| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 11

  1. #1

    الصورة الرمزية CryptonX

    رقم العضوية : 842

    تاريخ التسجيل : 01Jun2007

    المشاركات : 5,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo , Egypt

    السيارة: Fiat Palio 1.2 FIRE - 2006

    السيارة[2]: Hyundai Elantra GL 2012

    دراجة بخارية: مكواة بخار

    الحالة : CryptonX غير متواجد حالياً

    افتراضي كارلوس غصن في اسرائيل ! و سلمولي علي البترول ! - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">


    كارولس غصن ... شخص اصبح اشهر من نار علي عالم حاليا . و هو رئيس شركة " نيسان - رينو " اليابا-فرنسية "

    يصافح شاي اجاسي و شمعون بيريز ( ده اسم ده !! )

    لتدشين صفقة عمل شبكة موزعين و ووكلاء باسرائيل لتسويق و صناعة سيارات كهربائية 100%
    و الجدير بالذكر ان اسرائيل تمتلك احدى اكبر شركات سيارات الكهرباء في امريكا و هي ماركة " ZAP "

    و بالصفقة الجديدة تتمنى اسرائيل ان تصبح 60% علي الاقل من تل ابيب سيارات كهربائية تحافظ علي البئية و توفر بترول الخليج .

    السيارة الكهربائية مش لعبة ..ز
    من صفر الي 100 في 13 ثانية
    و اقصى سرعة لها 160 كم / ساعة
    و سوف تكون بتكنولجيا نسيان اليابانية و تصميمات رينو الفرنسية .

    خلي العرب بعوموا في البترول قريبا !!

    ---------

    في انباء اخرى غصن في المغرب لاعلان مصنع رينو الجديد الذي سوف يبدأ بانتاج " داشيا لوجان " الي سمعنا عنها كتير هنا .


  2. #2

    الصورة الرمزية memo_hefnawy

    رقم العضوية : 1

    تاريخ التسجيل : 15Apr2007

    المشاركات : 3,507

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City

    السيارة: ----

    السيارة[2]: ---

    دراجة بخارية: ....*

    الحالة : memo_hefnawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    No Comment

    http://www.nilemotors.com/images/Nile_Audi_Memo_2.gif


    Dont Exhaust UrSelf in Thinking...Just Do what U have 2 Do...God Will Never Forget & Never Neglect


  3. #3

    الصورة الرمزية MTAK

    رقم العضوية : 604

    تاريخ التسجيل : 12May2007

    المشاركات : 3,344

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر المحروسة-السويس

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: الحمد لله Tiida 07 auto

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : MTAK غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CryptonX مشاهدة المشاركة


    خلي العرب بعوموا في البترول قريبا !!
    .
    مشكلتنا لما بنتفوق فى حاجه
    بنعتقد اننا سوف نظل متفوقين بها على الدوام
    و لا ننظر لابعد من اللحظه التى تفوقنا فيها
    فى شتى المجالات
    نجيب جون نفتكر اننا خلاص كسبنا و نكبر من اللعب
    نبتكر"و ليس نخترع" نفضل نهلل و نصدع دماغ الناس
    كفايه اننا الى الان بنتمسح فى الفراعنه و نقول احنا الفراعنه "طب ادونى اماره"

    كيميائى / محمد طه
    ------------------
    بسم الله الرحمن الرحيم
    وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
    صدق الله العظيم
    التوبة 105


  4. #4

    الصورة الرمزية tutankhamoun

    رقم العضوية : 2452

    تاريخ التسجيل : 04Oct2007

    المشاركات : 8,022

    النوع : ذكر

    الاقامة : ج ع ع .... للآسف الشديد

    السيارة: Proton Gen2 ...2007

    السيارة[2]: Proton Gen2 ...2007

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : tutankhamoun غير متواجد حالياً

    Thumbs down -

    ............... العرب ...............
    لا تعليق

    [img2]http://i59.tinypic.com/2vxpukz.jpg[/img2]


  5. #5

    الصورة الرمزية Ahmed Anwer

    رقم العضوية : 794

    تاريخ التسجيل : 27May2007

    المشاركات : 3,700

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: هيونداي فيرنا أوتوماتيك 2007

    السيارة[2]: رينو فلوينس

    دراجة بخارية: No

    الحالة : Ahmed Anwer غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا فرحتك يا باشمهندس فادي !!!!!!!!!!

    يا عيني عليك يا برو !!!!!!!!

    داتسون طلعت عميلة إمبريالية !!!!!!!!!!!!


