| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 20

  1. #1

    الصورة الرمزية mazgangy

    رقم العضوية : 2242

    تاريخ التسجيل : 19Sep2007

    المشاركات : 803

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt,cairo,sa3d zaglol

    السيارة: skoda octavia a5 manual 2008

    السيارة[2]: mitsubishi lancer 2006 1.6auto

    الحالة : mazgangy غير متواجد حالياً

    افتراضي الى كل مهتم بفرامل اللانسر والتيل الاصلى والتقليد - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    من شهر وبتاريخ 28-11-2008

    روحت توكيل ميتسوبيشى لحل المشكله اللى تقريبا موجوده عند معظم ملاك اللانسر وهى صوت صفاره عاليه ومزعجه جدااااااا مع الفرمله بالرغم ان التيل اللى كان فيها كان بتاع الفبريكه وكانت ماشيه 25 الف كيلو المهم المهندس قالى مش محتاج يتغير ده يتصنفر ويشتغل فتره قولتلوا لا غيره وخلاص وبالفعل تم تغيره بتيل اصلى وكان سعره 325 جنيه ولونه ازرق ومكتوب عليه ماركه او اسمه sumitomo
    وسالت وهو بيركب التيل الطنابير فيها حاجه لا الطنابير سليمه وتمام اوكى راكب التيل والمفاجاءه بعد اسبوع الفرامل بتصفر تانى روحت راح مصنفر التيل والطنابير وراح الصوت واول امبارح رجع الصوت تانى عالى علما الصيانه كانت فى فرع ميتسوبيشى اللى فى بنزينه موبيل اللى امام محطه مترو المعادى مباشره وكده التيل مكملش ال 3000 كيلو والنهارده بعد صلاه الجمعه روحت لميكانيكى معرفه واحد قريبى فك وطلع التيل بيقولى ده ناعم ووحش علشان كده بيصفر اقوله ازاى ده اصلى وتمنه كذا يقولى لا فى نوع تركى كويس انا بستخدمه على طول حركبه وتشوف وفعلا اشتريت التيل ده وكان تمنه 55 جنيه وصناعه تركى وماركه اسمه beser
    وطلع يجرب معايا بصراحه والا صوت والا الهواااا راحه اعصاب فزيعه بس المشكله ان حاسس ان الفرامل بقيت اضعف بس هو قالى لسه التيل لما يطبع حتبقى تمام فكنت عاوز اعرف من حضرتكم ايه رائيكم فى الكلام ده مع العلم ان فى التوكيل قالوا ان التيل بيصفر علشان الطنابير عاوزه تتخرط والميكانيكى قالى الطنابير فبريكه وتمام اوعى تخرطها ده من التيل وفعلا كلام مقنع علشان لو عاوزه تتخرط كانت صفره مع التيل التركى ده والا ايه؟؟ ودلوقتى انا ارمى التيل اللى جايبه من شهر ب 325 وسمعت ان غلى بقى ب 425 ومكملش 3000 كيلو والا اركبه واخرط الطنابير والتيل التركى ده لما يطبع حيمسك حلو والا ايه النظام وحيطبع امتى؟؟ وانا شوفت فى المنتدى سحب الهوا من الفرامل ازاى اعمل كده ومين اللى بيعملها ودى بتتعمل ازاى ولما يحصل ايه؟؟؟ معلش يا جماعه صدعتكم من الرغى الكتير ده بس انا اهم حاجه عندى فى العربيه الفرامل وبجد الموضوع ده مجننى ومعكنن عاليا جامد وغلبت مع الفرامل ومش عارف اعمل ايه؟؟؟


  2. #2

    الصورة الرمزية ahmedhosssamy

    رقم العضوية : 17908

    تاريخ التسجيل : 04Sep2008

    المشاركات : 101

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: mitsubishi lancer99

    السيارة[2]: vw beetles

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ahmedhosssamy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تم حذف المشاركة لاستخدام اللغة العربية بحروف انجليزية
    راجع قواعد المنتدى
    ط م -1


