واخطر بقى من الفرامل العاديه
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
yes
لان الABS حيمنع ان الكاوتش يقفش و يزيح الرمل اللى على سطح الاسفلت و يكلبش فى الاسفلت... حصلت معانا فى BMW E36
MMamdouh
رقم العضوية : 3914
تاريخ التسجيل : 31Dec2007
المشاركات : 9,343
النوع : ذكر
الاقامة : العباسية المنطقة .... مش المستشفى
السيارة: فيرنا 2007
السيارة[2]: سيراتو 2011
دراجة بخارية: مش وش ذلك ههههه
الحالة :
يظن الناس بي خيرا وإني ... لأشقى الناس إن لم ترض عني
ومالي حيــلة إلا رجــائي ... وعفوك إن عفوت وحسن ظني
محاسب / احمد ابراهيم
رقم العضوية : 6850
تاريخ التسجيل : 03Mar2008
المشاركات : 1,135
النوع : ذكر
الاقامة : alex
السيارة: nothing
السيارة[2]: haima family
دراجة بخارية: no
الحالة :
موضوع مفيد جدا
طيب ال ebd بيعمل اية
اللهم اكتب لي الخير اينما كان .. وارضينى به كيفما كان ..
رقم العضوية : 6461
تاريخ التسجيل : 26Feb2008
المشاركات : 4,573
النوع : ذكر
الاقامة : Nasr City
السيارة: الحمد لله
السيارة[2]: Verna
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
الebd غلبا بيوزع ضغط الزيت بانتظام على الاربع عجلات فى حاله تماسك عجله عن الاخرى علشان يمنعها من انها تقفش و برضو بيساعد على اتزان السياره لان لو عجله قفشت فبل التانيه هايخلى العربيه تعوم منك
و الله اعلم انا حسس ان هو ده التفسير بتاعه و ممكن جدا جدا يحتمل الخطاء
سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
كلام صح... الفكرة من النظام هو توزيع ضغط الفرامل بشكل يحافظ على عدم اتختلال توازن العربية فى الملفات... لو حد كبس فرامل جمدة شوية فى ملف حيلاقى عربية بتحود زيادة فى الملف او بمعنى اصح بتعمل oversteering
http://www.youtube.com/watch?v=LoJ3hVyVifc
MMamdouh
المفضلات