| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 20

  1. #1

    الصورة الرمزية Mohamed.Ramah

    رقم العضوية : 40298

    تاريخ التسجيل : 14May2009

    المشاركات : 5,965

    النوع : ذكر

    الاقامة : Heliopolis- Masr El Gedida

    السيارة: I do not have

    السيارة[2]: لا

    دراجة بخارية: I do not have

    الحالة : Mohamed.Ramah غير متواجد حالياً

    Lightbulb الوصايا العشر لشراء سياره!! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    الوصايا العشر لشراء سياره!!

    في البداية يسأل الراغب في الشراء كل من يمر بهم ويبدأ في جمع فتاوي وآراء ونصائح أقل ما يقال عنها أنها مضللة، وتزيده هذه الفتاوي حيرة وتخبطاً ليدخل في مرحلة الشد العصبي حيث يفاجأ بفتاوي جديدة من نوعية» الحق هات لك عربية علشان أنا سمعت إن العربيات هتغلي الشهر الجديد» ومع ازدياد الضغط العصبي يدخل المشتري في مرحلة التبلد بعد أن يطارده كل من سبق أن طلب رأيهم بتعليق» هو أنت لسه ما جبتش العربية»!! خلال هذه الفترة يكون المشتري قد استمع للوصايا العشر التي يقدمها له الجميع والتي قد يقوده الالتزام بها إلي التراجع عن الفكرة..

    1- قائمة العيوب.. وهي تضم كل العيوب الموجودة في السيارات المتداولة في مصر، الطريف أن هذه العيوب تتنقل عبر الأفواه بنفس تكنيك الشائعات، فالشخص الذي يحدثك عن عيوب السيارات الصينية لم يقد في حياته سيارة صينية واحدة لكنه عرف عيوبها من شخص آخر غالباً هو أيضاً لم يسبق له أن استقل واحدة.

    سيقولون لك إن العربيات الكوري خفيفة ولا تحتمل الحوادث، وسيقولون لك إن السيارات ال 4*4 اتزانها ضعيف علي الطرق السريعة، وسيقولون لك إن السيارات اليابانية قطع غيارها غالية، والألمانية قطع غيارها بتسخن بسرعة، وهناك سيارة تكييفها ضعيف، وهناك سيارة أصحاب توكيلها «حرامية»، وهناك سيارة عيبها أن شنطتها صغيرة، وهناك سيارة عيبها أن «شكلها سيارة حريمي»، وهناك سيارة عيبها أنها «عربية ورق لو خدت خبطة خفيفة هتطبق كلها» وهناك سيارة عيبها «إنها متجمعة في مصر»، وهناك سيارة عيبها إنها «ناشفة شوية»، وهناك سيارة عيبها «إنها بتاكل بنزين ».

    وهكذا تبدأ رحلة البحث عن سيارة بالاستماع إلي جميع أنواع العيوب الموجودة في السوق، ليستقر في يقينك أن كل السيارات التي تمتلئ بها شوارع القاهرة «معيوبة» وأن كل سائقيها في خطر وأن هناك احتمالاً وهو أن تتعرض لعملية نصب إذا فكرت في شراء سيارة جديدة.

    يغيب عن بالك أن حركة شراء كل هذه السيارات المعيوبة لا تتوقف بل في ازدياد وتعتقد أنك أذكي شخص في القاهرة لأنك «لحقت نفسك قبل ما تتدبس في عربية بتاكل بنزين أو تكييفها ضعيف أو قطع غيارها غالية»، ويغيب عن بالك أيضاً أنه لا توجد سيارة كاملة وإلا لتحولت مدينة الحرفيين إلي مدينة مهجورة من زمان!

    2- خد بالك ليضحكوا عليك... يستفزك الناصحون بهذه الجملة لتتحول بعدها إلي مريض بالوسواس القهري يدخل معارض السيارات وبداخله يقين أن أصحاب المعارض مسجلون خطر في مباحث مكافحة جرائم النصب.

    وأهم ما يقصده الناصحون بجملة «خد بالك» هو خد بالك من موديل السيارة الجديدة لأنه توجد موديلات مصنعة للخليج وأخري لمصر، والموديلات الخليجية أرخص سعراً لأسباب يشرفني أن أقول أنني «ما أعرفهاش»، وتمييز الموديل الخليجي من المصري قد يصعب علي المواطن العادي من الوهلة الأولي لكنه «موضوع ما يستخباش»، حيث إن كل سيارة لها ملف مسجل به كل مواصفاتها ويكفي أن تسأل صاحب المعرض وسيقدم لك إجابة يستحيل تزييفها.

