| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 23

الصورة الرمزية ahmad alshaaer

النوع : ذكر

الاقامة : egypt

السيارة: getta

السيارة[2]: gen2

الحالة : ahmad alshaaer غير متواجد حالياً

افتراضي الى توكيل بروتون في مصر مع مناقشه الى بروتون ماليزيا - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

بعد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ارجو الاهتمام بهذا الموضوع حيث انه موضوع مؤثر لكل الاعضاء اصحاب موديلات 2006 و 2007 و 2008 من ملاك سيارة جين 2
    اوتوماتيك
    من البديهي انه عندما تنزل سياره الى الاسواق وخصوصا من شركه عريقه كشركة بروتون وشركة لوتس
    ان تكون جاهزه للمستهلك وليس بها اي عيوب وخصوصا عيب قاتل
    وهذا العيب هو الذي تم معالجته في سيارات 2009 بالفلتر الجديد وهو التسارع من نقطة 2500 الى 3000 الذي في هذه النقطه يكون تسارع السياره معدوم وبدون تكييف فما بالكم بالسياره عندما اكون مشغل التكييف واريد ان اتسارع للنقطه 3000
    السؤال كيف يتم طرح السياره للاسواق بهذا العيب وكأنكم لايهمكم سوى البيع للسياره بعيبها دون اي احترام لحق العميل
    ونأتي من اسبوع تقريبا ونسمع ان الشركه قامت بطرح قطعة غيار تعالج به هذا العيب وسعره 150 دولار على مااعتقد بمعنى انكم تؤكدوا انكم كنتم تعرفون هذا العيب في السياره ومع ذلك قمتم ببيعها لنا
    اتمنى ان تتناقشوا وتفكروا فينا كعملاء اعطيناكم ثقتناااا
    وتضعوا لنا حل لهذه المشكله خصوصا ان السياره بها من العيوب مايكفي وكان كلامكم لنا ان هذا العيب لايتم اصلاحه ومنهاااا
    1- صوت الهواء الذي يأتي من الابواب الخلفيه
    2- صوت تكتكه في احزمة الامان
    3- تغير الوان الطابلوه وعصا الفتيس الى اللون الابيض
    ومع ذلك انا لم اذكر هذه النقاااااط ولكن أؤكد على اهمها وهو عزم الموتور في التسارع لاننا نعاني من ذلك وخصوصا مع تشغيل التكييف
    واشكر كل من سوف يساعد على وضع حل لهذا الموضوع
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الصورة الرمزية ahmedsiyam

الاقامة : cairo

السيارة: proto - persona

السيارة[2]: fiat bravo

دراجة بخارية: لا يوجد حاليا

الحالة : ahmedsiyam غير متواجد حالياً

افتراضي -

الاخ احمد الشاعر

العضو النتدب لبروتون مالزيا اتسال السؤال ده عن عيوب التقفيل و المتكررة و ارجع العيوب دى لمستوى مودرن الخامات و كلام تانى انا موش فاهم منه حاجة
    المهم انه فى وعد انه هايبقى فى اهتمام كبير فى الفترة القادمة بالامور دى و هايبقى اكتر من التوكيل موش من مالزيا

اللى عايز اقوله ان عربية بـ 90000 جنيه بكل الكماليات دى و الاداء ده اكيد لا تخلوا من عيوب طفيفة و التوكيل بحاول يغطى على العيوب دى على قد مابيقدروا

