المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zkralla
تعالى كما قال الشيخ الشعرواى نفترض أن الموضوع خلافى - ده كلام الشعرواى رحمه الله -
يبقول لو الموضوع خلافى يعنى العلماء منقسمين فى الرأى بين محلل ومحرم - ده فرض جدلى منه رحمه الله لان الجمهور (والكلام مازلا للشعرواى ) على تحريم التعاملات مع البنوك -
فده معناه أن الموضوع فيه شبهه وقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " فمن اتقى الشبهات فقد استبرىء لدينه
نفس الرأى للقرضاوى والعزالى رحمه الله ودول من العلماء الى اشتهروا بالوسطيه مش هقول محمد حسان ولا محمد حسن يعقوب ولا ابن باز ولا ابن عثيمين ولا محمع البحوث بالسعوديه ولا غيرهم كثيرون كان ليهم نفس الرآى
نصيحه من اخ
استبرى لدينك ولو بدلت طريقه استثمارك فى اى مجال تانى ربنا أن شاء الله هيكرمك ويعوضك وأبدا لن يقل مكسبك لما تركت لوجهه
ممكن تشترى شقه وتأجرها أو محل وتأجره - هيجيبولك ايراد وسعرهم هزيد فى نفس الوقت عشان مقلوقش مشروع وتقولى المخاطره كبيره
وبعدين نسبه التضخم اكبر من سعر الفايده بكتير
تخيل لو حطيت 50000 جينه سنه 2000فى البنك كانوا هيبقوا دلوقتى بفرض عدم سحب ولا قرش منهم
فى 2010 هيكونوا 200000جينه
لكن لو كنت اشتريت بيهم شقه ساعتها الشقه ثمنها دلوقتى مش اقل من نص مليون جينه يعنى فرق 300 الف جينه بالاضافه الى ايجار شهرى محترم
أنا اشتريت شقتى من 3 سنين ب 150 الف دلوقتى سعرها حوالى 300 الف ده بالاضافه أنى لو مت باجرها كانت ساعتها تتأجر ب 500 جينه ودلوقى الايجار بتاعها وصل الف بفرض أنى كنت عاوز استثمر ال 150 الف ودائع كان زمنهم جابولى كام