    نصيحة التمييز بين الموديل المصري والخليجي أشبه بنصيحة «خد بالك ليبيعوا لك الشقة علي أنها علي الكورنيش وهيا جوه ».

    3- بلاش الألوان الميتاليك... هذه نصيحة من شخص لم يجد ما يقوله لأنه لا يفهم في السيارات لكنه يود أن يظهر وكأنه يفهم في الألوان، فيردد مقولة استمع إليها في طفولته وترسخت في وجدانه وهي أن «الألوان الميتاليك بتحرر، أو أن الدهانات الميتاليك بها مادة «لا يعرف اسمها طبعاً» وهذه المادة تمتص أشعة الشمس بقوة.

    4- بلاش تشتري في أول الصيف... وبلاش تشتري بعد الصيف... وهذه نصيحة للشخص الذي يفكر في شراء سيارة مستعملة، والنصيحة بعدم الشراء قبل الصيف سببها ارتفاع أسعار السيارات في هذه الفترة مع بدء الإجازات ورجوع المصريين من الخليج وارتفاع نسبة السفر للمصايف، هذا الرواج يرفع أسعار السيارات وبناء عليه تستمع إلي نصيحة استني لما الصيف يخلص.

    وتستمع في الوقت نفسه إلي نصيحة مضادة وهي «بلاش تشتري بعد الصيف» والسبب هو ارتفاع نسبة الحوادث في الصيف وأن «أغلب الناس بتتقلب بيهم العربيات وهما راجعين من المصيف» وبعد هذه الحوادث يقوم الناس باصلاح السيارات «أي كلام» وإعادة بيعها، لذلك ينصح بعدم شراء سيارة بعد الصيف لأنها غالباً ما تكون «مخبوطة ومرشوشة»، هذا بخلاف أن شهور الصيف تهلك السيارة!

    وملخص النصيحتين السابقتين نصيحة ثالثة وهي أن أنسب ميعاد لشراء سيارة في مصر هو «ليلة رأس السنة ».

    5- لازم ترفعها في البنزينة... وهي نصيحة بديهية يتم تقديمها لك إذا فكرت في شراء سيارة مستعملة، وسيقدمها لك الجميع بداية من البواب مروراً بزميلك في العمل نهاية بصاحب السيارة التي ستشتريها منه «خدها بنفسك وارفعها في أي بنزينة»، وسيتم رفع السيارة أمامك وأنت تقف كفرس النهر لا تفهم شيئاً، أما الشخص الذي قام برفعها فهو مجرد عامل في محطة البنزين «مش دكتور عربيات يعني» ولن يقدم لك معلومة مفيدة أكثر من أن السيارة سليمة «بس هيا عايزة شوية شغل»، لتعود إلي صاحب السيارة الأصلي وتعيد عليه ما قاله لك العامل دون أن تغير هذه الرحلة «بكل ما فيها من رفع» شيئاً في الصفقة.

    6- ما ترفعهاش في التوكيل... نصيحة إضافية يقدمها لك صاحب النصيحة السابقة وإذا سألته عن السبب سيقول لك بدون تردد« أصل التوكيل حرامية ».

    7- لازم تسوقها... نصيحة يشدد عليها قائلها وينبهك إلي أهمية أن تقود السيارة التي ستشتريها بنفسك لتعرف عنها كل شيء، إذا افترضنا صحة ما يقوله وإن تجربة السيارة ستجعلني أعرف عنها كل شيء فهذا يعني أن السيارة التي أفكر في شرائها لابد أن أظل أجربها لمدة لا تقل عن ستة أشهر «وبرده مش هاعرف عنها كل شيء... إذا كانت الناس بتتخطب بالسنتين والتلاتة علشان يعرفوا بعض... أنا هاعرف العربية كويس لما أجربها نص ساعة ؟!».

    الشيء الوحيد الذي يمكن أن تجربه في النصف ساعة المتاحة أمامك هي أن تجرب «هل بتعرف تسوق ولا لأ ».

    8- أهم حاجة أن الـResale بتاع العربية يكون كويس، والـ Resale هو إعادة بيع السيارة، وينصحك الأصدقاء بأهمية أن تشتري سيارة تستطيع أن تبيعها بعد قليل «علي أساس إنك بتغير عربية كل أسبوعين ».