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

الصورة الرمزية aapaap855

الاقامة : New Maadi

السيارة: i don't know

السيارة[2]: Proton Gen2

دراجة بخارية: noooooooooooooooooo

الحالة : aapaap855 غير متواجد حالياً

افتراضي -

السلام عليكم ورحمة الله
    انا مع الاستاذ تويتي في الموضوع دة
    اذا الشركة بتنتج العربية من زمان وعارفة مشكلة كبيرة زي دي ومحلتهاش (ولما جت تحلها تحاسبك عليها كئنك انتا الي غلطان انك اشتريتها على عيبها)
    مدام في حل للمشكلة يبقى لازم هما ينفذوه مش احنا
    (ببساطة لو العربية فيها باب مبيفتحش و بعدين الشركة مكانتش عارفة تفتحو الزاي وباعتهولك على كدة (طبعا انتا مش عارف انو مبيفتحش) وبعدين لقيتهم بيبيعوها لواحد تاني جي من بعدك(انتا العميل الاولاني الي وثقت فيهم وحببت الناس فيها) ولقيت ان الباب عندو بيفتح وآخر حلاوة اعتقد انهم لازم يحلولك مشكلتك من نفسهم
    فما بالك ان دة موتور مش باب يعني لازم يحلولك المشكلة وبأقل التكاليف مش يقولك 250 دولار ولسة الضريبة والمصنعية ونسبة عز في الموضوع دة
    دة عيب تصنيع ولازم هما يحلوا مش احنا نتكلف ثمن غلطتهم
    يا ريت يا جناعة نقف ايد واحدة في الموضوع دة لحد ميحلهولنا
    وارجو من شركة بروتون الممثلة هنا في مصر في عز العرب ان يعملوا على حل هذه المشكلة ولكم جزيل الشكر

سبحان الله والحمد لله

الصورة الرمزية ashraflotfy1

الاقامة : Cairo

السيارة: Citroen C4

السيارة[2]: nubira

دراجة بخارية: لا يكن

الحالة : ashraflotfy1 غير متواجد حالياً

افتراضي -

أنا معاكم قلبا و قالبا لكن كيف؟
    أنا معاى جين 2 أوتوماتيك موديل 2007
    أنا أقترح حد من الاخوة فى ادارة المنتدى مالكى الجين 2 يكتب أو يراسل التوكيل و الشركة الماليزية و أى مشاركة مطلوبة مننا سواء بارسال نفس الايميل للشركة الأم و التوكيل من كل الأعضاء أو غيره نعمله لتفعيل و ضع التوكيل و الشركة الأم فى مسؤوليتها حتى لو تم ذلك بسعر معقول 500 جنيه مثلا و لا ايه؟؟؟؟؟؟

الصورة الرمزية ahmeddonky

الاقامة : tanta

السيارة: proton

السيارة[2]: proton

الحالة : ahmeddonky غير متواجد حالياً

افتراضي -

بجد دىي حاجة تزهق

الصورة الرمزية shehabhopazone

الاقامة : egypt

السيارة: Proton Gen 2

السيارة[2]: Renault megane II hatch back

دراجة بخارية: ========

الحالة : shehabhopazone غير متواجد حالياً

افتراضي -

e7na ya gam3a ntfe2 3ala see3'a wnb3tha lelmarkaz el2om ya gam3a tawkeel 3ez el3arab bystahbel w elsherka el2om mot3awna gadan ...

