| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 21 إلى 27 من 27

الموضوع: أشتر زيت إية

  1. #21

    الصورة الرمزية mohamedrabia

    رقم العضوية : 45775

    تاريخ التسجيل : 30Aug2009

    المشاركات : 841

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 اكتوبر

    السيارة: نيسان صني

    السيارة[2]: دايو لانوس

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : mohamedrabia غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    فيسكو من كار جاز اماراتي

    [OVERLINE]اذا لم تحارب من اجل شي اردته فلا تبكي علي شي قد خسرته[/OVERLINE]


  2. #22

    الصورة الرمزية MOK3336

    رقم العضوية : 6261

    تاريخ التسجيل : 23Feb2008

    المشاركات : 1,314

    النوع : ذكر

    الاقامة : at Home

    السيارة: إن شاء الله BMW M5

    السيارة[2]: أخويا خدها

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : MOK3336 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aiman0173 مشاهدة المشاركة
    ولا تزعل نفسك يا عم أهو أحمد باشا جابلك من الأخر ، وهزودلك حتة طالما إنك مش بتمشي كتير فيبقى ساعتك أفضل هاتجيب زيت 10 ألاف موبيل بس هتغيره بعد 6 شهور يعني هتكون ساعتك عامل ساعتها حوالي 5000 كم لأن تغيير الزيت مش بس بيتربط بعدد الكيلومترات لأ بردة بالوقت ويفضل متقعدوش أكتر من 6 شهور (مع اني في اللادا كنت بقعد الزيت العادي اكتر من سنة وماشاء الله العربية زي الفل) :f_eyeb1[1]:
    كده حلو قوي قوي
    يعني تغيير الزيت مش شرط بعدد الكيلوات في عامل كمان وهو عامل الوقت
    تمام
    طيب نحسبها مع بعض كده
    زيت 5000
    هجيب زيت شيل أو موبيل معدنى 5000 و هغير الفلتر
    وطبعا هغيرة علي 4000 ك تقريبا برضة انا ممكن اعملهم في 4 أو 5 شهور
    يعنى هغير الزيت و الفلتر كل 5 شهور
    فهل المده دى كويسة بالنسبة لوجود الزيت في الماتور ولا كتير

    زيت 10000
    حضرتك قولت ان مش المفروض يتساب اكتر من 6 شهور
    يعنى كل 6 شهور هغير الفلتر و الزيت بصرف النظر عن المده ايلي انا مشيتها

    يبقي في الحالة دي أنهى افضل
    5000 ولا 10000
    و كمان أيهم أفضل للماتور

    [sor2]http://i40.tinypic.com/jl2rcy.jpg[/sor2]


  3. #23

    الصورة الرمزية aiman0173

    رقم العضوية : 49924

    تاريخ التسجيل : 15Oct2009

    المشاركات : 361

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: صني ex اتوماتيك مو2010

    السيارة[2]: فولفو 940 مو 1993

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : aiman0173 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mok3336 مشاهدة المشاركة
    كده حلو قوي قوي
    يعني تغيير الزيت مش شرط بعدد الكيلوات في عامل كمان وهو عامل الوقت
    تمام
    طيب نحسبها مع بعض كده
    زيت 5000
    هجيب زيت شيل أو موبيل معدنى 5000 و هغير الفلتر
    وطبعا هغيرة علي 4000 ك تقريبا برضة انا ممكن اعملهم في 4 أو 5 شهور
    يعنى هغير الزيت و الفلتر كل 5 شهور
    فهل المده دى كويسة بالنسبة لوجود الزيت في الماتور ولا كتير

    زيت 10000
    حضرتك قولت ان مش المفروض يتساب اكتر من 6 شهور
    يعنى كل 6 شهور هغير الفلتر و الزيت بصرف النظر عن المده ايلي انا مشيتها

    يبقي في الحالة دي أنهى افضل
    5000 ولا 10000
    و كمان أيهم أفضل للماتور
    مش بس زيت 10000 كم أي زيت مش المفروض يقعد في العربية اكتر من 6 شهور علشان خواصة بتتغير بس طبعا زيت 10000 ميزته على حد علمي انك لما بتبطل السيارة مش كل الزيت بنزل في ارضية الموتور ولكن بيظل جزء منه معلق على التروس ودا بيكون مفيد عند إدارة السيارة علشان ميحصلش احتكاك بين التروس في الثواني الاولي من ادارة السيارة

    وزي ما قلت لحضرتك على الخاص انا ظروفي زي ظروفك مش بمشي بالعربية كتير بس غيرت زيت 10000 وناوي اغيرة كل 6شهور حسب المسافة اللي هيكون مشيتها العربية وغالبا هتكوم من 5 ال 6 الاف كم

    سبحان الله وبحمده ، سبحان الله العظيم
    سبحان الله والحمد لله ولا إله إلا الله والله أكبر ولا حول ولا قوة إلا بالله


  4. #24

    الصورة الرمزية shadyyy

    رقم العضوية : 72489

    تاريخ التسجيل : 07Jun2010

    المشاركات : 3

    الحالة : shadyyy غير متواجد حالياً

    افتراضي عاااااااااجل جدا بخصوص الزيت -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOK3336 مشاهدة المشاركة
    شكرا يا محمد علي الإهتمام
    بس انت كده عملت زي المثل ايلي بيقول ايلي عاوز تحيرة خيرة
    يعنى حضرتك قولتلي علي اكتر من نوع اجيب اية فيهم ؟؟؟؟
    و موضوع تقرير عن حالة العربية ده اعمله بكام ؟؟
    و غسيل العربية ؟؟ ( عشان انا شوفتهم بيغسلو عربية قبل كده و طلعوها زي الصيني بعد غسيله فوله فوله
    انا عن نفسى دايما بحط زيت كريستال عباد الشمس بيخلى طعم السواقة جميل جدا وريحة الموتور زى الفل وكمان خفيف على الكبوت
    يعنى من الاخر توتو على كبوتو وانت فاهم بقى

    ممنوع تماما التهجم أو التهكم أو شخصنة الحوار فى المنتدى سواء بالإهانة او السخرية او ايه اساليب مشابهة.
    انذار ووقف اسبوع
    الادارة 1

    [justify]
    [OVERLINE]
    لا تأسفن على غدر الزمان لطالما رقصت على جثث الاسود كلاب
    لا تحسبن برقصها تعلو على اسيادها فالاسود اسود والكلاب كلاب
    [/OVERLINE]

    [/justify]


  5. #25

    الصورة الرمزية MOK3336

    رقم العضوية : 6261

    تاريخ التسجيل : 23Feb2008

    المشاركات : 1,314

    النوع : ذكر

    الاقامة : at Home

    السيارة: إن شاء الله BMW M5

    السيارة[2]: أخويا خدها

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : MOK3336 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shadyyy مشاهدة المشاركة
    انا عن نفسى دايما بحط زيت كريستال عباد الشمس بيخلى طعم السواقة جميل جدا وريحة الموتور زى الفل وكمان خفيف على الكبوت
    يعنى من الاخر توتو على كبوتو وانت فاهم بقى:pointiy2[2]:
    عندك حق أنت أخرك تحط عباد شمس في طاسة القلية و تقليلك شوية بطاطس تتعشي بيهم أو ممكن تعمل جبنة مقلية بتبقي حلوة برضة
    أما بقي طعم السواقة دي معرفش انت أكيد أنت أضري مني
    و اية توتو علي كبوتوا دي انت محسسني انك بتصرف عليا ولا مسلفني فلوس الزيت و لا إية
    أحترم نفسك يا بني و اتكلم علي قدك المنتدي ده محترم و لازم تكون محترم و انت فيه
    سلام يا ...... انت فاهم بقى يا ؟؟؟

    ممنوع تماما التهجم أو التهكم أو شخصنة الحوار فى المنتدى سواء بالإهانة او السخرية او ايه اساليب مشابهة.
    انذار ووقف اسبوع
    الادارة 1

