فية اغنية للاطفال تحفة
عرض للطباعة
فية اغنية للاطفال تحفة
أنا مش خرونج أنا كنج كونج .......
وقف الخلق ينظرون كيف أبني قواعد المجد وحدي ......
ده الفرق بين مصر منتصف القرن العشرين ومصر أوائل القرن الواحد والعشرين .... حاجة تقرف وترفع الضغط !!!!! :I_angr1[1]::I_angr1[1]::I_angr1[1]:
انا سمعت كتييير وقليل - لكن فعلا اتفه وارخم واعبط كلام سمعته هو كلام مغنى الحمام الاستاذ ابو الليف
اهى بلاوى وعملة تتحدف علينا
مش كفايا خلصنا من شعبول والعالم الكسر ده
الان...احس اننى اريد ان اقول هذة الكلمات من ارائى الشخصية:
العالم يتسع لكل شئ......اختر ما يناسبك واستفيد مما هو حولك....اترك للاخرين حرية القرار...راقب نفسك باستمرار....العالم يتغير دائما بنا وليس من حولنا......الاشياء ثابته والذى يتغير هو الانسان....
حد سمع الشريط ؟؟!!!!!!!!!!!!
انا سمعت الاغنيتين امبارح
مسخره ههههههههههههههههه
بغني من تالتة ابتدائي من قبل تامر حسني ومن قبل محمد حماقي
لذيذ اوي
ههههههههههههههههههه
والله شريط كوميدى فعلا
طيب كويس في حد غيري رأيه إن الشريط كوميدي ودمه خفيف ...
وأهو تغير وبرده هيبقى أحسن من اللي بيقولك "خليها تاكلك" واللي بيقولك "كافي نفسك" على الأقَل مش عامل فيها فنان...
دة موشر و دليل علي هبوط و انحدار الغناء و الواد دة(ابو الليف يعني) هيطلع ........... ههههههههههه
الأغنية دى كانت نزلت على الفيس بوك وواحد مش كتذكر أسمه نزلها على المنتدى وكان بيقول إنها كانت لحظة تهيس ولكن حدث مالم يتوقع وهو غناء تلك الأغنية فى ألبوم صدر جديد باسم الأغنية للمطرب النادر أبو ليف :stink[1]: طبعا معروف :ma(30): ودى صورة للبوستر
http://lookpic.com/i/666/hNitCjbI.jpeg
http://i40.tinypic.com/ve5ff6.jpg
الأغنية بل الشريط وإسم المغنى وكل من أقام هذا العمل يدل على حالة البلد وثقفتها
منتظر تعليقاتكم
والى عايز يسمع الأغنية
YouTube - Abou Elleef - King Kong / ط£ط¨ظˆ ط§ظ„ظ„ظٹظپ - ظƒظٹظ†ط¬ ظƒظˆظ†ط¬
ههههههههههههه احنا وصلنا لكده ؟
من صورته يتضح أنه من عتاة الكفار في عصر الجاهلية ..
ويحك يا أبو لهب .. قصدي يا أبو الليف
انا قاعد ادور على الموضوع - مع انه قديم علشان اقول حاجة واحدة
تعرفوا ان بعيدا عن الدعاية الغريبة والاسم التييييييييييييييت اللى هما مستخدمينه
الشريط بنسبة كبيرة حلو
عم ابو الليف فعلا صوته حلو:star1:
ومزيكة عم أبو الليف جامدة مووووووووووووووت
والاهم من ده وده - اغنية الاطفال اللى عاملها اللى بسببها مراتى وأمى هايطرودنى أنا وأولادى من البيت بسببها (بحكم العادات المصرية السخيفة مراتى عايشة معايه فى نفس الشقة - ووالدتى فى الشقة اللى تحتى) ..............
