ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههه--زعبلاوى القلة :P دة شيخ ما بيخرش المية
عرض للطباعة
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههه--زعبلاوى القلة :P دة شيخ ما بيخرش المية
احنا قاعدين طراطير بقى وانتوا بتظبطوا من ورانا :)اقتباس:
يانادر انت مفهمتش كلام شريف كويس اسألني انا عنه أنا اللي عارف هو يقصد ايه
جامدة ياجنيدى كانت تايهة عني دي :lol: :lol: :lol:اقتباس:
فى حاجة كمان نسيتوها ان معظم الامهات دلوقتى ما بيرضعوش اولادهم علشان يحافظوا على نفسهم -ح يروحوا يرضعوا زمايلهم فى الشغل
لا ياباشا ده كلام !! :lol: :lol: :lol:اقتباس:
احنا قاعدين طراطير بقى وانتوا بتظبطوا من ورانا
بصراحة الجملة جميلة ..
بس لقيت دى أنقح منها ...اقتباس:
أما رأى الأخ جمال البنا و من يتسمون بلقب مفكر اسلامى (مش عارف اللقب دة بيتصرف منين بالضبط!)
اقتباس:
بخصوص تنقية كتاب البخارى فأعتقد ان مخهم هم اللى عايز يتنقى من العفن اللى فيه!
ايوة يا سيدى ما نتا مشغول بحاجات تانية --ههههههههههههههههههههههه
كفاية مش قادر أمسك نفسي من الضحك "حتى الحمارة ماعتقتهاش يادياب" :lol: :lol: :lol:اقتباس:
ايوة يا سيدى ما نتا مشغول بحاجات تانية
اية دة 3 صفحات في الوقت القصير دة!! دة رقم قياسي
عشان تعرفوا بس !!!
أي خدمة
أنا بسجل السبق ده في المنتدى بإسمي ماشي يامحمود ياحفناوي ؟؟؟ :lol: :lol: :lol:
انا مش فاهم وهو عاوز يرضع ليه هو صغير
مايجيب علبه لبن جهينة ويشربها احسن على الاقل تكفيه هو صغير
ههههههههههههههههه انت لسة فاكر يا وائل -والله انت اللى موتنى من الضحك-
جهينة غالى يا ساكسون الناس معذورة برضة
انا خايف يا وائل انك تكون اول من ينفذ الفتوى و هاتتسجل بالسبق ده برده هههههههههههاقتباس:
عشان تعرفوا بس !!!
أي خدمة
أنا بسجل السبق ده في المنتدى بإسمي ماشي يامحمود ياحفناوي ؟؟؟
A7'ook
Sherif
يا استاذ وائل هو انت اوف لاين ولا ولا بتشتغلنا لااية!!؟
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنيدى
الناس بتسترخص يا جنيدى هههههههههه :lol: :D
دا لأن الموضوع مغذى من أكتر من جهة ومثير للخيال الخصب لدى الرجال ...اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nader
وعمالين تقولوا لى الأسد مش لابس هدوم وخلتونى أستره !!!!!!!!
يرجالة السايت هيقع كل ما ابعت حاجة تظهرلي الرسالة دي:
أون لاين والله بس تقريباً في حاجة في الإعدادات بتاعتي هاحاول اغيرها عشان أظهر :lol:اقتباس:
يا استاذ وائل هو انت اوف لاين ولا ولا بتشتغلنا لااية!!؟
معلش نسيت الرسالة:
Failed sending email :: PHP ::
DEBUG MODE
Line : 234
File : emailer.php
اتمنى ان تكون الفتوة دية ليست لها دخل بموضوع اللبن المضروب اللى كان موجود فى السوق --وييجوا يقولوا الطبيعى افضل ومضمون --
أربع صفحات في أقل من ساعة
سبق غير مسبوق ولا ملحوق هههههههههههههههههههه
فين بتوع جينيس ريكوردس ياجماعة
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Nader
وانا كمان نفس الرساله بتظهرلى
خالص بقى متزعلش ما قلنا ان شرطة الاداب جت قفلت المنطقةاقتباس:
Nader كتب:
اية دة 3 صفحات في الوقت القصير دة!! دة رقم قياسي
دا لأن الموضوع مغذى من أكتر من جهة ومثير للخيال الخصب لدى الرجال ...
