السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مساء الخير
أنا خالد 25 سنة طالب بالفرقة السادسة كلية الطب جامعة المنصورة
و كل يوم بضطر أروح الكلية من منزلى فى منية النصر لكليتى فى المنصورة عبر طريق المنزلة المنصورة لمسافة حوالى 35 كيلو و لداخل مدينة المنصورة حوالى 5 كيلو
و لأنى مش بحب أروح الموقف من الفجر علشان أركب بصورة آدمية و أو أتزاحم مع زملائى علشان أتحشر فى العربية ولا أتخانق كل يوم أو أتوسل إلى التاكسيات ..و بطلت حتى أروح الكلية ..
فقررت أشترى عربية
و لأن مفيش عندى أى فكرة عن العربيات و عندى معرفة محدودة بالانترنت فتعرفت على المنتديين اللى هكتب فيهم المشاركة دى..
و بدأت أقرأ كتير و استفدت كتير و بقيت عارف إن الكارتير مش بينقط كهربا و لا حاجة ..
و لأن مفيش معايا غير 40 ألف جنيه
حددت احتياجاتى و لأنى معرفش حد أثق فيه قد كده واحد قريبى ذو ثقة دورلى على عربية لانوس 2001 و اشتريتها من خلاله على 36 ألف جنيه على خلفية انها فابريكة من جوة و رشة برة
و قاللى كمان انها محتاجة تظبيطات و هخليها عنده يظبطها لأنه محل ثقة و هيحاسبنى على أى زيادة و أنا دفعت الفلوس و ركبت العربية لفتين و أنا مش سواق أساسا بس سقت كذا مرة قبل كده ..و مفتحتش حتى الكبوت ..
و قاللى على ما أخلص الورق و الاجراءات و لأن فى مفضلش فى رخصتها إلا أقل من شهر ..
و دفعت فوق الألف جنيه فى الورق و الشهر العقارى و المرور و الضريبة و التأمين والاكراميات ولسه رايح أرفع البصمة علشان أنقل العربية لمرور محافظتى, مهندس الفحص أصر على حرق صدر الحوض ليتأكد من الرقم المحفور هناك .. و يردد أن العربية راشة حوض و قريبى بجوراى لا يعترض رغم زعمه الدائم أنها فابريقة و زى الدهب من جوة و زى الزيرو و ما إلى ذلك .. و عرض على استرجاع أموالى .. و لم نحدد موقف الأموال المنفقة فى قطع الغيار من جهته و فى الاجراءات من جهتى ..
فأنا محتاج عربية محترمة و مش بتاعة مقالب و موفرة فى البنزين و فى حدود 36 إلى 40 ألف جنيه و طبعا مش شرط لانوس لو فى اقتراحات أحسن يا ريت طبعا تبقى أول يد استعمال بيت يعنى ..
شكرا جزيلا لاهتمامكم