| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 44

  1. #31

    الصورة الرمزية dayun

    رقم العضوية : 38189

    تاريخ التسجيل : 15Apr2009

    المشاركات : 142

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: فيرارى

    السيارة[2]: لامبورجينى

    الحالة : dayun غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kae مشاهدة المشاركة
    أهو هو ده الكلام اللي أنا بدور عليه تسلم , جزاك الله خيرا
    لو جبت الفيرنا هتندم اشد الندم انا حذرتك لوجه الله احنا عندنا ثلاث عربيات منها فى عائلتنا و يكفى انى اقولك ان 2 منها اتعمل لموتورهم عمرة على ال 100الف كيلو دة غير مشاكل التوكيل التى لا تنتهى و انا قولت ان موتورها قوى اه بس عمره الافتراضى اقل من موتور اللانوس بس الناس مش فاهمة كلامى صح و انت حر و على فكرة احنا عندنا ورشة ميكانيكة و عارف بقولك اية كويس و بتكلم لوجه الله ليس اكثر .


  2. #32

    الصورة الرمزية S.S.E

    رقم العضوية : 4497

    تاريخ التسجيل : 19Jan2008

    المشاركات : 301

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: FRV Cross 2013

    السيارة[2]: فيات لينيا 2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : S.S.E غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الوصايا العشر لشراء سيارة في مصر


    في البداية يسأل الراغب في الشراء كل من يمر بهم ويبدأ في جمع فتاوي وآراء ونصائح أقل ما يقال عنها أنها مضللة، وتزيده هذه الفتاوي حيرة وتخبطاً ليدخل في مرحلة الشد العصبي حيث يفاجأ بفتاوي جديدة من نوعية» الحق هات لك عربية علشان أنا سمعت إن العربيات هتغلي الشهر الجديد» ومع ازدياد الضغط العصبي يدخل المشتري في مرحلة التبلد بعد أن يطارده كل من سبق أن طلب رأيهم بتعليق» هو أنت لسه ما جبتش العربية»!! خلال هذه الفترة يكون المشتري قد استمع للوصايا العشر التي يقدمها له الجميع والتي قد يقوده الالتزام بها إلي التراجع عن الفكرة..

    1- قائمة العيوب.. وهي تضم كل العيوب الموجودة في السيارات المتداولة في مصر، الطريف أن هذه العيوب تتنقل عبر الأفواه بنفس تكنيك الشائعات، فالشخص الذي يحدثك عن عيوب السيارات الصينية لم يقد في حياته سيارة صينية واحدة لكنه عرف عيوبها من شخص آخر غالباً هو أيضاً لم يسبق له أن استقل واحدة.

    سيقولون لك إن العربيات الكوري خفيفة ولا تحتمل الحوادث، وسيقولون لك إن السيارات ال 4*4 اتزانها ضعيف علي الطرق السريعة، وسيقولون لك إن السيارات اليابانية قطع غيارها غالية، والألمانية قطع غيارها بتسخن بسرعة، وهناك سيارة تكييفها ضعيف، وهناك سيارة أصحاب توكيلها «حرامية»، وهناك سيارة عيبها أن شنطتها صغيرة، وهناك سيارة عيبها أن «شكلها سيارة حريمي»، وهناك سيارة عيبها أنها «عربية ورق لو خدت خبطة خفيفة هتطبق كلها» وهناك سيارة عيبها «إنها متجمعة في مصر»، وهناك سيارة عيبها إنها «ناشفة شوية»، وهناك سيارة عيبها «إنها بتاكل بنزين ».

    وهكذا تبدأ رحلة البحث عن سيارة بالاستماع إلي جميع أنواع العيوب الموجودة في السوق، ليستقر في يقينك أن كل السيارات التي تمتلئ بها شوارع القاهرة «معيوبة» وأن كل سائقيها في خطر وأن هناك احتمالاً وهو أن تتعرض لعملية نصب إذا فكرت في شراء سيارة جديدة.

    يغيب عن بالك أن حركة شراء كل هذه السيارات المعيوبة لا تتوقف بل في ازدياد وتعتقد أنك أذكي شخص في القاهرة لأنك «لحقت نفسك قبل ما تتدبس في عربية بتاكل بنزين أو تكييفها ضعيف أو قطع غيارها غالية»، ويغيب عن بالك أيضاً أنه لا توجد سيارة كاملة وإلا لتحولت مدينة الحرفيين إلي مدينة مهجورة من زمان!

