| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 21

  1. #1

    الصورة الرمزية sab3aawy

    رقم العضوية : 72

    تاريخ التسجيل : 21Apr2007

    المشاركات : 5,092

    النوع : ذكر

    الاقامة : البحرين

    السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر

    السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : sab3aawy غير متواجد حالياً

    افتراضي ارفض الإرهاب الفكرى - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    هذا الرأى كتبته كرد فى احد الموضوعات لكن اسمحوا لى ان انقله هنا كموضوع مستقل لأهميته

    احد مشاكلنا كمجتمع تربى افراده على فكرة الديكتاتورية ان كل من لديه رأى فينا يبحث دائما عما يكمم به افواه كل من يعارضون رأيه

    وهكذا فكما كان كل من يجرؤ على معارضة تغريب المجتمع فى بدايات القرن الماضى هو متخلف ومعارض للحداثة، وكل من جرؤ على معارضة النعرة القومية فى منتصف القرن الماضى كان امبرياليا ومعارض للتقدمية، فإن من يجرؤ الآن على التركيز على هموم وطننا وآلامه واماله واحلام المصالحة بين فئات الشعب والعيش تحت النور والسعى لحياه افضل والنأى عن الزج بأنفسنا فى حمامات دم اشعلها الآخرون من باكستان شرقا وحتى البوليزاريو غربا ودائما مطلوب منا الزج بأنفسنا فيها وكأنه ليس لنا الحق على مدى التاريخ فى عيش حياه كريمة ، اقو ان من يجروء على الكلام فى هذا الآن يجد وصمة الكفر ومعاداه الإسلام والعمالة للغرب واسرائيل جاهزة للإلصاق به ، كما الصقت تهمة التخلف ومعاداه الحداثة قديما وبعدها تهمة الإمبريالية والرجعية باصحاب الرأى الآخر فى حقب سابقة

    وكما كانت هذه التهم تعتبر نوعا من انواع العار الذى يلحق بأصحابه قديما فإن بالطبع تهمة الكفر والعمالة للغرب واسرائيل تعتبر من اقسى انواع العار الذى يلطخ به كل من يجرؤ على معارضة من يحرصون على ارجاع رأيهم الى خلفيات دينية مما يلجم كثير من الأصوات فلا يبقى الا الصوت الذى يريد تمرير فكرته استنادا على الدين

    قد لا أكون مؤهلا لتقييم بعض الأراء من منظور دينى لكننى فقط اذكر عن معلمنا الأعظم رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم مجموعة من التصرفات التى تعلمنا ان الدين لم يعمى العيون ويكمم الفكر انسياقا وراء رأى من ينجح فى اقناع الأخرين انه احتكر الدين لصالحه، منها وعلى سبيل المثال ولا الحصر النزول على رأى احد الصحابة فى التمركز حول بئر بدر وترك رأيه -صلى الله علية وسلم- الأول فى هذا الصدد، ومنها قصة تأبير النخل الشهيرة التى نزل فيها على رأى الزراع مخالفا لرأيه، ومنها تراجعة التكتيكى يوم الحديبية ومعاهدته لقريش بعد ان خرج لقتالهم نزولها على مفاوضة مع بعض اهل قريش (للكفار) ، إذن فحتى الرسول صلى الله علية وسلم لم يكمم افواه الآخرين بدعوى ان كل من خالفه كافر، وبالتالى فكون هذا فكر وخلق رسولنا العظيم يعلمنى الا اقبل الإرهاب الفكرى القائم على تذريع رأييى بذريعة من الدين وتكفير كل من خالفه ووصفه بالعمالة للكفار، الدين ترك لنا مساحة لإدارة شئون دنيانا وبحث عواقب تصرفاتنا والتخطيط الجيد ،

    وبالتالى فأن انادى كل من يشهد ان لا إلاه إلا الله وان محمد رسول الله ويؤدى فروضة بألا يحجم عن قول رأيه والدفاع عنه خوفا ممن يصمه بأنه كافر او عميل للكفار

    قل رأيك ولا تدع احد يكمم فمك بكمامة الكفر، لا يملك لك جنة ولا نارا سوى الله سبحانه وتعالى

