| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 56

  1. #31

    الصورة الرمزية A.Elsheikh.01

    رقم العضوية : 26798

    تاريخ التسجيل : 04Dec2008

    المشاركات : 1,398

    النوع : ذكر

    الاقامة : EL SHARKIA

    السيارة: بفكر اجيب هيلوكوبتر

    السيارة[2]: ِOpel Astra Mo.2000 - 1600 CC

    دراجة بخارية: no

    الحالة : A.Elsheikh.01 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    ممكن يكون الجنط تقيل جدا

    .!! People should not be afraid of their government.....the government should be afraid of their people

    Opel, 1 Team, 1 Goal, 1 Family


  2. #32

    الصورة الرمزية م.أحمد_حماد

    رقم العضوية : 55173

    تاريخ التسجيل : 08Dec2009

    المشاركات : 268

    النوع : ذكر

    الاقامة : October

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: OPEL Vectra A 2.0 cc M\T

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م.أحمد_حماد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.elsheikh.01 مشاهدة المشاركة
    ممكن يكون الجنط تقيل جدا
    والله ممكن بس أنا أعتقد أنه من الكاوتش


  3. #33

    الصورة الرمزية م.أحمد_حماد

    رقم العضوية : 55173

    تاريخ التسجيل : 08Dec2009

    المشاركات : 268

    النوع : ذكر

    الاقامة : October

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: OPEL Vectra A 2.0 cc M\T

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : م.أحمد_حماد غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.elsheikh.01 مشاهدة المشاركة
    ممكن يكون الجنط تقيل جدا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falconware مشاهدة المشاركة
    يا كل من يحب الأوبل و أنا قبلكوا :
    حد يلحقني بس بجد عايز نصيحه مسمعتهاش قبل كده لان أنا أتخنقت من الموضوع ده

    [marq="3;right;1;scroll"]الجنوط الجنوط الجنوط[/marq]

    طبعا حد حيقولي دا موضوع من مواضيع التعديلات بس أنا شايف أن الموضوع أوبيلاوي بحت ليه بأه....؟
    علشان أنا ركبت جنوط 15" 6.5 inch لعربيتي الجميله في عيد الحب اللي فات14/2/2008 تعبيراً مني عن حبي ليهاو أبتدى اللي ماكنتش عامل حسابه

    ترزيع ترزيع ترزيع
    بشكل فظيع
    مع أني بعدها عيرت العفشى بالكامل : المساعدين . جلب المقصات . جلب الميزان . تيش بارات الدركسيون . بيض المقصات و كلها من الأصلي علشان محدش يقولي المساعدين مش أصلي
    حد يرد عليا لو سمحت بسرعه و رد غير تقليدي يعني مثلا نستعين بمساعدين لعربيه تانيه سوست لعربيه تانيه بس حد يكون مجرب الحوارات دي
    أنا عربيتي opel vectra 1995 2.0 i manual

    في حد قالي موضوع غريب أوي عاوز أخد رأي العصابه فيه :
    حد قالي ممكن تركب سوسته 8 حلقات بدلا من بتاعتها الخمسه و دا حيمتص الصدمه لحد ما توصل للبطاحه يعني التسميع حيقل في التمن حلقات و حتموت التموجات اللي توصل للبطاحه أكتر من الخمسه.
    بس رأي كمختص أن العربيه حتعلى و بالتالي المساعد مش حيشتغل إلا في حدود أرتفاع التمن حلقات بعد الإنضغاط و كده الصداده اللجوه مش حبقى ليها لازمه و شويت حاجات كده


  4. #34

    الصورة الرمزية AHMEDBOSS

    رقم العضوية : 59373

    تاريخ التسجيل : 19Jan2010

    المشاركات : 3

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: مرسيدس

    السيارة[2]: فيات

    الحالة : AHMEDBOSS غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ماذا تفعل لتطيل عمر إطار سيارتك وتمنع انفجاره؟