    2- خد بالك ليضحكوا عليك... يستفزك الناصحون بهذه الجملة لتتحول بعدها إلي مريض بالوسواس القهري يدخل معارض السيارات وبداخله يقين أن أصحاب المعارض مسجلون خطر في مباحث مكافحة جرائم النصب.

    وأهم ما يقصده الناصحون بجملة «خد بالك» هو خد بالك من موديل السيارة الجديدة لأنه توجد موديلات مصنعة للخليج وأخري لمصر، والموديلات الخليجية أرخص سعراً لأسباب يشرفني أن أقول أنني «ما أعرفهاش»، وتمييز الموديل الخليجي من المصري قد يصعب علي المواطن العادي من الوهلة الأولي لكنه «موضوع ما يستخباش»، حيث إن كل سيارة لها ملف مسجل به كل مواصفاتها ويكفي أن تسأل صاحب المعرض وسيقدم لك إجابة يستحيل تزييفها.

    نصيحة التمييز بين الموديل المصري والخليجي أشبه بنصيحة «خد بالك ليبيعوا لك الشقة علي أنها علي الكورنيش وهيا جوه ».

    3- بلاش الألوان الميتاليك... هذه نصيحة من شخص لم يجد ما يقوله لأنه لا يفهم في السيارات لكنه يود أن يظهر وكأنه يفهم في الألوان، فيردد مقولة استمع إليها في طفولته وترسخت في وجدانه وهي أن «الألوان الميتاليك بتحرر، أو أن الدهانات الميتاليك بها مادة «لا يعرف اسمها طبعاً» وهذه المادة تمتص أشعة الشمس بقوة.

    4- بلاش تشتري في أول الصيف... وبلاش تشتري بعد الصيف... وهذه نصيحة للشخص الذي يفكر في شراء سيارة مستعملة، والنصيحة بعدم الشراء قبل الصيف سببها ارتفاع أسعار السيارات في هذه الفترة مع بدء الإجازات ورجوع المصريين من الخليج وارتفاع نسبة السفر للمصايف، هذا الرواج يرفع أسعار السيارات وبناء عليه تستمع إلي نصيحة استني لما الصيف يخلص.

    وتستمع في الوقت نفسه إلي نصيحة مضادة وهي «بلاش تشتري بعد الصيف» والسبب هو ارتفاع نسبة الحوادث في الصيف وأن «أغلب الناس بتتقلب بيهم العربيات وهما راجعين من المصيف» وبعد هذه الحوادث يقوم الناس باصلاح السيارات «أي كلام» وإعادة بيعها، لذلك ينصح بعدم شراء سيارة بعد الصيف لأنها غالباً ما تكون «مخبوطة ومرشوشة»، هذا بخلاف أن شهور الصيف تهلك السيارة!

    وملخص النصيحتين السابقتين نصيحة ثالثة وهي أن أنسب ميعاد لشراء سيارة في مصر هو «ليلة رأس السنة ».

    5- لازم ترفعها في البنزينة... وهي نصيحة بديهية يتم تقديمها لك إذا فكرت في شراء سيارة مستعملة، وسيقدمها لك الجميع بداية من البواب مروراً بزميلك في العمل نهاية بصاحب السيارة التي ستشتريها منه «خدها بنفسك وارفعها في أي بنزينة»، وسيتم رفع السيارة أمامك وأنت تقف كفرس النهر لا تفهم شيئاً، أما الشخص الذي قام برفعها فهو مجرد عامل في محطة البنزين «مش دكتور عربيات يعني» ولن يقدم لك معلومة مفيدة أكثر من أن السيارة سليمة «بس هيا عايزة شوية شغل»، لتعود إلي صاحب السيارة الأصلي وتعيد عليه ما قاله لك العامل دون أن تغير هذه الرحلة «بكل ما فيها من رفع» شيئاً في الصفقة.

    6- ما ترفعهاش في التوكيل... نصيحة إضافية يقدمها لك صاحب النصيحة السابقة وإذا سألته عن السبب سيقول لك بدون تردد« أصل التوكيل حرامية ».

    7- لازم تسوقها... نصيحة يشدد عليها قائلها وينبهك إلي أهمية أن تقود السيارة التي ستشتريها بنفسك لتعرف عنها كل شيء، إذا افترضنا صحة ما يقوله وإن تجربة السيارة ستجعلني أعرف عنها كل شيء فهذا يعني أن السيارة التي أفكر في شرائها لابد أن أظل أجربها لمدة لا تقل عن ستة أشهر «وبرده مش هاعرف عنها كل شيء... إذا كانت الناس بتتخطب بالسنتين والتلاتة علشان يعرفوا بعض... أنا هاعرف العربية كويس لما أجربها نص ساعة ؟!».

