جزاك الله كل خير على المعلومات الجديدة
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
عرفنا من مواضيع سابقه أن الحساسات أنواع (حسب طريقة ونظرية عملها فى دوائر التحكم الألكترونى للسيارات الحديثه)...............
* ومنها الresistive sensorsمثل حساس الtps ...الذى تقوم نظرية تشغيله على مايسمى بالبوتنشيومتر...........8 ومنها ال voltage generating sensorsمثل حساس الماب والذى تعتمد نظرية عمله على توليد فولت نتيجة التغير فى مقاومة مادة السيلكون عند تعرضها لضغوط تخلخل مختلفه (مع أتصالها بدايره متكاملهintegrated circuit )...........* ومنها (الحساسات المولده للفولت مثل حساس الأكسجين من النوع الZirconia.........*** واليوم سنتحدث مع حضراتكم عن نوع آخر من الحساسات المولده للفولت ...ألا وهو حساس التسقيف knock secsor............يستخدم حساس التسقيف فى بعض أنواع المحركات الحديثه لنقل صوره حيه لوحدة التحكم الألكترونى عن حالة الأهتزاز الذى يتعرض له المحرك بسبب حدوث أضطراب فى موجات الحريق التى يمر بها المحرك داخل غرف الأحتراق .........** الأشاره الذاهبه من هذا الحساس الى وحدة التحكم تكون فى صورة فولت كهربى متغير (حسب حالة ووضع الأهتزاز على جدران أسطوانات المحرك)......وبالتالى تقوم وحدة التحكم بعمل اللازم نحو تأخير زمن أرسال الشراره الى الأسطوانات بالتحكم فى آداء ملف الأشعال الألكترونى (البوبينا)...وذلك لضبط تنغييم آداء المحرك بالتحكم فى وقت الشراره الى البوجيهات.......**ويركب حساس التسقيف على الجدار الجانبى لكتلة الأسطوانات(البلوك) ........** النظريه الهندسيه لقيام هذا الحساس بالوظيفه الموكله اليه تختلف عن نظائره من الحساسات الأخرى المولده للفولت ..........حيث أن عملية توليد الفولت الكهربى المتغير (الناتج عن الحساس أثناء تعرضه لأهتزازت تعبر عن حالة الحريق والأصوات الغير مرغوبه نحو الحريق)...................النظريه هنا بتعتمد على خاصيه من خصائص أنواع من المواد...أو الكريستالات مثل الكوارتز....على أساس عند تعرض هذا النوع من المواد أو الكرستالات لضغوط ناتجه عن عملية أهتزاز الحساس نفسه (نتيجة الحريق الخاطىء )......فأنه ينتج عن هذا توليد فولت كهربى متغير على سطح أو وجه الكريستاله............حيث أنه يحدث تشوه وتغيير فى الشكل للكريستاله وبالتالى يتولد الفولت المتغير والذى تعتمد قيمته على شدة الأهتزاز الحادث للكريستاله أثناء وجودها داخل الحساس نفسه....ويطلق على هذا العنصر أو الماده الموله للفولت نتيجة الضغوط المختلفه أو الأهتزاز Piezo electric element** يوجد نوعين من أنواع حساسات التسقيف المستخدمه1- the mass typeوهو ينتج فولت كهربى فى مجال واسع ومدى عمل متسع ولكن الأشاره الخارجه منه الى وحدة التحكم تكون أقصاها عند معدل أهتزاز فى حدود 7 كيلو هيرتز (ولكن يولد أشاره عند كل مراحل الأهتزاز)2- the resonance type...وهذا النوع محدود فى أشارته وينتج أشاره فقط عند تعرضه لأهتزاز على جسم البلوك فى حدود 7 كيلو هيرتز أيضا........ومن هنا نستنتج أن النوع الأول أكثر تنغيما لآداء المحرك.....**وبرضه عاوز أشير بأن منظومة التحكم بتكون معرضه بأستمرار لحدوث شوشره ناتجه من حدوث تداخل من الموجات الكهرومغناطيسيه وتداخل من موجات الراديو (الناتجه من أستعمال الأجهزه الصوتيه ذات الصوت الرخيم )......وبالتالى عند أختلاط هذه العوامل الخارجيه (أى الموجات الشارده) مع الأشارات الذاهبه لوحدة التحكم من حساس مثل حساس التسقيف كمثال حالى ...........فأن وحدة التحكم قد تقع فى الخطأ وتتخذ أجراء نحو تأخير زمن الشراره الذاهبه الى البوجيهات بدون داعى (على أساس أن الأشاره الذاهبه للوحده ليست من الحساس وأنما من عناصر خارج نطاق عملية التحكم )...........ولهذا السبب فان مصمم هذا النوع من الحساسات يقوم بعمل خط دفاع ضد عوامل الشوشره الخارجيه والغير مطلوبه فى عملية التحكم (بعمل شيلد وقايه من نوع خاص وبكده بيكون سلك الأشاره محمى ضد أى عوامل شوشره خارجيه وغير مطلوبه على الأطلاق ).......لضمان جودة عملية التحكم.................هذا ما أستطعت من جمعه حول الموضوع الحالى ......والباب مفتوح لأى أضافه من قبل الزملاء ......وشكرا للجميع على المرور
