| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 35

  1. #1

    الصورة الرمزية Ramy_Tantawi

    رقم العضوية : 3907

    تاريخ التسجيل : 30Dec2007

    المشاركات : 756

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt - CaIro

    السيارة: Renault logan 2010

    السيارة[2]: Renault Megane 2007

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : Ramy_Tantawi غير متواجد حالياً

    افتراضي فكرة تعديل مكيف الميجان ! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............

    اخباركم اييييييييه يا وحوووووووووووووووووش بجد مفتقدكم جداً جداً الكام شهر اللي فاتوا دول وبجد والله ما منعني عنكم غير الشديد القوي زي ما بيقولوا .........عموماً الحمد لله وربنا مايجيب حاجه وحشه تاني ان شاء الله ونفضل مع بعض دائماً وعلى الخير ان شاء الله.

    المهم انا كنت شفت موضوع لحبيبي ابن الحاج عبدالمقصود عن تعديل تكييف الميجان والغاء السخن وان ده هايكون ليه تأثير ايجابي على التبريد............انا اول ما شفت الموضوع استوقفني جداً ان في حاجه اصلا ممكن نعملها نحل بيها شوية الكسل اللي موجودين في التكيف لأن انا شخصياً لو ربنا قدرني وعملت كده واقتنعت تماما ان المكيف كده بقى اقوى من الاول وقارب الى الياباني او الكوري من حيث قوة وسرعة التبريد .......هنام مرتاااح الباال لاني دايما شايف ان المنغص الوحيد في التحفه دي هو تكيفها اللي ماقدرش طبعاً اقول انه سيء لكن اقدر اقول انه كسلان شويه وارق من اللازم ....محتاج يشد حيله شويه ...يعني لو ربنا قدرنا فعلاً وظبطنا الموضوع ده يبقى خلاص مافيش اي فسوه في العربيه دي ........

    كمان اللي فكرني بالموضوع ده هو امبارح نزلت من شغلي حوالي 7 المغرب ومشيت فتره من غير المكيف وقلت اشغل هواء فقط واشوف ......لقيت الهوا طالع سخن فعلاً مع اني مش عامل على السخن وانا تكييفي مانيوال .........فا على طول جات فكرة احمد وقلت لازم اعمل موضوع ونتكلم فيه بتوسع شويه ونفكر مع بعض زي ما تعودنا.

    انا شخصياً اللي فهمته من موضوع احمد ان الكويل الداخلي عندنا او السربنتينه الداخليه ملاصق ليها خرطوم موصل بينها وبين مياه الموتور اللي تقريباً بتغلي !!......وده بيفسر ليه لو شغلنا هواء فقط بعد ربع ساعه مثلاُ من السير هتلاقي الهواء ساخن برضه ده معناه اني لو وصلت الى السربنتينه الداخليه هلاقي درجة حرارتها مرتفعه كمان ده بيفسر ليه التكيف بيقعد ربع ساعه مش 5 دقائق على ما يقدر يعمل حاجه ......لأن بالمنطق كده عشان ينزل من درجه حراره 40 الى 20 اكيد هياخد وقت اطول من انه ينزل من درجة حراره 20 الى اقل...........يعني احنا لو قدرنا نعمل الموضوع ده يبقى مش بنقوي المكيف ولا حاجه ده كل الموضوع انك بتشيل منه مؤثر خارجي معوق للتبريد السريع وتغير درجة الحراره.

    الكلام ده نظري ويمكن اكون انا فاهم غلط الله اعلم لكن انا عن نفسي قلت اعمل كام تجربه بين عربيتي وبين عربيه تانيه ..........

    التجربه الاولى / هي ان بعد ربع ساعه كامله من تشغيل المكيف افصل ال AC واشوف ايه النتيجه .....عندي بعد الفصل الموضوع ما اخدش اكتر من نص دقيقه والهوا البارد اختفى تماماً وبقى هواء محايد لاهو بارد ولا هو حار.-----العربيه التانيه بعد الفصل الهواء البارد فضل بارد بدون مبالغه اكتر من 5 دقائق طبعاً برودته بتقل لكن مش بسرعه رهيبه زي عندي...