وعمالين تقولوا لى الأسد مش لابس هدوم وخلتونى أستره !!!!!!!!
:D :D
عاوز تانى يا استاذ وائل ولا انت كدة شبعت --ههههههههههههههههه صفحات قصدى :P
ماتقلقش يانادر باشا بس رسالتك برده هاتظهر :lol:اقتباس:
معلش نسيت الرسالة:
Failed sending email :: PHP ::
DEBUG MODE
Line : 234
File : emailer.php
ماتنسانيش ياعم دانا الفكرتك :Dاقتباس:
أربع صفحات في أقل من ساعة
سبق غير مسبوق ولا ملحوق هههههههههههههههههههه
فين بتوع جينيس ريكوردس ياجماعة
تم غلق الموضوع لخلو أغلب المداخلات من أي إفاده
تم اعاده فتح الموضوع بناء علي طلبات الاعضاء ،
فقط برجاء عدم الخروج عن الاداب العامة حفاظا علي شكل المنتدي
انا اسف على الكلام الى هااكتبه لان ريحته مش كويسه لكن عندما قرات الفتوي تذكرت تعليق الكاتب محمود السعدنى علي مثل هذة الفتاوى :قال محمود السعدنى الناس من حولنا بتتقدم ووصلوا القمر ومشايخنا عمالين يتناقشوا ويجادلوا وعاوزين
يعرفوا هو الي شايل قربه مليانه فسه {بمعنى ريح} تنقض وضوئه ولا ماتنقضهوش :!:
الله يكرمك يا محمد ماتقولش كده دا محمود السعدنى هو اللى متخلف ، الجدل فى المسائل الفقهية مهما صغرت هو جزء من الدين مثله مثل عذاب القبر الذى ينكرونه ويستهزءون به ومثل حجاب المرأة وغيرها ، ولا تعارض بين الأحكام الشرعية الدقيقة فى كل تفاصيل حياتنا وبين التقدم العلمى... مش هى الأحكام الدينية دى اللى جايبانا لورا.. حجة البليداقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ali
اللى يسمع الكلام دا يفتكر الناس خلاص عارفة كل حاجة عن دينها وفاضل بس تتقدم علميا.. شوف برامج الفتاوى وانت تعرف الى أى مدى لسه محتاجين نتعلم ديننا
انا قصدي من ذكر تعليق محمود السعدني هو بعد بعض علماء الدين عن قضايا وهموم الامه يعنى انت شايف وضعنا بقى عامل ازاياقتباس:
الله يكرمك يا محمد ماتقولش كده دا محمود السعدنى هو اللى متخلف
مسلم يعنى ارهابي عربي بلاش اقوللك :!: واقتصر دور بعض العلماء علي عدم ربط الدين بالدنيا كما ارادت الدولة وكانهم شيئيين منفصلين مع ان حال الامه لم ولن ينصلح الا باتباع اوامر المولي عز وجل ,
زد علي هذا هناك ما يسمى بفقه الاولويات علي حد علمي يعنى انت شايف الي بيحصل في العراق وفلسطين وافغانستان والصومال والسودان ومش عاوز اعد علشان ما انساش وبعدين علمائنا الافاضل بيتجادلوا حول هذه المواضيع طيب كان من باب اولي ان يقولوا المفروض ان تفصل بينهم ويكون فيه مكاتب للرجال واخري للنساء,
معلهش طولت لكن سؤال اخير يا دكتور لو جالك مريض او عندك حالتين واحد عنده جرح بسيط في يده والاخر عنده الزائده الدوديه
هاتدي الاولويه لمن فيهم :?: هذا هو قصدي من ذكر تعليق محمود السعدني
اقتباس:
لو زميلتي دي متجوزة وجوزها ده زميلنا في الاودة اللي جنبنا -اجيب مين يحوش عني
هات مولانا .. أفاده الله ..
حأعمل نفسي ما فهمتش ..اقتباس:
خلاص , عرفت الرد يا اشقيه
اقتباس:
يانادر انت مفهمتش كلام شريف كويس اسألني انا عنه أنا اللي عارف هو يقصد ايه
أولا: علماء الأمة مش هم المسئول الأول عن وضعنا الحالى.
ثانيا: كلامنا فى الأول كان عن اهتمام العلماء "بالصغائر" وتركهم للتقدم العلمى ، والآن نتكلم عن استمرار اهتمامهم "بالصغائر" وتركهم "الكبائر"..