  6. #6

    الصورة الرمزية PRO-DRIVE

    رقم العضوية : 63

    تاريخ التسجيل : 20Apr2007

    المشاركات : 4,438

    النوع : ذكر

    الاقامة : Dystopia , blashyrkh

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: Subaru Impreza 2006

    الحالة : PRO-DRIVE غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا جدعان لا فرحه ولا حاجه !!!

    اسرائيل عاوزه تشتري التقنيه من نيسان و خلاص !!

    و نيسان حتبيعهلم التقنيه و خلصنا !!!

    ايه المشكله


    حتي الفيات و ال128 بتتباع في اسرائيل و في موديلات من ال128 مصنوعه في اسرائيل :)

    واحد قالي عليها قبل كدا و شكل الفانوس بتاعها من ورا مختلف


    كانت الناس بتكسره و تركب العادي


    علي فكره دا يدل علي تطور نيسان و علي تطور اليابانيين :)

    اسرائيل اللي بتصنع نووي حبيبه امريكا مستعانتش بجنرال موتورز :)

    اللي جنرال موتورز بتصنع Ac Delco عندها و اغلب قطع غيار جنرال موتورز
    بتتصنع في اسرائيل :)

    و استعانت بنيسان :)


    __________________________


    اكيد كل دا لا يعني اني متفق مع اللي نيسان عملته بس في الاخر دي شركات و ميهمهاش غير الربح في الاخر :)

    و لو مكنوش بيقدموا تقنيه جديده و موثوق فيها مكنش اليهود لجأوا ليهم :)

    و مكنوش حققوا ارباح :)

    <!--EndFragment-->


  7. #7

    الصورة الرمزية أبو_حمزة

    رقم العضوية : 445

    تاريخ التسجيل : 03May2007

    المشاركات : 1,270

    النوع : ذكر

    الاقامة : حدائق الأهرام

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Mitsubishi Lancer VI-II GLX 4G13

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : أبو_حمزة غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كلام غير عملى و مقصود بيه دعايه عشان البترول يرخص
    انهم يعملو محطات توليد كهربا من الطاقة الشمسية عشان يشحنوا البطاريات لسه لم يصل الى مستوى يكفى لتسيير 2 مليون عربية
    البترول ما زال المصدر الاساسى للطاقة و سيستمر كذلك على الأقل 30 سنة كمان (ان كان ليينا عمر)
    هى امريكا دخلت افغانستان و العراق و بتبهدل السودان عشان ايه

    أخوكم/ أبو حمزه


  8. #8

    الصورة الرمزية فادى

    رقم العضوية : 1834

    تاريخ التسجيل : 19Aug2007

    المشاركات : 1,257

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة-مصر

    السيارة: نصر شاهين

    السيارة[2]: نصر 128

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : فادى غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    "اسرائيل عاوزه تشتري التقنيه من نيسان و خلاص !!"

    بص يا عم أنا مش هزايد لأن ده مش من عادتى, خليهم يندعقوا فى بعض شوية سفاحين مع شوية نصابين ملناش دعوة.
    بس ملحوظة بس كارلوس غصن رئيس نيسان و رينو مش نيسان بس!
    و عموما تحالف الشركتين ينطبق عليهم المثل القائل : اتلم المتعوس على خايب الرجا!:)

    ملحوظة أخيرة بس بالنسبة لموضوع البترول, لا أعتقد أن السيارات الكهربائية يمكنها فى يوم من الأيام أن تحل محل سيارات الاحتراق الداخلى و اليك الأسباب:
    - موتور الكهربا ثقيل الوزن, ووزنه أضعاف موتور البنزين لأنه صب مش مفرغ زى موتور البنزين. يعنى عربية صغيرة كهربائية ممكن وزنها يوصل 1300كيلو مثلا, بينما نفس السيارة بمحرك احتراق داخلى لن يتعدى وزنها 800-900 كيلو.
    - صحيح انو محرك الكهرباء أكثر كفاءة من محرك الاحتراق الداخلى, لكن ثقل وزنه سوف يقف حائلا أمام كفاءة السيارة ككل.
    - الكهرباء طاقة صعبة فى تخزينها عكس الوقود السائل, و لا يوجد وسيلة معروفة سوى البطاريات, و هى وسيلة غير عملية لأن عملية الشحن تحتاج الى ساعات, يعنى حضرتك لازم تسيب العربية فى المحطة طول الليل و انت موصلها بالكوبس!!
    باختصار السيارات الكهربائية غير عملية بالمرة و الطاقة الهيدروجينية هى المرشحة لخلافه الوقود الأحفورى فى مجال المركبات المتحركة و لكن مازال أمامها الكثير.
    أما فى رأيى أنا, فلا أعتقد أننا سنجد طاقة أخرى تحل محل الوقود الأحفورى بعد انتهائه, و أعتقد أن البشرية مستقبلها مظلم تماما بعد انتهاء عصر البترول.