    التجربه الثانيه / ريحة الكمكمه اللي موجوده عندي تفسيرها الوحيد عندي برضه هو موضوع السخن والبارد اللي متداخلين في بعض دول ......لأن ببساطه طول ما في فريون داخل السربنتيه المشكله مش موجوده لأنه الفريون ابرد بكتير من درجة حراره المياه .......مجرد ما نفصل ال AC السربنتينه لتأثرها بالحراره المرتفعه الملاصقه ليها بتختفي برودتها في وقت سريع وده على طول بيعمل بخار مياه ودي على طول تعمل ريحة كمكمه تظهر دائما اول ما نفصل ال AC...

    طيب برضه نظرياً كده والله اعلم.............لو فعلاً زي ما احنا فاهمين وان الخرطوم العجيب ده على طول مسخن السربنتينه .......متخيليين قد ايه الكمبريسور بيعاني !! ده غالباً مش هايفصل لأنه لو فصل دقيقه واحده درجة الحراره هاترتفع بسرعه اسرع من سرعة انخفاضها ......يبقى ليه يفصل ؟ او يفصل قد ايه ده كفايه اوي اقل من نص دقيقه ويشتغل تاني...........

    يعني لو تفكيري صح وفهمت صح من موضوع احمد يبقى احنا كده هنستفيد الآتي :
    -هانساعد المكيف انه يكون انشط من دلوقتي شويه بإننا ببساطه نبعد عنه مصدر الحراره الدائم.
    -هانقلل مجهود الكمريسور .
    -هانبعد عننا فكرة التبخر السريع ده وبالتالي ريحة الكمكمه .....وخلوا بالكم احنا عندنا فلتر المكيف ده على قد ما هو نعمه الا انه نقمه برضه لان روائح بخار المياه دي بتمسك في الكربون والقماش اللي في الفلتر ده وبتفضل وقت طوييل لانها مش رائحه جافه .......

    المقابل اننا هانلغي السخن .......انا شخصياً ما شغلتش السخن عندي مرتين تلاته من ساعة ما عرفت العربيات عموماً ......لكن برضه ده يتوقف على نعمل الموضوع ده ازاي وعند مين وهل في خسائر ولا الموضوع آمن 100 % .......كمان الاهم عندي هل لو عملنا الخطوه دي نقدر بعد كده نرجعها تاني زي ما كانت ولا الخطوه دي في طريق رايح مالهوش رجعه !!!

    توكلنا على الله نبدأ الموضوع وانا مستعد لو الموضوع آمن ابدأ انا واحمد في تنفيذه ان شاء الله ونقولكم النتائج اول بأول.......ويا رب الموضوع يكون مفيد ان شاء الله ....وجزاكم الله كل خير يا ابو حميد بجد موضوع رائع وربنا يكرمك عليه ان شاء الله .

    East Or West Megane Is The Best


  2. #2

    الصورة الرمزية M.Moustafa

    رقم العضوية : 9366

    تاريخ التسجيل : 22Apr2008

    المشاركات : 1,057

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-Rehab City - Jeddah

    السيارة: VW Touareg 2008 - Picanto 2010 - was Megane 2006

    السيارة[2]: Mazda CX9 2014

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : M.Moustafa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا اول المشاركين يا باشا انا اساسا لغيت السخن بس مش عارف هل فيه فعلا فرق ولا لاء لاني اساسا تكييفي اقوى من اي تكييف حد فيكم بس عايز اقولك ان اول امبارح لما كان الجو نار الضهر والعربية كانت واقفه في الشمس نزلت من عربية زميلي شغلت التكييف وما شاء الله التكييف شغلته على 3 تقريبا 10 دقايق وبعدين وطيته على 2 من السقعة

    عموما ما حدش يجرب شوفو انتو عايزين تعملو ايه اعملهولكو الاول وبعدين تبتدي تجربو


  3. #3

    الصورة الرمزية Ahmed Selim

    رقم العضوية : 2316

    تاريخ التسجيل : 25Sep2007

    المشاركات : 16,640

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City - UAE

    السيارة: Accent 2006

    السيارة[2]: Megane II 2005/Megane II 2007

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : Ahmed Selim غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ده الموضوع الأصلى
    تعديل فى التكييف......أيه رأيكم ؟