انا والرجالة بتوعى (مروان سنتين ونصف - وعبدالرحمن سنة ونصف) اول لما بنشغل الاغنية ديه هاتك يا ضحك ورقص هزار:10D5C8~1107::biggrin2::coool:
بالاضافة طبعا لأغنية دول مجانين - اللى بهديها لكل شاب وكل راجل وكل طفل وكل حاجة تحمل صفة الذكورة
فعلا شكرا لمغنى الحمام - عم ابو اللييييييييييييييف:star1::star1: :star1:
هو فى حد ممكن يسمع الهبل دة
بس بيقلد حسن الاسمر فى الصوت اوى صح
ياااااااااااااااااااااااا اااااااااا هاااااااااااااااااااااااا ااادي
==================
فسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سس
==================
الصيف ساخن .... سامبو سوني
والهوا ساخن ..... سامبو سوني
سامبو سوني .. سامبو سوني .. سامبو سوني
يا جنوني .. يا جنوني .. يا جنوني
==================
فسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس سس
==================
الكلام اللي ما بين أول فسسس وتاني فسسسس
جزء من شريط من المضروبين الكتاااااااااااار قوي قوي اللي نزلو في صيف سنة 1990
وكان بيغني في واحد منهم " نادر أبو الليف " يعني من عشريييييييييييييييييييييي ييييييين سنة
وكان إسم الشريط " صيف ساخن جداً "
وظهر في نفس الموسم اللي ظهر فيه شريط " طراطير بترتر "
وشريط " كعب عالي " و شريط " تاكسي السهرة " وغيرهم كتيييير
وكان فيه مصيبه في الموسم ده إن شريط من دولا كان رقم تليفون الشركه (( الوهميه )) اللي عاملاه كان هو هو رقم تليفون بيت
الأستاذ حمدي سرور مدير الرقابه على المصنفات الفنية
[[[ معلومات مؤكدة لأني كنت باشتغل في الكاسيت من 1990 حتى 1996 ]]]
بإختصار هو صوته خامة حلوة قوي لنوعية معينه م الغنا ، وبيغني من أكتر من عشرين سنة
و محبط ومش عارف يظهر جنب بعروووووووووووووووووور
وأشقائه مطربي الميكروباص بأنواعه (( بما فيها إلترامكووووو ))
المهم يفضل تحت الأرض ولا يطلع بأي تقليعه ؟
أهو طلع يا عم ألفي قالع .. بس بجد يا نادر يابو الليف فيه حبة مزيكا في الشريط حلوين (( لكن مايغفروش جرعه الهلس العاليه ))
فيه أكتر من انترودكشن حلوه في الاغاني
أما الكلام هبل او لأ ؟ فده لأسباب عديدة
لااااااااااااااااازم يكون منها إن نادر كان لااااااااااااااااازم يظهر للناس يا ناس
ألفي بشرى
يا نهار ابيض
ابو الليف
بكره نسمع عن ابو صابونه وابو شاور
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههه
سمعت كتير عن ابو الليف اللي عمل ضجه
بصراحه من اسمه كنت نافر منه(الاسم ميشجعش انك تسمعه)
كنت زهقان قلت ادور علي النت علي ابو الليف(من باب الفضول) لقيت مقاله(وهيه دي اللي خلتني اجيب الشريط)
بجد مش لازم نحكم علي الحاجه من بره
اسيبكم مع المقاله
عندما سمعت أغنيته "كينج كونج"، تعاملت معها باعتبارها "نكتة"، أو أحد الإيفيهات التي انتشرت مؤخرا في عالمنا الغنائي، اعتمادا على أننا شعب يحب الكلمة السهلة التي تعلق بالذاكرة، أو بأسلوب آخر يناسب مود المقال: "تلزق في الدماغ".
أعجبتني الأغنية، ونشرتها على صفحتي الخاصة على الفيس بوك، وكتبت وقتها معلقا عليها: "الفنان أبو الليف يناقش قضية الفيس بوك والتكنولوجيا الحديثة التي تهدد بانهيار الأسرة المصرية... هكذا يكون الفن الهادف http://www.nilemotors.net/Nile/style...ult/tongue.gif:P"، ولا يخفى عليكم كما تقول العبارة، ما يحمله تعليقي من سخرية، رغم اعترافي برسالة الأغنية.