  3. #3

    الصورة الرمزية MaZaGAngeE

    رقم العضوية : 19004

    تاريخ التسجيل : 14Sep2008

    المشاركات : 5,735

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-menya

    السيارة: Lancer 1993 & VW 1964

    السيارة[2]: نيسان صني فيس لفت

    دراجة بخارية: هانكو 150

    الحالة : MaZaGAngeE غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا بشتري التيل ب 75 حنيه و بركبه عند الميكانيكي بتاعي
    لانسر 1993
    ولا بتصفر و لا خفيفة و كله تمام
    التوكيلات كلهم نشالين و أرحم واحد فيهم حرامي


  4. #4

    الصورة الرمزية mazgangy

    رقم العضوية : 2242

    تاريخ التسجيل : 19Sep2007

    المشاركات : 803

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt,cairo,sa3d zaglol

    السيارة: skoda octavia a5 manual 2008

    السيارة[2]: mitsubishi lancer 2006 1.6auto

    الحالة : mazgangy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طيب يا جماعه مع التيل التركى الجديد العربيه مش بتصفر وديه حاجه جميله جدااااااااا بس بقى فى التيل القديم كنت بلمس كانت بتقف يعنى مش لازم ادوس جامد على الدواسه لكن فى التيل الجديد مشوار الدواسه زاد وبقى لازم ادوس على الدواسه وانزل بيها لنص المشوار علشان تفرمل فالكلام ده عيب ايه وايه حله وايه موضوع تفريغ الهواء ده؟؟؟ وايه موضوع خرط الطنابير ده؟؟؟


  5. #5

    الصورة الرمزية Ahmed Hassan

    رقم العضوية : 388

    تاريخ التسجيل : 30Apr2007

    المشاركات : 5,576

    النوع : ذكر

    الاقامة : Port Said

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: BMW 330i

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : Ahmed Hassan غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mazgangy مشاهدة المشاركة
    طيب يا جماعه مع التيل التركى الجديد العربيه مش بتصفر وديه حاجه جميله جدااااااااا بس بقى فى التيل القديم كنت بلمس كانت بتقف يعنى مش لازم ادوس جامد على الدواسه لكن فى التيل الجديد مشوار الدواسه زاد وبقى لازم ادوس على الدواسه وانزل بيها لنص المشوار علشان تفرمل فالكلام ده عيب ايه وايه حله وايه موضوع تفريغ الهواء ده؟؟؟ وايه موضوع خرط الطنابير ده؟؟؟


    من وصفك كده التيل اللي ركبته ده هيبوظ الطنابير... و الفرامل هتفضل ضعيفه لأنه تيل ناشف. انا شايف ان الصفاره ارحم بس المهم العربيه تفرمل كويس و التيل ميبوظش الطنابير

    Thanks
    Ahmed Hassan
    When all you have is a hammer, everything looks like a nail


  6. #6

    الصورة الرمزية Dr Ahmed

    رقم العضوية : 79

    تاريخ التسجيل : 22Apr2007

    المشاركات : 9,737

    النوع : ذكر

    الاقامة : بنــهــا

    السيارة: Perodua Kancil 1998

    السيارة[2]: NIssan Qashqai 2014

    الحالة : Dr Ahmed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا معنديش المشكلة خالص من أول ما جبت العربية ولصيانة ال 20 ألف ، شافوا التيل وقالوا لى يتغير فغيرته وخدت القديم لقيته يشتغل كمان شوية فركبته تانى لحد 30 ألف من غير ما تصفر وبعدين غيرته بمزاجى من غير أى صفارة ، ودلوقت الجديد معايا 9000 كم وزى الفل
    طالما الصوت بيروح مع التنظيف تبقى تحاول تعرف هو بيتوسخ من إيه؟ طريقة غسيل العربية وللا الطريق وللا طريقة السواقة؟ حاول تفكر فى الموضوع ده وسيبك من التيل التركى دا واللى وصفهولك