    عبر عن نفسك ولا تخف من سدادة الزندقة التى يصوبها محتكروا الدين الى حلقك لتخرس وتمتنع عن الكلام

    اد واجبك من جانبك لوقف فكرة احتكار الدين التى تمارس علينا بشكل منظم لنساق كالقطعان الى ما لا نرضى خوفا من النار لا يعرف احد ممن يسوقونا الى اغراضهم من سيكون فيها انت ام هم

    إرفض الإرهاب الفكرى ، قل رأيك وناقش ولا تدع احدا يفرض عليك رأيه باسم الدين

    سبعاوى
    _______________________________________________


  2. #2

    الصورة الرمزية محمد عز

    رقم العضوية : 1946

    تاريخ التسجيل : 28Aug2007

    المشاركات : 1,872

    النوع : ذكر

    الاقامة : الامارات - أبوظبي

    السيارة: بيجو 207 - 2009

    السيارة[2]: نيسان باثفيندر 2014

    دراجة بخارية: عمرى ما سقتها

    الحالة : محمد عز غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أخويا العزيز سبعاوى
    انت راجل محترم جدا والحقيقة انا نفسي اقابلك واتعرف عليكى ، لانك متميز فى تفكيرك
    لكن
    لازم الواحد يكون ليه مرجعيه دينية يرجعلها
    لكن كل واحد يقول رايه وهواه ومنسمعش الدين بيقول ايه هتبقى كارثه
    والمثال اللى انته ذكرته هو للدنيا ومتاع الدنيا
    والاصل ان كل شىء مباح الا اذا جاء دليل على التحريم
    مش عارف انا قدرت اوصلك تفكيرى ولا لا
    لكن اللى يكفر مسلم ده مش صح ابدا
    وفيه علماء اجلاء معروفين بارائهم وفتواهم ، وبالتالى مش اى حد هوا اللى نسمعه او ناخد برايه فى الدين


  3. #3

    الصورة الرمزية وائل عطية

    رقم العضوية : 306

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 3,303

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: فورد فوكاس

    السيارة[2]: سيينا - سبيرانزا

    الحالة : وائل عطية غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ياسيد سبعاوي
    فكرتك في حد ذاتها لا غبار عليها وأتفق معك فيها ولكن بضوابط وشروط !!
    نعم أنا مثلك لا أسمح لأحد أن يكمم فمي عن التعبير عن رأيي ولكن لابد من روابط لا بد من مراعاة مسلمات القيم المجتمعية وقبلها المعتقدات الدينية !!
    وإلا لو هاعمم كلامك دا يبقى نقول نسيب كل اللي يشتم فينا وفي رموزنا يقول اللي هو عايزة تحت مسميات حرية التعبير والديموقراطية زي ماحصل في موضوع الرسوم المسيئة للرسول (ص)
    والله ونا باكتب ردي عليك مش عايز أجيب سيرة الدين خالص علشان لا أُتهم بتوصيل الموضوع إلى حائط سد وإنما أردت تبسيط فكرتي معك من حيث الاتفاق في المبدأ والاختلاف في ضوابط التنفيذ !!



    ------------------------------


    مع خالـــــــــص حبـــــــــي وتقديــــــــري


    وائل عطـــــــــــــــــــــــ ـية


    "Je pense; donc je suis"


    "أنا أفكر إذاً أنا موجـــــــــــــــــــود"


