السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا اسمحو لي ان اسرد عليكم ما دار لي في المرور اليوم وانا بنقل ملكية عربية لسة جايبها لزوجتي
تبدا القصة عندما عجبتني سيارة دايو لانوس اتوماتيك كانت معاقين وانا اشتريتها من معرض سيارات وقالي ان صاحب السيارة فك الحظر كلام جميل لكن السيارة مرور عبود وما ادراكم ما مرور عبود حاجة استغفر الله العظيم المهم علشان انا مرور الوايلي كان لازم اجيب مطابقة بصمة من عبود وافحص في الوايلي روحت الساعة 8.3 مرور الوايلي كانت اشبة بالصحراء محدش من البهوات الموظفين لسة وصل عادي استنيت لحد 9.10 بدا الشبابيك تشتغل مع العلم ان الموظفين كانو جوة من بدري ومعرفش اية الي مش مخليهم يفتحو لحد ما الناس بدات تتزمر وصوتها يعلي بان الموظفين بيحكو حواديت لبعض قبل ما يشتغلو الظاهر الناس اتعودت علي كدة المهم زهبت لمهندس الفحص طلب مني اوراق الفحص من الخزينة والحق يقال المهندس كان هناك من الساعة 8.45 ومستني الشغل اشتريت ورق الفحص وظبت المهندس وظبت عامل الفني بتاع البصمة وخلصت الحمد لله لكن المهندس طلب مني اجيب مطابقة البصمة من مرور عبود ماشي برضو روحت مرور عبود ومن اول ما دخلت لاقيت طابور طووووووووووووويل واقف فية يجي 200 او 300 بني ادم اتخضيت من المنظر وسالت نفسي لية الناس دي مش بتجيب المخالفات عن طريق النت وخصوصا النت ممكن يبعتهالك في عنوانك مقابل 30 او 25 جنية لية الناس غاوية تعذب نفسها برضو مش دي القضية انا دخلت قاعة المرور ولاقيت الي بيزعق في الناس والي مش بيرد والي والي حاجة تزهق وبعد طول انتظار وصلت للشباك الي انا عايزة بتاع مطابقة البصمة ومن حسن الحظ الراجل الي بعلي العربية كان جايب شهادتين بيانات من المرور علشان انا عملت عقد مسجل فالملف اتوجد بسرعة اول ما العسكري اخد الرخصة جاب الملف في 10 دقايق قولت فرجت الحمد لله لكن علشان احنا في بلد متحضرة العسكري رفض يكتب ان النمر جديدة او افراج جمركي وقاالي روح علي الجهاز يشوفلك اصل النمر وانا احاول افهمو انها مالهاش نمر قديمة وهو راسو مش عايز يفهم المهم روحت للكومبيوتر وكشفت علي اللوحات مالقاش ليها لوحات قديمة رجعت تاني للعسكري وفهمتو ان اللوحات لما ركبت اول مرة كانت اللوحات الجديدة المهم خلصت معاه في الاخر انو مرضيش يكتب وكتب المهندس الي واقف في الشباك ان اللوحات جديدة وكلمة افراج جمركي وخرجت علشان اقف في طابور المخالفات الي كنت متخيل ان المغرب هتأذن عليا وانا لسة واقف وبعد ما اتنده علي اسمي وخرجت من المرور حسيت اني فائز بالجائزى الكبري روحت مرور الوايلي وهنا بئا المشكلة
موظف الله لا يكسبو ولا يكرمو واحد بدقن بيضاء خفيفة في شباك نقل الملكية انا بدعي علية من قلبي والله لما دخلتلو بالملف بصلي كاني شغال عندو وقالي اقعد شوية بعيد عن الشباك واصلا الشباك فاضي مفيهوش حد واقف لكن مزاجو يقرف مخاليق ربنا قولتلو طب ممكن معلش تشوف الملف علشان لو فية حاجة ناقصة اعملها علي ما يجي دوري قالي انو مش فاضي المشكلة بئا انك تشوفو وهو بيتكلم يحسسك انو صاحب المرور والناس جاية تاخد منة صدقة وميعرفش ان المرتب بتاعو الناس هيا الي بتدفعو المهم فضلت قاعد شويتين استنا ينادي عليا او يشاور مش عايز روحتلو تاني بصلي وكاني ضربتو برصاصة الكلمة بتخرج من بقة بالعافية وصوتو عالي المهم شوية وندهلي وانا ابصراحة كان