| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 10 من 10

الصورة الرمزية mffg

النوع : ذكر

الاقامة : ابوظبي

السيارة: كرايزلر

السيارة[2]: هوندا

الحالة : mffg غير متواجد حالياً

افتراضي عيوب البانوراما فى السيارات الحديثة - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

السلام عليكم اعضاء المنتدى الاعزاء - كل عام و انتم بخير - من فضلكم عايز اخد رأى عشاق الكيا سبورتاج الهاى لاين فى موضوع البانوراما - و بالتحديد فى مصر - و هل عملية و ليس لها مشاكل من الناحية الديناميكية مع مرور الوقت و هل لا تجمع اتربة و لو فيه امطار هل تؤثر على مجرى البانوراما و تؤدى الى صعوبة الحركة و الصدأ مثلا مع الوقت و تحتاج الى صيانة فى التوكيل كل فترة - ولا الموضوع ليس له كل هذه الابعاد و محتاج نظافة بسيطة بعد كل استعمال و فتح البانوراما - ولا اصلا البانوراما لا يتم استخدامها الا نادرا فى مصر - ولا البانوراما ليس لها شعبية او لا تستهوى الاغلبية لعدم الفائدة القصوى منها احيانا - الحقيقة انا بسأل عشان محتار بين الفئة الهاى لا ين اللى فيها البانوراما و بين الفئة التى لا تحتوى على بانوراما - و ليس مقصدى هنا التوفير للقيمة السعرية الفارقة بين الفئتين - بالعكس - انا اميل للبانوراما و تستهوينى و لكن رأيت عدة فيديوهات على اليوتيوب لناس بتزيت و بتشحم مجرى البانوراما و بتقدم الحلول لمشاكل البانوراما و ضعف الاستجابة للفتح و التنفيس و اصدار الاصوات بعد فترة من السقف مع السرعة و تسرب المياه من جلد البانوراما و تكوين الاتربة الطينية المتيبسه فى مجرى البانوراما و صدأ اجزاء - و شعرت ان الموضوع ليس سهل و يمكن ان يكون غير ممتع مع الوقت و المتعة تتحول الى الاغلاق الدائم و الهروب من فتح البانوراما لتجنب المشاكل بعد فترة من الاستخدام او بعد سنوات مثلا - و سوف ارضى بالفئة الاقل من فئة البانوراما بالرغم من اننى سوف اتنازل عن بعض الامتيازات و الاوبشن المصاحبة لفئة البانوراما و الغير موجودة فى الفئة الأخرى مثل مفتاح بدء تشغيل المحرك و الحساسات الامامية و حساسات الضوء الاتوماتيكى و حساسات المطر و البصمة - هذه فقط التى تزيد فى فئة البانوراما hl عن الفئة ex , lx - لذلك احتاج من اهل الخبرة ملاك الكيا وبالسيارات التى بها بانوراما خاصة مثل الكيا سبورتاج و كارينز - اعطائى خبرتهم فى هذا الموضوع و افادتى قبل الشراء حيث اننى مقدم على الشراء هذه الايام و فى حيرة من امرى - صحيت الصبح اليوم وجدت نفسي اميل الى السيارة العادية و افضل الابتعاد عن البانوراما و الاوبشن المصاحب لها - مش عارف ليه ؟ - افيدونى فى هذا الموضوع - الواحد مش بيجيب سيارة و يبدلها الا بعد كام سنة - و لكم جزيل الشكر

الصورة الرمزية mffg

افتراضي -

اود التنويه على ان هذه المواصفات ليست من التوكيل فى مصر - حيث اننى انوى شراء السيارة من الامارات - لذلك كان سؤالى الثانى لمن لديه المعلومة حول جمارك الكيا سبورتاج الفئة الاقل من فئة البانوراما 2017 - حوالى كام جمركها حاليا - يعنى انا كنت اعرف معلومات ليست مؤكده ان الجمرك للفئة الخالية من البانوراما يصل الى 120 الف - فأرجو لمن لدية معلومة يأكد لى هذا الكلام و لكم جزيل الشكر

الصورة الرمزية Colin Chapman

الاقامة : القاهرة

السيارة: لايوجد

السيارة[2]: لايوجد

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : Colin Chapman غير متواجد حالياً