  4. #4

    الصورة الرمزية sab3aawy

    رقم العضوية : 72

    تاريخ التسجيل : 21Apr2007

    المشاركات : 5,092

    النوع : ذكر

    الاقامة : البحرين

    السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر

    السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : sab3aawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casber مشاهدة المشاركة
    أخويا العزيز سبعاوى
    انت راجل محترم جدا والحقيقة انا نفسي اقابلك واتعرف عليكى ، لانك متميز فى تفكيرك
    لكن
    لازم الواحد يكون ليه مرجعيه دينية يرجعلها
    لكن كل واحد يقول رايه وهواه ومنسمعش الدين بيقول ايه هتبقى كارثه
    والمثال اللى انته ذكرته هو للدنيا ومتاع الدنيا
    والاصل ان كل شىء مباح الا اذا جاء دليل على التحريم
    مش عارف انا قدرت اوصلك تفكيرى ولا لا
    لكن اللى يكفر مسلم ده مش صح ابدا
    وفيه علماء اجلاء معروفين بارائهم وفتواهم ، وبالتالى مش اى حد هوا اللى نسمعه او ناخد برايه فى الدين
    لحد ديلوقوتى احنا مش مختلفين ، لأنى بتكلم فى الأساس على قضاية دنيوية بحته وليس مسائل دينية او مقطوع فيها برأى دينى، لكن المشكلة ان هناك تيار نجح اولا فى حقبة ماضية فى خلق حالة من الرعب لدى الناس من ان مصير الجميع الى جهنم وبئس المصير، ثم اصبح يمرر اى فكرة يريدها بسلاح الرعب من سوء العاقبة وكل من يفكر فى فتح فمه بالمعارضة فى مسائل قابلة للمناقشة يجد يجد تهمة الكفر والعلمانية والشيوعية جاهزة له فانقسم المعارضين الى قسمين، قسم يخشى ان يربط على ظهر الحمار بالمقلوب ويسير به المنادى فى شوارع المدينة معلنا الجميع بأنه كافر فيقفل فمه على رأيه المعارض، وقسم اخر لا يخشى تهمة الكفر وا يفتخر بها فيناقش مع تحمله التام لتبعات انه اصبح فى نظر الجميع كافر، وانا ارفض ان اكتم رأييى وارفض ان اتهم بالكفر، لذلك انادى بأن ترفع مقصلة الطرد من الملة عن كل من يعارض رائ فى مسالة مرتبطة بالكثير من الأمر الدنيوية اراد احدهم ان يمررة مستندا على ذريعة دينية

    مثالين بسيطين جدا فى المناقشات المفتوحة على المنتدى: موضوع قضية غزة الذى هو بالأصل موضوع سياسى شديد التعقيد تم اقحام الدين فيه (ولن اقول من صاحب اليد الأولى فى اقحام الدين فيه على مستوى النقاش فى مصر كلها لكن الروابط معروفة بين من يحركون الأمور هناك ومن يحركون شريحة عظمى من الرأى العام هنا) ، واصبح كل من يجرؤ على مناقشة تبعات فتح الحدود هو خارج عن الملة لدرجة ان احد اعضاء المنتدى قالها صراحة انه يوجد عملاء لاسرائيل هنا وهناك، وتخيل مدى الرعب الذى يمكن ان يصيب من يقول الرأى المعارض من ان يتهم بأنه عميل لأسرائيل
    والموضوع الآخر هو موضوع تحديد النسل الذى يخضع لمعايير لا آخر لها ومع ذلك تجد من يريد ان يمرر فكرة ان تحديد النسل مرفوض يحاول ان يكمم افواه المعارضين بمسألة الدين

    سبعاوى
    _______________________________________________


  5. #5

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    Thumbs up -

    أؤيد هذه الفكرة
    فقد تكون القضية دنيوية بحته من الأمور المباحة وتجد من يحاول إثبات رأيه فيها عن طريق الإدعاء بمناصرة الدين له في رأيه

    لو كان كلامه صحيحاً والدين يقف أمام رأيه ورأيه يتفق مع الدين (مش هينفع أقول الدين يقف خلف رأيه)
    هنا نقول سمعاً وطاعة لربنا عز وجل ولنبينا المصطفى صلى الله عليه وسلم

    أما أن تكون المحاولة عبارة عن فهلوة لإثبات الرأي عن طريق التمسح في الدين بأسلوب ملتوي
    فهنا لابد أن نوقف ذلك الفهلوي الذي جعل الدين سلعة في يده يستخدمها ليعلي من نفسه الهابطة