    [sor2]http://i40.tinypic.com/jl2rcy.jpg[/sor2]


  6. #26

    الصورة الرمزية shadyyy

    رقم العضوية : 72489

    تاريخ التسجيل : 07Jun2010

    المشاركات : 3

    الحالة : shadyyy غير متواجد حالياً

    افتراضي الرد السريع -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOK3336 مشاهدة المشاركة
    عندك حق أنت أخرك تحط عباد شمس في طاسة القلية و تقليلك شوية بطاطس تتعشي بيهم أو ممكن تعمل جبنة مقلية بتبقي حلوة برضة
    أما بقي طعم السواقة دي معرفش انت أكيد أنت أضري مني
    و اية توتو علي كبوتوا دي انت محسسني انك بتصرف عليا ولا مسلفني فلوس الزيت و لا إية
    أحترم نفسك يا بني و اتكلم علي قدك المنتدي ده محترم و لازم تكون محترم و انت فيه
    سلام يا ...... انت فاهم بقى يا ؟؟؟
    أنا كان قصدى بس اوضحلك ان انا بأستعمل زيت نضيف مبرحش أسيح لنفسى واقول للأعضاء المحترمين بالمنتدى المحترم دة اشترى زيت اية ودة له معنى واحد فقط انك مبتعرفش حاجة فى السيارات وممكن تكون معندكش عربية اصلاً وبغض النظر عن كل دة اعضاء المنتدى مش ناقصين انك توجع دماغهم بالاسئلة التافهة دى وسؤال محترم جدا بقى فيه حد عنده عربية وكل اللى محيرة وتاعب قلبة فيها انه مش عارف قال اية يحطلها زيت ايه ؟ ياعم وعلشان اريحك حطلها زيت زيتون على الاقل بينعم (الموتور) ويمنع حشرات (الكبوت)
    قال على رأى المثل (اللى ما يعرفش يزيت عربيتة يبقى مايعرفش يزيت حاجات كتير...........)
    وبرضة انت فاهم وخدها منى كلمة حكمة كلة فى الاخر توتو على كبوتة وانت فاهم


    ممنوع تماما التهجم أو التهكم أو شخصنة الحوار فى المنتدى سواء بالإهانة او السخرية او ايه اساليب مشابهة.
    انذار ووقف اسبوع اخر
    الادارة 1

    [justify]
    [OVERLINE]
    لا تأسفن على غدر الزمان لطالما رقصت على جثث الاسود كلاب
    لا تحسبن برقصها تعلو على اسيادها فالاسود اسود والكلاب كلاب
    [/OVERLINE]

    [/justify]


  7. #27

    الصورة الرمزية MOK3336

    رقم العضوية : 6261

    تاريخ التسجيل : 23Feb2008

    المشاركات : 1,314

    النوع : ذكر

    الاقامة : at Home

    السيارة: إن شاء الله BMW M5

    السيارة[2]: أخويا خدها

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : MOK3336 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    إذا تكلم السفيه فلا تجبه ، فخير من إجابته السكوت
    فإن تكلمه تفرج عنه ، وإن تتركه كمداَ يموت
    دع الجاهل السفيه فكل ما قال فهو فيه
    فما ضر بحر الفرات يوما أن خاض بعض الكلاب فيه

    [sor2]http://i40.tinypic.com/jl2rcy.jpg[/sor2]



 
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3

المواضيع المتشابهه

  1. عايز أشتر كراسى طيارة وكنبة؟؟؟
    بواسطة ibnelfared في المنتدى لادا
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 02-03-2012, 08:59 PM
  2. عايز أشتر عربيه دايو نوبيرا او لانوس أيه الافضل لو سمحتم
    بواسطة wageh في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 28-04-2011, 03:34 PM
  3. عاوز رأيكم،،أشتر نيسان صنى الكورى والا اليابانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة aboenjy في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 23-12-2008, 12:21 AM
  4. أشتر سيارة وأحصل علي أخري مجانا
    بواسطة night_whisper في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 07-12-2008, 11:18 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2