الصورة الرمزية momenhamdy

الاقامة : Alexandria

السيارة: HYUNDAI Verna 2014 M/T

السيارة[2]: Proton GEN2 A/T 2008

دراجة بخارية: no

الحالة : momenhamdy غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tweety26980 مشاهدة المشاركة
    بعد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ارجو الاهتمام بهذا الموضوع حيث انه موضوع مؤثر لكل الاعضاء اصحاب موديلات 2006 و 2007 و 2008 من ملاك سيارة جين 2
    اوتوماتيك
    من البديهي انه عندما تنزل سياره الى الاسواق وخصوصا من شركه عريقه كشركة بروتون وشركة لوتس
    ان تكون جاهزه للمستهلك وليس بها اي عيوب وخصوصا عيب قاتل
    وهذا العيب هو الذي تم معالجته في سيارات 2009 بالفلتر الجديد وهو التسارع من نقطة 2500 الى 3000 الذي في هذه النقطه يكون تسارع السياره معدوم وبدون تكييف فما بالكم بالسياره عندما اكون مشغل التكييف واريد ان اتسارع للنقطه 3000
    السؤال كيف يتم طرح السياره للاسواق بهذا العيب وكأنكم لايهمكم سوى البيع للسياره بعيبها دون اي احترام لحق العميل
    ونأتي من اسبوع تقريبا ونسمع ان الشركه قامت بطرح قطعة غيار تعالج به هذا العيب وسعره 150 دولار على مااعتقد بمعنى انكم تؤكدوا انكم كنتم تعرفون هذا العيب في السياره ومع ذلك قمتم ببيعها لنا
    اتمنى ان تتناقشوا وتفكروا فينا كعملاء اعطيناكم ثقتناااا
    وتضعوا لنا حل لهذه المشكله خصوصا ان السياره بها من العيوب مايكفي وكان كلامكم لنا ان هذا العيب لايتم اصلاحه ومنهاااا
    1- صوت الهواء الذي يأتي من الابواب الخلفيه
    2- صوت تكتكه في احزمة الامان
    3- تغير الوان الطابلوه وعصا الفتيس الى اللون الابيض
    ومع ذلك انا لم اذكر هذه النقاااااط ولكن أؤكد على اهمها وهو عزم الموتور في التسارع لاننا نعاني من ذلك وخصوصا مع تشغيل التكييف
    واشكر كل من سوف يساعد على وضع حل لهذا الموضوع
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ايه يا تويتي ايه الحكايه
    انت صحيت النهارده لقيت نفسك مش طايئ العربية و لا ايه براحة يا باشا مش كدا
    و بعدين انت كنت اول واحد بتشكر في العربية ايه الي حصل دا الاستاذ احمد صيام بنفسه بيقولك انت الحاجات دي تافه اوي بالنسبة للامكانيات الخاصه بالعربية
    و حاجة كمان مهمة انت الي كنت احد الاعضاء الي بتشجع الناس في المنتدي علي شراء العربية دي و لا ايه ؟؟
    ايه الي حصل الوقتي .... ان بصراحة مستغربك اوي اوي اوي و اول مره اشوفك كدا
    انا بصراحة مش عارف ليه التغير المفاجئ اوي دا ارجو الافاده
    لان كدا انت بصراحة بتموت سمعه العربيه في الارض
    و انا بصراحة ضد الفكره دي خالص
    و مش معني ان 2009 عدلوا الموتور فيها ( الفلتر IAFM ) يبقي 2008 و 2007 و 2006 دول زباله
    خصوصاً ان راكب 2008 اوتو و الموضوع الخاص بالفجوه و مع التكيف ليس بالاهميه الكبري الي انت بتوضحها دي هو موجود و لكن مش لدرجة ان العربية مش بتتحرك
    ارجو مراجعة هجومك علي العربية شوية لان احنا في منتدي عام و حرام العربية دي تفقد سمعتها و خصوصاً بعد انتشارها في المحروسه بالشكل دا و بدايه اهتمام التوكيل بالماركة زاتها

Eng.Mo'men Hamdy Fahmy

الصورة الرمزية tutankhamoun

الاقامة : ج ع ع .... للآسف الشديد

السيارة: Proton Gen2 ...2007

السيارة[2]: Proton Gen2 ...2007

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : tutankhamoun غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aapaap855 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله
    انا مع الاستاذ تويتي في الموضوع دة
    اذا الشركة بتنتج العربية من زمان وعارفة مشكلة كبيرة زي دي ومحلتهاش (ولما جت تحلها تحاسبك عليها كئنك انتا الي غلطان انك اشتريتها على عيبها)
    مدام في حل للمشكلة يبقى لازم هما ينفذوه مش احنا
    (ببساطة لو العربية فيها باب مبيفتحش و بعدين الشركة مكانتش عارفة تفتحو الزاي وباعتهولك على كدة (طبعا انتا مش عارف انو مبيفتحش) وبعدين لقيتهم بيبيعوها لواحد تاني جي من بعدك(انتا العميل الاولاني الي وثقت فيهم وحببت الناس فيها) ولقيت ان الباب عندو بيفتح وآخر حلاوة اعتقد انهم لازم يحلولك مشكلتك من نفسهم
    فما بالك ان دة موتور مش باب يعني لازم يحلولك المشكلة وبأقل التكاليف مش يقولك 250 دولار ولسة الضريبة والمصنعية ونسبة عز في الموضوع دة
    دة عيب تصنيع ولازم هما يحلوا مش احنا نتكلف ثمن غلطتهم
    يا ريت يا جناعة نقف ايد واحدة في الموضوع دة لحد ميحلهولنا
    وارجو من شركة بروتون الممثلة هنا في مصر في عز العرب ان يعملوا على حل هذه المشكلة ولكم جزيل الشكر
    بُص يا باشا
    مينفعش تقول الشركة أدوني القطعة دي مجانا
    ليه مينفعش ؟؟؟؟

