لازم فى الأول نعرف الكونترول بتاع العربية باظ ليه ؟ علشان يبوظ بيبقى لسبب من السببين دول :
- العوامل الطبيعية زى شوية ميه دخلوا عليه أو رطوبة وجنزرة فى التوصيلات بتاعة الكمبيوتر أو نتيجة الرجة والعربية ماشية فبتحصل شروخ فى كارتة الكمبيوتر (لو كان فيه كده كان الراجل اللى صلح الكارتة اكتشف الشروخ وقالك ماتتصلحش ) .
- وجود فولت عالى جاى للكمبيوتر من أحد الأسلاك أو السينسورات وده بيتسبب فى حرق جزء كهربى فى كارتة الكمبيوتر - ولو كانت الزيادة فى الفولت مش كبيرة الكمبيوتر بياخد وقت شوية على مايبوظ مش بيبوظ اول ماتركبه.
وفى الغالب السبب التانى هو السائد إن فيه حاجه تانية بايظة فى السينسورات والدوائر الكهربية بتاعة العربية غير الكمبيوتر - ولازم العطل اللى سبب تلف كارتة الكمبيوتر يتصلح علشان الكارتة الاصلية او اى كارتة تانية تتشتغل معاك .
يبقى لازم نفكر كويس ونعمل تسلسل لخطوات الحل علشان ماتقعدش تغير فى حاجات كتيرة ممكن توصل لانك تغير كل السينسورات وكل الضفيرة وكل السويتشات وطقم الدوارة لان الصنايعية حايخلوك تغير كل حاجه ماعدا جسم الموتور ويمكن كمان المرحلة الجاية يقولولك غير الموتور والفتيس بالمرة !!!!!
انا حاحاول ارتبلك الخطوات اللى تعملها علشان مايتوهوكش ولك مطلق الحرية فى التنفيذ من عدمه أنا بس باحاول اساعدك وحاطط نفسى مطرحك :
- أول حاجه ماتشغلش نفسك بموضوع لمبة الايموبليزر دلوقتى - طالما العربية بتدور بمفتاحها ومش بتبطل بعد ٣ ثوانى يبقى المشكلة دى مش وقتها دلوقتى .
- هل اللى صلح الكمبيوتر اشتغل هارد وير ولا سوفت وير كمان ؟ بمعنى هل غير مثلاً مقاومة أو جزء كهربى فى الكارتة وخلاص ولا نزل عليها سوفت وير ؟؟؟ دى نقطة مهمة جداً لأنه لو لعب فى الهارد وير بس يبقى الراجل شغله مظبوط والمشكلة فى الغالب فى حته تانية غير الكارتة ولسه ماتحلتش - لو كان نزل سوفت وير تانى يبقى كده الموضوع تاه شوية - فلازم تأكد النقطة دى معاه .
- تكلم التوكيل تانى وتشوف هل البرنامج بتاع كمبيوتر العربية دى موجود عندهم ولو كان موجود يبقى تروح تنزل البرنامج على الكارتة بتاعتك (فى حالة ان اللى صلح الكمبيوتر لعب فى السوفت وير)
- تشوف كهربائى عادى (سرسيون يعنى بتاع قفلات وكشف على الاسلاك ) وتخليه اول حاجه يقيس خرج الدينامو كويس ولا قليل - بيبقى مايقلش عن ١٣,٧ فولت - وبعدين يشوف هل العربية فيها ارضى فى حته ولا مافيهاش وده عن طريق انه يقيس الارضى بافوميتر بيقرا لغاية ١٠ او ٢٠ امبير والمفروض الارضى فى العربية السليمة مايزدش عن ٥٠ ملى امبير وممكن يقيس بلمبة تست مثلاً حسب مابيعرف ( التوصيلة بتكون بانك تشيل كابل السالب للبطارية وتوصل بين الصباع السالب للبطارية وسلك الارضى الاسود) - الارضى بتقاس والعربية كل ابوابها مقفولة ومافيش حاجه شغاله فيها خالص حتى خلى المفتاح فى جيبك - ولو لقيت ارضى يبقى تشيل فيوز فيوز لغاية ماتلاقى الارضى راح يبقى الفيوز اللى اتشال الدايرة بتاعته فيها مشكلة فى سلك او فى اى جزء ويفحص الدايرة دى لغاية مايلاقى الارضى - ودايماً لو لقيت ارضى بيبقى السبب الغالب حاجه ركبتها فى العربية زى زينون أو انذار او مكن رفع زجاج.
- لو لقيت مشكلة فى الدينامو أو أرضى يبقى تصلح المشكلة وتشوف ايه الاخبار لأن احتمال كبير تكون المشكلة سببها دينامو أو أرضى.
- اكشف على البكر بتاع السيور اللى على الموتور (بكر الشدادات ) لو فيه بكرة خشنة غيرها وبالمرة غير سير التقسيمة وتراجع عليها.
ده مبدئياً شوية خطوات حتساعدك على حل المشكلة إن شاء الله وابقى تابع معانا التطورات .
المفضلات