يا سيدى الفاضل: ليس من المطلوب من "كل" العلماء الحديث فى موضوع واحد ، فهناك من يتولى مواضيع الجهاد وغيرهم من يتولى المواضيع الأخرى...
قل لى بالله عليك.. كيف تطالب أناس لا تحسن الوضوء بالتقدم؟ كيف يتقدم أناس لا يحسنون الوقوف فى صف الكتف بالكتف والقدم فى القدم؟ كيف تقول لناس" اتقوا الله" وهم لا يعرفون أركان الإيمان ونواقض الإيمان؟...
هل عندما تقدم المسلمون بدأو من التقدم أم بدأو من البنية الفكرية والعقائدية ؟
لو كلمتنى عن الأولويات سنختلف على تعريفها..
الخلاصة: لا تحتقر الجدال فى أى "صغيرة" فنحن الآن لا نعلم الصغائر ولا الكبائر وعايزين اللى يعلمهم لنا..
ولو جاء لى مريض بجرح بسيط وآخر بزايدة هعالج أبو جرح بسيط وأحول التانى للمستشفى علشان أنا مش تخصص جراحة عامة..
حاجه غريبه انا مستغرب
يا جماعة الخير .. اسمحوا لي أن اتكلم بجد شوية عن هذه المشكلة بهدوء :
أولاً : من الضروري ألا نتخذ الفتاوى إلا من المتخصصين في الفقه وحدهم ، وليس المتخصصين في الحديث أو التفسير أو العقيدة فهؤلاء هم من يملكون زمام الفتوى بحق ، ولكن لقب استاذ في جامعة الأزهر ( وأنا أحدهم وأتشرف بذلك ) أصبح مناطاً للفتوى أحياناً بغير تقدير في الغالب وبغير تبصر وبغير علم ( أحياناً ) وأنا أستطيع أن أذكر لكم عشرات العلماء ممن ينتسبون للأزهر في تخصصات بعيدة جداً عن الفقه ويقومون بالفتوى ، هذا ناهيك عن غير المنتسبين للأزهر أصلاً وممن لا يحوزون معرفة فقهية أصيلة .
ثانياً : كتاب الدكتور عبد المهدي جاء لدفع الشبهات فعلاً عن السنة النبوية ، حيث قام أحد الكتاب بوضع كتاب يؤكد فيه على وجود أحاديث موضوعة في صحيح البخاري عملاً بمبدأ كدة كسبان وكدة كسبان ، وطرح فيه حديث إرضاع الكبير بحيث لو قيل إنه حديث مدسوس أكد فساد صحيح البخاري وبالتالي وضع السنة النبوية محل شك ، وإن صح أكد على أن هذا الحديث ينافي العقل ( والعياذ بالله ) وهو الفخ الذي وقع فيه هؤلاء العلماء حيث دافعوا عن الحديث وأفتوا ، والأولى صحيحة والثانية خاطئة .
ثالثاً : هنك شيء في اصول الفقه يسمى الإجماع ، وقد ثبت إجماع المذاهب الأربعة على أن اللبن الذي هو مدار الرضاعة والتحريم هو ما أنبت اللحم وأنشز العظم ، وهو ما ينتفي معه بالضرورة مسألة إرضاع الكبير ويجعلها حالة خاصة لسالم .
رابعاً : سالم هذا كان أبناً متبنى ، ومات أبوه بالتبني ، ونزلت آية تحريم التبني وكان يعيش مع أمه بالتبني في بيت واحد ، فكان الحديث رحمة من النبي بحاله وحال أمه حتى تستمر الحياة بينهما دون حرمة ، وهو ما لا يمكن أن ينطبق بعد انتهاء الحالة وهي حالة الانتقال من التبني المحرم التي انتهت في عصر البعثة النبوية وحرمت بنص قرآني صحيح .
خامساً : أن التناول الإعلامي لمثل هذه الفتاوى المثيرة للجدل ليس عفوياً ، وإنما يتم بغرض الانتقاص من الدين وعلماءه وهو ما حدث وانظروا لمداخلاتكم ، أو التأكيد على أن هذا الدين غير عقلاني ، أو تأكيد حالة الإلهاء لمن اراد أن يهتم بالدين أو غيره من الأمور حسبنا الله ونعم الوكيل .