    ونظرية الـResale الهدف منها أن تحقق أكبر مكسب ممكن عند إعادة بيع سيارتك «يعني تجيب عربية وتستعملها وتحرقها مشاوير وتستمتع بيها ولما تبيعها تكسب كمان» وهي فكرة إن صحت يصح معها إلغاء فكرة نفقة المتعة.

    9- روح سوق الجمعة أو هات الوسيط أو شوف ملحق السيارات بتاع الأهرام... وهي أضعف نصيحة يقدمها لك شخص تخبره بأنك تفكر في شراء سيارة، وهي نصيحة يمكن الرد عليها بجملة واحدة «كانت تايهة عني فين الفكرة دي ؟!».

    10- قائمة ال «بلاش» الثانية... وتضم «بلاش الكابروليه» علشان مش من عاداتنا، و«بلاش الأتوماتيك» علشان بيسخن العربية، و«بلاش المانيوال» علشان البلد بقت زحمة وبنمشي بالبطيء والدبرياش هيدمرلك مفصل الفخد، و«بلاش عربية واطية» علشان أي غطا بلاعة هيدمرلك «كرونة الزيت»، و«بلاش الألوان الفاتحة» علشان بتلم تراب، و«بلاش الألوان الغامقة» علشان الشمس عندنا بتخليها تبهت، و«بلاش تشتري من المعارض» علشان الأقساط عليها فوايد جامدة، و«بلاش تشتري من التوكيل» علشان حرامية، و«بلاش تشتري مستعمل» علشان المستعمل هيتعبك، و«بلاش تشتري زيرو» علشان البلد عندنا ما ينفعش فيها غير المستعمل.

    حبيت انقلكم الموضوع دة لانة عجبنى كاتب الموضوع العضو s.s.e

    [img3]http://s11.postimg.org/5u651o4eb/bsmlhe41104899dnj0zx5.gif[/img3]


  2. #2

    الصورة الرمزية romeo_6887

    رقم العضوية : 56754

    تاريخ التسجيل : 23Dec2009

    المشاركات : 3,492

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: ميني كوبر 1979

    السيارة[2]: كيا بيكانتو 2012

    الحالة : romeo_6887 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    نصايح تحفه
    بجد الموضوع هايل
    و تسلم ايدك يا باشا


  3. #3

    الصورة الرمزية eg_falcon

    رقم العضوية : 6701

    تاريخ التسجيل : 01Mar2008

    المشاركات : 390

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: fiat

    السيارة[2]: fiat

    دراجة بخارية: no

    الحالة : eg_falcon غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع اقل ما يقال عنه انه ممتاز و خاصة نصيحة ال resale لانه فعلا الى الان انا لا ادري لما شخص يحب يشتري عربية ليه بيدور على موضوع ال resale يعني على اساس اني واخد العربية اروح بيها مشوار و حبيعها بعد مخلص مشواري


  4. #4

    الصورة الرمزية النوبي

    رقم العضوية : 41194

    تاريخ التسجيل : 27May2009

    المشاركات : 2,211

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاقصر

    السيارة: اسبرينزا A620

    السيارة[2]: اسبرينزا A620

    الحالة : النوبي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ياجاااااااااااااامد

    [sor2]http://www.fotoobook.com/images/d/dw/original/2012-04/1334998509_1143.jpeg[/sor2]


  5. #5

    الصورة الرمزية Mohamed.Ramah

    رقم العضوية : 40298

    تاريخ التسجيل : 14May2009

    المشاركات : 5,965

    النوع : ذكر

    الاقامة : Heliopolis- Masr El Gedida

    السيارة: I do not have

    السيارة[2]: لا

    دراجة بخارية: I do not have

    الحالة : Mohamed.Ramah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا على مروركم ونورتوا الموضوع




    [img3]http://s11.postimg.org/5u651o4eb/bsmlhe41104899dnj0zx5.gif[/img3]


  6. #6

    الصورة الرمزية bobakr

    رقم العضوية : 39814

    تاريخ التسجيل : 07May2009

    المشاركات : 113

    النوع : ذكر

    الاقامة : الزقازيق

    السيارة: لاتوجد

    السيارة[2]: لا توجد

    الحالة : bobakr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    في المستعمل الجميع ينصح بفيات 128 و127 والاثنين لا اطيقهما مارين بجواري فكيف اقتنيهما وعندما تبحث عن بديل تحتار جدا لانهم فعلا الارخص قطع غيار والاسرع بيعا ايه الحل الحل اني افضل ادور على سيارة مناسبة
    شكرا لصاحب الموضوع