Lightbulb التويوتا ايوريس تعانى من مجرى البانوراما و تؤدى الى صعوبة الحركة و الصدأ مع الوقت -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mffg مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اعضاء المنتدى الاعزاء - كل عام و انتم بخير - من فضلكم عايز اخد رأى عشاق الكيا سبورتاج الهاى لاين فى موضوع البانوراما - و بالتحديد فى مصر - و هل عملية و ليس لها مشاكل من الناحية الديناميكية مع مرور الوقت و هل لا تجمع اتربة و لو فيه امطار هل تؤثر على مجرى البانوراما و تؤدى الى صعوبة الحركة و الصدأ مثلا مع الوقت و تحتاج الى صيانة فى التوكيل كل فترة - ولا الموضوع ليس له كل هذه الابعاد و محتاج نظافة بسيطة بعد كل استعمال و فتح البانوراما - ولا اصلا البانوراما لا يتم استخدامها الا نادرا فى مصر - ولا البانوراما ليس لها شعبية او لا تستهوى الاغلبية لعدم الفائدة القصوى منها احيانا - الحقيقة انا بسأل عشان محتار بين الفئة الهاى لا ين اللى فيها البانوراما و بين الفئة التى لا تحتوى على بانوراما - و ليس مقصدى هنا التوفير للقيمة السعرية الفارقة بين الفئتين - بالعكس - انا اميل للبانوراما و تستهوينى و لكن رأيت عدة فيديوهات على اليوتيوب لناس بتزيت و بتشحم مجرى البانوراما و بتقدم الحلول لمشاكل البانوراما و ضعف الاستجابة للفتح و التنفيس و اصدار الاصوات بعد فترة من السقف مع السرعة و تسرب المياه من جلد البانوراما و تكوين الاتربة الطينية المتيبسه فى مجرى البانوراما و صدأ اجزاء - و شعرت ان الموضوع ليس سهل و يمكن ان يكون غير ممتع مع الوقت و المتعة تتحول الى الاغلاق الدائم و الهروب من فتح البانوراما لتجنب المشاكل بعد فترة من الاستخدام او بعد سنوات مثلا - و سوف ارضى بالفئة الاقل من فئة البانوراما بالرغم من اننى سوف اتنازل عن بعض الامتيازات و الاوبشن المصاحبة لفئة البانوراما و الغير موجودة فى الفئة الأخرى مثل مفتاح بدء تشغيل المحرك و الحساسات الامامية و حساسات الضوء الاتوماتيكى و حساسات المطر و البصمة - هذه فقط التى تزيد فى فئة البانوراما hl عن الفئة ex , lx - لذلك احتاج من اهل الخبرة ملاك الكيا وبالسيارات التى بها بانوراما خاصة مثل الكيا سبورتاج و كارينز - اعطائى خبرتهم فى هذا الموضوع و افادتى قبل الشراء حيث اننى مقدم على الشراء هذه الايام و فى حيرة من امرى - صحيت الصبح اليوم وجدت نفسي اميل الى السيارة العادية و افضل الابتعاد عن البانوراما و الاوبشن المصاحب لها - مش عارف ليه ؟ - افيدونى فى هذا الموضوع - الواحد مش بيجيب سيارة و يبدلها الا بعد كام سنة - و لكم جزيل الشكر
    التويوتا ايوريس تعانى من مجرى البانوراما و تؤدى الى صعوبة الحركة و الصدأ مع الوقت

الصورة الرمزية mffg

افتراضي شكرا لحضرتك Colin Chapman -

الف شكر لاهتمام حضرتك - فعلا انا كمان شعرت بمشاكل من البانوراما

الصورة الرمزية mffg

الصورة الرمزية عبد الله محمد

الاقامة : الامارات

السيارة: هوندا سيفيك

السيارة[2]: هيونداى

الحالة : عبد الله محمد غير متواجد حالياً

افتراضي -

بعد ازنك يا mffg كنت عاوز اعرف فى كيا سبورتاج محرك ١.٦ تربو فى الامارات ولا لا
    من شهرين كان موجود محرك عادى بس ١.٦