    الشيء الوحيد الذي يمكن أن تجربه في النصف ساعة المتاحة أمامك هي أن تجرب «هل بتعرف تسوق ولا لأ ».

    8- أهم حاجة أن الـResale بتاع العربية يكون كويس، والـ Resale هو إعادة بيع السيارة، وينصحك الأصدقاء بأهمية أن تشتري سيارة تستطيع أن تبيعها بعد قليل «علي أساس إنك بتغير عربية كل أسبوعين ».

    ونظرية الـResale الهدف منها أن تحقق أكبر مكسب ممكن عند إعادة بيع سيارتك «يعني تجيب عربية وتستعملها وتحرقها مشاوير وتستمتع بيها ولما تبيعها تكسب كمان» وهي فكرة إن صحت يصح معها إلغاء فكرة نفقة المتعة.

    9- روح سوق الجمعة أو هات الوسيط أو شوف ملحق السيارات بتاع الأهرام... وهي أضعف نصيحة يقدمها لك شخص تخبره بأنك تفكر في شراء سيارة، وهي نصيحة يمكن الرد عليها بجملة واحدة «كانت تايهة عني فين الفكرة دي ؟!».

    10- قائمة ال «بلاش» الثانية... وتضم «بلاش الكابروليه» علشان مش من عاداتنا، و«بلاش الأتوماتيك» علشان بيسخن العربية، و«بلاش المانيوال» علشان البلد بقت زحمة وبنمشي بالبطيء والدبرياش هيدمرلك مفصل الفخد، و«بلاش عربية واطية» علشان أي غطا بلاعة هيدمرلك «كرونة الزيت»، و«بلاش الألوان الفاتحة» علشان بتلم تراب، و«بلاش الألوان الغامقة» علشان الشمس عندنا بتخليها تبهت، و«بلاش تشتري من المعارض» علشان الأقساط عليها فوايد جامدة، و«بلاش تشتري من التوكيل» علشان حرامية، و«بلاش تشتري مستعمل» علشان المستعمل هيتعبك، و«بلاش تشتري زيرو» علشان البلد عندنا ما ينفعش فيها غير المستعمل.


  3. #33

    الصورة الرمزية S.S.E

    رقم العضوية : 4497

    تاريخ التسجيل : 19Jan2008

    المشاركات : 301

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: FRV Cross 2013

    السيارة[2]: فيات لينيا 2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : S.S.E غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الوالد عجباه جدا الفيرنا لانها مع عمى وهو مقر عمله بالعريش بينزل فى الاسبوع 3 مرات من العريش لحلوان ومشاوير لوسط البلد بقالها اكتر من 4 سنين وجرى على المطبات ده غير التحميل والاوزان.

    وركبت الانوس من ضمن مميزاتها مابتحكش فى المطبات بمعنى ولانشفه ولاطريه عربيه مسكه نفسها بعكس الفيرنا غير كده الفيرنا تنفع فى شوارعنا وعين القط و المطبات

    واسف على الاطاله!!


  4. #34

    kae

    الصورة الرمزية kae

    رقم العضوية : 70203

    تاريخ التسجيل : 10May2010

    المشاركات : 74

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: دايو زاز 2001

    السيارة[2]: مازدا 323 1982

    الحالة : kae غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا متأسف جدا يا جماعة بس أنتم فعلا إن شاء الله تساعدوني على الإختيار الصح

    في ناس كتير بتشكر في الساجا خاصة إن الاوتوماتيك بتعها ارخص من الفرنا حوالي 6000 جنيه أنا اللي فاهمه إن عيوب الساجا هي

    1- موتور 1.3
    2- قطاع غير مش منتشرة بسهولة وغالية جدا عند التوكيل
    3- العربية ناس اشتكت من إنها بتاكل بنزين رغم إنها محركها 1.3


    طيب هي فعلا لما نقارنها بالفرنا ميين أحسن في الاوتوماتيك خاصتا لو أنا مش بتاع جري وشد وكده ؟

    أنا محتار جدا وياريت تنصحوني جزاكم الله خيرا


  5. #35

    الصورة الرمزية Samir Elshahawy

    رقم العضوية : 20472

    تاريخ التسجيل : 28Sep2008

    المشاركات : 7,471

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo - Alrehab

    السيارة: Hyundai - Getz 2007

    السيارة[2]: Elantra AD - 2017

    دراجة بخارية: -----

    الحالة : Samir Elshahawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هأقولك حاجة حصلت أمبارح بالليل معايا و أنا راجع علي طريق الاسماعيلية ...

