| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 20

الصورة الرمزية nona_never_lost

الاقامة : SD

الحالة : nona_never_lost غير متواجد حالياً

افتراضي نصيحة من واحدة مجربة توكيل دايهاتسو - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

hasad">

انا كنت هشترى السيرون و ربنا موفقنيش بسبب التوكيل وقف الموضوع لانهم مش بيتعملوا مع اى معرض علشان التقسيط لازم يكون على 4 سنين عن طريق التوكيل لكن مش بيبعوا لمعرض وانت عميل تروح تقسط للمعرض فمعرفتش اشتريها بس من حبى فيها اشتريت عربية اسمها YRV بردة من دايهاتسو عربية روعوة من برة ومن جوة موديل 2002 اتوماتيك جبتها 44 الف جنية وطبعا دة سعر لقطة بس بعد اسبوعين من الشراء عملت عمرة وفتحت المتور وروحت لتوكيل وقالى الحاجات الى عايزه تتغيرطقم بوجيهات 1300 جنية ووش السلندر ب 950 جنية وكمان هستنا لما تيجى من اليابان لحد ما تيجى والموضوع دة قعد شهر ونصف من الاخر صرفت عليها 10 الف جنية تصليح وبعتها اول ما وقفت على رجلها بعد سنة ومركبتهاش فى الفترة دة 10 مرات على بعض كل ما اصلح حاجة تتطلعلى بلوة جديدة بسعر خرافى يفوق قطع الغيار ال BM و المرسيديس و طبعا طلعت عينى علشات تتباع و انا عن نفسى من تجربتى دة كرهت توكيل دايهاتسو رغم ان عربياتها القاعدة فيها تجنن بس عمر العربية قليل قوى تخيلوا عربية موديل 2002 وتتعملها عمرة مرتين حرام يعنى وسوق بيعها فى مصر قليل قوى الاحسن فى بلدنا دة ومع ظروفنا المادية نجيب عربية تستحمل وقطع غيارها متوفرة بسعر كويس اليابانى كلة غالى وميقدرش علية غير الناس الى مرتبها ميقلش عن 10 الف جنية

SD

الصورة الرمزية SuMo

النوع : ذكر

الاقامة : Cairo,Egypt

السيارة: , c4 2005LANOS 2006

السيارة[2]: opel vectra B 2000cc 1997

الحالة : SuMo غير متواجد حالياً

افتراضي -

mesh lel dragady

Opel : 1 Team , 1 Family , 1 Goal
    حرااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااام

الصورة الرمزية أبو عبدالله

الاقامة : ManSOuRa

السيارة: coRoLLa 06

السيارة[2]: siRiOn 07

دراجة بخارية: ان شاء الله

الحالة : أبو عبدالله غير متواجد حالياً

افتراضي -

حضرتك مينفعشي تتكلم عن مودديل او اي ماركه سواء كانت دايهاتسو او مرسيدس في عربيه انته شريها مستعمله يعني متعرفشي اللي كان راكبها قبلك عمل فيها ايه

فمينفعشي نقييم على هذا الأساس

اللي نقدر نقييمه العربيه اللي حضرتك اشتريتها زيروا وقعدتت معاك كام سنة وساعتها نقدر نقييم

عن أبي هريرة قال :
    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
    إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء

الصورة الرمزية Migo123

الاقامة : Cairo

السيارة: KIA RIO

السيارة[2]: Megane II

الحالة : Migo123 غير متواجد حالياً

افتراضي -

مع احترامي الكامل لتجربتك بس بصراحه انا شايف ان حضرتك عملتي كذا غلطه ... وده طبيعي لانك واضح ان خبرتك قليله في موضوع التعامل مع العربيات المستعمله....
    1- قبل شراء العربيه كان لازم حضرتك تكشفي عليها كويس قوي وخصوصا موضوع الموتور ده من أسهل الحاجات الل ممكن تبان بالتجربه لو اللي بيجرب عنده خبره متوسطه أو على الاقل بالكشف على كبس الموتور في أي بنزينه.... بس واضح انه لم يتم الكشف على السياره ..
    2- لما عربيه زي دي تفتح بقها كده يبقى انسي الوكيل ........ وخصوصا مع ظروف التوكيل الحالي لانه لسه نازل السوق جديد وبيعتبر نفسه غير مسئول عن الموديلات السابقه .....
    3- سعر بيع الدايهاتسو لغايه دلوقتي قليل قوي دي صح .... بس دي بتفرق مع اللي بيركبها زيرو بس .... بعد كده بتبقى زي اي عربيه مستعمله ممكن تركبها وتبيعها بنفس السعر أو تكسب و تخسر حسب ظروف السوق ساعتها وحسب حرفنتك في بيع العربيه.