    و يا ريت حد يفيدنا و خصوصاً الأخ medohai510 عشان هو عملها فى الكليو

    يا بلادى يا بلادى.........أنا بحبك يا بلادى


  4. #4

    الصورة الرمزية medohai510

    رقم العضوية : 5934

    تاريخ التسجيل : 18Feb2008

    المشاركات : 605

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: رينو كليو 2004

    السيارة[2]: رينو ميجان 2008

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : medohai510 غير متواجد حالياً

    Thumbs up -

    السلام عليكم،،،
    أنا فعلاً لاغيت دورة الساخن في السربنتينة الداخلية كما شرح رامي طنطاوي بالظبط وأهم شيء وجدته فعلاً:
    1- التبريد أسرع فعلاً لكن مش بصورة مذهلة.
    2- تبريد درجة حرارة السيارة(مياه الردياتير) أبطء شوية
    يعني أنا كنت بمجرد ما بشغل التكييف 3 دقائق ودرجة حرارة الميه في الردياتير بتنزل شرطة وتثبت علي هذه الشرطة، أما الأن بتأخذ حوالي 10 دقائق مع العلم أن المروحة الأضافية تعمل قبل وبعد التعديل.

    Mohamed Mossad Faried


  5. #5

    الصورة الرمزية عمرو عمارة

    رقم العضوية : 4782

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 1,853

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: سيريون 2008 1.3 16v

    السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : عمرو عمارة غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medohai510 مشاهدة المشاركة
    2- تبريد درجة حرارة السيارة(مياه الردياتير) أبطء شوية
    يعني أنا كنت بمجرد ما بشغل التكييف 3 دقائق ودرجة حرارة الميه في الردياتير بتنزل شرطة وتثبت علي هذه الشرطة، أما الأن بتأخذ حوالي 10 دقائق مع العلم أن المروحة الأضافية تعمل قبل وبعد التعديل.
    معليش يا محمد.....أنا مش فاهم النقطتين دول

    عايزين كيمو باشا يحضرنا في الموضوع ده

    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " لا تزال طائفة من أمتي ظاهرة على الحق حتى تقوم الساعة "


  6. #6

    الصورة الرمزية medohai510

    رقم العضوية : 5934

    تاريخ التسجيل : 18Feb2008

    المشاركات : 605

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: رينو كليو 2004

    السيارة[2]: رينو ميجان 2008

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : medohai510 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بص يا عمور
    المختصر المفيد بعد التعديل دة:
    تبريد التكييف للصالون أقوي لكن تبريد الردياتير أبطء

    Mohamed Mossad Faried


  7. #7

    الصورة الرمزية HassanEissa

    رقم العضوية : 35092

    تاريخ التسجيل : 10Mar2009

    المشاركات : 364

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Renult

    السيارة[2]: Lanos

    الحالة : HassanEissa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اخواني انا شايف ان تكيف الميجان مش وحش خالص انا اول امبارح كانت درجة الحرارة ٤٣ امامي و حاسس ان انا سقعان
    علي الرغم اني مش مشغل المروحة لغاية الاخر
    لكن بالمقارنة بالتيوتا فنجد ان تكيف التيوتا او السيارات الياباني بوجه عام اسرع في التبريد من الميجان او الفرنساوي بشكل عام
    و المشكلة في الموضوع زي ما رامي قال ان سرعة التبريد في الاول سيئة يعنى بتاخد وقت عن العربيات التانيه
    لكن في المجمل التكيف انا شايف انه كويس او بمعني اخر عادي
    و افتكر الحل اننا نبعد العربية عن الشمس وهيه ركنه علشان درجة حرارتها ما تزدش وتخد وقت في التكيف
    او موضوع الزجاج الحراري انا سمعت انه جامد جدا و بيفرق في التكيف بشكل ملحوظ
    وده لاني بصراحة من مؤيدي حركة ( عدم العبث بالغاليه ) .
    و شكرا


