ممكن توضح اكتر انت عايزتعمل ايه؟؟
MMamdouh
رقم العضوية : 30602
تاريخ التسجيل : 20Jan2009
المشاركات : 2,691
النوع : ذكر
الاقامة : Mansoura
السيارة: PeUgeot 504 GL
السيارة[2]: Fiat 128 - Fiat 132 - Lanose - Toyota Camry
دراجة بخارية: No
الحالة :
كثير بيقابلنا مشاكل مكرره في اللانوس ومع ذلك الأعضاء الجدد بيسألوا نفس الأسئله.
طبعآ في موضوع عن عيوب ومشاكل اللانوس.
بس فكرة الموضوع ده جديده.
حاتطوع وأسأل عن عيب (في موضوع مستقل)
العيب زي ما بيظهر بالظبط عند ال User وليس الفني.
يعني مثلآ العافشة بتزيأ .. العربيه بتحدف شمال.. التكييف ضعيف... العربيه ناشفه في المطبات... العربيه بتمسك حراره.. فايبر الاكصدامات ومشاكله واصلاحه. عداد البنزين مش شغال.التيل بيصفر.. العربيه مابتدوش او بتغيب في الدوارة. الكاسيت بيفصل مع تشغيل النور العالي... الخ.
ونتناول كل مشكله بالتفصيل وبعرض جميع الاحتمالات واسعار قطع الغيار المحتملة والمصنعيات
وطبعآ محتاجين مساعدة ورأي الخبراء وباستفاضه لشرح العيب.
وبعد مانخلص
ناخد المشاكل الأكثر تقنية.
وبعد كده نعمل موضوع مثبت يحتوي علي روابط المواضيع...
وانا من ناحيتي حاحاول أوفر الدعم الفني للموضوع من صور وروابط سابقه لاستفسارات الاعضاء عن نفس المشكلة. ويتبقي الدعم التقني علي الخبراء ومن مروا بالتجربة من قبل.
ومش شرط الافاده تكون للمشاركين الجدد بل بالعكس دي حتكون مرجع للجميع.
ودع طبعآ لا يتعارض مع الموضوع المثبت.. ولكني أراه موجز جدآ في 59 مشاركه ...
في حين ان المشكله الواحده حين نتناولها بالتفصيل والشرح قد تصل لهذا العدد من المشاركات.
انا حبيت آخد رأيكم ورأي الإستشاري قبل البدء في عرض الموضوع.
اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
ممكن توضح اكتر انت عايزتعمل ايه؟؟
MMamdouh
رقم العضوية : 9127
تاريخ التسجيل : 18Apr2008
المشاركات : 869
النوع : ذكر
الاقامة : مدينة نصر
السيارة: لا
السيارة[2]: لانوس
دراجة بخارية: لا
الحالة :
اللى اتا فهمتة ان المشاكل اللى دايما بتكرر مع اغلب الا عضاء نعتبرها من عيوب اللانوس ونمسك كل مشكلة من دول و نلم كل الجوانب اللى فيها سواء من اعراض بتظهر للمستخدم وطرق حلها ولو ليها قطعة غار بتتغير تبقى بكام ومصنعيتها كام
وانا عن نفسى على اد ماقدر هساعد فى موضوع ذى دة بس هو الموضوع عايز طريقة نمشى بيها .
رقم العضوية : 2995
تاريخ التسجيل : 04Nov2007
المشاركات : 289
النوع : ذكر
الاقامة : alex
السيارة: lanos 2008
السيارة[2]: 128
دراجة بخارية: لا
الحالة :
رقم العضوية : 20472
تاريخ التسجيل : 28Sep2008
المشاركات : 7,471
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo - Alrehab
السيارة: Hyundai - Getz 2007
السيارة[2]: Elantra AD - 2017
دراجة بخارية: -----
الحالة :
فكرة كويسة بس المشكلة أحيانا تكون في المشاركات الخارجة عن الموضوع أو التطرق لمواضيع أخري فرعية و خناقات بين الاعضاء مما يجعل صلب الموضوع يتوه في زحمة الصفحات الكثير فيضطر الي عمل موضوع جديد
لذا أقترح عليك عمل ملخص من الموضوعات السابقة و تجميعها علي النحو التالي:
- عرض المشكلة : بأختيار عدة مشاكل لأعضاء مختلفين (نفس الشكوي) من مواضيع متكررة
- التشخيص: من قبل الخبراء و من لهم تجارب
- العلاج: أيضا من قبل الخبراء و من لهم تجارب ناجحة في علاج تلك المشكلة
و هكذا ....
اعرف ان تطبيق هذه الفكرة صعب و لكنه غير مستحيل بل سيحتاج لبعض الوقت و المجهود و لكننا ممكن أن نبدأ بأكثر المشاكل تكرارا و يتناول كل عضو منا مشكلة و يبدأ في تجميع مواضيعها لعمل موضوع واحد منها و بذلك يكون الجميع قد شارك
رقم العضوية : 30602
تاريخ التسجيل : 20Jan2009
المشاركات : 2,691
النوع : ذكر
الاقامة : Mansoura
السيارة: PeUgeot 504 GL
السيارة[2]: Fiat 128 - Fiat 132 - Lanose - Toyota Camry
دراجة بخارية: No
الحالة :
ممكن توضح اكتر انت عايزتعمل ايه؟؟
mmamdouh
بص يا باشا...
انا حبدأ بمثال.
حافتح موضوع جديد باسم " تزييق في العافشة "
وفي بداية الموضوع حاسأل كأي واحد معاه عربيه لانوس وقابلته المشكلة ولكنه غير ملم بأبعاد المشكلة... وحاعمل بحث عن المواضيع اللي عملها الأعضاء بخصوص خربطة او تزييق العافشة. وكمان حأدرج صور للعافشة الأماميه بمحتوياتها.
مع تحديد كافة صور المشكلة:
- لو التزييق في المطبات.
- لو التزييق في الأرض غير الممهدة.
- لو التزييق او الطقطقه مع الملفات.
- لو التزييق او الطقطقه مع لف الدركسيون والعربيه واقفه.
يقوم حد من الخبراء يتفضل بعرض إحتمالات المشكلة لكل حاله ولتكن مثلآ:
1- تربيط العافشة ومصنعيته كذا.
2- البطاحات او الكوبايات. وثمنهم كذا ومصنعية كذا
3- ..... الخ.
ونتناقش فص صلب الموضوع.
وبعد الانتهاء من بحث هذه المشكلة نبدأ بموضوع جديد ومشكلة جديدة.
ولتكن. العربيه بتحدف يمين. او العربيه بتمسك حرارة. او التكييف بيطلع هوا بس... وهكذا.
ويتفضل المشرف بعمل موضوع مثبت. يحتوي علي روابط المشاكل فقط.
ونحاول نلم اكبر قدر من المشاكل (الكهرباء - العافشة - الموتور - الكماليات ) وهكذا.
اللى اتا فهمتة ان المشاكل اللى دايما بتكرر مع اغلب الا عضاء نعتبرها من عيوب اللانوس
انا باتكلم عن المشاكل عمومآ وليست المشاكل المكرره في اللانوس (عيوب)
ونمسك كل مشكلة من دول و نلم كل الجوانب اللى فيها سواء من اعراض بتظهر للمستخدم وطرق حلها ولو ليها قطعة غار بتتغير تبقى بكام ومصنعيتها كام
الله ينور عليك.
الموضوع عايز اننا نحب بعض
احنا فعلا بنحب بعض يا سامر.
والموضوع حيفتح مجال شيق جدآ للحوار.
فكرة كويسة بس المشكلة أحيانا تكون في المشاركات الخارجة عن الموضوع أو التطرق لمواضيع أخري فرعية و خناقات بين الاعضاء مما يجعل صلب الموضوع يتوه في زحمة الصفحات الكثير فيضطر الي عمل موضوع جديد
معاك يا باشمهندس سمير...
وهنا تتجلي مراقبة مشرفنا الغالي. وخصوصآ ان المواضيع ستكون محدده في مشكله معينه.
لذا أقترح عليك عمل ملخص من الموضوعات السابقة و تجميعها علي النحو التالي:
- عرض المشكلة : بأختيار عدة مشاكل لأعضاء مختلفين (نفس الشكوي) من مواضيع متكررة
- التشخيص: من قبل الخبراء و من لهم تجارب
- العلاج: أيضا من قبل الخبراء و من لهم تجارب ناجحة في علاج تلك المشكلة
و هكذا ....
اعرف ان تطبيق هذه الفكرة صعب و لكنه غير مستحيل بل سيحتاج لبعض الوقت و المجهود و لكننا ممكن أن نبدأ بأكثر المشاكل تكرارا و يتناول كل عضو منا مشكلة و يبدأ في تجميع مواضيعها لعمل موضوع واحد منها و بذلك يكون الجميع قد شارك
انا فعلا حاولت اعمل كده في موضوع... وبعد 4 ساعات في تجميع عناصر الموضوع وعمل روابط مشاكل الاعضاء وروابط الحلول (بارقام المشاركات). الكهرباء قطعت وضاع شغل 4 ساعات هباااااء. ومحاولتش أكرر التجربة.
انا حبيت أسألكم الأول وأعرف مدي استجابة الخبراء للمساهمه في الموضوع. ومدي رؤية بقية الأعضاء لأوجه الاستفاده من الموضوع. قبل أن أبدأ وتصبح مجرد مشاركات.
اللي نفسي فيه انه يبقي عندنا موسوعه لمشاكل اللانوس الصغيره والكبيره.
من اول المارشليه بييجي بصعوبه. وصفارة تيل الفرامل. لغاية العربيه بتاكل زيت ومشاكل دورة البنزين والرشاشات.
والموضوع مش مشاركه او اتنين او 10 ... ده ممكن يستفيض منا شهور لاستكمال الموضوع.
وفي انتظار آرائكم.
اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ
رقم العضوية : 30602
تاريخ التسجيل : 20Jan2009
المشاركات : 2,691
النوع : ذكر
الاقامة : Mansoura
السيارة: PeUgeot 504 GL
السيارة[2]: Fiat 128 - Fiat 132 - Lanose - Toyota Camry
دراجة بخارية: No
الحالة :
كثير من الاعضاء واجهوا مشكلة ان العربيه بتاكل بنزين.
وعلي سبيل المثال
موضوع يتعلق باستهلاك البنزين.
ليه العربيه بدأت تاكل بنزين بعد تغيير ديسك واسطوانة ؟
بعد تغيير الرشاشات والحساسات والشكمان بالكامل العربيه لسه بتاكل بنزين ؟
لانوس 2002 وبتعمل 140 كم/الصفيحه ومش عارف اعمل ايه ؟
وآخرون...
وعلشان مانتوهش كتير.
المفروض لما نفاجأ بان استهلاك البنزين اصبح فوق المعدل. ايه الاحتمالات اللي تكون مطروحه أمامنا :
ياريت نعرف رأي الخبراء. وكل واحد يقول تجربته...
اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ
رقم العضوية : 30602
تاريخ التسجيل : 20Jan2009
المشاركات : 2,691
النوع : ذكر
الاقامة : Mansoura
السيارة: PeUgeot 504 GL
السيارة[2]: Fiat 128 - Fiat 132 - Lanose - Toyota Camry
دراجة بخارية: No
الحالة :
وبالتالي كل واحد حيقول تجربته...
وفي ناس حتنتظر ردود محمد ممدوح وسمير عياد وغيرهم من الخبراء بكل شغف لمعرفة مراحل بحثهم عن العيب...
وطبعآ باقي الأعضاء حيردوا في حدود تجربتهم.
انا واحد من الناس حيكون ردي كالتالي (وهو مستنبط من قناعتي بردود الخبراء في مشاركات سابقة):
- مع اعتبار ان فارق استهلاك البنزين كان فجائي ودون أعمال صيانه سابقه له.
- ومع التأكد ان العربيه مش مكتفه ( يعني لما تنور الفتيس وتنزل اليد. بيبقي سهل تحريكها) ومافيش تحميل للفرامل مكتف العربيه.
- ومع اعتبار ان اسلوب القياده عادي وليس رياضي (يعني بتحرق في الغيارات وبتشبعها زياده عن اللزوم.
1- الكشف عن السياره عن طريق الاسكانر لاختبار الحساسات. وربما يكون حساس الشكمان هو المتسبب في المشكلة حساس الشكمان ب 200 او 220.
2- فلاتر البنزين والهواء وبالاخص فلتر الهوا ممكن يكون مستهلك وده بيأثر علي استهلاك البنزين.
3- لو الحساسات كلها سليمه ممكن تكون المشكله من الرشاشات وفي الحاله دي مابيكونش تأثيرها فقط علي استهلاك البنزين ولكن علي سحب السيارة وبدء الدوارة وصوت الموتور.
ولو حاكشف علي الرشاشات وانظفهم ده بيتكلف من 70 : 100 جنيه.
و لو حاغيرهم فاسعارها كالتالي:
رشاشات البى ام استيراد ب200
رشاشات هيونداى استيراد ب 300 تقريبا
رشاشات هيونداى جديد ب 700
رشاشات gm جديد ب 1000
رشاشات بى ام جديد ب 1800
mmamdouh
وطبعآ ده رأيي وقابل للصواب والخطأ والمناقشة والنقد من الآخرين.
ومع اعتبار اني ماحصرتش كل النقط.
ييجي محمد ممدوح يضيف جديد.
وبرده سمير عياد.
وبرده سمير الشهاوي.
واحمد عزت وابظبظ وابو مروان وماكا....
وغيرهم.....
وبرده ييجي عضو مش خبير وماعندوش فكره.
يقوم يقول انا كان عندي نفس المشكلة ورحت للميكانيكي غير كذا بكذا واخد مصنعية كذا. والدنيا اتظبطت.
وبعدين نعمل موضوع مثبت فيه روابط المناقشات دي. فبالتالي
- بنفتح مجال للحوار الهادف.
- وبنسهل علي انفسنا وعلي الاعضاء الجدد.
- يتميز قسم الدايو عن غيره من الاقسام بموسوعة دعم فني.
هو ده قصدي يا جماعه.
اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
good idea
بس متخليهاش حصرية للانوس.. فيه ناس كتير معاها نوبيرا و ناس معاها ماتيز و ليجانزا
MMamdouh
رقم العضوية : 19543
تاريخ التسجيل : 20Sep2008
المشاركات : 18,152
النوع : ذكر
الاقامة : ismailia/Egypt
السيارة: لايوجد حاليا
السيارة[2]: نوبيرا 2007
الحالة :
المفضلات