عموما مع الوقت أعتقد ان عبد اللطيف الجميل ها يغير الوضوع ده وخصوصا مع ان سمعته واضح انها بقت ممتازه في التعامل مع الموديلات الحديثه من دايهاتسو وكمان الشركه الام نفسها فيها ثوره كبيره في التصميمات و التكنلوجيا الجديده اللي بدأت تستخدمها لأول مره وخصوصا بعد الشراكه مع تويوتا...

بس ازاي طقم بوجهيات ب 1300 جنيه دا لو عربيه بوجاتي مش هيتحطلها بوجيهات ب 1300 جنيه :lol: اكيد دي غلطه مطبعيه

[خبئ قصائدك القديمة كلها .... مزق دفاترك القديمة كلها
    واكتب لمصر اليوم شعرا مثلها ... لا صمت بعد اليوم يفرض خوفه
    فاكتب سلاما نيل مصر وأهلها

الصورة الرمزية Karim_Monir

الاقامة : جسر السويس-القاهرة

السيارة: BMW E90

السيارة[2]: Jeep KK 2009

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : Karim_Monir غير متواجد حالياً

افتراضي -

بالفعل والعربيه دي حلوة فعلا بس تلاقيك ايام ما كان التوكيل مع رجب فورد بتاع دايهاتسو
    ده كان بيدبح العميل فعلا ومموت دايهاتسو في مصر
    المهم اكيد عشان عربية 2002 يتعملها عمرة وهيا من موتور تويوتا اكيد كان في اساءة استخدام
    في واحد جاري معاه العربية
    بيشكر فيها جدا وبيقول دي العربيات الياباني ولا بلاش
    معلش قرفتك ماكنتش حلوة في دي
    بس معروف عن العربيات الياباني انها عربيات اقتصادية التشغيل
    امال الالماني والامريكي تبقي ايه
    وانا لو بقي مرتبي 10 الاف جنية مش هاركب تويوتا
    ياركب ليكزس يا بي ام
    مش عربية اقتصادية التشغيل

انا كنت هاجيب فوكاس من ضمن اختياراتي او النترا وفضلت كرولا عشان حاجتها منتشرة ومعمرة

جروب ورشة نايل موتورز علي الفيس بوك

صفحة ورشة نايل موتورز على الفيس بوك

افتراضي -

انا شوفت ان كل الى جاب عريية يابانى زى متسوبشى لانسر او تيويوتا طالع عينة فى اسعار قطع الغيار رغم انها متوفرة فى مصر مابلكم بعربية مش موجود منها كتير فى مصر زى ال YRV دة عقدتنى من اليابانى كلة كل قطع غيارها فى اليابان ولازم استنا لما التوكيل يستوردهالى من هناك انا عملت كبس متور قبل ما اشترى العربية وكان نسبتة 85% ودة نسبة حلوة جدا على عربية مستعملة وكانت عملة 50الف كيلوا يعنى مش مستهاكة قوى ورغم كدة كل ما كنت بغير حاجة فيها بتبوز واللة ان طقم البوجيهات دة غيرتة مرتين فى شهر واحد بالزمة دة توكيل محترم والسيرون الى بتقولوا عليها حلوة انا اخويا كان رايح جاى على التوكيل بيصلح عربيتى وشافها اكتر من مرة مجرورة علشان علبة الفتيس مكسورة وموديل 2007 والمفروض ان اليابانى لا يعلى علية

SD

الصورة الرمزية معاذ الشرباصى

الاقامة : cairo

السيارة: .....

السيارة[2]: sirion

دراجة بخارية: ...