  7. #7

    الصورة الرمزية ramyelkably

    رقم العضوية : 56577

    تاريخ التسجيل : 22Dec2009

    المشاركات : 29

    النوع : ذكر

    الاقامة : EGYPT

    السيارة: Kia Cerato

    السيارة[2]: 128

    الحالة : ramyelkably غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع جميل جدا شكرا لك


  8. #8

    الصورة الرمزية gomangy

    رقم العضوية : 49145

    تاريخ التسجيل : 07Oct2009

    المشاركات : 2,098

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sohag

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: Corola 03

    دراجة بخارية: LML

    الحالة : gomangy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع جامد تسلم ايدك

    مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه

    اللهم يسر لنا امورنا في دنيانا


  9. #9

    الصورة الرمزية YOUSSEF_JO

    رقم العضوية : 14888

    تاريخ التسجيل : 21Jul2008

    المشاركات : 473

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAIRO

    السيارة: Citroën c4 2012

    السيارة[2]: NUBIRA ONE 97 MT

    دراجة بخارية: honda

    الحالة : YOUSSEF_JO غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع رائع
    اسلوب كتابة ممتاز

    YOUSSEF MOHAMMED


  10. #10

    الصورة الرمزية ahmedzizo131

    رقم العضوية : 25406

    تاريخ التسجيل : 17Nov2008

    المشاركات : 2,925

    النوع : ذكر

    الاقامة : الاسكندرية / ميامي

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: Daewoo Lanos1/ 2000

    دراجة بخارية: لالالالالالالالالالالالالا

    الحالة : ahmedzizo131 غير متواجد حالياً

    Thumbs up -

    hasad">

    موضوع جامد جدا جدا جدا
    و ببلاش يا بلاش

    https://www.facebook.com/ahmedzizo147?fref=ts



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الوصايا العشر لشراء سيارة في مصر !
    بواسطة mazher_m في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 24-07-2012, 01:07 AM
  2. الوصايا العشر لشراء سيارة في مصر
    بواسطة mohd_k7 في المنتدى بيـــع و شــــراء
    مشاركات: 18
    آخر مشاركة: 09-01-2009, 08:02 PM
  3. الوصايا العشر لشراء سياره فى مصر (موضوع هيكرهك فى انك تستشير حد)
    بواسطة mazagngi2010 في المنتدى بيـــع و شــــراء
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 06-11-2008, 11:33 PM
  4. الوصايا العشر لشراء سيارة في مصر!
    بواسطة ahmed_su في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 25-10-2008, 05:53 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