رقم العضوية : 9951
تاريخ التسجيل : 02May2008
المشاركات : 137
النوع : ذكر
الاقامة : المنصورة
السيارة: Corolla 2005
السيارة[2]: 505
دراجة بخارية: سييييييييييني أساحبي سيني
الحالة :
جزاك الله كل خير على المعلومات الجديدة
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
رقم العضوية : 9447
تاريخ التسجيل : 23Apr2008
المشاركات : 316
النوع : ذكر
الاقامة : Port Said
السيارة: No
السيارة[2]: hyundai accent 2000 VIVA
دراجة بخارية: No
الحالة :
شكرا يا اخي
علي المعلومات القيمه لكن عندي سؤال يعني حساس التسقيف دا لو البوبينه اتوماتيك و الواحد حط بنزين 80 علي 90 و كان هناك تسقيف هيا اللي بتكون السبب في تقديم الشراره او تأخيرها
ومنع التسقيف
لانها بتظبط الشراره ومفروض التسقيف يتمنع ولا ايه
عشان عندي بحط كل 100 كيلو تفويله 80 و ال100 الي بعدهم بحط 90
و عندي علي طول صوت تسقيف
كريم سماحة
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
ماهو من الطبيعى أن التسقيف ميروحش من عندك......لأنك بعدت عن نسبة الأوكتان اللى مقرره لدايرة التحكم.....لأن درجة الأكتان بتحدد حسب نسبة الأنضغاط........
-والحساس مصمم مع الدايره على أساس وجود درجة أكتان معينه للبنزين المستخدم والازم.....-دا غير أن معدل الذبذبه اللى بتنتج عن أستعمالك لبنزين أكتانه أقل من المقرر ممكن تكون أعلى من مجال أستشعار الحساس نفسه (أعلى من 7 كيلو هيرتز)
رقم العضوية : 9447
تاريخ التسجيل : 23Apr2008
المشاركات : 316
النوع : ذكر
الاقامة : Port Said
السيارة: No
السيارة[2]: hyundai accent 2000 VIVA
دراجة بخارية: No
الحالة :
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
خلينا دلوقتى على أرض الواقع ....لو بتستخدم بنزين درجة الأكتان بتاعته زى توصيات صانع المحرك أو أعلى ......وكان لسه فيه تسقيف.....يبقى ممكن الحساس يكون فاصل أشاره عن وحدة التحكم.....وممكن يكون بسبب عوامل أخرى زى حساسات الحراره مثلا ).....أو برضه وجود أخفاق جزئى فى آداء حساس الكامه (لو موجود عندك).....أو وجود شوشره على عملية الكنترول بسبب عدم جودة أتصال أرضى.......أو ضعف فى خرج الدينامو....وهكذا
رقم العضوية : 3314
تاريخ التسجيل : 19Nov2007
المشاركات : 796
النوع : ذكر
الاقامة : المقطم
السيارة: Proton Saga 1.3 2012 AT
السيارة[2]: Lancer 2007 1.6L F/A
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
ربنا يكرمك
معلومات مفيدة فعلا
[sor2]http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic3314_4.gif[/sor2]
أحب الصالحين ولست منهم ........... لعلي أن أنال بهم شفاعة
وأكره من تجارته المعاصي ...........ولو كنا سواءً في البضاعة
الإمام الشافعي
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 19Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
رقم العضوية : 51492
تاريخ التسجيل : 29Oct2009
المشاركات : 1,317
النوع : ذكر
الاقامة : Giza
السيارة: Hyundai Getz 2005
السيارة[2]: Renault Optima 97
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
بصراحة ، الله ينور عليك ، كالمعتاد مواضيعك رائعة ، وانا بحاول اتابع مواضيعك علشان ازود معلوماتي المتواضعه.
بس انا كان ليه استفسار ، انا ملاحظ ان حضرتك دايما يتتكلم على الحساسات ووحدة التحكم ecu والرشاشات ، بمعنى تاني ان كل الحساسات دي في العربيات الحديثة ، طيب ايه اخبار العربيات القديمة نسبيا ، هل فيها حساسات مشابهه ، وانا شخصيا حصل معايا موقف في عربيتي ، ولاقيت انها مش موصله كهربه نهائي ، جبت كهربائي ، بعد محاولات كتير ، فك حاجة صغيرة ونضفها وركبها ، علطول العربية لقطت كهربه ، وقالي على فكرة ده حساس عمود الكرانك ، ولو عمل كده تاني يبقى لازم تغيره ، هل ده فعلا موجود عندي ، وايه هي وظيفته.
آسف جدا على الاطالة
فكر من جديدقال تعالى : ( قُلْ هَلْ نُنَبّئُكُم بِالأخْسَرِينَ أَعْمَالاً * الّذِينَ ضَلّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً )
المفضلات