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  6. #6

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    Thumbs up -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sab3aawy مشاهدة المشاركة
    لحد ديلوقوتى احنا مش مختلفين ، لأنى بتكلم فى الأساس على قضاية دنيوية بحته وليس مسائل دينية او مقطوع فيها برأى دينى، لكن المشكلة ان هناك تيار نجح اولا فى حقبة ماضية فى خلق حالة من الرعب لدى الناس من ان مصير الجميع الى جهنم وبئس المصير، ثم اصبح يمرر اى فكرة يريدها بسلاح الرعب من سوء العاقبة وكل من يفكر فى فتح فمه بالمعارضة فى مسائل قابلة للمناقشة يجد يجد تهمة الكفر والعلمانية والشيوعية جاهزة له فانقسم المعارضين الى قسمين، قسم يخشى ان يربط على ظهر الحمار بالمقلوب ويسير به المنادى فى شوارع المدينة معلنا الجميع بأنه كافر فيقفل فمه على رأيه المعارض، وقسم اخر لا يخشى تهمة الكفر وا يفتخر بها فيناقش مع تحمله التام لتبعات انه اصبح فى نظر الجميع كافر، وانا ارفض ان اكتم رأييى وارفض ان اتهم بالكفر، لذلك انادى بأن ترفع مقصلة الطرد من الملة عن كل من يعارض رائ فى مسالة مرتبطة بالكثير من الأمر الدنيوية اراد احدهم ان يمررة مستندا على ذريعة دينية

    مثالين بسيطين جدا فى المناقشات المفتوحة على المنتدى: موضوع قضية غزة الذى هو بالأصل موضوع سياسى شديد التعقيد تم اقحام الدين فيه (ولن اقول من صاحب اليد الأولى فى اقحام الدين فيه على مستوى النقاش فى مصر كلها لكن الروابط معروفة بين من يحركون الأمور هناك ومن يحركون شريحة عظمى من الرأى العام هنا) ، واصبح كل من يجرؤ على مناقشة تبعات فتح الحدود هو خارج عن الملة لدرجة ان احد اعضاء المنتدى قالها صراحة انه يوجد عملاء لاسرائيل هنا وهناك، وتخيل مدى الرعب الذى يمكن ان يصيب من يقول الرأى المعارض من ان يتهم بأنه عميل لأسرائيل
    والموضوع الآخر هو موضوع تحديد النسل الذى يخضع لمعايير لا آخر لها ومع ذلك تجد من يريد ان يمرر فكرة ان تحديد النسل مرفوض يحاول ان يكمم افواه المعارضين بمسألة الدين
    :):):)


    حضرتك قلت كل اللى فى نفسى

    فاكر يا أستاذ سبعاوى لما كنا بنتناقش فى موضوع اللغة العربية و العامية المصرية
    لقيت الناس إبتدت تحول الموضوع للدين عشان تسكت المعارضين

    أهو الكلام ده بيحصل فى كل موضوع
    أنا مش بقول مندخلش الدين فى أمور دنيوية أو حياتية .... لو واحد قال رأيه بالعقل و قال أسبابه و بعد كده قال من الدين ما يؤيد كلامه .... خلاص يبقى كده نجح فى إقناع الأخرين
    لكن لما تلاقى واحد أول حاجة يعملها إنه يدور فى الدين على ما يؤيده و يفسر كما يحلو له كى يؤيد كلامه .... يبقى ده النوع اللى مينفعش الحوار معاه.