أولا الشركة حاطة المخطوط البياني اللي بيبين منحنى العزم في الموتور اللي بيثبت ما بين 2800 إلى 3200 لفة عند 130 نيوتن - متر

يعني ماغشوش حد
    أنا مش بدافع عنهم .... أنا بس بوضح علشان ما نروحش نكلم الناس على حاجة و نرجع نتحط في موقف مش كويس
    العربية فيها نظام فلتر فيه مشكلة في العزم على سرعات قليلة و الشركة صرفت كتير في الأبحاث علشان توصل لمنظومة iafm
    فلا أعتقد أنها هاتدي أي حد القطعة دي مجانا خصوصا أن ثمنها تقريبا 1000 جنيه مصري و كمان أحنا عندنا فلتر هوا أساسا موجود في العربية و شغال

و أنا مع المهندس مؤمن إن فيه وصف مبالغ فيه شوية
    أنا مش بقول أن الفلتر الحالي ممتاز ( أنا أول واحد عايز يغير ) مع أني مش بحس بيها خالص خصوصا بس أنا عارف ان فيه البعض اللي بيحس بيها في الأوتوماتيك علشان خاطر الغيارات مختلفة

بس عمرهم ما هيدونا حاجة مجانا
    زي تويوتا الجنوب أفريقي
    ناس كتيرة مخنوقة من الفتيس الجديد بغض النظر عن حلاوته أو وحاشته بس أغلب الناس مخنوقة منه
    هل شركة تويوتا هاتديهم فتيس جديد بدل المخنوق ؟؟؟؟؟؟؟

لازم نقبى عقلانيين في طلباتنا علشان الناس تقدر تنفذها

و هذا رأيي و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

[img2]http://i59.tinypic.com/2vxpukz.jpg[/img2]

الصورة الرمزية som3aa

الاقامة : Cairo

السيارة: @

السيارة[2]: Hyundai

دراجة بخارية: -

الحالة : som3aa غير متواجد حالياً

افتراضي -

اولا متشكرين جدا لحضرتك على الفكرة و طبعا فكرة ممتازة و انا معاكوا , ممكن حد يجمع ارقام الشاسيهات و المواتير و رقم العربيات و تاريخ السنة و يقدم شكوى واحدة باسمنا كلنا و نطالبهم بتصليح العيب دا
    الفكرة ان انا كنت فاكر انه عيب فى الموتور و لا يمكن تصليحه بس طالما طلع عيب فى قطعة ممكن تتغير يبقى لازم طبعا يغيروها و على حسابهم حتى لو اى عربية خارج الضمان لان العربية معيوبة عيب شديد جدا من الاول و هو السحب دا .