ثم نسيت الأغنية ولم تنل مني اهتماما أكثر منذ ذلك، إلى أن سمعت من زميلي محمد عاشور، أن الشاعر المبدع أيمن بهجت قمر، الذي احتضن "أبو الليف" واعتبره مشروعه الشخصي، لدرجة أن البعض شك في أن تكون شخصية "أبو الليف" الغامضة هي أيمن نفسه، خاصة في ظل الصورة التي ظهر بها على أغنية "كينج كونج" والتي لم يتخيل أحد أن تكون الصورة الحقيقية، والجميع قال إنها صورة لاستكمال السخرية التي تحملها الأغنية، المهم... أعود إلى ما سمعته، سمعت أن أيمن سيقوم بكتابة كلمة على "كوفر الألبوم" يقدم فيها لكل أغنية، ويشرح الهدف منها.
مرة أخرى ومع هذا الكلام، شعرت أن أيمن قد يكون مل من الكتابة الجادة، أو "شبع نجاح وتقدير"، ويريد أن "يهرج ويهيس شوية"، خاصة أنني لمست ميله إلى هذا الجو في فيلمه "عندليب الدقي" لمحمد هنيدي، الذي كانت واضحة فيه نبرة السخرية ولا أقول الكوميديا.
إلى أن جاء يوم صدور الألبوم، وأمام تحمس الزميلة ياسمين السماحي الشديد للألبوم، خاصة أنها ماهرة بشدة في نقل حماسها للآخرين، وجاهزية الزميل محمد صالح، الذي وجدته في ثواني قد أحضر لي الألبوم، و"اسمع يا ريس أبو الليف حلو قوي"، فسمعته.
وكانت المفاجأة، ولأول مرة أجد نفسي أمام ألبوم غنائي يحمل رسالة، نعم، رسالة وأنا أعي ما أقول وأتحمل مسئوليته، نعم رسالة لا تتوفر في الألبومات الغنائية التي نستمع إليها، وهذا ليس عيبا فيها، وإنما لأنها تختلف عن "أبو الليف" الذي يجب أن نعرف قبل سماعه وقبل سن السكاكين وشحذ الأقلام والسيوف لذبحه والتهكم عليه، أن نعرف أن هذا الفنان ذو الصوت القوي، ليس مطربا بالمعنى التقليدي، الذي يقدم أغاني رومانسية، ولا يمكن أن نضعه في مقارنة مع أحد من المطربين بدون تحديد أسماء، وليس هناك أيضا ضرورة لفرقة "الندابين" الذين يجلسون في انتظار الجديد، ليهبوا مترحمين على الفن الجميل، والزمن الجميل، والكلمة الجميلة، وكل الحاجات الجميلة التي انتهت بلا رجعة من وجهة نظرهم، لكل هؤلاء أقول: استمعوا لفن "المونولوج".
المونولوج: فن نقد الذات والمجتمع
"المونولوج" تقنية فنية تستخدم في جميع الفنون تقريبا في الدراما والغناء والمسرح، وحسب تعريف "المونولوج" في موسوعة "ويكيبيديا" هو: "حديث النفس هو حوار يوجد في الروايات، ويكون قائما ما بين الشخصية وذاتها أي ضميرها، بمعنى آخر هو الحوار مع النفس، ... مصدر الكلمة يوناني "مونو" يعني أحادي و"لوجوس" تعني خطاب، ونعني به شخصا وحيدا يقف على خشبة المسرح ويقدم قطعة صغيرة".
أحسنت يا أستاذ نادر الألبوم أعجبني وحقق نجاحا كبيرا وأصبحت أنت الآن حديث الساحة الموسيقية، انتبه جيدا للقادم، استغل وجود أيمن ويحيى وتوما معك، فهم الثلاثي الأقوى حاليا، والذي سيكون جزءا مهما من تاريخ الموسيقى العربية بعد عشرات السنين
أبو الليف في بوستر الألبوم
جذب "المونولوج" مجموعة من الملحنين بما فيهم محمد عبد الوهاب وفريد الأطرش، ورغم عدم تمتع من قدموه بالصوت الحسن، فقد تغلبوا على هذا بالقبول الجماهيري وبالألحان الطربية التي ساعدهم على تقديمها حسهم الموسيقي العالي، إلى أن الأعمال الجديدة انتابها ضعف في الكلمات والألحان، وفضل مقدموها وضعها بأنفسهم، وتخلل أداء المونولوج الكثير من الوقفات لإلقاء النكات على المسرح، مما أضعف من قيمته كشكل غنائي، فبدأ في الانحسار، إلى أن انتهى بالانقراض تدريجيا.