    طرق حماية إطار سيارتك من الانفجار
    11/11/2009
    القاهرة - محرر مصراوي - مما لاشك فيه أن للاطارات دورا رئيسيا فى أمان وسلامة السيارات بجميع فئاتها وأنواعها يحقق شروط الامان والسلامة والعكس صحيح فالاطار المتهالك وغير الصالح يسبب وقوع الحوادث وما يترتب عليها من إصابات ووفيات وتلفيات فى المركبات والطريق.
    ومن هنا نتساءل: كيف نقى انفسنا من تهالك او انفجار الاطار بالسيارة؟ وما هى اسس اختيارك للاطار المناسب؟
    يقول المهندس حسام شهاب مدير مركز خدمة وصيانة ربنو هناك دراسة علمية عن حوادث السيارات تؤكد ان اطار السيارة قد يكون سببا رئيسيا فى الكثير من الحوادث المدمرة لذا يجب الاهتمام باطارات السيارة بالكشف المستمر على الاطارات الخارجية كل فترة وجيزة لنزع المسامير الصغيرة أم قطع الزجاج او الحصى كما يجب اعادة ضبط اتزان وزوايا الاطارات الخارجية الجديدة خاصة عند وجود اهتزاز بعجلة القيادة أثناء السير بسرعة.
    فهناك إجراءات اساسية مهمة يجب على كل قائد مركبة اتباعها ليقى نفسه من الحوادث ويطيل من العمر الافتراضى للاطار بل للمركبة ألا وهى:
    أولا: المحافظة على ضغط الهواء للاطار المعرض به من قبل منتج السيارة لان اى نقص فى الهواء يؤدى إلى زيادة كبيرة فى تأكل جوانب الاطار وبالتالى الى ارتفاع نسبة استهلاك الوقود واختلال الزوايا كما ان زيادة ضغط الهواء تقلل من توازن السيارة وثباتها وتماسكها على الطريق وبالتالى تأكل الاطار من الوسط ويقاس ضغط الهواء بالرطل فى البوصة Psi وبالكيلو باسكال Kpa.
    وبالتالى فإن أى زيادة او نقص فى ضغط الاطار يتجاوز 20% من الضغط المحدد للاطار يؤدى إلى انخفاض عمره الافتراضى وقد يؤدى إلى الانفجار فى أى لحظة أو على الأقل انسلاخ مداسه ولذلك ننصح بالتأكد من الضغط المعرض به وفحص ضغط الهواء فى الاطار وهو بارد لأن الهواء يتمدد فى الحجم وستكون النتيجة مغلوطة إذا كان ساخنا فى أماكن يوثق بها ويمكن معرفة الحد الاقصى لضغط الهواء بإطار سيارتك من الملصق المثبت على جدار باب السائق.
    ثانيا: زيادة سرعة السيارة عند استخدام الاطار لسرعات تفوق الحدود المصمم لها تساهم فى ارتفاع درجة حرارة الاطار بشكل يؤثر على قوة التصاق المداس مما يؤدى إلى انسلاخ المداس عن موضعه.
    ثالثا: الوقوف المفاجئ والتحرك المفاجئ (الامريكانى) أو السرعة المفاجئة تؤثر على العمر الافتراضى للاطار وتهالكه.
    رابعا: تعرض الاطارات للصدمات القوية بمعنى تعرض الاطار أثناء السير أو الركن إلى الاصدام بأجسام صلبة (حافة رصيف أو حجر أو السير على عيون القطط الحادة وغيرها) يحدث فى الاطار قطعا مما يسبب انفجار الاطار.
    خامسا: تخزين السيارة فى أماكن رطبة أو جو مرتفع الحرارة لفترات طويلة تصل لعدة شهور دون التحرك بها يؤدى إلى تهالك الاطار.
    سادسا: زيادة الحمل بما يتعدى 20% من الحمل المحدد للاطار بمعنى أن لكل اطار حملا أقصى بنهار بعده ويرمز لهذا الحمل برقم يوضع على الاطار فزيادة الحمل يؤدى إلى انخفاض عمر الاطار وتهالكه بنسبة 30% من عمره الافتراضى وإذا زاد الحمل عن ذلك فإنه معرض للانفجار فى اى لحظة.