الحالة : معاذ الشرباصى غير متواجد حالياً

افتراضي -

حضرتك فى فرق بين عربية زى الدايهاتسو دى و عربيات زى الالنسر و الكورولا

عربية حضرتك قطع غيارها مش موجودة خالص, و ده مش مشكلة الوكيل ده, ده مشكلة اللى قبله اللى كان منيم الماركة و مضيعها

اكيد الوكيل الحالى معندوش بيانات كاملة عن العربيات الموجوة فى السوق علشان يوفر قطع غيارها

اما السيارات اليابانى الاخرى, فدى قطع غيارها موجودة و بكثرة فى السوق, بعيدا عن التوكيل, و بأسعار ارخص طبعا من التوكيل بكتير, و كل واحد له حرية الاختيار سواء بالتعامل مع الوكيل او خارجه

لكن قطع الغيار الاصلية متوفرة, و ده للاسف مش موجود فى حالة عربية حضرتك

إن لم تستح ..... فأصنع ما شئت

الصورة الرمزية Karim_Monir

الاقامة : جسر السويس-القاهرة

السيارة: BMW E90

السيارة[2]: Jeep KK 2009

دراجة بخارية: لا يوجد

الحالة : Karim_Monir غير متواجد حالياً

افتراضي -

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nona_never_lost
    انا شوفت ان كل الى جاب عريية يابانى زى متسوبشى لانسر او تيويوتا طالع عينة فى اسعار قطع الغيار رغم انها متوفرة فى مصر مابلكم بعربية مش موجود منها كتير فى مصر زى ال YRV دة عقدتنى من اليابانى كلة كل قطع غيارها فى اليابان ولازم استنا لما التوكيل يستوردهالى من هناك انا عملت كبس متور قبل ما اشترى العربية وكان نسبتة 85% ودة نسبة حلوة جدا على عربية مستعملة وكانت عملة 50الف كيلوا يعنى مش مستهاكة قوى ورغم كدة كل ما كنت بغير حاجة فيها بتبوز واللة ان طقم البوجيهات دة غيرتة مرتين فى شهر واحد بالزمة دة توكيل محترم والسيرون الى بتقولوا عليها حلوة انا اخويا كان رايح جاى على التوكيل بيصلح عربيتى وشافها اكتر من مرة مجرورة علشان علبة الفتيس مكسورة وموديل 2007 والمفروض ان اليابانى لا يعلى علية
    طقم البوجيهات مش محتاج توكيل ده عند اي حد ب 50 جنية بالكتر وكل البوجيهات بتمش علي اي ماركة
    كبس 85 % وتبوظ بسرعة كدة حاجة من اتنين
    يا خدتي عين
    يا خدتي عين

ربنا يعوض عليكي

جروب ورشة نايل موتورز علي الفيس بوك

صفحة ورشة نايل موتورز على الفيس بوك

الصورة الرمزية معاذ الشرباصى

الاقامة : cairo

السيارة: .....

السيارة[2]: sirion

دراجة بخارية: ...

الحالة : معاذ الشرباصى غير متواجد حالياً

افتراضي -

او العربية متعملهاش صيانة صح, يعنى متغيرش طقم سيور فى ميعاده و قعد كتير (على سبيل المثال)

إن لم تستح ..... فأصنع ما شئت

افتراضي -

hasad">

حضرتك عارف ان المصرية لحد دلوقتى بتنزل اعلانات للعربية YRV بس دة طبعا موديل 2002 يعنى العربية بتتباع و بيتعلن عنها كل اسبوع فى الجرايد على انعا تبع توكيل دايهاتسوا ولو مش مصدقنى هات سوق السيارات بتاع يوم السبت وروح شوفها بس اول مرة اسمع ان التوكيل لما بيتغير بيتيرا من العربيات الى نزلت اقبلة و مفروض ان مدام عربيتى عليها لوجو دايهاتسوا تكون قطع غيارها متوفرة وخصوصا ان عربيتى كانت مش من سنة 60 دة موديل 2002 يعنى مش قديمة علشان يلحقوا ينسوا ان فى عربية نزلت من شركتهم بالاسم دة

SD

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة