| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 8 من 8

الصورة الرمزية hanyghazal

النوع : ذكر

الاقامة : cairo

السيارة: cerato

السيارة[2]: lanos

دراجة بخارية: no

الحالة : hanyghazal غير متواجد حالياً

افتراضي لى استفسار فى سيراتو 2016 بس من تحت العربية - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

السلام عليكم, كل سنة و انتم طيبين,

لى سؤال فى سيراتو 2016 ماشية 2400 كم, كونت لاحظت من تحت العربية ان فى تصفيح بطول العربية كطه على جانبين العربية و بعد التصفيع بالعرض فى بار طويل من صدر العربية تقريبا للتانك, البار ده موجود منه اتنين واحد فى الجانب اليمين و الاخر فى الجانب الشمال, المهم انى وجد فى البار الشمال من ناحية تانك العربية الجزء الاخير زى ميكون علية شحم او كده و لكن الابر فى الجانب الاخر فى نفس المنطقة معلهوش حاجة, فالبار الشمال فى الجزء الى علية شحم كان كتير شوية فا انا قلقت فا قوات احاول امسح الشحم ده او جزء منه اتاكد ان البار بنفس لنونه مقهيوش لعب,

فاسؤالى هل ان الشحم ده الموجود فى الجزء ده له اهمية حيث انا مسحت جزء منه بقماشة , و اذا كان مهم وانى كونى مسحت الشحم ده خطأ, اجيب الشحم ده منين و احطة تانى كزه بايدى ولا لا؟؟

ملحوظة الى قلى انه شحم زيادة و مكانه مشمفهوم, انه فى الابر المقابل فى الجنب اليمين فى نفس الحتة مفيش شحم,
    ثانيا لما شفت عربية واحد صحبى سيراتو 2016 بس خليجى , لقين انه فى الجزء الى عندى فية شحم معندوش شحم فيه , او يدوبج فى نهاية البار فى الاخر لكن ليس كما عندى خالص.

فما رأيكم و لو الشحم ده مهم فى الجزء ده قوولى اجيبو منين و احطو ازاى قى الجزء الده؟

افتراضي -

نسيت اقول حاجة صغيرة ان الشجم ده كان مغطى حوالى مثلا طول 20 سنتى من البار الحديد ده بداية من ناحية التانك

الصورة الرمزية borio1704

الاقامة : اسكندراني بره مصر

السيارة: Not Yet

السيارة[2]: KIA CERATO EX 2014

الحالة : borio1704 غير متواجد حالياً

افتراضي -

عندي نفس الشحم في نفس المنطقة.. والعربية بقالها سنتين ونص تقريبا.. ولفت نظري بردو إنها في الجنب اليمين بس.

أي حاجة زي دي بتساهم في منع الصدأ.. وأعتقد كمان ليها علاقة بعزل الحرارة خصوصا إن الشكمان معدي من هناك.

ياريت تسيبها زي ما هي.

...

لا تُعْطِنِي سَمَكَةً... بَلْ عَلِّمْنِي كَيْفَ أَصْطادُ
    مَثَلٌ صينِيّ
    Trust me, I'm an Engineer
    Ahmed Nabil Al-Bora'ie

أعشق السيارات.. أحب اليابانية، الكورية... ولا أفضل الأوروبية

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

عندي نفس الشحم في نفس المنطقة.. والعربية بقالها سنتين ونص تقريبا.. ولفت نظري بردو إنها في الجنب اليمين بس.

أي حاجة زي دي بتساهم في منع الصدأ.. وأعتقد كمان ليها علاقة بعزل الحرارة خصوصا إن الشكمان معدي من هناك.

ياريت تسيبها زي ما هي.