    [aldl]http://www.jewelsf.com/up/uploads/542f6eee3a.gif[/aldl]
    وأقم الصلاة طرفي النهار وزلفا من الليل إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين
    Dr Ahmed Abdelghany
    ENT,H&N consultant - Benha University
    my website: www.drahmedclinic.com


  7. #7

    الصورة الرمزية taswos

    رقم العضوية : 2094

    تاريخ التسجيل : 08Sep2007

    المشاركات : 205

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sinai

    السيارة: lancer+Golf4

    السيارة[2]: Lanos+504

    دراجة بخارية: لا املك يابشر

    الحالة : taswos غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله انا لى حكاية مع التيل انا غيرت التيل 3 مرات فى شهرين وخرطت الطنابير مرتين مع العلم ان الخراطه الاولى كانت من كتر مالواحد مش فاهم ايه المشكله والتيل الاول والتانى من التوكيل
    وبعد كده زهقت من التوكيل واشتغلونى بتوع التيل والفرامل
    قعدت فى المشوار 4 شهور خسرت فيهم خير كتير ولا كأنه مال حرام
    وبعد كده حكيت الحكاية لمهندس صاحبى ودانى لميكانيكى فى اكتوبر (المصانع ) رحتله والراجل عمل معايا عقد شفوى قاللى مش هاخد منك فلوس وبعد شهر لو التيل عجبك تعالى ادينى فلوسى
    والله ياجماعه الرجل ولا عمل حاجة زياده عن اللى الباقى عمله بس حسيت انه فاهم بيشتغل بعقل وبعد ما خلص وقاللى جرب اول مرة احس ان العربيه Abs وبقيت حاسس ان العربيه هى اللى اتغيرت يعنى الفرامل ناعمه ومستجيبه لأقل لمسه وكل الاشعار ممكن تقوله فيها ورحت بعد اسبوع واحد وقلتله أأمرنى عايز كام قاللى 110 جنيه بالتركيب وانا التيل اللى ركبتهولك تيل تركى ب95 جنيه و15 تركيب
    انا عارف ان الكلام بتاعى كتيير بس حبيت اشارككم الحكاية

    كل ما امتلكته فى حياتى ,ومازال البحث مستمرا
    [rmade]http://i52.tinypic.com/2uhwwwg.jpg[/rmade]


  8. #8

    الصورة الرمزية mazgangy

    رقم العضوية : 2242

    تاريخ التسجيل : 19Sep2007

    المشاركات : 803

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt,cairo,sa3d zaglol

    السيارة: skoda octavia a5 manual 2008

    السيارة[2]: mitsubishi lancer 2006 1.6auto

    الحالة : mazgangy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة taswos مشاهدة المشاركة
    والله انا لى حكاية مع التيل انا غيرت التيل 3 مرات فى شهرين وخرطت الطنابير مرتين مع العلم ان الخراطه الاولى كانت من كتر مالواحد مش فاهم ايه المشكله والتيل الاول والتانى من التوكيل
    وبعد كده زهقت من التوكيل واشتغلونى بتوع التيل والفرامل
    قعدت فى المشوار 4 شهور خسرت فيهم خير كتير ولا كأنه مال حرام
    وبعد كده حكيت الحكاية لمهندس صاحبى ودانى لميكانيكى فى اكتوبر (المصانع ) رحتله والراجل عمل معايا عقد شفوى قاللى مش هاخد منك فلوس وبعد شهر لو التيل عجبك تعالى ادينى فلوسى
    والله ياجماعه الرجل ولا عمل حاجة زياده عن اللى الباقى عمله بس حسيت انه فاهم بيشتغل بعقل وبعد ما خلص وقاللى جرب اول مرة احس ان العربيه Abs وبقيت حاسس ان العربيه هى اللى اتغيرت يعنى الفرامل ناعمه ومستجيبه لأقل لمسه وكل الاشعار ممكن تقوله فيها ورحت بعد اسبوع واحد وقلتله أأمرنى عايز كام قاللى 110 جنيه بالتركيب وانا التيل اللى ركبتهولك تيل تركى ب95 جنيه و15 تركيب
    انا عارف ان الكلام بتاعى كتيير بس حبيت اشارككم الحكاية
    بقولك ايه يا باشا متقولى عنوان الراجل ده فين بالظبط وجزاك الله كل خير ده انا حتجنن فى الموضوع ده وبجد بسببه بصرف كتييير جدااااا وكل واحد بكلمه مره تيل ومره طنابير ومره خرط حاجه تقرف ومحدش فاهم اى حاجه فى اى حاجه وكله بيفتى والف شكر لحضرتك


