| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 7 من 7 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7
النتائج 61 إلى 70 من 70

  1. #61

    الصورة الرمزية elassar2010

    رقم العضوية : 18427

    تاريخ التسجيل : 09Sep2008

    المشاركات : 2,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : damanhour

    السيارة: no

    السيارة[2]: 131

    الحالة : elassar2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the-hero مشاهدة المشاركة
    لو ماشي فى الشارع وواحد قلك انتبه ممكن يحصلك كذا وكذا
    هيكون ردك ايه
    هتشكره وتقدره
    ولا هترد عليه باسلوب غير لآئق
    وياتري حتى بينك وبين نفسك هتقدره وتدعيله
    ولا هتقول هو ايه دخله فى حالى مهو ميعرفش نيتى انا مكنتش ماشي هناك اساسا
    حتى لو الناصح نصيحته مش فى محلها او مكانها فجذاه الله عنها وعنا خير ولازم نقدرله حسن صنيعة وياريت كل الناس كدا
    على حسب طريقة النصيحة يافندم ممكن اقبلها وادعيلة وممكن اشتمة واتخانق معاة

    مثال بسيط شارع فية بيت قديم والبيت دة فى بلكونة بيقع منها طوب او المحارة واهل الشارع طبعا عارفين الموضوع دة ومش بيمشوا تحتيها

    انا دلوقتى رايح لواحد صاحبى ساكن جنب البيت الى بيقع دة
    وانا ماشى رايح لصاحبى ماشى تحت البيت الى بيقع لقيت واحد جالى وقالى حاسب ياريس ماتمشيش من هنا لان البيت دة بيوقع طوب احسن طوبة تقع عليك(واحد بينصحنى)اكيد انا هشكرة وهدعيلة

    نفس الموقف الى حصل فوق بس لقيت واحد جايلة بيقولى اية يابا انت اتعميت انت اتهبلت مش شايف ان البيت بيوقع وانت ماشى تحتية لو مش بتشوف كويس ابقى ركب نضارة(واحد بينصحنى)هتقبل منة النصيحة؟؟؟؟؟؟

    ادى الفرق بين النصيحة الاولى والنصيحة التانية
    اى شخص هيقبل ان الشخص الاولانى ينصحة
    اى شخص هيرفض يسمع النصيحة من الشخص التانى

    والشخص التانى هو الى موجود فى المنتدى والناس مش عايزة تسمعة ومش طايقاة

    من اهم انجازات مبارك :
    توحيد المصرين على كلمة حسبى الله و نعم الوكيل



    محمد العصار


  2. #62

    الصورة الرمزية Islam_galal

    رقم العضوية : 772

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 2,655

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: Polo 1999 & Elantra 2012

    السيارة[2]: Fiat 127

    الحالة : Islam_galal غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    خلينا نخرج برضه بره خطأ التعميم
    السئ عادة قليل و مستفذ
    و الجيد عادة كثير و غير ملفت

    النصيحة بشكل عام محبذة و لكن بالمعروف
    أما النصيحة العنيفة أو الغير مقبولة فنتعامل معها بالتجاهل أو عند الخروج عن المألوف بتقرير مشاركة سيئة و اخوانا في إدارة المنتدي ربنا يوفقهم لما فيه الخير


  3. #63

    الصورة الرمزية the-hero

    رقم العضوية : 4058

    تاريخ التسجيل : 10Jan2008

    المشاركات : 2,975

    النوع : ذكر

    الاقامة : Zagazig

    السيارة: PEUGEOT 505

    السيارة[2]: PEUGEOT 405

    دراجة بخارية: honda

    الحالة : the-hero غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elassar2010 مشاهدة المشاركة
    نفس الموقف الى حصل فوق بس لقيت واحد جايلة بيقولى اية يابا انت اتعميت انت اتهبلت مش شايف ان البيت بيوقع وانت ماشى تحتية لو مش بتشوف كويس ابقى ركب نضارة(واحد بينصحنى)هتقبل منة النصيحة؟؟؟؟؟؟

    ادى الفرق بين النصيحة الاولى والنصيحة التانية
    اى شخص هيقبل ان الشخص الاولانى ينصحة
    اى شخص هيرفض يسمع النصيحة من الشخص التانى