    صادفت أن كان ورايا فيرنا 1600 و اللي سايقها شاب صغير واضح انه من هواة الجري و الشد المهم جه بعد كارتة الاسماعيلية و تخطاني بطريقة تدل علي غباء و عدم صبر ووقاحة فما كان مني ألا أني قررت أدخل معاه في تحدي و علشان أشوف أيه حكاية الفيرنا اللي ناس بتتحاكي عنها و طالعة بيها السما

    أنا طبعا لا ليا في الشد و لا الحوارات دي و عربيتي 1300 سي سي و لكن أسلوبه أضطرني أني أثبت له أنه لا هو و لاعربيته يساوا حاجة و فعلا أستطعت ان أختبر مدي كفاءة سيارتي امام الفيرنا و اخري كورولا الشكل القديم

    من الاخر و بدون الخوض في التفاصيل و بعد اللي شوفته أمبارح تأكدت من الاتي :
    - حكاية سرعة الفيرنا و السحب و الكلام ده وهم كبير و أي عربية تقدر تجري و تقفل العداد كمان مش بس الفيرنا
    - ثبات الفيرنا بعد ال 140 كم/ساعة (ويمكن اقل من السرعة دي) صفرررررررررررررر كبير
    - فرامل الفيرنا سيئة للغاية و مش ممكن تلحقك في موقف طارئ
    - أي حد يتجاهل الحقائق السابقة و يحاول أثبات العكس أكيد بيخدع نفسه و بيطلب من عربيته مالاتستطيع أن توفره له

    نصيحتي لك .... فعلا لو بتدور علي عربية كويسة وواسعة من جوه و تستحمل سفر و هبد شوارع مصر بعيد عن حوارات السرعة و السحب و الشد و الكلام اللي مافيش منه فايدة عليك باللانوس و لكن دايو مش شيفورليه أو أي حاجة تانية في نفس الفئة و لكن أبعد عن الفيرنا و غني لها

    و ربنا يوفقك في الاختيار أن شاء الله
    مع خالص تحياتي
    م/ سمير الشهاوي


  6. #36

    kae

    الصورة الرمزية kae

    رقم العضوية : 70203

    تاريخ التسجيل : 10May2010

    المشاركات : 74

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: دايو زاز 2001

    السيارة[2]: مازدا 323 1982

    الحالة : kae غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا بجد خلاص ابتديت اخاف جدا من الفرنا ومن كل الكوري والياباني عالي جدا في السعر والماليزي قطاع غيار في التوكيل بس والصيني بترمي فلوسك في التراب !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    طيب وبعدين أجيب إيه ؟ أجيب تكتك وخلاص ولا أجيب مستعمل وزي ماتيجي تيجي بطيخة وخلاس , يا جماعة أنا كنت فاكر الدنيا أسهل من كده بكتير , أدخل على منتدى الفرنا الاقي الناس بتقولك عربية مفيش زيها , وواحد خبير في الفرنا قالي هات الاكسنت وبعدين أرجع الاقي بلاوي في الاكسنت من دبرياج ..إلخ...

    طيب بالله عليكم أنا عاوز أعرف الناس اللي بتهاجم دي والناس اللي بدافع دي يعني بينصحهم بجد ولا في حاجة خفية أنا مش فهمها أنتم كده مش بتساعده الواحد يختار أنتم كده بتخلو الواحد يحتار وطبعا بيفكر مليون مرة قبل مايحس إنه ادبس في عربية زيرو أي كلام

    يا جماعة أرجو النصيحة المبنية على واقع وعلى دليل , يعني مثلا الرجل بتاع البروما اللي في فيفا ماهو مغرق الدنيا بس معاه صور , ومقطع من الجرايد يعني في دليل , لكن في ناس كتير بتخش تعمل مشاركة من نوعية اوعى , أنا حذرتك , خد بالك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


  7. #37

    الصورة الرمزية kh_talaat

    رقم العضوية : 656

    تاريخ التسجيل : 14May2007

    المشاركات : 2,601

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Mitsubishi Lancer 1600

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : kh_talaat غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هدي اعصابك كدة وروق

    لولا اختلاف الأذواق لبارت السلع

    يعني دايما هتلاقي الشيئ الواحد بيختلف عليه الناس دة حتى الله عز وجل (بدون تشبيه) لم يتفق عليه البشر فيه ناس آمنت بالله وناس ملحده ، وهي دي طبيعه البشر

