| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 36

  1. #21

    الصورة الرمزية NoRmAl

    رقم العضوية : 20585

    تاريخ التسجيل : 29Sep2008

    المشاركات : 4,663

    النوع : ذكر

    الاقامة : 7dayek al ahram

    السيارة: none

    السيارة[2]: KIA New Cerato EX 2010

    دراجة بخارية: None

    الحالة : NoRmAl غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dojuar مشاهدة المشاركة
    تخصيص العبادات بوقت أو بطريقة أو مكان..... من غير دليل صحيح

    من انواع البدع

    انا عن نفسي اذنت مع اولادي و كنت فاكر ان ده الصح و كنت كمان مضايق اني مأذنتش بتركيز

    لكن ممكن ارقي المولود او اقرا اي سورة وهكذا

    ليه بقى؟؟

    لان لو كل واحد مهتمش بالافعال و الاقوال الصحيحه الوارده عن الرسول

    هيجي الوقت اللي السنة تضيع و يحل محلها السنن بتاعتي و بتاعتك و بتاع غيرنا

    تخيل انك في جزيره و معام مائة شخص و انت الوحيد اللي عايز تطلع منها

    ومعاك طياره و كل واحد فيهم اداك ال guide بتاع الطيران الخاص بيه

    موقفك ايه ساعتها؟؟
    يعنى أنت عايز تفهمنى أن السنه هتضيع لو التزمت بيها وزودت عليها إن أستطعت!!
    أنت مصدق الى أنت بتقوله دا
    طيب الرسول كان بيستغفر الله فى اليوم الواحد أكتر من 70 مره
    تصور أنى مثلا بستغفر 1000 مره
    ثم جاء زمن الناس كلها أصبحت تستغفر 1000 مره
    سنه الرسول ضاعت لأن الناس بقت تستغفر 1000 مش 70!
    قيس على كده
    صلاه السنه ركعتين بعد المغرب مثلا
    أنا بصلى 8
    لو الناس قدام بقم كلهم بيصلوا 8 مش 2 وهم على علم أن دى مش من الرسول أنما زياده منه حبا فى العباده
    كدا تبقى السنه ضاعت
    دى حاجه تزعل الرسول
    يعنى لو الرسول عرف أن أمته بقت تستغفر الله 1000 مره فى اليوم هيزعل أن أحنا زودنا!!!
    الى عايز أقوله زود على قد متقدر من فضائل الاعمال
    الرسول مكنش عايز يتقل علينا فى حاجات كتير خوفا علينا
    طبعا مش محتاج أقول أنى مقصدش أننا ممكن نعمل اعمال أكتر من رسول الله لكن أنا بتكلم فى عمل من ملاين أعمال الرسول الى لو قعدنا عمرنا كله نعبد ربنا مش هنعرف نعبده زى رسول الله صلى الله عليه وسلم

    I am my problem
    [aldl]http://gickr.com/results4/anim_b94f28a8-06c8-72b4-9d4c-9e96384a88f2.gif[/aldl]
    Eng. M.Ali


  2. #22

    الصورة الرمزية human

    رقم العضوية : 20140

    تاريخ التسجيل : 25Sep2008

    المشاركات : 6,879

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: مافيش عربيه تانيه!!

    السيارة[2]: ميجان

    دراجة بخارية: عجله شوبر

    الحالة : human غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    رغم إنك لم ترد على كلامي ..
    لكن استحملني معلش ..
    تعريف البدعة اللي انت حاطه ده غلط ..
    البدعة مش انك تنسب عبادة إلى زمان ومكان وطريقة
    البدعة في أن تظن أن فعلك على عكس هذه الطريقة غلط

    يعني قراءة سورة الكهف مش بدعة
    البدعة إنك تظن أنك أثمت بعدم قراءتها
    زي سورة السجدة كدة في صلاة الفجر
    البدعة مش في قراءتها
    البدعة في الاقتناع بأن الصلاة لا تصح بدونها ..