الصورة الرمزية mffg

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله محمد مشاهدة المشاركة
    بعد ازنك يا mffg كنت عاوز اعرف فى كيا سبورتاج محرك ١.٦ تربو فى الامارات ولا لا
    من شهرين كان موجود محرك عادى بس ١.٦
    لا استاذ عبدالله الموجود بس فئتين فى محرك 1.6 - lx - ex

الاثنين مش تربو لكن فقط فرق فى مواصفات الاوبشن و فى السعر

بس لو فيه تربو هينزل بعد كده مش هيكون عليه اقبال كبير لأن التربو مكلف فى مصر فى بنزينه و صيانته و كمان فى حالة الجمرك بيكون غالى جدا - ده حتى البانوراما فى الفئة ex عاملة جمرك السيارة اغلى بكتير من الفئة اللى من غير بانوراما

الصورة الرمزية عبد الله محمد

الاقامة : الامارات

السيارة: هوندا سيفيك

السيارة[2]: هيونداى

الحالة : عبد الله محمد غير متواجد حالياً

افتراضي -

شكرا على اهتمام وردك السريع
    ممكن اعرف سعر الفءتين دول كام من الامارات
    انا لقيت صفحه للتخليص الجمركى على الفيس كاتبين سعر التربو هيكون ١٥٥ الف بس انا مش عارف سعرها كام فى الامارات انا هكلم الوكيل بعد العيد وهشوف هتكون تكلفتها كام لو هيقدر يوفرهالى

الصورة الرمزية Colin Chapman

الاقامة : القاهرة

السيارة: لايوجد

السيارة[2]: لايوجد

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : Colin Chapman غير متواجد حالياً

Lightbulb -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mffg مشاهدة المشاركة
    الف شكر لاهتمام حضرتك - فعلا انا كمان شعرت بمشاكل من البانوراما

الصورة الرمزية mffg

افتراضي -

hasad">

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله محمد مشاهدة المشاركة
    شكرا على اهتمام وردك السريع
    ممكن اعرف سعر الفءتين دول كام من الامارات
    انا لقيت صفحه للتخليص الجمركى على الفيس كاتبين سعر التربو هيكون ١٥٥ الف بس انا مش عارف سعرها كام فى الامارات انا هكلم الوكيل بعد العيد وهشوف هتكون تكلفتها كام لو هيقدر يوفرهالى
    شكرا لحضرتك استاذ عبد الله - بالنسبة لسعر السيارة التربو 1.6 مش موجودة اصلا فى الوكيل فى الامارات و لكن ممكن تكون موجودة فى السعودية - الموجود هنا فى الامارات الفئتين للموتور 1.6 اللى بيسموهم فى مصر EX - H\L - - فئة الEX فى مصر اسمها فى المواصفات هنا LX - و دى سعرها فى الوكيل 65 الف درهم اماراتى - هذه الفئة التى بدون بانوراما - اما الفئة الثانية الهاى لاين فى مصر اللى فيها بانوراما موجودة هنا فى الوكيل سعرها 75 الف درهم - طبعا الدرهم الاماراتى = 3 جنيه مصرى - هذا بالاضافة لسعر الجمرك اللى وصل حاليا للفئة العادية 120 الف جنيه - و للفئة البانوراما 140 الف جنيه - يعنى تقدر تقول تقريبا مقارب للاسعار فى السوق المصرى للفئتين و ممكن تكون اقل حاجة بسيطة عن مصر - اما الفئة 1.6 التربو هذه غير موجودة و مش هتكون موجودة فى الوكيل لأن سعرها هيكون عالى جدا ومحدش هيشتريها لأن اللى هيشترى التربو هما المغتربين فقط عشان 1.6 موتور - لكن غير المغتربين مش هيشتروها لأن عندهم موجود الفئة 2000 cc - و الفئة 2400 cc - مش محتاج يشترى التربو - عشان كده مش هتتوفر التربو لأن محدش هيشتريها من المغتربين لارتفاع سعر الشراء بالاضافة لارتفاع سعر جمركها فى مصر - يعنى سعرها مع جمركها ممكن يعدى سعرها الحالى فى مصر - عشان كده فشل موضوع ال 1.6 تربو هنا