  9. #9

    الصورة الرمزية mohamedway

    رقم العضوية : 13395

    تاريخ التسجيل : 22Jun2008

    المشاركات : 808

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لانسر 1600 موديل 2006

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : mohamedway غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا جربت كل انواع التيل اللى فى السوق تقريبا بهدف ايجاد نوع كفاءته عاليه زى الأصلى و يكون سعره معقول بالنسبه للأصلى و الخلاصه انى دلوقتى مبجبش غير الأصلى من التوكيل و مفيش ولا نوع فى السوق بكفاءه الأصلى أبدا (مع العلم انى باستخدم الفرامل جامد و على سرعات عاليه تفوق ال160 احيانا) وعلى فكره عمر التيل الأصلى ما صفر معايه و لما بيكون قرب يخلص بيصفر حاجه بسيطه أحيانا و كمان فيه نوعين فى الأصلى Ak و Sumitomo و الأتنين حلوين بس أنا بفضل التانى رغم انه بيخلص اسرع بس أحسن للطنبوره (الak لأنه أنشف شويه بالأضافه لأستخدامى العنيف للفرامل كان بيعمل معايه عالى وواطى فى الطنبوره و يخلى الدركسيون يغربل مع الفرمله انما النوع التانى أداؤه ثابت فى كل الظروف و لما تقرص عليه كل اللى بيعمله انه بيخلص أسرع و لاكن لا يضر الطنبوره.....و ده خلاصه تجربتى.


  10. #10

    الصورة الرمزية nobody

    رقم العضوية : 3265

    تاريخ التسجيل : 18Nov2007

    المشاركات : 569

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لانسر

    الحالة : nobody غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    عيب التيل التركي
    انه بيعمل brake fade
    يعني مع كتر الفرملة التيل بيسخن وده بيأثر على أداء الفرامل قليلا
    عشان كده وانت لسه طالع الصبح بدري في البرد بتلاقي الفرامل حلوة جدا بعد ما تخلص المشوار بتاعك اخر النهار بتلاقي الفرامل ضعفت شوية
    هو التيل الأصلي طبعا يستحمل الحرارة اكتر من التركي
    بس مش مستاهلة في رأيي 350 جنيه الفرق

    [shr71=http://pic.phyrefile.com/2007/10/20/jtte2o.gif]TG[/shr71]



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الفرق بين الزينون الاصلى والتقليد
    بواسطة ls1090 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 18
    آخر مشاركة: 25-03-2015, 10:58 AM
  2. الفرق بين السبويلر الاصلى والتقليد للانسر
    بواسطة el3omda في المنتدى ميتـسوبيـشى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 13-08-2010, 10:10 PM
  3. original oil filter كيف تتعرف على فلتر زيت الاصلى والتقليد
    بواسطة bassem_sams في المنتدى ميتـسوبيـشى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 26-10-2008, 08:24 PM
  4. original oil filter كيف تتعرف على فلتر زيت الاصلى والتقليد
    بواسطة bassem_sams في المنتدى ميتـسوبيـشى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 16-10-2008, 08:29 PM
  5. ماهو الفارق بين الفانوس الاصلى والتقليد
    بواسطة محمد عبد المجيد في المنتدى ميتـسوبيـشى
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 04-10-2008, 07:05 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2