10, لأ, ألما, ألماني, ألمانية, للمصايف, لألوان, لما, أمام, للخليج, ملحق, لمشتري, للشخص, لمصر, لمصري, لمصريين, لمع, لمعارض, لمعرض, لأول, ألوان, لمواطن, لموديل, لموديلات, لأنه, لأنها, لموضوع, ممكن, ما, لاب, لابد, ماتيك, مادة, لازم, لان, لانة, مانيوا, مانيوال, لذلك, لتمييز, متاح, متاحة, لبداية, متداولة, لبحث, لتر, متع, لتعرف, أتوماتيك, لبنزين, لتوكيل, لجميع, ليا, مية, ميتاليك, ليبيع, لدبرياش, مخبوطة, لجديد, مدينة, آخر, ليس, ليست, ميعاد, ليه, أيهم, ليها, لدهان, لحوادث, أيضا, أيضاً, محطة, لحقت, ليك, al, مر, لرد, أرخص, مريض, مرشوشة, مرور, مش, أصلي, لسا, أسباب, مستع, مستعمل, مستعملة, مستعملة،, أشبه, أسبوع, أسبوعين, أصحاب, لسيارات, لسيارة, لشخص, مصيف, مصر, لشراء, مصريين, مصر», أسعار, أسعار السيارات, لسه, أشهر, لسنة, مصنع, مصنعة, لسوق, لشقة, مع, لعملية, معلومة, معا, لعام, معارض, لعيوب, معيوبة, لعربيات, لعربية, أعرف, أعرفه, معرض, معه, معها, لعضو, لـ, لفات, لفترة, مفيد, مفيدة, مفصل, له, أهم, أهمية, لها, لهدف, مهجور, مهجورة, أهرام, من, من التوكيل, أول, لنا, لناس, مواصفات, مواصفاتها, مواطن, أنت, موديل, موديلات, موجود, موجودة, لوس, أنسب, لنصيحة, منه, منها, لنهر, لون, أنواع, موضوع, أنك, مضللة, مضاد, أضع, أضعف, لضغط, أقل, أقساط, أقول, مقولة, لك, لكا, مكافحة, أكثر, مكسب, لكن, لكورنيش, bla, black, blue, ام, الألمان, الألماني, الألمانية, الألوان, المادة, الماني, المانيوال, المتداولة, الأتوماتيك, الميتا, الميتاليك, الأصلي, المستعمل, المصيف, الأصدقاء, المصر, المصري, المصريين, المع, المعارض, المعرض, الأهرام, الأول, الموا, المواطن, الموديل, الموديلات, الموجود, الموجودة, الموضوع, الالتزام, الاس, الت, البلد, الثاني, الثانية, التي, البحث, الترا, التراجع, التو, البنزين, البنزينة, التوكيل, البط, الي, الجمل, الخليج, الخليجي, الخليجية, الجميع, الجمعة, اليا, اليابان, اليابانية, الدبرياش, الجديد, الجديدة, الحرفيين, الدهان, الدهانات, الحوادث, الحوادث،, الحق, اليك, الرد, الرحلة, الشمس, السابق, السابقة, الشائع, الشائعات, السبب, السيارات, السيارة, الزيت, الزيت», الشخص, الصيف, الصين, الصيني, الصينية, السر, الشراء, السريع, الصف, السفر, الصفقة, الشهر, السنة, السوق, الشقة, الع, العمل, العام, الغامق, العادي, العيوب, العر, العرب, العربي, العربيا, العربيات, العربية, العربية،, العصبي, العشر, العضو, الـ, الفا, الفات, الفاتحة, الفتاوي, الفترة, الفخ, الفك, الفكر, الفكرة, الهدف, الناس, الوحيد, النص, الوصايا, النصب, النصيحة, الوسيط, الوهلة, النهر, الوقت, الض, الضغط, الطريف, الطرق, الق, القاه, القاهر, القاهرة, الك, الكا, الكاب, الكوري, الكورنيش, ابة, اتزان, ادا, اية, احتمال, ايه, ck, ار, ارتفاع, ارد, ارفع, ارض, اس, اسم, اصلا, اصلاح, اسمه, اسمها, استماع, استمع, استن, col, color, اعرف, اف, اه, او, اول, ائمة, انا, انت, انه, انها, انقل, اكل, ذلك, ذكي, تم, بلا, بلاش, بلاعة, تمت, تمتع, بأه, بأهم, با, بال, بالا, ثالث, بالك, باب, تايه, تايهة, باش, باصلاح, بان, ثاني, ثانية, تاكل, بتاع, بتاكل, بتتقل, بتتقلب, تبدأ, تبيع, تبيعها, تتحول, بتسخن, بتعليق, بتغير, بتعرف, تتعرض, تتقلب, بخلاف, بدا, بداخل, بداخله, بيت, بديهية, تجرب, تجربة, تجربه, تحرر, تحرق, بيع, تجعل, بيعه, بيعها, بيعوا, بيه, بيهم, بيها, بين, بدون, تحقق, بر, تراب, تراجع, برده, ترفع, ترفعها, بره, بس, تست, تشتر, تشتريه, تشتريها, تستعمله, تستطيع, تزيد, تسخن, بسرع, بسرعة, تسوق, es, تعمل, تعمله, تعملها, تعليق, تعتقد, تعبك, بعد, بعدم, تعيد, تغير, بعده, بعدها, تعرف, تعرض, تعود, بعض, تفهم, تفك, به, بهم, بها, بهذه, بن, توماتيك, بنا, بناء, بنصيحة, بنزين, بنزينة, بنفس, بنفسك, تنقل, توقف, توكيل, توكيله, توكيلها, تضم, ب،, تط, بطة, تطبق, تقلب, بقت, تقديمها, تقر, تقف, بقو, بقوة, تقود, تك, بكل, تكييف, تكس, تكسب, تكن, تكون, fo, font, حل, يلا, خلاف, خليجي, خليجية, جميع, دمر, يمكن, يا, جامدة, يابان, ياباني, يابانية, داخل, داخله, حب, يتم, جبت, يبيع, يبيعوا, خبر, دبرياش, خبره, خبط, خبطة, يدمر, جدا, حياته, حيث, يدخل, جديد, جديدة, جديد», ديه, جر, حرام, حرامي, حرامية, جرائم, جربه, جربها, يرد, حرف, حرفيين, يرفع, حرق, حرقه, حركة, يصعب, يعرف, يعرفو, يعرفوا, يظهر, يف, خفيف, خفيفة, يفهم, يفك, يفكر, ده, يهم, دهان, دهانات, حوادث, جود, ينفع, ينفعش, جوه, دون, يضحك, خط, يطارد, خطر, حق, يقال, يقدم, يقدمها, يقص, يقول, يقوله, يقولو, يقولون, يقود, حك, دكتور, يكون, la, le, li, رأيه, رأيهم, رام, رامي, راجع, رائ, رائها, رب, ربة, ربي, ربية, ربه, رد, رحل, رحلة, رجوع, رش, رف, رفع, ره, رن, رق, سألت, صلاح, زمان, سليم, سليمة, شمس, سمع, سمعت, صا, ساب, سابق, سابقة, ساعة, زان, شائع, شائعات, سائق, صب, سبب, سببه, سببها, صبي, ستحيل, ستشتري, شبه, ستطيع, سبق, شيء, زحمة, سيار, سيارات, سيارة, سيارتك, سياره, زيت, سيتم, صيحة, زيرو, شخص, زين, صيني, صينية, صدق, سر, شرا, شراء, شرائ, شرائها, سريع, سريعة, سرعة, ot, شغل, صغير, صغيرة, سعر, سعراً, صف, صفات, سفر, صفقة, شهر, شهور, سوا, شوارع, سنتين, شوية, صنع, شوف, شنط, شنطتها, سوق, سوق الجمعة, شقة, شكل, شكله, شكلها, sale, si, size, ti, type, عمل, عملية, عمله, عملها, عليه, عليها, عليك, علشان, علوم, عام, غالبا, غالباً, غالية, غامق, عاي, عادات, عاداتنا, عادة, عايز, عايزة, عارض, عة, عبر, عد, عدم, غيار, غياره, غيارها, عيبها, غير, عده, عيوب, عيوبه, عيوبها, عرب, عربي, عربيات, عربية, عرف, عرض, عشر, عه, عها, ظهر, عن, عند, عندنا, عنه, عنها, عضو, غطا, ya, فا, فال, فات, فاتح, فاتحة, فاته, فترة, في, فية, فيي, فيين, فيه, فيها, فين, فر, فصل, فهو, فن, فول, فولت, فوايد, فك, فكر, فكرة, هل, إلا, إليه, إليها, إلغاء, ها, هات, هاي, هذ, هذا, هذه, هة, هي, هيا, إجابة, هية, هدف, إعادة, هو, هنا, هناك, إنها, إضافي, إضافية, هكذا, ول, ولم, ولا, وليه, وله, وأهم, وأنت, ولون, نا, وال, والأ, والألمانية, والخليج, والخليجي, والسبب, والنصيحة, واد, واحد, واحدة, وارتفاع, وارفع, ناس, ناصح, ناشفة, وان, واط, نة, وتم, وبلا, وتحرق, وتر, وتزيد, وبعد, وبه, وبها, ودة, نيو, وجود, ور, ورا, ورة, ورق, وش, وصايا, نصائح, نسبة, نصيحة, وسيط, نظر, نظرية, نفس, نفسه, نفسك, نفق, نفقة, نه, وهم, وهما, نهاية, وإذا, وهذه, وهي, وهيا, نهر, وإعادة, وإن, وهناك, وهكذا, ون, ونة, ونصائح, نوع, نوعية, نقل, وقت, وقف, نك, وكيل, وكيلها, ضم, ضا, ضحك, ضحكو, ضع, ضعيف, ضعف, ضغط, «ب, «علي, «كان, طلب, طار, طب, طبع, طبعا, طبعاً, طبق, طي, طريف, طرق, طن, قل, قلب, قليل, قال, قاهر, قاهرة, قائم, قائمة, قبل, قي, قدي, قديم, قديمه, قص, قصد, قف, قها, قول, قوله, قولو, قوة, قط, قطع, قطع غيار, كل, كما, كلام, كمان, كله, كلها, كا, كام, كامل, كاملة, كات, كاتب, كابروليه, كافح, كان, كانت, كذا, كت, كي, كيل, كرة, كرونة, كف, كفر, كن, كويس, كور, كورنيش

عرض سحابة الكلمة الدلالية

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2