    ومن هنا نؤكد ملاحظة حالى الاطار وفحصه بصفه مستمرة فإذا لاحظت وجود تشققات او مسح فى النقوش الموجودة بالاطار او به اى تلف فلابد من تغييره على الفور وتبديله باطار جديد جيد الصنع لتكون جودته اعلى وليدوم لمدة أطول مع مراعاة أن العمر الافتراضى للإطارات المتداولة فى الطرق المصرية من 40 ألفا إلى 50 ألف كم أو لمدة سنتين ايهما أقرب.
    ويرشدنا المهندس حسام عن كيفية اختيار الاطار الجديد المناسب؟
    فعند اختيار اطار لسيارتك يجب مراعاة بعض العوامل التى لها تأثير مباشر ومهم على سلامة اداء الاطار وعدم تعرضه للانفجار ومن هذه العوامل:
    السرعة وتختلف الاطارات حسب السرعات القصوى المحددة لها ويرمز لها بعدة حروف أجنبية تكتب على جانب الاطار فمثلا الاطار الذى سرعته 120كم/الساعة يرمز له بالحرف L.
    130 كم/الساعة بالحرف N.
    140 كم/الساعة بالحرف N.
    150 كم/الساعة يرمز له P.
    160 كم/الساعة يرمز بالحرف Q.
    170 كم/الساعة يرمز له R.
    180 كم/الساعة يرمز له S.
    190 كم/الساعة يرمز له T.
    200 كم/الساعة يرمز له U.
    220 كم/الساعة يرمز له H.
    240 كم/الساعة يرمز له V.
    270 كم/الساعة يرمز له W.
    300 كم/الساعة يرمز له Y.
    الأحمال ولكل اطار حمل اقصى فكل حمل يرمز له برقم مدون على الاطار فمثلا الاطار الأقصى حمل له 515 كفم يرمز له بالرقم 85 والحمل 580 كفم يرمز له بالرقم 89.
    درجة الحرارة فقد قسمت الاطارات الى فئات ثلاث وهى A,B,C ولكل فئة حد اقصى لدرجات الحرارة الجوية التى تستخدم فيها فمثلا الرمز C يعنى الاستخدام فى درجات الحرارة المنخفضة لذا فإن أنسب الفئات لظروف دول الشرق الأوسط ومنها مصر هى فئة A تليها فئة B.
    تاريخ الانتاج فهناك تاريخ صلاحية للاطارات وتاريخ انتاج وهو عبارة عن ثلاثة أو أربعة أرقام الأول والثانى من اليسار هما رقما الاسبوع والرقم الثالث يدل على السنة فمثلا 156 يدل الرقم 15 على الاسبوع الخامس عشر أما الرقم 6 وهو الثالث فيدل على رقم الاحاد من سنة الصنع اى 1996م ومثال أخر 1306 يدل رقم 13 على الاسبوع الثالث عشر أما الرقمان الثالث والرابع 06 فيدلان على سنة 2006.
    فما يدون على الاطار مثلا R1488 H/85170
    R تعنى ان الاطار رديالى به حزام قطرى من الاسلاك أى بدون داخلى
    14 قطر الجنط بالانشات (البوصة)
    88 مقاس يدل على مدى الضغط المسموح به على الاطار
    H رمز يدل على السرعة القصوى المسموح بها وهى 210 كم/س H=210 Kmlh
    851 أى مقاس عرض الاطار بالمليمترات