واحد قاعد جنبي وفهمني انو اغلس واحد في الموظفين وعلي حظي مفيش غيرة بيشتغل نقل ملكية الراجل الي قاعد معايا بيقولي انو بيحط 20 جنية في الملف وصاحبنا الموظف بيبصلو شزرا كانهم مالهمش لازمة يعني وانا ابصراحة كنا مستحرم احط حاجة ولكن قولت عبشان الدنيا تمشي مش عايز عقد حطيت ال 20 ودخلت علية تحس انو عايز يعقد اي حاجة الرخصة القديمة في ايدو ويقولي هات الرخصة اقولو مهي يا باشا في ايدك يقولي اه اه ما انا عارف طب هات البطاقة طب صورلي البطاقة 3 مرات وبطاقة المدام 3 مرات والرخصة القديمة 3 مرات برضو وشهادة البيانات 3 مرات وانا مش فاهم لية 3 مرات دي المهم بعد ما عملت كل ده يقوم يقولي فين اسم المشتري قولتلو مراتي يقولي فين توكيل مراتك اقولو مفيش انا معايا بطاقتها يقولي مينفعش يا عم يهديك يرضيك وهو راسو والف سيف انو مينفعش غير هيا بنفسها او بالتوكيل ونسيت اقولكو انو لما فتح الملف وشاف الغشرين جنية شدهم مت الملف ورجعهم بطريقة كانة عايز يرميهم في وشي قولت ماشي المهم اصر ميقدرش الرسوم لحد ما تيجي المدام وانا قاعد اليومين دوول في العبور والمرور في العباسية ووالساغة بقت 2.3 كلمت مراتي تجيلي علشان نخلص من مشوار المرور والحمد لله اتصرفت وجت كانت الساعة داخلة علي 3.3 كان الموظف ده مشي والمرور راق شوية بس مش لاقي حد يخلص ورقي سالت العساكر قالولي الاستاذ محمود موجود وهو الي هيخلص الورق مع ان الاستاذ محمود ده في الفترة الصباحية ؤفضت ينقل ملكية وبعتني للموظف الي بحكي علية ده المهم فضلت مستني الاستاذ محمود من 3.3 الي 4.15 علي ما خرج من عند رئيس الوحدة وانا كنت مفكر اني الوحيد الي مستني طلع قدامي 6 اشخاص ملفاتهم عند الاستاذ محمود انا لو اعرف كدى كنا حتا صلينا العصر ورجعنا بس خفت ارجع الاقي الخزينة قفلت والموظف مشي فضلت مستني دوري لحد ما جة وبرضو حطيت 20 في الملف الراجل حاول يرجعهم بس بطؤيقة افضل من الاولاني ماسوف الذكر لحد ما راجع علي الملف ورقة ورقة ودخلو لرئيس الوحدة تخيلو رئيس الوحدة يوقف الملف بسبب اية علشان الاستعلام الامني مش من عندهم حاولت اقنعو اني عامل استعلام امني من مرور عبود يقولي لا لازم استعلام امتي من هنا او من الدراسة وبصراحة انا مش فاهم لية يعني هيا مش كلها مباحث المهم قولتلو انا جبت مراتي وصعب اجيبها تاني بكرة علشان ظرووف الشغل ولاولاد يرد عليا برد مفاجاءة وهو انو مش لازم المدام تيجي اصلا مهو الزوج والزوجة ينفع يخلصو الورق لبعض بدون توكيل طالما اسمي في بطاقتها وفي اللحظى دي ثورت ودمي فار وقولتلو امال الموظف الي في ابفترة ابصباحية مخلصليش ورقي لية يقولي معلش تعال بكرة ابصبح وورقك يخلص طب السؤال هنا هل الراجل ابو دقن ده كان بيستهبل ولا جاهل ولا عايز يعقد الامور منو لله جاب مراتي علي الفاضي وضيع عليا صلاة العصر وطبعا لو كان ؤاجع الورق وقالولي علي الاستعلام الامني كان زملني خلصت لكني مضطر اروح تاني بسبب جهلو وغبائو حسبي الله ونعم والوكيل فية وفجسمو ولحمو ودمو منو لله ربنا ينتقم منو الغريب بئا هل البية الموظف ده مالوش كبير الواحد يشتكية عندة وعموما الشكوة لغير الله مزلة اسف للاطالة بس الي عارف مرور الوايلي اكيد هيشوف الراجل ابو دقن بيضاء وخففيفة فاحترسو منة ولو حد يعرف الواحد يشتكي الاشكال دي فين يقول علشان بجد الراجل ده حرق دمي وعطلني بجد حسبي الله ونعم الوكيل