ايه يا تويتي ايه الحكايه
    انت صحيت النهارده لقيت نفسك مش طايئ العربية و لا ايه براحة يا باشا مش كدا
    و بعدين انت كنت اول واحد بتشكر في العربية ايه الي حصل دا الاستاذ احمد صيام بنفسه بيقولك انت الحاجات دي تافه اوي بالنسبة للامكانيات الخاصه بالعربية
    و حاجة كمان مهمة انت الي كنت احد الاعضاء الي بتشجع الناس في المنتدي علي شراء العربية دي و لا ايه ؟؟
    ايه الي حصل الوقتي .... ان بصراحة مستغربك اوي اوي اوي و اول مره اشوفك كدا
    انا بصراحة مش عارف ليه التغير المفاجئ اوي دا ارجو الافاده
    لان كدا انت بصراحة بتموت سمعه العربيه في الارض
    و انا بصراحة ضد الفكره دي خالص
    و مش معني ان 2009 عدلوا الموتور فيها ( الفلتر Iafm ) يبقي 2008 و 2007 و 2006 دول زباله
    خصوصاً ان راكب 2008 اوتو و الموضوع الخاص بالفجوه و مع التكيف ليس بالاهميه الكبري الي انت بتوضحها دي هو موجود و لكن مش لدرجة ان العربية مش بتتحرك
    ارجو مراجعة هجومك علي العربية شوية لان احنا في منتدي عام و حرام العربية دي تفقد سمعتها و خصوصاً بعد انتشارها في المحروسه بالشكل دا و بدايه اهتمام التوكيل بالماركة زاتها
    اسمحلى اختلف مع حضرتك بشدة
    اولا العيب مش صغير و لا حاجة , دا عيب خطير و لو كنا نعرفه مكناش اشترينا العربية نهائيا (طبعا غيرنا ممكن يقبل بالعيب , كل واحد حر)!!!!!!!!
    بعدين الراجل مقالش حاجة غلط , كل اللى قاله التوكيل مفروض يصلح المشكلة اللى فى العربية على حسابه؟
    يعنى نعد ساكتين و نسيب العربيات معيوبة علشان منبوظش سمعة العربية؟؟
    بعدين يا جماعة لازم نعرف ان ذكر عيوب العربية و خصوووووووصا العيوب المشتركة دى مش حاجة غلط لأ انت كدا بتنصح واحد بعدك عايز يشترى العربية لازم يعرف من الاول عيوبها بالكامل قبل مايتدبس
    فى ناس فى نظرها العيوب دى بسيطة و فى ناس شايفاها مصيبة!!
    كمان الراجل كل اللى قالوا تعالوا نضغط على التوكيل علشان يصلح العيب اللى فى عربياتنا نقوله متقولش الكلام دا هتبظ سمعة العربية؟ سمعة العربية اللى مبوظها العيوب اللى فيها و المشتركة و اللى موجودة عند معظم الناس و اللى مبوظها اكتر التوكيل اللى اكتر من سىء اللى لا عارف و لا عايز يصلح العيوب و لا عايز يعمل اى حاجة , عايز يبيع العربية بس , يا راجل نايل موتورز عامل دعاية للعربية اكتر من التوكيل نفسه!!!!!!!.
    الراجل بيحاول يتصرف بايجابية و بعدين لازم نبقى صريحين و نقول عيوب اى عربية لاى حد علشان يحدد هو موافق عليها و لا لأ و يقارن مش نخبى العيوب علشان ناس اكتر تشترى , كدا غلط يا جماعة.
    بعدين العربية بتتسلم معيوبة اساسا يعنى الموضوع مش سر و لا اى حاجة!!
    ناس كتير بتستلمها بشوية عيوب و العيوب بتزيد مع الوقت فليه نسكت و ليه نخبى؟

الصورة الرمزية tutankhamoun

الاقامة : ج ع ع .... للآسف الشديد

السيارة: Proton Gen2 ...2007

السيارة[2]: Proton Gen2 ...2007

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : tutankhamoun غير متواجد حالياً

افتراضي -

hasad">

أستاذ سمعة واضح أن حضرتك عندك مشكلة غير اللي الناس بتتكلم عليها
    لأني سوقت الأوتوماتيك و سحبها كويس جدا في الأول و مش بتتأخرو لا حاجة
    أحنا بنتكلم عن موضوع العزم ما بين 2800 إلى 3200 لفة
    و ده مش بيبان إلا و أنت بتحاول تشد بالأوتوماتيك مع حد و لازم تضغط على الموتور جامد

إنما وصفك للمشكلة اللي عندك واضح أنه حاجة مختلفة و أنا حاسس أن عربيتك محتاجة اعادة برمجة لل ECU

و أنا مع تويتي .... في حاجة علشان نحل أي مشكلة و لكن لازم نعرف احنا عايزين أيه

و أنا بجد أتمنى أنك تروح تقابل المهندس آمر و تحكيله على مشاكلك بنفسك مش عن طريق السواق
    و جرب مش هاتخسر حاجة ...... بل على العكس لو المشكلة اتحلت .... تحبوا العربية و تستريحوا نفسيا

و السلام عليكم

[img2]http://i59.tinypic.com/2vxpukz.jpg[/img2]

صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة