لا علاقة بين هذا و ذاك
ليست المرة الأولى لسيول سيناء و قبلا سيول أسوان (حضرت منها سنة 1987) ، و إلا كانت سيول المدينة المنورة لنفس السبب .
رقم العضوية : 3799
تاريخ التسجيل : 22Dec2007
المشاركات : 2,215
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: لايوجد
دراجة بخارية: لايوجد
الحالة :
كنت عايز اتكلم معاكوا يا جماعه هل السيول اللي في البلد ده شيء طبيعي
انا اول مره اشوف سيول في البلد كده
طبعا اكيد ان المطر خير
ولكن هل السيول بهذه الطريقه تعتبر غضب ؟؟
طبعا الله اعلم
ولكن الواحد ربط بينها وبين الجدار بتاع فلسطين
علي فكره انا كنت مؤيد بشده لموضوع الجدار ده وممكن تراحعوا ردودي اللي اتوقفت بسببها يومين من المنتدي
واللي خلاني افكر في الموضوع ده الايه ده
(فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ)
الواحد خايف من عضب ربنا وعقابه لينا
احنا مش قد الغضب ده
اعتقد لازم نراجع نفسنا
ربنا اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين يقوم يقوم الحساب
http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=9654
رقم العضوية : 44725
تاريخ التسجيل : 10Aug2009
المشاركات : 5,325
النوع : ذكر
الاقامة : Triumph Sq. - Heliopolis
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: MEGANE EXTREME 2008
الحالة :
لا علاقة بين هذا و ذاك
ليست المرة الأولى لسيول سيناء و قبلا سيول أسوان (حضرت منها سنة 1987) ، و إلا كانت سيول المدينة المنورة لنفس السبب .
السادة الزملاء عذراً لإمتناعي عن المشاركة ما حييت
abdelaalkhaled@yahoo.com
Khaled Abdelaal
رقم العضوية : 97
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 11,050
النوع : ذكر
الاقامة : ManSOuRa
السيارة: coRoLLa 06
السيارة[2]: siRiOn 07
دراجة بخارية: ان شاء الله
الحالة :
بعد اذنك يا سيادة العقيد ارد على ما قيل بفتوى تقول :
منقوووووووول من اسلام ويبالسؤال :
كيف نوفق بين كون الكسوف والخسوف من آيات الله التي يخوف بها عباده، وأنها غضب من الله توجب علينا الفزع للصلاة والذكر والدعاء، وبين علمنا المسبق بها قبل حدوثها بوقت طويل، ولو كان ذلك حاصل على وقت النبي صلى الله عليه وسلم هل كان فزعه سيكون بهذه الدرجة فيخرج إلى المسجد بدون رداء حتى يلحقونه بردائه.
وجزاكم الله خيرا .
الفتوى :
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:
فإن الكسوف والخسوف من آيات الله التي يخوف بها عباده، ولا يدري المؤمن ما يصاحب ذلك من عذاب أو نقمة، ولهذا كان النبي صلى الله عليه وسلم: يفزع إذا رأى السحاب أو الريح. وكون الإنسان يتوقع عن طريق السنن الكونية والأسباب والمقدمات حدوث الآية لا يعني ذهاب خوفه وفزعه.
ومما يوضح ذلك أن الإنسان يتوقع نزول المطر برؤية السحاب وغير ذلك من العلامات، لكنه لا يدري ما نوع هذا المطر وما لبثه في الأرض. ولا يعلم نفعه وضره، ولا ما يصاحبه من عذاب وهذا ما يوجب الخوف.
وهذا عكس حال أهل الغفلة كما قال الله عن المشركين الذين رأوا السحاب فانتظروا المطر، وإذا فيه هلاكهم وعذابهم.
قال الله تعالى: (فلما رأوه عارضا مستقبل أوديتهم قالوا هذا عارض ممطرنا بل هو ما استعجلتم به ريح فيها عذاب أليم) [الأحقاف: 24].
ولما كان النبي صلى الله عليه وسلم أعلم الناس بربه وأشدهم خوفا منه، كان منه هذا الفزع.
روى البخاري في صحيحه عن عائشة رضي الله عنها قالت:
كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا رأى مخيلة في السماء أقبل وأدبر ودخل وخرج وتغير وجهه، فإذا أمطرت السماء سري عنه،
فعرفته عائشة ذلك فقال النبي صلى الله عليه وسلم ما أدري لعله كما قال قوم: (فلما رأوه عارضا مستقبل أوديتهم....) [الأحقاف: 24].
روى مسلم: "إذا كان يوم الريح والغيم عرف ذلك في وجهه وأقبل وأدبر" الحديث.
والله أعلم
عن أبي هريرة قال :
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :
إذا قال الرجل لأخيه :جزاك الله خيرا ، فقد أبلغ في الثناء
رقم العضوية : 50829
تاريخ التسجيل : 23Oct2009
المشاركات : 459
النوع : ذكر
الاقامة : alex
السيارة: شاهين 2007
السيارة[2]: لوجان 2010
دراجة بخارية: no
الحالة :
على ما اظن و الله اعلى و اعلم
ان لو فى سيول نقول غضب من ربنا و لو مش فى مطر نقول برضه غضب من ربنا و كان فى شيخ قالى حديث عن الرسول ان قلة المطر دى غضب من ربنا
اهم حاجة انك انت تطيع ربنا و تعبده حق عبادته و تلتزم بالدين
ولا داعى ان احنا نربط حاجات بغضب ربنا
دى حاجة لا يعلمها الا الله سبحانه و تعالى
و انت طبعا عارف قصص الانبياء لما ربنا كان بيغضب على قوم كان بيعمل فيهم ايه
و فى النهاية بقول برضه الله اعلى و اعلم
لا اله الا الله ... محمد رسول الله
رقم العضوية : 11020
تاريخ التسجيل : 19May2008
المشاركات : 3,938
النوع : ذكر
الاقامة : Kuala Lumpur-Malaysia
السيارة: -
السيارة[2]: Audi A6
دراجة بخارية: -
الحالة :
الكوارث الطبيعية ابتلاء يصاب به المؤمن والكافر على حدا سواء
ولو كانت السيول كلها غضب من الخالق , ما غمرت السيول بيت الله الحرام
رقم العضوية : 44725
تاريخ التسجيل : 10Aug2009
المشاركات : 5,325
النوع : ذكر
الاقامة : Triumph Sq. - Heliopolis
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: MEGANE EXTREME 2008
الحالة :
جزاكم الله خيرا إن شاء الله
السادة الزملاء عذراً لإمتناعي عن المشاركة ما حييت
abdelaalkhaled@yahoo.com
Khaled Abdelaal
رقم العضوية : 3799
تاريخ التسجيل : 22Dec2007
المشاركات : 2,215
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: لايوجد
دراجة بخارية: لايوجد
الحالة :
انا بس كان ليا تعليق
هل الناس اللي عايشه في مكه او المدينه لا ترتكب ذنوب
اكيد فيه بل بالعكس الذنوب في مكه بالذات بيكون ذنوبها اكبر من اي مكان
اذن لا مانع من ان ربنا عز وجل يكون ارسل السيول مثلا علي مكه والمدينه غضبا علي اهلها
ارجو لو في خطأ حد يوضحلي
انا سمعت كلام من واحد صاحبي عايش في دهب بيقول ان السيول ده اهون عقاب من ربنا علي الحاجات اللي بتحصل في سيناء
هو شغال في شرم الشيخ بيقولي ان سيناء ده هتولع كلها في مره من كتر الذنوب اللي بترتكب فيها
http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=9654
رقم العضوية : 79
تاريخ التسجيل : 22Apr2007
المشاركات : 9,737
النوع : ذكر
الاقامة : بنــهــا
السيارة: Perodua Kancil 1998
السيارة[2]: NIssan Qashqai 2014
الحالة :
أنا كنت داخل أكتب زى كده بس فكرت تانى... هل الإبتلاء علامة غضب ؟
إبتلاء الأشخاص يكون على قدر إيمانهم فهل ذلك يسرى على الشعوب والجماعات؟
الله أعلم لكن على حسب تفكيرى القاصر: لا
فالأقرب للتصور فى الكوارث الطبيعية التى تصيب مدن أو بلاد أنها من علامات غضب الله عليهم وإلا سنعتبر إهلاك قوم عاد وثمود وأصحاب الفيل وغيرهم علامات لا تعنى غضب الله
أنا دلوقت شايف إنها آيات من غضب ربنا وبتحصل قريبة من المؤمنين لعلهم يتعظوا ويهتدوا ويبلغوا هداهم لمن حولهم قبل أن يأتى عليهم الدور لغفلتهم أو لسكوتهم عما يحدث من حولهم.
[aldl]http://www.jewelsf.com/up/uploads/542f6eee3a.gif[/aldl]
وأقم الصلاة طرفي النهار وزلفا من الليل إن الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرينDr Ahmed AbdelghanyENT,H&N consultant - Benha University
my website: www.drahmedclinic.com
رقم العضوية : 11020
تاريخ التسجيل : 19May2008
المشاركات : 3,938
النوع : ذكر
الاقامة : Kuala Lumpur-Malaysia
السيارة: -
السيارة[2]: Audi A6
دراجة بخارية: -
الحالة :
رقم العضوية : 3799
تاريخ التسجيل : 22Dec2007
المشاركات : 2,215
النوع : ذكر
الاقامة : القاهره
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: لايوجد
دراجة بخارية: لايوجد
الحالة :
المفضلات