أيمن بهجت قمر وأبو الليف وإحياء "المولونوج":
هذا بالتحديد ما فعله "أبو الليف" بالتعاون مع "بيرم تونسي العصر" أيمن بهجت قمر، والملحن محمد يحيى والموزع الموسيقي توما، بالألبوم عدة مونولوجات رائعة، استمتعت بها، وذكرتني بمونولوجات الراحل إسماعيل يس، التي كانت من أقوى وأظرف وسائل النقد المجتمعي في عصره، وتعاون فيها مع عدد من الشعراء والملحنين الكبار أمثال بيرم التونسي وأبو السعود الإبياري في الكلمات وفريد الأطرش في الألحان.
فانتقد أبو الليف المشاكل العائلية وانهيار العلاقات الإنسانية في "كله بينفسن"، وقدم درسا تعليميا رائعا للأطفال في "قبل ما أنام" وهذه الأغنية أنا شخصيا سأحرص على تحفيظها "لزياد" ابني، لمدى علمي بتأثير الأغاني والتليفزيون في الأطفال، و"جبت شقة" التي تناقش بدم خفيف مشكلة الشباب المادية والالتزامات الكثيرة التي تطلب منهم في بداية حياتهم، ومونولوج "دولا مجانين الستات" التي أعتبرها "قنبلة الألبوم"، مع الاعتزار لقارئات الموقع، إلى آخر مونولوجات الألبوم.
وده خبر مش عارف صح ولا لأ
ممكن يكون دعايه
اسيبكم مع الخبر واحكموا انتم
علم موقع FilFan.com أن الطبعة الأولى من ألبوم المطرب الشعبي الجديد نادر أبو الليف الذي يحمل اسمه نفدت من السوق في أقل من 12 ساعة فقط على طرحه!
بعد طرحه بالأسواق مساء الأربعاء 24 مارس بالأسواق، وتقريباً في الثامنة مساءً، حاول موقع FilFan.com شراء نسخة من الألبوم في الثامنة من صباح اليوم التالي الخميس 25 مارس، إلا أننا فشلنا تماماً!
كانت إجابة عدد من بائعي الشرائط والـCD طوال الوقت: "مافيش CD، اتخطفت أبو الليف من السوق"، ولكنهم أكدوا لنا أن الطبعة الثانية ستصل إليهم مع نهاية الخميس على الأكثر.
وعلمنا من مصادرنا أن الطبعة الأولى تقريباً يصل عددها إلى عشرة آلاف نسخة.
بصراحة انا سمعته وعاجبني جداااااا
وشفت خيري رمضان لما استضاف ايمن بهجت قمر و ابو الليف وعجبني فكرهم اوي
انتو بتتكلموا جد يا جماعة و لا بتضحوا
فيه مطرب اسمه ابوالليف و بينزل البومات و مشهور كمااااااااااان
طيب ممكن حد يقولنا علي اي اغنية من اغنايه
و اللي يعيش ياما هيشوف
انا الحمد لله بطلت اسمع اغانى
أتفضلوا الرابط أهو نزلوا الالبوم وأحكموا بنفسكم
سمعته وياريتى ما سمعته بصراحه
ابو الليف مين و الناس نايمين
خلينا في اكل العيش و بس
و بعدين اصلا الاغاني حرام
و الحمد لله ربنا تاب عليا من سماع الاغاني
عقابلكم كلكم
انا سمعته واجمد الصراحه وعلى فكره بقى فعلا خرج عن مفهوم الشوق والحب والايدين والعنين والهمسات وبجد بيقول حكم
(امتى كنا فيوم كده بلزمه ده احنا كنا نضاف عندنا زمه ادينا بنلبس بعض العمه ) من حكم ابو الليف
طلع جامد قوى قوى .... و كويس جدا و الله ...
أنا نزلت ألبومه ... حلو قوى
جامد أوي أبو الليف انا عجبني بصراحة