  9. #9

    الصورة الرمزية Ahmed Samy

    رقم العضوية : 1716

    تاريخ التسجيل : 12Aug2007

    المشاركات : 12,834

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egy

    السيارة: ex polo ex lancer

    السيارة[2]: Kia Cerato

    الحالة : Ahmed Samy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مش البشرية كلها
    الجزء الشرقي منها بس
    عارف أفلام الخيال العلمي اللي عن المستقبل و تلاقي فيها ناس مقشفين و هدومهم مقطعة و هايشين في برد وظلام و بيحاولوا يتسللوا للمدينة المحصنة المضيئة اللي فيها روبوتات و عربات كهربية و مدافع ليزر ؟؟؟
    هو ده المستقبل بس المدينه هاتكون قارة واحدة .. أمريكا
    لأنها ممكن تعزل سواحلها عن الجميع و للعلم احتياطي البترول الأمريكي ضخم للغاية (اكثر من ال 695 مليون برميل اللي بيقولو عليهم) و في ناس كتير بيدللوا على كده.

    و ها هي تشتري دمنا الأسود و تحافظ عليه يجري في شرايين أرضها
    وتلاعبنا و تناورنا و تحاربنا ايضا من أجله , ولكن بعد نفاذه لن نكون حتى مثل خيل الحكومة فلن نساوي الطلقة حتى.
    لماذا لا نحاول تنمية السيارة الكهربية (أهو مجال ممكن ننافس فيه) و عندنا كهربا بالهبل و ممكن تزيد لأضعاف أضعافها .


  10. #10

    الصورة الرمزية Chicco

    رقم العضوية : 1375

    تاريخ التسجيل : 08Jul2007

    المشاركات : 2,957

    الحالة : Chicco غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    لا إمبريالية ولا حاجة كل واحد بيدور على مصلحته (براجماتية.. لو عايزين مصطلح حنجوري:)) الدور و الباقي على الناس التانية اللي مبيفكروش في المستقبل ......لنا الله
    و الخبر لا يعيب نيسان في حاجة..... دلوني على أي شركة كبرى مالهاش علاقة بإسرائيل.... الأدهي من ذلك و للأسف الشديد بصوا على ميزانية البحث العلمي عندهم و قارنوه بينا :(
    العالم كله عارف إن البترول حينضب في المستقبل القريب و الكل بيسابق الزمن عشان يبقى جاهز وقتها (ملحوظة قد تكون معروفة لناس كتير أمريكا فيها مخزون إحتياطي ضخم من البترول و ما بيجوش جانبه ....محافظين عليه للمستقبل ......حتى لما الناس بتضغط عليهم لما الاسعار بتعلى ... و سايبين الدول التانية تخلص في مخزونها)
    بالمناسبة حد سمع عن عربية GM الكهربائية" EV 1"....باختصار سنة ١٩٩٦ GM أنتجت عربية كهربائية اختبارية بس اثبتت جودة عالية و فعلا وزعوا وحدات على ناس محدودة سياسيين و ممثلين و شخصيات عامة . اللي حصل بعد كده كان أقرب لفيلم اكشن.... شركات البترول و اللوبي بتاعها ضغطوا على GM لحد ما سحبوا العربيات كلها بالذوق أو بالعافية و "اعدموا " العربيات كلها عشان محدش يعرف التكنولوجيا اللي فيها انما طبعا التصميمات موجودة و الابحاث و التحسينات مستمرة
    و طبعا عارفين إن محركات الهايبرد حقيقة واقعة و منها محركات أكثر كفاءة من المحركات التقليدية و غني عن الذكر إن اليابانيين و بالذات تويوتا هما ملوك التقنية ديه.......... حتى الشركات الالماني بيطوروا محركات إقتصادية (Mercedes Bluetec )
    السؤال هو احنا فين من كل ده



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. من هو كارلوس غصن
    بواسطة AHMED_DINAMO في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 28-10-2012, 02:56 PM
  2. حوار مع الفنان البرازيلى كارلوس لطوف
    بواسطة Everlasting في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 29-07-2011, 02:35 AM
  3. كيف أنقذ كارلوس غصن نيسان
    بواسطة Ahmed Anwer في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 22-12-2007, 10:47 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2