  7. #7

    hh

    الصورة الرمزية hh

    رقم العضوية : 3040

    تاريخ التسجيل : 06Nov2007

    المشاركات : 772

    النوع : انثى

    الاقامة : cairo

    السيارة: toyota corolla 2009

    السيارة[2]: Nissan Sunny 2008

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : hh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مع احترامي الكامل للاستاذ سبعاوي و اهتمامي الشديد بأرائه التي تكون في اغلبها موضوعية,فأنا مختلفة معه كلية في هذا الموضوع. فين الارهاب الفكري في ردود الناس على الموضوعين اللي حضرتك بتقول عليهم؟ اصلا موضوع تحديد النسل حضرتك اللي فتحته و السؤال اصلا له علاقة مباشرة بالدين و بيسأل الناس في رأيهم الديني هل هو حلال ام حرام,يبقى طبيعي الردود تاخد منحنى ديني ما بين مؤيد و معارض.و موضوع غزة كمان موضوع سياسي صحيح لكن له شق ديني و قومي أيضا. و بعدين بغض النظر عن الموضوع ده أو غيره ايه المشكلة ان الناس ترد ردود ليها علاقة بالدين في أي موضوع؟ المفروض ان الدين الاسلامي لا يفصل بين الدين و الدنيا بل انه ينظم شتى امورنا الحياتية. ثم ان مش معنى ان حد بيقول رأي ديني يبقى بيكفر اللي يخالفه زي ما حضرتك بتقول, ده حتى الفقهاء بيختلفوا. و بعدين اللي يقول على حاجة انه شايفها ضد الدين ده رأيه و هو حر فيه و اعتراض حضرتك على الرأي ده حقك برضه لكن حضرتك كدة بتعترض على ابدء الرأي ده و هنا بقى اختلف معاك. كدة حضرتك بتشتكي أن الناس بتستخدم الدين عشان تسكت اللي يخالفها و حضرتك بتستخدم نغمة الارهاب الفكري بنفس الطريقة!!!!
    و بعدين اسمحلي اعاتب حضرتك على استخدام لفظ "الارهاب الفكري", هو احنا حنعمل زي الغرب و اي حاجة ليها علاقة بالدين (الاسلامي بس) تبقى ارهاب؟ ما هو الناس بتختلف في السياسة و الكورة و الاقتصاد و و و و... حتى العربيات شوف الناس هنا في المنتدي بيقعدوا يجادلوا ازاي في الياباني و الاوروبي...الخ. يعني ينفع نناقش و نختلف في كل حاجة لكن الدين من المحرمات محدش يجيب سيرته؟ طبعا اهم ما في الموضوع ان محدش يصادر رأي غيره يعني اللي له رأي يقوله من غير أي تجريح أو تسفيه و ده في أي رأي مش بس لو ديني. يعني محدش من حقه يحجر على رأي غيره بحجة الدين, بس اللي عنده رأي ديني له أسانيد و ليس من دون معرفة حقيقية من حقه بل من واجبه انه يقوله واللي يختلف معاه برضه يرد بأسانيده و في الاخر اللي بيقرا له عقل و يقدر يكون رأي خاص بيه.


  8. #8

    الصورة الرمزية sab3aawy

    رقم العضوية : 72

    تاريخ التسجيل : 21Apr2007

    المشاركات : 5,092

    النوع : ذكر

    الاقامة : البحرين

    السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر

    السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : sab3aawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hh مشاهدة المشاركة
    مع احترامي الكامل للاستاذ سبعاوي و اهتمامي الشديد بأرائه التي تكون في اغلبها موضوعية,فأنا مختلفة معه كلية في هذا الموضوع. فين الارهاب الفكري في ردود الناس على الموضوعين اللي حضرتك بتقول عليهم؟ اصلا موضوع تحديد النسل حضرتك اللي فتحته و السؤال اصلا له علاقة مباشرة بالدين و بيسأل الناس في رأيهم الديني هل هو حلال ام حرام,يبقى طبيعي الردود تاخد منحنى ديني ما بين مؤيد و معارض.و موضوع غزة كمان موضوع سياسي صحيح لكن له شق ديني و قومي أيضا. و بعدين بغض النظر عن الموضوع ده أو غيره ايه المشكلة ان الناس ترد ردود ليها علاقة بالدين في أي موضوع؟ المفروض ان الدين الاسلامي لا يفصل بين الدين و الدنيا بل انه ينظم شتى امورنا الحياتية. ثم ان مش معنى ان حد بيقول رأي ديني يبقى بيكفر اللي يخالفه زي ما حضرتك بتقول, ده حتى الفقهاء بيختلفوا. و بعدين اللي يقول على حاجة انه شايفها ضد الدين ده رأيه و هو حر فيه و اعتراض حضرتك على الرأي ده حقك برضه لكن حضرتك كدة بتعترض على ابدء الرأي ده و هنا بقى اختلف معاك. كدة حضرتك بتشتكي أن الناس بتستخدم الدين عشان تسكت اللي يخالفها و حضرتك بتستخدم نغمة الارهاب الفكري بنفس الطريقة!!!!
    و بعدين اسمحلي اعاتب حضرتك على استخدام لفظ "الارهاب الفكري", هو احنا حنعمل زي الغرب و اي حاجة ليها علاقة بالدين (الاسلامي بس) تبقى ارهاب؟ ما هو الناس بتختلف في السياسة و الكورة و الاقتصاد و و و و... حتى العربيات شوف الناس هنا في المنتدي بيقعدوا يجادلوا ازاي في الياباني و الاوروبي...الخ. يعني ينفع نناقش و نختلف في كل حاجة لكن الدين من المحرمات محدش يجيب سيرته؟ طبعا اهم ما في الموضوع ان محدش يصادر رأي غيره يعني اللي له رأي يقوله من غير أي تجريح أو تسفيه و ده في أي رأي مش بس لو ديني. يعني محدش من حقه يحجر على رأي غيره بحجة الدين, بس اللي عنده رأي ديني له أسانيد و ليس من دون معرفة حقيقية من حقه بل من واجبه انه يقوله واللي يختلف معاه برضه يرد بأسانيده و في الاخر اللي بيقرا له عقل و يقدر يكون رأي خاص بيه.
    شكرا لردك ولإثرائك الحوار، وان كنت ارجوا ان تسمحى لى بالتعليق على بعض النقاط، فهدفى الأساسى من الموضوع ليس فرض راييى وتكميم افواه الآخرين ، ولكن مجرد الخروج من حالة الحصار الفكرى التى اعيش فيها حاليا لأننى كلما فتحت فمى لاقول راييى فى موضوع ما اجد كمامة الكفر والعمالة والتبعية والإنبطاح جاهزة لسد فمى ، سواء كان ذلك على منتديات الإنترنت او فى محيط العمل او الأسرة

    بالمناسبة فلست انا من فتح موضوع تحديد النسل، انا فقط كان لى مداخلة او اكثر فية، لكن على ذكر هذا الموضوع ففيه ظاهرة غريبة جدا هناك، عدد المصوتين حتى هذة اللحظة فى صالح تحديد النسل(المسالة التى يراها البعض حرام) اكثر من عدد المصوتين لصالح حرمانية تحديد النسل، ومع ذلك ستجدين معظم المداخلات لأاصحاب الرأى القائل ان تحديد النسل حرام ، وهذا يقودنى الى تدعيم نظريتى القائلة ان هناك الكثيرون ممن يحجمون عن قول رأيهم، خوفا من الإتهامات فى دينهم ، فاكتفوا بالتصويت، ولو نظرت لما يطبقة الناس حولك ستجدين ان معظم الأسر حولك تحدد النسل مما يدل على ان هناك المزيد ممن يؤمنون بفكرة لكن يرفضون الكلام فيها خوفا من المقصلة التى كممت جميع الأفواه

    اما عن مثال غزة فكما ذكرت بوضوع ان الأمر وصل للتليمح بوجود عملاء لاسرائيل هنا وهناك، والمقالة التى نقلها احدهم تتهم جميع من يعارض الراى القائل بفتح الحدود وتحمل الضرب على قفانا بالتصهين ، يعنى انا لو شايف ان مصلحة بلدى واهلى تقوم على ترشيد مسألة فتح الحدود يبقى حاجة من اتنين ، يا إما اسكت واحط لسانى فى بقى يا إما اقبل تهمة التصهين ، طب بالذمة ده اسمه كلام ؟وهو مثال لما اعنية بالإرهاب الفكرى

    لما اقصد بكلمة الإرهاب الفكرى ان اقلد الغرب وامريكا ، لكن قصدت بها التعبير عما اشعر به من تكميم بسبب احتكار الدين من قبل البعض وتحول الكثير من المتعلمين المصرين الى ابواق تردد كلامهم باعتبار انه صحيح الدين وما عداه كفر بين، خاصة ان الكثير من أرائهم تكون مبنية على اجتزاء بعض النصوص الدينية وترك الآخر الذى يعارض ما يقولون، لكن نظرا للتأثير الإعلامى الواسع لخطاب هؤلاء البعض فإن من يجرؤ على معارضتهم حتى لو كان ذلك بنصوص دينية فانه يتحول لزنديق وكافر ،مع ان من تعلمنا عنه ديننا كله رايناه فى كثير من مواقف حياته يتراجع عن رايه ليأخذ بالرأى الآخر كما اوردت فى مداخلتى الأولى

    وعلى هذا فمن كان فكره معارضا لسياسة البعض التى قرر تمريرها بنصوص دينية عليه ان ينافق المجتمع ويتظاهر بالإقتناع بعكس ما يراه مناسبا لأن سيف الطرد من الملة مسلط على رقبته، او ان يجاهر برايه المخالف للسائد ويتهم بالكفر والإنبطاح والعمالة وجاحات تانية كتير جدا

    الخلاصة ان اعتراضى ليس على وجود المرجعية الدينية ولكن اعتراضى على تخويف الأخرين بالدين ومقصلة الألقاب المرعبة التى يتم اطلاقها على من يخالف رأيا هو فى النهاية يخص مسألة دنيوية

    وانا لن اكون منافقا ، وفى نفس الوقت لن اقبل اتهامى بالكفر، ولهذا ارفض هذا النوع من تكميم الأفواه والإرهاب الفكرى

    بيقى ان اضيف ان اتهامك لى بممارسة الإرهاب الفكرى -الذى انتقده-على الأخرين هو اتهام على شئ من الظلم لأننى لم اطلب تكميم افواه الآخرين ولم اسعى خلفه لكن كل ما اسعى خلفه هو رفع الكمامة عن فمى انا

    سبعاوى
    _______________________________________________


  9. #9

    الصورة الرمزية وائل عطية

    رقم العضوية : 306

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 3,303

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: فورد فوكاس

    السيارة[2]: سيينا - سبيرانزا

    الحالة : وائل عطية غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا أستاذ سبعاوي فين تكميم الأفواه اللي بتتكلم عنه ، وفين التكفير اللي بتقول عليه
    أرجو إعطائي مثال على حدوث ذلك ، بالعكس ياأخي دا أنا اللي حاسس إن في "سوليتيب " على فمي ومش عارف " أتبحبح " في الكلام علشان لا يُقال إن كل حاجة بتتقلب للدين !!



    ------------------------------


    مع خالـــــــــص حبـــــــــي وتقديــــــــري


    وائل عطـــــــــــــــــــــــ ـية


    "Je pense; donc je suis"


    "أنا أفكر إذاً أنا موجـــــــــــــــــــود"


  10. #10

    الصورة الرمزية sab3aawy

    رقم العضوية : 72

    تاريخ التسجيل : 21Apr2007

    المشاركات : 5,092

    النوع : ذكر

    الاقامة : البحرين

    السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر

    السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : sab3aawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل عطية مشاهدة المشاركة
    يا أستاذ سبعاوي فين تكميم الأفواه اللي بتتكلم عنه ، وفين التكفير اللي بتقول عليه
    أرجو إعطائي مثال على حدوث ذلك ، بالعكس ياأخي دا أنا اللي حاسس إن في "سوليتيب " على فمي ومش عارف " أتبحبح " في الكلام علشان لا يُقال إن كل حاجة بتتقلب للدين !!
    يعنى ايه رأيك يا عم وائل لما اكون شايف ان مصلحة بلدى فى ترشيد مسألة فتح الحدود ، والاقى واحد جايب مقال لكاتب كبير بيقول فيه ان اللى يقول كدة يبقى متصهين ، وواحد تانى بيقول ان فيه عملاء لاإسرائيل هنا وهناك بيقولوا الكلام ده

    يبقى يا إما احط الحتة الأديداس المعتبرة فى بقى واسكت، يال إما اتكلم وابقى متصهين وعميل لأمريكا ومش بعيد اطلع عدو الشمس كمان

    طب يرضيك كدة؟

    سبعاوى
    _______________________________________________



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. افيدونى جيلى شغل بعد الظهر ومش عارف اقبل ولا ارفض
    بواسطة احمد المصرى في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 29-04-2012, 06:57 PM
  2. نفط خالي من الإرهاب - terror free oil
    بواسطة marsguy في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 18-02-2009, 02:19 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2