  8. #8

    الصورة الرمزية topgear

    رقم العضوية : 25032

    تاريخ التسجيل : 13Nov2008

    المشاركات : 180

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: toyota

    السيارة[2]: toyota

    الحالة : topgear غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    وبمناسبة موضوع التكييف
    انا ساعات بحس بهوا سخن داخل من التكييف مع انوا كل حاجه مقفوله
    وانا فاكر كذا عضو قالوا على الموضوع ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اظن كمان لو ده عند الجميع يبقى بياثر جامد على ال ac لما بيشتغل (بيختلط الساخن مع البارد)

    [sor2]http://img196.imageshack.us/img196/1492/renaultmeganebykeyvanna.jpg[/sor2]


  9. #9

    Col. Eng. Khaled

    الصورة الرمزية Col. Eng. Khaled

    المشاركات : n/a

    الحالة :

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة topgear مشاهدة المشاركة
    وبمناسبة موضوع التكييف
    انا ساعات بحس بهوا سخن داخل من التكييف مع انوا كل حاجه مقفوله
    وانا فاكر كذا عضو قالوا على الموضوع ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اظن كمان لو ده عند الجميع يبقى بياثر جامد على ال ac لما بيشتغل (بيختلط الساخن مع البارد)
    الحمد لله شغال كويس عندي مفيش مشاكل


  • #10

    الصورة الرمزية Sharky

    رقم العضوية : 143

    تاريخ التسجيل : 24Apr2007

    المشاركات : 17,378

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City

    السيارة: Toyota Yaris 2007

    السيارة[2]: Nissan Juke 2013

    الحالة : Sharky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassaneissa مشاهدة المشاركة
    اخواني انا شايف ان تكيف الميجان مش وحش خالص انا اول امبارح كانت درجة الحرارة ٤٣ امامي و حاسس ان انا سقعان
    علي الرغم اني مش مشغل المروحة لغاية الاخر
    لكن بالمقارنة بالتيوتا فنجد ان تكيف التيوتا او السيارات الياباني بوجه عام اسرع في التبريد من الميجان او الفرنساوي بشكل عام
    و المشكلة في الموضوع زي ما رامي قال ان سرعة التبريد في الاول سيئة يعنى بتاخد وقت عن العربيات التانيه
    لكن في المجمل التكيف انا شايف انه كويس او بمعني اخر عادي
    و افتكر الحل اننا نبعد العربية عن الشمس وهيه ركنه علشان درجة حرارتها ما تزدش وتخد وقت في التكيف
    او موضوع الزجاج الحراري انا سمعت انه جامد جدا و بيفرق في التكيف بشكل ملحوظ
    وده لاني بصراحة من مؤيدي حركة ( عدم العبث بالغاليه ) .
    و شكرا
    فعلا الفرق الوحيد بينه و بين اليابانى إن اليابانى بيبرد أسرع فى الأول فقط لكن بعد كده يبقوا متساويين و دا من تجربتى للميجان و الياريس و اللانسر

    و مع الجو الحار إللى كان اليومين دول كله كان بياخد وقت طويل لحد مابيبرد
    ههههههههههههههههههه



  •  
    صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

    المواضيع المتشابهه

    1. تعديل سيستم انوار الميجان
      بواسطة maryoma في المنتدى ريــــنو
      مشاركات: 10
      آخر مشاركة: 29-09-2012, 12:54 AM
    2. مشاركات: 108
      آخر مشاركة: 29-04-2012, 03:25 PM
    3. تعديل في تكيف الميجان ياريت يجيب فيده ؟؟
      بواسطة amr_mabd في المنتدى ريــــنو
      مشاركات: 35
      آخر مشاركة: 16-08-2011, 11:14 AM
    4. تعديل في التكيف الميجان هل هيجيب فيدة؟؟
      بواسطة amr_mabd في المنتدى مشاكل وصيانة تكييف السيارة
      مشاركات: 1
      آخر مشاركة: 20-07-2011, 06:02 PM
    5. حد عنده فكرة عن احسن تعديل للـ127
      بواسطة aymangalal510 في المنتدى تعـــديل الســـيارات و الإضافات
      مشاركات: 7
      آخر مشاركة: 19-07-2010, 04:43 PM

    الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

    المفضلات

    المفضلات

    ضوابط المشاركة

    • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
    • لا تستطيع الرد على المواضيع
    • لا تستطيع إرفاق ملفات
    • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
    •  

    Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2