    القاهرة - محرر مصراوي - مما لاشك فيه أن للاطارات دورا رئيسيا فى أمان وسلامة السيارات بجميع فئاتها وأنواعها يحقق شروط الامان والسلامة والعكس صحيح فالاطار المتهالك وغير الصالح يسبب وقوع الحوادث وما يترتب عليها من إصابات ووفيات وتلفيات فى المركبات والطريق. ومن هنا نتساءل: كيف نقى انفسنا من تهالك او انفجار الاطار بالسيارة؟ وما هى اسس اختيارك للاطار المناسب؟ يقول المهندس حسام شهاب مدير مركز خدمة وصيانة ربنو هناك دراسة علمية عن حوادث السيارات تؤكد ان اطار السيارة قد يكون سببا رئيسيا فى الكثير من الحوادث المدمرة لذا يجب الاهتمام باطارات السيارة بالكشف المستمر على الاطارات الخارجية كل فترة وجيزة لنزع المسامير الصغيرة أم قطع الزجاج او الحصى كما يجب اعادة ضبط اتزان وزوايا الاطارات الخارجية الجديدة خاصة عند وجود اهتزاز بعجلة القيادة أثناء السير بسرعة. فهناك إجراءات اساسية مهمة يجب على كل قائد مركبة اتباعها ليقى نفسه من الحوادث ويطيل من العمر الافتراضى للاطار بل للمركبة ألا وهى: أولا: المحافظة على ضغط الهواء للاطار المعرض به من قبل منتج السيارة لان اى نقص فى الهواء يؤدى إلى زيادة كبيرة فى تأكل جوانب الاطار وبالتالى الى ارتفاع نسبة استهلاك الوقود واختلال الزوايا كما ان زيادة ضغط الهواء تقلل من توازن السيارة وثباتها وتماسكها على الطريق وبالتالى تأكل الاطار من الوسط ويقاس ضغط الهواء بالرطل فى البوصة Psi وبالكيلو باسكال Kpa. وبالتالى فإن أى زيادة او نقص فى ضغط الاطار يتجاوز 20% من الضغط المحدد للاطار يؤدى إلى انخفاض عمره الافتراضى وقد يؤدى إلى الانفجار فى أى لحظة أو على الأقل انسلاخ مداسه ولذلك ننصح بالتأكد من الضغط المعرض به وفحص ضغط الهواء فى الاطار وهو بارد لأن الهواء يتمدد فى الحجم وستكون النتيجة مغلوطة إذا كان ساخنا فى أماكن يوثق بها ويمكن معرفة الحد الاقصى لضغط الهواء بإطار سيارتك من الملصق المثبت على جدار باب السائق. ثانيا: زيادة سرعة السيارة عند استخدام الاطار لسرعات تفوق الحدود المصمم لها تساهم فى ارتفاع درجة حرارة الاطار بشكل يؤثر على قوة التصاق المداس مما يؤدى إلى انسلاخ المداس عن موضعه. ثالثا: الوقوف المفاجئ والتحرك المفاجئ (الامريكانى) أو السرعة المفاجئة تؤثر على العمر الافتراضى للاطار وتهالكه. رابعا: تعرض الاطارات للصدمات القوية بمعنى تعرض الاطار أثناء السير أو الركن إلى الاصدام بأجسام صلبة (حافة رصيف أو حجر أو السير على عيون القطط الحادة وغيرها) يحدث فى الاطار قطعا مما يسبب انفجار الاطار. خامسا: تخزين السيارة فى أماكن رطبة أو جو مرتفع الحرارة لفترات طويلة تصل لعدة شهور دون التحرك بها يؤدى إلى تهالك الاطار. سادسا: زيادة الحمل بما يتعدى 20% من الحمل المحدد للاطار بمعنى أن لكل اطار حملا أقصى بنهار بعده ويرمز لهذا الحمل برقم يوضع على الاطار فزيادة الحمل يؤدى إلى انخفاض عمر الاطار وتهالكه بنسبة 30% من عمره الافتراضى وإذا زاد الحمل عن ذلك فإنه معرض للانفجار فى اى لحظة. ومن هنا نؤكد ملاحظة حالى الاطار وفحصه بصفه مستمرة فإذا لاحظت وجود تشققات او مسح فى النقوش الموجودة بالاطار او به اى تلف فلابد من تغييره على الفور وتبديله باطار جديد جيد الصنع لتكون جودته اعلى وليدوم لمدة أطول مع مراعاة أن العمر الافتراضى للإطارات المتداولة فى الطرق المصرية من 40 ألفا إلى 50 ألف كم أو لمدة سنتين ايهما أقرب.