    والشخص التانى هو الى موجود فى المنتدى والناس مش عايزة تسمعة ومش طايقاة
    طب انت شايف انه بينصحك ولا جاى يغلس عليك ويحرف دمك
    ده ميتقلش عليه واعظ
    وممكن تكون نيته خير بس الفاظه مبيتحكمش فيها وجارحة
    مفروض بكل برود منك الف شكر ياباشا على النصيحة وعلى زوق حضرتك وان شاء الله هروح اعمل كشف نضارة قريب
    وربنا يهديك ويكرمك
    وعلى فكرة ديه مش سلبية ديه من الحكمة انك تحرج الشخص اللى انت شايف انه اهانك بالزوق والادب والتدين
    لعل ربنا يغيره على ايدك

    مرة واحد اتصل بواحد غلط فرد عليه الشخص التانى بأسلوب وحش جدا وبذاءات
    انت اعمى مبتشوفش تزعج الناس فوقت زى ده انته ايه معنكش ده روح يا شيخ ربنا يخدك قول امين
    المتصل قاله خلصت امين ربنا يخدني
    قاله بتقول ايه
    رد قاله انت داعيت شتمت ودعيت عليا ونا قولت امين الف شكر على زوقك
    رد التانى وقاله انا متاسف جدا اعزرنى انت مين ؟ ومكانك فين ؟انا مستعد اجى ابوس على راسك دلوقتى سامحني بالله عليك
    قاله خلاص سامحتك


    أضفيت على الحسن العبقا … فالورد تضوّع و اعتنقا
    حـسّـن يا رب لنا الـخـلقا … طـهّـره فـلا يـحوي نزقا


  4. #64

    الصورة الرمزية engahmedmahfouz

    رقم العضوية : 13539

    تاريخ التسجيل : 24Jun2008

    المشاركات : 114

    النوع : ذكر

    الاقامة : Maadi

    السيارة: Renault Fluence 2011 الحمدلله

    السيارة[2]: Daihatsu Terios, Proton Gen2

    دراجة بخارية: No

    الحالة : engahmedmahfouz غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا متفق مع التحفظ......يعني ايوة لازم ندخل الدين في كل حاجة بس بردة بعدم الاستهتار بية بعني كمثال و شفتو كتير....انا اهلاوي زي (99% من الشعب) لم مثلا" بنقول الاهلي فوق الجميع..اكيد يعني الناس فهمه إني قصدي على الاندية الاخرى,,,بس إزاي في ناس تطلع تقول حرام تقول كدة يعني الاهلي فوق ربنا يعني....بجد مش فاهم يا عم انا بتكلم عن الاندية اية إلي دخل الموضوع إلي إنتا بتتكلم فية دة

    و المصيبة الكبيرة إن البيكلم دة ملهوش في الكورة ولا حتى شفها

    بس ارجع و اقول إن احسن دستور موجود على سطح الكون هو القران الكريم

    إستخدمو الدين بس شغلو دماغكم معاة ارجوكم

    MY LIFE


  5. #65

    الصورة الرمزية ahmed4000

    رقم العضوية : 41050

    تاريخ التسجيل : 25May2009

    المشاركات : 2,179

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ahmed4000 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الناس بتحاول توصل الموضوع للاسلوب..رغم ان المنتدى هنا اهم واقوى ميزة ليه انه صارم فى الحفاظ على مستوى الحوار

    يبقى اكيد اسلوب النصيحة مبيبقاش سئ

    لكن من الردود والانتقادات بان ان لما حد يبقى بيسال على الاغانى وواحد يدخل يقول "حتى لو بكل ذوق" الاغانى حرام...بيعتبروا دى قلة ذوق ومنظرة

    او المثال التانى بتاع الاخ الفاضل اللى جاب موضوعات تقسيط البنوك فردوا عليه بانها ربا

    طيب المفروض ان النصيحة تبقى امتى بالظبط..طيب مكل موضوع حنقول النصيحة مش سارية عليه، ولما تشوف حاجة غلط -مش من وجهة نظرك من كلام ربنا- وتلاقى الناس مقتنعين بيها تماما وفقط بيتناقشوا فى اى نوع احسن .....هل المفروض انك تسكت؟

    يعنى بعد كده نلاقى موضوع عن احسن كباريه فى مصر والمفروض محدش يقول حرام لان ده مش مكان لمناقشة دينينه ومتعملش نفسك واعظ... احنا بس بنتاقش مين الاحسن

    ومحدش يقولى حتجيب البنوك زى الكباريه ..لأن الربا اسوا من الكباريه

    ولو مش اسوا ...برده المبدأ مبدا... اى حاجة غلط تشوفها لازم تقول عليها غلط بصرف النظر عن اللى قدامك شايف ايه

    وعايزين حد من اللى بينتقدوا يطلع نصيحة واحدة بتتقال باسلوب سئ من نوعية "الله يخرب بيتك الربا حرام" ولا "ربنا ينتقم منك على نشر الاغانى"

    ارجوووك وطى الحنفية شوية ووفر فى استهلاك المياه احنا داخلين على ايام ما يعلم بيها الا ربنا
    ارجوك علشان خاطر صحتنا وفر شوية فى استهلاك الكهربااء
    ارجووووك وفر شوية فى استهلاك البنزييييين
    اللى اغنى مننا مليون مرة بيوفروا فى كل حاجة ومبيقولوش الحكومة حلوة ولا وحشة

    خليك ايجابى لنفسك حتى..زهقت من "الامعة" اللى بقم ماليين المجتمع..كل متقول لحد بطل حاجة غلط يقولك مكل الناس بتعملها ومش حبطلها الا لما الناس تبطل "وهو ده وصف الامعة بالظبط فى الحديث الشريف"


  6. #66

    الصورة الرمزية zkralla

    رقم العضوية : 45138

    تاريخ التسجيل : 19Aug2009

    المشاركات : 3,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Logan 2010

    السيارة[2]: Fait 128

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : zkralla غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بص بصفه عامه ومع احترامى الكامل للجميع
    الشخصيه الناضحه القويه بتتقبل النصح بكل راحه سواء كان نصح فى الدين كنهج حياه أو فى غيره
    الشخصيه المهتزه التعبانه بيحس أن النصيحه بتقلل من قدره وتخليه اقل من غيره فبتالى فبيطلع عدوانيته على الى بينصحه سواء بصوره فوريه أو مؤجله أو حتى بيطلعها على شخص تانى خالص
    يعنى مديرى ينصحنى اقوم كاتم فى قلبى وساكت واطلع غلى على الى بينصح فى مكان تانى واقدر عليه
    وعلى الجانب الاخر فيه ناصيحين بيكونوا غلاظ وبينصحوا بغباوه وبدون فقه يعنى مثلا نصيحه على الملاء فى شىء محرج غباء من الى بينصح واحد بعد الصلاه يقوم قايم ناصح الى جامبه بصوره علنيه مهينه طبعا تخلف عقلى زى بالظبط الشخص الى بيتنصح ما احيانا بيكون غير ناضح
    سعات كتير الناصح بيكون برضه مش ناضج وعاوز يثبت حاجه لنفسه او لغيره وعاوز يرضى رغبه نفسيه عنده
    مش معنى كده الناس تبطل نصيحه زى ما حضرتك عايز لكن نختار الوقت والزمان والمكان
    مثال واحد عاوز تأمين واعلم أن التأمين عليه اقاويل فيه مانع انى اقوله ده يزعلك فى حاجه او يزعله ويقلل منه فى حاجه
    طبعا لأ
    خلاص اتوكل على الله واديها نصيحه بطريقه كويسه مش بقله ادب وجزاك الله خير
    لكن الى حضرتك عاوز تقوله أنه بلاش نصيحه معناه بلاش اسلام وبلاش دين (طبعا أنا عارف أنك متقصدش ) لأن الدين النصيحيه وكنا خير أمه اخرجت للناس مش عشان سواد عيونا ولا جمالنا لأ ده احنا عشان بنأمر بالمعروف وننهى عن المنكر

    الوا السياسة مهلكة بشكل عــــــــــــــام...و بحورها يا بني خشنة مش ريش نعام.
    غوص فيها تلقي الغرقانين كلهــــــــــم. شايلين غنايم ...و الخفيف اللي عـــــام


  7. #67

    الصورة الرمزية ConDoR

    رقم العضوية : 4597

    تاريخ التسجيل : 20Jan2008

    المشاركات : 394

    النوع : ذكر

    الاقامة : Universe

    السيارة: .

    السيارة[2]: Mitsubishi

    دراجة بخارية: MotorCycle

    الحالة : ConDoR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لو سمحتم يا جماعة يا ريت تتقبلو راي بدون زعل انا فعلا كان نفسي اعمل موضوع زي دا بس مش بنفس الصيغه ولو اني متفق جدا مع اي انسان ينصحني بس بطريقه كويسه بس انا كنت عاوز اتكلم في نقطه تانيه وهي ان ليه كل اعضاء المنتدى ملايكة ؟؟؟ دايما كله بيمشي 90 كيلو ! كله بيسمع قران في العربيه ! محدش بيشتم ! محدش بيسرف في الميه ولا الاكل ولا الشرب ! كلنا حاسين بالظلم الواقع علينا من من نظام الحكم في مصر بسبب ارتفاع سعر البنزين ورغيف العيش والمواصلات والطوابير مع ان اغلبنا معاه عربيات يعني الحمدلله لا بيحس بقرف مواصلات وافتكر برضه قليل من الاعضاء بيجيبو عيش من ابو شلن .

    طبعا المواطن الغلبان المطحون اللي المفروض بجد يشتكي اكيد مش موجود في المنتدى لانه مطحون بره ومعندوش وقت يقعد نت ويمكن معندوش كمبيوتر ومع ذلك بشوف ناس كتير تحت خط الفقر بتقول كلمه الحمدلله لا عمرها عرضت جنسيه للبيع ولا عمرها قالت الشعارات اللي بتندد وتشجب بلدنا ولا حتى نفسها تسافر ومترجعش او تنتسب لدوله تانيه مع ان مع احترامي اغلب اعضاء المنتدى معاه عربيات ومستوى المعيشي كويس .

    اتمنى ميكونش كلامي زعل حد انا بس حبيت اوضح وجهه نظر وراي


  8. #68

    الصورة الرمزية the-hero

    رقم العضوية : 4058

    تاريخ التسجيل : 10Jan2008

    المشاركات : 2,975

    النوع : ذكر

    الاقامة : Zagazig

    السيارة: PEUGEOT 505

    السيارة[2]: PEUGEOT 405

    دراجة بخارية: honda

    الحالة : the-hero غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zkralla مشاهدة المشاركة
    بص بصفه عامه ومع احترامى الكامل للجميع
    الشخصيه الناضحه القويه بتتقبل النصح بكل راحه سواء كان نصح فى الدين كنهج حياه أو فى غيره
    الشخصيه المهتزه التعبانه بيحس أن النصيحه بتقلل من قدره وتخليه اقل من غيره فبتالى فبيطلع عدوانيته على الى بينصحه سواء بصوره فوريه أو مؤجله أو حتى بيطلعها على شخص تانى خالص
    يعنى مديرى ينصحنى اقوم كاتم فى قلبى وساكت واطلع غلى على الى بينصح فى مكان تانى واقدر عليه
    وعلى الجانب الاخر فيه ناصيحين بيكونوا غلاظ وبينصحوا بغباوه وبدون فقه يعنى مثلا نصيحه على الملاء فى شىء محرج غباء من الى بينصح واحد بعد الصلاه يقوم قايم ناصح الى جامبه بصوره علنيه مهينه طبعا تخلف عقلى زى بالظبط الشخص الى بيتنصح ما احيانا بيكون غير ناضح
    سعات كتير الناصح بيكون برضه مش ناضج وعاوز يثبت حاجه لنفسه او لغيره وعاوز يرضى رغبه نفسيه عنده
    مش معنى كده الناس تبطل نصيحه زى ما حضرتك عايز لكن نختار الوقت والزمان والمكان
    مثال واحد عاوز تأمين واعلم أن التأمين عليه اقاويل فيه مانع انى اقوله ده يزعلك فى حاجه او يزعله ويقلل منه فى حاجه
    طبعا لأ
    خلاص اتوكل على الله واديها نصيحه بطريقه كويسه مش بقله ادب وجزاك الله خير
    لكن الى حضرتك عاوز تقوله أنه بلاش نصيحه معناه بلاش اسلام وبلاش دين (طبعا أنا عارف أنك متقصدش ) لأن الدين النصيحيه وكنا خير أمه اخرجت للناس مش عشان سواد عيونا ولا جمالنا لأ ده احنا عشان بنأمر بالمعروف وننهى عن المنكر
    الله ينور عليك


    أضفيت على الحسن العبقا … فالورد تضوّع و اعتنقا
    حـسّـن يا رب لنا الـخـلقا … طـهّـره فـلا يـحوي نزقا