سادساً : ما أورده الأستاذ محمد علي عن قول محمود السعدني غير سليم ، وكلام السعدني في هذه القضية كلام اقل ما يقال عنه أنه تخلف وهبل لماذا ؟
لأن فقهاء الأمة حين حاولوا تخيل بعض الأمور التي بدت في عصرهم مستحيلة أو نادرة وتبيان الحكم الشرعي فيها كان ذلك بهدف تحقيق شمول الفقه الإسلامي لكل أمور الحياة ، والرد على مثال قربة الفساء ( أي الريح ) واضح وموجود في حياتنا الحقيقية فعلاً .
فما هو الحكم الشرعي لمن يركب قسطرة البول أو من يحمل قربة للفضلات ، هل تصح صلاته أم لا ؟ أجيبونا يا سادة ستجد أن مثال قربة الفساء هو المثال الذي يتجلى فيه هذا الحكم الشرعي .
وعندما قال الشافعي رحمه الله عن مثال من له رأسان هل يمسح في الوضوء عليهما أم على أحدهما ، أليس هذا مثلاً للتواءم الملتصقة هل يعد كل منهما له أهلية أم كليهما بأهلية واحدة ، وكيف لأحدهما أن يصلي إن كان الآخر على غير وضوء .. افيدونا يا سادة .
لذا وجب هنا أن ننظر إلى الأمر بنظرة أعمق وأكبر ، ورجاء خاص ألا نهين العلماء من اصاب منهم ومن أخطأ ، هذا شريطة أن يتصفوا بالعلم لا الادعاء . خاصة ونحن أول الناس الذين نؤكد دوماً على حق الاختلاف وحق الاجتهاد
تقبلوا خالص مودتي وحبي
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا جماعة الموضوع ده سياسى بحت و لو بصيتوا على إسم النكرة صاحب الفتوى هتلاقوه مش مألوف لدى مسلمين السنة ألا وهو عبدالمهدى و ده منتشر جدا عند الشيعة و بخاصة الرافضة الذين بدأوا فى الإنتشار و الظهور بمصرنا الحبيبة بحجة محبة آل البيت و الرسول و الرسول منهم براء.
و هم يثيرون مثل تلك الموضوعات كل فترة و لو بصيتوا على فتوى جمال البنا هتلاقوها بردوا فى نفس و قت فتوى السيستانى بتاع العراق و هكذا هى فتاوى موجهة و تظهر فى أوقات معينة لشغل المسلمين عما يدور حولهم و للتشكيك فى كتب أهل السنة بما يصب فى مصالح الروافض و أذنابهم و الموضوع لا يحتمل الهزار أو التهريج لأنه لا يجوز الهزار فى أمور الدين .
و فقنا الله و إياكم لما فيه سبل الخير و الرشاد.
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
8) :lol: 8)
شكر جزيل للدكتور احمد سمير لتوضيحه لماذا يجتهد الفقهاء للتوصل لأحكام في امور تخيليه قد تبدو سخيفه للوهله الأولى.. و هي في الواقع حقيقيه و ممكنه و امثله الدكتور خير دليل.
الرجاء من الزملاء بعد أن جاء الدكتور "أحمد سمير" بالقول الفصلاقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير
الكف عن الحديث من أجل المهاترات
فمن لديه أستفسار سوف يتقدم بسؤاله وسيرد عليه الدكتور "أحمد" بنفسه (لأنه هو الشخص المؤهل للرد في مثل هذه الأمور الدينيه)
وأي مداخله لا تهدف لأي شيئ سوف يتم حذفها
شكرا لتفهمكم
شكر خاص وتحية إعزاز وتقدير للزميل وائل أبو الأمورة نورا على تفهمه للموقف وإعادة فتح الموضوع الذي لم يتجاوز المسموح
شكراً مرة أخرى.
أكرر الشكر للدكتور أحمد سمير .. وأنا مع أ/ هاني في أغلاق هذا الموضوعاقتباس:
شكر جزيل للدكتور احمد سمير لتوضيحه لماذا يجتهد الفقهاء للتوصل لأحكام في امور تخيليه قد تبدو سخيفه للوهله الأولى.. و هي في الواقع حقيقيه و ممكنه و امثله الدكتور خير دليل.