    دورك انت بقى انك تنتقى النصائح وتجرب بنفسك وتحكم عقلك وامكانياتك المادية

    الفيرنا مش عربية سيئة بالدرجه اللي بيصورها الناس اللي ضدها وإلا يبقى كل الناس اللي جايباها وماشيه بيها في الشوارع دول مجانين

    الفيرنا ماشية في شوارع مصر من سنة 2004 بنجاح كبير ولسه عليها الطلب

    لكنها عربيه ليها مميزات وعيوب (زيها زي اي عربية من صنع البشر)

    ورأيي قولته قبل كدة وبزيد عليه ان عيوب الفيرنا تم تلافيها في النيو الأكسنت وهي

    1- عيوب التقفيل المصري في الفيرنا (النيو أكسنت تقفيل كوري)

    2- ضعف الفرامل الخلفية في الفيرنا ودة اللي بيؤدي لزحف العربية لما بتضرب فرامل جامد على سرعات عاليه (النيو اكسنت الفرامل افضل)

    3- ضيق صالون الفيرنا (النيو اكسنت أوسع شويه من الداخل وقعدتها افضل)

    4- صوت موتور النيو اكسنت انعم واهدى من الفيرنا

    بالأضافة لأهم شيئ وهو موتور النيو اكسنت الجديد من هيونداي المزود بتكنولوجيا الـ cvvt الذي يوفر في استهلاك الوقود

    الوطــنـيـة قبل الســياســة ... والمبــــادئ قبـل المصــالـح


  8. #38

    kae

    الصورة الرمزية kae

    رقم العضوية : 70203

    تاريخ التسجيل : 10May2010

    المشاركات : 74

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: دايو زاز 2001

    السيارة[2]: مازدا 323 1982

    الحالة : kae غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا يا أستاذ طلعت

    أنا فاهم طبعا كمان موضوع القراريط ال 24 وإن كل واحد يشوف اللي عاوزه , وال نو اكسنت في كذا واحد اشتكى من الدبرياج و المواتير ...إلخ... فـحرام الدفاع 10000 جنيه زيادة وبعدين أجيب كوري في الاخر أصل اللي يخليك تدفع 83,000 في كوري كامل عليهم وهات نيسان صاني ولا لانسر أهي على الكل ياباني


  9. #39

    الصورة الرمزية khaled_rafea

    رقم العضوية : 39092

    تاريخ التسجيل : 28Apr2009

    المشاركات : 967

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo, Mokkatam

    السيارة: 323

    السيارة[2]: honda civic 93

    دراجة بخارية: معنديش

    الحالة : khaled_rafea غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا سيدى الفيرنا زى الفل, ثبات بعد ال 140 ضايع ( ولا تفرق لأنك مش حتجيبهم خالص غير فى سفر و حتعدى حاجز السرعة و تتمسك رادار), العفشة طرية و بتتنطط( عادى جوه الزحمة و القاهرة حتبقى ميزة, لأنها ناعمة و مريحة), التكييف ممتاز و الموتور قوى جدا (هو هو اللى بينزل فى الالنترا القديمة), العربية سعرها حلو وأمكانيتها حلوه جدا بالنسبة لسعرها و مش شايف فيها عيوب تذكر, العربية مع أخويا من سنتين و سافر بيها مطروح من فترة 6 ساعات متواصل مشغل التكييف و معدى ال 150 ومفيش اى مشاكل, و عمره معمل صيانه فى التوكيل, انا سوقتها كتير و سافرت بيها و مش عارف ليه الناس مش بتحبها حتى من غير تجربه


  10. #40

    الصورة الرمزية engahmedsamy

    رقم العضوية : 53306

    تاريخ التسجيل : 18Nov2009

    المشاركات : 1,418

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة و الرياض

    السيارة: sunny 2013 new shape

    السيارة[2]: sahin 1997 الله يرحمها

    دراجة بخارية: seat ibiza mk1 1992

    الحالة : engahmedsamy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    انصحك لوجه الله بلالالالاش فيرنا



 
صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. عاوز اركب في الفيرنا Gps Tracker
    بواسطة verna2008auto في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 29-07-2012, 01:01 PM
  2. عاوز اشحن تكييف الفيرنا
    بواسطة unks في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 26-05-2012, 08:13 PM
  3. عاوز اغير زيت فتيس الفيرنا
    بواسطة m7mda7md في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 30
    آخر مشاركة: 12-02-2012, 12:29 PM
  4. عاوز افك كونسول الفيرنا ؟
    بواسطة mahmoudalaa في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 10-02-2012, 01:48 PM
  5. عاوز اعلى الفيرنا هل يمكن
    بواسطة zoghaly في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 02-06-2011, 10:23 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2