...
    شكرا لحضرتك, الفكرة انى مسحت جزء كدة للتاكد ان البارة دى سليمة و نفس اللون عادى, فانا مسحت جزء بقطعة قماش مبللة, فاسبها كده و خلاص و لا اجيب شحم و احطة و لا ايه؟ و اجيب الشحم منيين لو كده

بس برضو ملقتشى شحم زينا كدا بالكثرة دى عند صاحبى العربية بتعته خليجى و موديل 2016 و الشحم فى المنطقة دى كان يادوبك فى نهاية البار دى مع لحمة التنك

الصورة الرمزية windofchange

الاقامة : القاهرة

السيارة: الحمدلله حمداطيبا كثيرا مباركا فيه

السيارة[2]: Seat IBIZA 99 6K 1.6

دراجة بخارية: لا

الحالة : windofchange غير متواجد حالياً

افتراضي -

في علبة شحم بتتباع اسمها شحم صناعي synth مش معدني اعتقد ده انسب حاجة

" اللهم إنا نجعلك في نحورهم ، ونعوذ بك اللهم من شرورهم "

الصورة الرمزية Omar Sarray

الاقامة : الجيزه

السيارة: Kia Cerato 2016 Top Line

السيارة[2]: Mercedes c180 2017 AMG

الحالة : Omar Sarray غير متواجد حالياً

افتراضي -

انا اتفق مع استاذ بوريو المشرف تمام انا كمان لمه رحت انا واختى ورفعنا العربيه شفتها كل حته تقريبا مصفحه او بلاش كلمه مصفحه مقفوله يعنى من تحت ولمه شفت الشحوم سالت الوكيل كيا قالى ييبها زى ماهى ده العربيه اصلا جايه من شركه كده عشان اولا الصدا بيبوظش الحديد العربيه وثانيا عشان ميدخلش رمل او وساخه لتانكى العربيه وقالى كلو مقفوله من تحت ماعدا مقدمه العربيه فيها تريشتين عشان يمتص صدمات او طين او ميه عشان ميبوظش الموتور الى انت مسحته ده ياستاذى العزيز فى اهميات كتيره مش بس الى انا قولته ياريت تسالنا اول باول عشان تتابع معنا ونشوفلك الحل

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar sarray مشاهدة المشاركة
    انا اتفق مع استاذ بوريو المشرف تمام انا كمان لمه رحت انا واختى ورفعنا العربيه شفتها كل حته تقريبا مصفحه او بلاش كلمه مصفحه مقفوله يعنى من تحت ولمه شفت الشحوم سالت الوكيل كيا قالى ييبها زى ماهى ده العربيه اصلا جايه من شركه كده عشان اولا الصدا بيبوظش الحديد العربيه وثانيا عشان ميدخلش رمل او وساخه لتانكى العربيه وقالى كلو مقفوله من تحت ماعدا مقدمه العربيه فيها تريشتين عشان يمتص صدمات او طين او ميه عشان ميبوظش الموتور الى انت مسحته ده ياستاذى العزيز فى اهميات كتيره مش بس الى انا قولته ياريت تسالنا اول باول عشان تتابع معنا ونشوفلك الحل
    شكرا لحضرتك, انا مقتنع بالشحم الموجود تحت ده, بس بصراحة فى الاول افتكرت ان الجزء الى انا مسحت منه الشحم حاولى مثلا 15 او 20 سم من البار الحديد ده لان انا شوفت عند صاحبى معاه سيراتو خليجى 2016 و مكنشى عنده شحم فى الحته دى , او يدوبج شحم فى الاخر بس, فانا قلت ده اكيد زياده ممكن من التوكيل فى صيانة الالف او مثلا كان فى حاجة فى الطريق او زيت طرطش من الطريق و عمل وساخة (لا مؤاخذة) على الجزء ده فا المهم مسحته بقطعة قماش مبللة بالمياه , فانا دلوقتى احط شحم على الجزء ده تانى و لا خلاص اسيبه كده ؟؟ و لو احط عليه شحم ايه نوع الشحم ده المستخدم او لو مكنشى شحم يبا ايه الماده دى؟؟ و اجبها منيين؟؟

ولا ايه رايكم استنا صيانة ال10000 و اروح اعملها و اقلهم فى التوكيل انى مسحت الجزء و هم يضبطوها هو انا لسة فاضل 7500 كيلو يعنى ممكن 3 شهور و لا حاجة , ايه رايكم؟؟

الصورة الرمزية Omar Sarray

الاقامة : الجيزه

السيارة: Kia Cerato 2016 Top Line

السيارة[2]: Mercedes c180 2017 AMG

الحالة : Omar Sarray غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

بصى متعملش اى حاجه تانى فى العربيه لمه تروح صيانه العشره الاف قولهم الى حصل وقولهم هيا العربيه بلاصل جايه متشحمه او لا وهما حيقلولك الصح