  5. #35

    الصورة الرمزية ENG\AHMED

    رقم العضوية : 4805

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 3,917

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Fluence 11,lanos 01

    السيارة[2]: FOCUS 06,PICANTO 13

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ENG\AHMED غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falconware مشاهدة المشاركة
    في حد قالي موضوع غريب أوي عاوز أخد رأي العصابه فيه :
    حد قالي ممكن تركب سوسته 8 حلقات بدلا من بتاعتها الخمسه و دا حيمتص الصدمه لحد ما توصل للبطاحه يعني التسميع حيقل في التمن حلقات و حتموت التموجات اللي توصل للبطاحه أكتر من الخمسه.
    بس رأي كمختص أن العربيه حتعلى و بالتالي المساعد مش حيشتغل إلا في حدود أرتفاع التمن حلقات بعد الإنضغاط و كده الصداده اللجوه مش حبقى ليها لازمه و شويت حاجات كده
    لأ طبعا العربية هتعلى وغير شكلها اللى هيبقى مش ظريف الثبات هيقل
    اولا اظبط الكاوتش على الضغط الموصى بية (معرفش الفكترا a كام بس اكيد اعلى من 28) ودة هيفرق فى الثبات
    ثانيا حالة الكاوتش اية وتاريخ صناعتة اية وهل غيرت الكاوتش والمشكلة لسة موجودة؟
    ثالثا الجنوط وزنها اية بالنسبة للجنط الحديد؟
    مركب صدادات او عامل اى تعديل فى العفشة؟
    اكشف على المساعدين لأنى جبتها قبل كدة من التوكيل وبعد فترة حجروا ونشفوا


  6. #36

    الصورة الرمزية tananybasha

    رقم العضوية : 23085

    تاريخ التسجيل : 24Oct2008

    المشاركات : 27,771

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: لايوجد حالياً

    السيارة[2]: Opel Vectra A Sport 2.0L M/T

    دراجة بخارية: هوندا 1000

    الحالة : tananybasha غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الفيكترا ايه حسب الكتالوج اعلى ضغط 32psi ورا و قدام
    بس انا على 28 و زى الفل

    لو أن ابن آدم هرب من رزقه كما يهرب من الموت لأدركه رزقه كما يدركه الموت
    محمد الطنانى


  7. #37

    الصورة الرمزية rabbat5

    رقم العضوية : 14066

    تاريخ التسجيل : 03Jul2008

    المشاركات : 764

    النوع : ذكر

    الاقامة : GIZA

    السيارة: not yet

    السيارة[2]: opel vectra 2.0 L

    دراجة بخارية: no

    الحالة : rabbat5 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة falconware مشاهدة المشاركة
    مساء الفل يا تناني باشا أنا كنت برد على واحد صاحبنا كان بيقولي أ ني أركب 185\70\14 بس دا مش sport خالص و يقلل الـstablity بس بص بأه يا سيدي أنا مركب عجله مارشال و العجله دي كويسه جدا و طريه جدا و أنا لما أي حد يجيلي المركز بنصحوا بالعجل الطري علشان شوارع مصر اللي أنت عرفها طبعا و على فكرا أنا نافخ الإطارات نيروجين و الضغط مش 28 لا 25 كمان و بردو بترزع .... القصة تبتدى لما لركبت dvd player للعربيه بشاشه لاحظت أن الشاشه حتكسر كل ما أنزل في مطبات مع بحافظ على العربيه والله و مش غشيم في السواقه.
    أنا روحت لمنصور و سألت مهندس صاحب شريكي عن المساعدين قالي أن كل المساعدين اللي بتنزل مصر تخص الفيكترا a بتنزل 1600 سواء 2000 أو 1600 و طبعا عارف أن معامل الإجهاد ال2000 غير ال1600 فا دي مصيبه لوحدها لما يكون الوكيل للعربيا بالمنظر دا
    الكلام ده مش صحيح فى مساعدين لل 1600 و فى مساعدين لل 2000 أنا بتكلم على المساعدين الجي ام الألماني الأصلي .
    أنا أقصد الفكترا بي.