    ده الجانب الأساسي في التفرقة بين ما هو بدعة وما هو ليس ببدعة
    تاني حاجة إنك لو قررت إنك تفعل هذا الأمر
    ألا تأمر الناس به وتدعوهم إليه على اعتبار أنه سنة
    يمكنك مناصحة الناس بفعله على اعتبار أنه مكرمة
    أو عدم نصح الناس به أصلاً وتدعهم لأنفسهم يفعلون أو لا يفعلون
    لكن لا تأمرهم بترك الفعل

    يعني أخونا العزيز أحمد كمال افترض إنها بدعة ..
    كان الأولى أن يقول إنها مش سنة
    والفرق كبير جداً بين الحالتين
    تقبل خالص مودتي
    تقريبا انا لسه كاتب نفس المعنى دلوقتى
    ياريت تأكدلى اذا اللى انا كتبته ده نفس اللى حضرتك تقصده عشان بس ابقى متأكد

    مصر هتفضل غالية عليا
    -------------------------------
    الديك الحلبي هايفضل يدن لغاية ما يتدبح


  3. #23

    الصورة الرمزية Dojuar

    رقم العضوية : 30796

    تاريخ التسجيل : 22Jan2009

    المشاركات : 1,676

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Excel' 94

    دراجة بخارية: دراجة

    الحالة : Dojuar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مش ممكن تجاهل كلام حضرتك خالص بالعكس لك كامل المحبة و الاحترام

    بالنسبة لفضائل الاعمال:

    YouTube - ‫ط§ظ„ط.ط¯ظٹط« ط§ظ„ط¶ط¹ظٹظپ ظ‡ظ„ ظٹط¤ط®ط° ط¨ظ‡ ظپظٹ ظپط¶ط§ط¦ظ„ ط§ظ„ط£ط¹ظ…ط§ظ„ ظˆظ‡ظ„ ط§ظ„ط.ط³ظ† ظ…ظ† ط£ظ‚ط³ط§ظ…‬‎

    بالنسبة لبقية الجوانب في هذا الموضوع, لا أخجل اني اقول انتهت حدود معلوماتي بخصوصه, وأخاف كلامي بعد كده يكون غلط و يكون في رقبتي يوم القيامه

    انا يمكن تداخلت في الموضوع من الاول مش لغرض بناء جدل لا ينتهي, انما شوفت اني عندي بعض المعلومات و الفيديوهات اللي كنت عارفها قبل كده

    شكرا و لك جزيل الشكر


  4. #24

    الصورة الرمزية NoRmAl

    رقم العضوية : 20585

    تاريخ التسجيل : 29Sep2008

    المشاركات : 4,663

    النوع : ذكر

    الاقامة : 7dayek al ahram

    السيارة: none

    السيارة[2]: KIA New Cerato EX 2010

    دراجة بخارية: None

    الحالة : NoRmAl غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة human12 مشاهدة المشاركة
    مش عارف حد فاهم اللى اقصد اقوله - يعنى المشايخ اللى بيشوطوا الناس عشان حاجات زى ديه انا اعتقد انهم ينفوا ان ده من افعال الرسول و فنفس الوقت ماينفعش (من وجهه نظرى) يجرم فاعلها و يبقى فيه هجوم عليه لدرجه ان الناس تستغر و تندم ان هيه عملت كده
    مهو دا الى أنا بقوله وبركز عليه
    لأى واحد بيعمل عمل صالح مش من السنه
    أنه يبقى عارف فى نفسه أن هو الى عمل العمل دا أى كان
    وميخبرش أى مخلوق أن الرسول هو من قام بالعمل دا
    ولا يلزم أى مخلوق بعمله
    بكده يبقى لاهى بدعه ولا يحزنون وربنا هيجزيه على عمله دا
    فى حاجات كتير وقضايا خاصه بالدين فى حياتنا لو خدناها من هذا المنطلق كانت أتحلت
    لكن طالما فى شيوخ مازلوا بعقليه الى معملوش الرسول حتى لو عامل صالح يبقى بدعه
    يبقى أنتهى الزمن وأستنى يوم القيامه

    I am my problem
    [aldl]http://gickr.com/results4/anim_b94f28a8-06c8-72b4-9d4c-9e96384a88f2.gif[/aldl]
    Eng. M.Ali


  5. #25

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة human12 مشاهدة المشاركة
    تقريبا انا لسه كاتب نفس المعنى دلوقتى
    ياريت تأكدلى اذا اللى انا كتبته ده نفس اللى حضرتك تقصده عشان بس ابقى متأكد
    مضبوط يا طارق بك .. كلامك صح
    فيه خلط كبير في مفهوم البدع
    وفيه أخطاء منهجية كثيرة في فكر المعاصرين من علماء الدين
    أهمها الانتقاء بين العديد من الأمور بين المذاهب دون تكوين إطار فكري واضح ومحدد لها

    أنا مش عارف إذا كنت عارف إني مدرس في جامعة الأزهر .. وأزهري منذ الإبتدائي حتى الآن
    وجدي الأكبر هو الشيخ العلامة الإمام أحمد الصاوي المالكي ..
    يعني معصور في كل هذه الأمور
    لأجد في النهاية كلام مرسل فيه أحكام قطعية لم يأت بها أحد من قبل ولا من بعد
    فاعذروني جميعاً على ما قد يشتم منه ريحة عصبية في هذا الموضوع على غير طبعي
    وتقبلوا جميعاً خالص مودتي

    ما عاد يجدي الكلام ..


  6. #26

    الصورة الرمزية human

    رقم العضوية : 20140

    تاريخ التسجيل : 25Sep2008

    المشاركات : 6,879

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: مافيش عربيه تانيه!!

    السيارة[2]: ميجان

    دراجة بخارية: عجله شوبر

    الحالة : human غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أحمد سمير مشاهدة المشاركة
    مضبوط يا طارق بك .. كلامك صح
    فيه خلط كبير في مفهوم البدع
    وفيه أخطاء منهجية كثيرة في فكر المعاصرين من علماء الدين
    أهمها الانتقاء بين العديد من الأمور بين المذاهب دون تكوين إطار فكري واضح ومحدد لها

    أنا مش عارف إذا كنت عارف إني مدرس في جامعة الأزهر .. وأزهري منذ الإبتدائي حتى الآن
    وجدي الأكبر هو الشيخ العلامة الإمام أحمد الصاوي المالكي ..
    يعني معصور في كل هذه الأمور
    لأجد في النهاية كلام مرسل فيه أحكام قطعية لم يأت بها أحد من قبل ولا من بعد
    فاعذروني جميعاً على ما قد يشتم منه ريحة عصبية في هذا الموضوع على غير طبعي
    وتقبلوا جميعاً خالص مودتي
    انا معرفش الموضوع ده بس بجد مبسوط عشان انا كنت فاكر ان ده اجتهاد منك او ان حضرتك خريج ازهرى بس دايما اللى اتعودته من حضرتك وسطيه الكلام و لين الحديث دون كلام صادم و دائما اعمال العقل و اعطاء العقل مساحه كبيره للتفكير و ده بيخلينى دايما معجب بارائك

    شكرا جدا

    قال صلى الله عليه وسلم : " إن هذا الدين متين فأوغلوا فيه برفق " وقال أيضاً : "إن الدين يسر ولن يشاد الدين أحد إلا غلبه "
    شكرا للتذكره

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة normal مشاهدة المشاركة
    مهو دا الى أنا بقوله وبركز عليه
    لأى واحد بيعمل عمل صالح مش من السنه
    أنه يبقى عارف فى نفسه أن هو الى عمل العمل دا أى كان
    وميخبرش أى مخلوق أن الرسول هو من قام بالعمل دا
    ولا يلزم أى مخلوق بعمله
    بكده يبقى لاهى بدعه ولا يحزنون وربنا هيجزيه على عمله دا
    فى حاجات كتير وقضايا خاصه بالدين فى حياتنا لو خدناها من هذا المنطلق كانت أتحلت
    لكن طالما فى شيوخ مازلوا بعقليه الى معملوش الرسول حتى لو عامل صالح يبقى بدعه
    يبقى أنتهى الزمن وأستنى يوم القيامه
    متفق معاك

    مصر هتفضل غالية عليا
    -------------------------------
    الديك الحلبي هايفضل يدن لغاية ما يتدبح


  7. #27

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dojuar مشاهدة المشاركة
    مش ممكن تجاهل كلام حضرتك خالص بالعكس لك كامل المحبة و الاحترام
    بالنسبة لبقية الجوانب في هذا الموضوع, لا أخجل اني اقول انتهت حدود معلوماتي بخصوصه, وأخاف كلامي بعد كده يكون غلط و يكون في رقبتي يوم القيامه

    انا يمكن تداخلت في الموضوع من الاول مش لغرض بناء جدل لا ينتهي, انما شوفت اني عندي بعض المعلومات و الفيديوهات اللي كنت عارفها قبل كده

    شكرا و لك جزيل الشكر
    أخي الكريم أنا مقدر جداً لنيتك الكريمة
    واعذرني إن كان هناك قدراً من العصبية في كلامي فأنا لا أقصدك بها قطعاً
    أنا مشوفتش الفيديو لكن متوقع محتواه
    لكن شوف معايا كدة كم العلماء الذين تكلموا في إعمال الحديث الضعيف في فضائل الأعمال ..
    الحافظ إبن حجر العسقلاني ، والإمام النووي ، والإمام إبن جماعة ، والإمام الطيبي ، والخطيب الشربيني ، والإمام سراج الدين البفيني ، وشهاب الدين الرملي ، والحافظ زين الدين أبو الفضل العراقي ، والإمام إبن دقيق العيد ، والحافظ إبن حجر الهيتمي ،وابن مفلح الحنبلي ، والخطاب المالكي والإمام الكمال بن الهمام ، والإمام إبن علان ، والإمام الصنعاني ، واختار هذا القول الشيخ بن باز ، والشيخ صالح اللحيدان ، والشيخ صالح الفوزان ، والشيخ عبدالعزيز آل الشيخ ، مع العلم أن كل هؤلاء لا يمثلون مدرسة فقهية واحدة ولا مذهباً واحداً ..

    وحتى إن كان هناك من يرى عكس هذا فهذا يقطع بأن المسألة خلافية ، والمسائل الخلافية لا ترتب أحكاماً قطعية .. أليس كذلك .
    لكنها تنقل الأمر إلى دائرة المباحات والتخيير بين الفعل والترك وفق الوقاعد التي أشرت إليها سلفاً ..
    وتقبل خالص مودتي وتقديري

    ما عاد يجدي الكلام ..


  8. #28

    الصورة الرمزية د.أحمد سمير

    رقم العضوية : 38

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,847

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر ـ القاهرة

    السيارة: none

    السيارة[2]: Kia Rio 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.أحمد سمير غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة human12 مشاهدة المشاركة
    انا معرفش الموضوع ده بس بجد مبسوط عشان انا كنت فاكر ان ده اجتهاد منك او ان حضرتك خريج ازهرى بس دايما اللى اتعودته من حضرتك وسطيه الكلام و لين الحديث دون كلام صادم و دائما اعمال العقل و اعطاء العقل مساحه كبيره للتفكير و ده بيخلينى دايما معجب بارائك
    أخجلتم تواضعنا يا باشا

    ما عاد يجدي الكلام ..


  9. #29

    الصورة الرمزية د.محمود صلاح

    رقم العضوية : 1435

    تاريخ التسجيل : 14Jul2007

    المشاركات : 14,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لا

    السيارة[2]: اوبترا

    الحالة : د.محمود صلاح غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انظر الرابط
    ط§ط.ط§ط¯ظٹط« ظ…ط´ظ‡ظˆط±ط© ط؛ظٹط± طµط.ظٹط.ط©.zip مشهورة غير صحيحة.zip


  10. #30

    الصورة الرمزية بحري

    رقم العضوية : 2387

    تاريخ التسجيل : 30Sep2007

    المشاركات : 3,446

    النوع : ذكر

    الاقامة : alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: accent'99-F/O A/T

    الحالة : بحري غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    الموضوع حصل فيه تداخل كبير بين مسألة البدعة وحدها التعريفي وأمثلتها وأسباب منعها وخطورتها من جهة
    ومن جهة أخرى مسألة الحديث الضعيف وحكم الأخذ بها
    بالإضافة إلى عدد لا بأس به من المسائل الفرعية التي طرحها الإخوة في ثنايا ردهم وكل منها يحتاج إلى تعليق
    مشكلة النوعية دي من المواضيع أنك لا تستطيع منع أي أحد من التعليق وللأسف قد تأتي الكثيرمن التعليقات مفتقدة لأدني درجات المعرفة الشرعية وبالتالي ينبغي أن يكون الرقيب هنا هو رقيب داخلي في قلب كل إنسان يمنعه من القول على الله بلا علم وإقحام عقله في مسائل يعجز العقل المجرد عن إدراكها بغير نور من كلام الوحي
    يعني لا يصح إطلاقا أننا حينما نأتي إلى مسائل الشرع أن نجعل الضابط هو عقولنا التي تتفاوت في قدراتها وإدراكاتها، لأن الدين لو كان يؤخذ بهذه الطريقة لقال من شاء ما شاء، ولو افترضنا جدلا أن فلان عاقل وحصيف وله حق التكلم في أمور الدين بعقله مجردا عن الأدلة الشرعية على كلامه، فكيف سيكون الحال مع ملايين البشر ولكل منهم عقله وفهمه..هل سيستقيم للناس دين ودين كل إنسان عقله

    كنت حابب أعلق على الموضوع من الأول خالص قبل أن تتفرع المناقشة ولكن كنت أتخيل أن الأمر أبسط من ذلك ولكن قدر الله وما شاء فعل
    النقطة الإيجابية في المناقشة حتى الآن أن كل من شارك حريص على دينه وورعه واتباعه للسنة وطلبه للخير وإن كان هناك تفاوت في إدراكات الإخوة ولكن الحمد لله على كل حال
    سأكتفي بهذا التعليق الآن وربما كانت لي عودة قريبة إن شاء الله
    وفقكم الله لكل خير

    قال الله عزوجل في محكم آياته

    (وإذ أخذ الله ميثاق الذين أوتوا الكتاب لتبيِّنُّنه للناس ولا تكتمونه فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمنًا قليلاً فبئس ما يشترون)

    (إن الذين يكتمون ما أنزلنا من البينات والهدى من بعد ما بيناه للناس في الكتاب أولئك يلعنهم الله ويلعنهم اللاعنون . إلا الذين تابوا وأصلحوا وبينوا فأولئك أتوب عليهم وأنا التواب الرحيم)



 
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. أحذروا الخطر الداهم رسالة هامة الي كل مسلم
    بواسطة m3_dolphen في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 67
    آخر مشاركة: 15-02-2011, 10:18 AM
  2. مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 08-09-2010, 08:16 PM
  3. معلومة هامة عن ضبط هواء الكاوتش فى الصيف
    بواسطة jisso82 في المنتدى القــــسم التعلــــيمى
    مشاركات: 23
    آخر مشاركة: 20-10-2009, 12:45 AM
  4. معلومة هامة : لا يعلمها الكثيرون حول بداية العام فى الجمارك
    بواسطة ahmad7610 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 30-10-2007, 05:21 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2