  8. #38

    الصورة الرمزية tananybasha

    رقم العضوية : 23085

    تاريخ التسجيل : 24Oct2008

    المشاركات : 27,771

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: لايوجد حالياً

    السيارة[2]: Opel Vectra A Sport 2.0L M/T

    دراجة بخارية: هوندا 1000

    الحالة : tananybasha غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لأ المهندس احمد معاه فيكترا ايه

    لو أن ابن آدم هرب من رزقه كما يهرب من الموت لأدركه رزقه كما يدركه الموت
    محمد الطنانى


  9. #39

    الصورة الرمزية batestota_62

    رقم العضوية : 5478

    تاريخ التسجيل : 10Feb2008

    المشاركات : 218

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: دايهاتسون

    السيارة[2]: فيكترا 95

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : batestota_62 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يانهار اسود دانا لسه شارى جنوط انجليزى 15 من بورسعيد


  10. #40

    الصورة الرمزية tananybasha

    رقم العضوية : 23085

    تاريخ التسجيل : 24Oct2008

    المشاركات : 27,771

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: لايوجد حالياً

    السيارة[2]: Opel Vectra A Sport 2.0L M/T

    دراجة بخارية: هوندا 1000

    الحالة : tananybasha غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    مش هيحصل حاجة عندك و الله اللى عند المهندس احمد حاجة غلط فى العفشة الكاوتش مالوش دعوه

    لو أن ابن آدم هرب من رزقه كما يهرب من الموت لأدركه رزقه كما يدركه الموت
    محمد الطنانى



 
صفحة 4 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. الجنوط
    بواسطة toni في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 21-07-2011, 07:24 PM
  2. لخبراء الجنوط ارجو تسعير الجنوط دي.16 و14 بالكاوتش بتاعهم
    بواسطة dramir1 في المنتدى كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 27-06-2011, 11:27 PM
  3. وزن الجنوط
    بواسطة gaaz في المنتدى كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 01-04-2011, 09:17 PM
  4. قفل الجنوط
    بواسطة discman في المنتدى كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات
    مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 17-11-2009, 02:37 AM
  5. هل فى فرق بين الجنوط الاسبور و الجنوط الحديد العادية للانوس ؟
    بواسطة belal3001 في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 27-08-2009, 11:00 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

00, 000, 0000, 08, 10, 14, 15, 19, 199, 1995, 20, 200, 2008, 31, 36, 95, 99, لأ, لمساعدين, لأوبل, لموضوع, ما, لان, ماك, أب, مثل, مثلا, أبتدى, لتعديل, لتعديلات, ليا, محدش, مجرب, لدركسيون, ميزان, ليه, ليها, لجنوط, al, مش, أصلي, مساع, مساعد, مساعدين, مع, لعربيه, له, لها, من, مواضيع, أوبل, موضوع, مقص, مقصات, لك, لكا, لكام, bla, black, ام, الل, اللي, الميزان, الأصلي, المسا, المساعد, المساعدين, الأوبل, الموضوع, المقص, المقصات, الت, التعديل, التعديلات, الجميل, الجميله, الحب, الدركسيون, الجن, الحوار, الحوارات, الجنوط, الع, العف, الك, الكا, الكام, الكامل, center, ابه, ck, ار, col, color, cr, او, بأه, با, بال, بالك, بالكام, بالكامل, بار, بارات, تانيه, بيت, بجد, بيه, تخنق, بيض, el, enter, بس, بسرع, بسرعه, بشكل, er, تعبي, بعد, تعديل, تعديلات, بعده, بعدها, به, تقليد, fo, font, يلا, جلب, جميل, جميله, يلحق, يا, حب, دى, جر, يرا, inch, يرد, درك, دركسيون, حساب, حسابه, يف, ده, جن, حوار, حوارات, جنوط, جنوط 15, حق, حقن, يقول, يقولي, يكون, jd, la, ll, man, manual, رب, ربي, رد, ركب, ركبت, سمحت, سمع, سمعت, سمعته, سمعتها, صا, ساب, شايف, زان, شى, صيحه, سيون, سر, سرعه, opel, سوست, شكل, ra, red, roll, si, size, te, عليا, علشان, عام, عاي, عايز, عبير, عد, عديلات, غير, عده, عرب, عربي, عربيه, عفش, عه, عن, vectra, فا, فات, في, فظيع, ها, ول, نا, نصيحه, وع ده, ون, طب, طبع, طبعا, قل, قبل, قص, قصات, قول, كل, كله, كلها, كا, كام, كامل, كده, كن, كنت

عرض سحابة الكلمة الدلالية

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2