  9. #69

    الصورة الرمزية tahayt

    رقم العضوية : 32222

    تاريخ التسجيل : 06Feb2009

    المشاركات : 197

    النوع : ذكر

    الاقامة : Giza-Egypt

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: ibiza 1994

    دراجة بخارية: no

    الحالة : tahayt غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أهمية الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر
    الشيخ الدكتور سفر بن عبدالرحمن الحوالي
    من محاضرة: قواعد وضوابط في الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر

    الحمد لله الذي خلق السماوات والأرض وجعل الظلمات والنور ثم الذين كفروا بربهم يعدلون، وصلى الله وسلم وبارك على عبده ورسوله محمد الأمين، الذي أمر بالمعروف ونهى عن المنكر، وجاهد في الله حق جهاده حتى لحق بالرفيق الأعلى، وعلى أصحابه الكرام الذين اهتدوا بهديه، وتمسكوا بسنته، وجاهدوا في الله كما جاهد حتى وصل إلينا هذا الدين، فنحمد الله تبارك وتعالى على نعمة الإيمان، ونسأله عز وجل أن يجعلنا من التابعين لأولئك السلف الكرام، إنه سميع مجيب، وبعد:

    فإن موضوع الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر لهو من أولى وأوجب ما ينبغي أن يتحدث عنه الدعاة والوعاظ والخطباء، فهو واجب من الواجبات التي شرعها الله تبارك وتعالى، بل هو واجب يترتب على تحقيقه واجبات كثيرة، بل كل الواجبات إذا تأملنا نجد أنها لا تتحقق، وكل المنهيات لا يُنتهى عنها إلا بالأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، ولهذا أمر الله تبارك وتعالى هذه الأمة المباركة فقال: وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [آل عمران:104] ثم عقب سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى بعد هذه الآية فوصف حال هذه الأمة، وأفضليتها وخيريتها فقال: كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ [آل عمران:110] ولو تأملنا هذه الآية لوجدنا أن الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر قدم على الإيمان بالله.

    وكل المسلمين يعلمون أنه لا شيء يتقدم على الإيمان بالله، فلماذا قُدِّم في هذه الآية؟

    ذلك لأن الآية تتحدث عن الخيرية والأفضلية، وعن الميزة والخاصية التي تتميز بها هذه الأمة عن غيرها من الأمم، فقدم فيها الخاص، ثم ذكر بعد ذلك الأمر الأساس الذي لا يقبل بدونه أي عمل، ولهذا عقب سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى بوصف حال أهل الكتاب الذين كان من طبعهم أنهم تركوا الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، كما قال تعالى: لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرائيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُدَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ * كَانُوا لا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ [المائدة:78-79] فعقب على هؤلاء القوم بعد ذلك فقال: لَيْسُوا سَوَاءً [آل عمران:113].

    فبين الله سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى أنهم ليسوا كلهم بهذه المثابة، وإنما فيهم من أهل الكتاب أمة قائمة يتلون آيات الله أناء الليل وهم يسجدون، ويؤمنون بالله واليوم الآخر، ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر، فأولئك وصفوا بالإيمان ثم بالأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، وهذه هي الحالة الطبيعية، وهذا هو الوصف العادي الذي توصف به الأمم جميعاً، لكن هذه الأمة لأنها أُخرجت للناس لتخرجهم من الظلمات إلى النور، ولأن رسالة محمد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رسالة للعالمين فهي أولاً تأمر بالمعروف وتنهى عن المنكر، فهذا ما يميزها، وهذا ما تختص به دون غيرها من الأمم التي قَصَّرت في ذلك أو كانت دونها.

    علاقة الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر بحقيقة الدين
    والأمر بالمعروف والنهي عن المنكر إنما تعرف أهميته من معرفة حقيقة هذا الدين، ومعرفة حقيقة دعوة النبي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وإلى أي شيء دعا الرسول صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

    فإذا عرفنا أن هذا الدين يقوم على أساس لا إله إلا الله، وأن النبي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ -وكل نبي قبله- إنما جاء ليدعو الناس إلى هذه الكلمة، وإنما جاهد صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ من أجل تحقيق التوحيد الذي هو لا إله إلا الله: وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ [الأنبياء:25].

    فلا إله: هذا النفي نبذ للشرك ولكل ما يتبعه من المعاصي والمنكرات.

    وإلا الله: هذا الإثبات تحقيق للتوحيد.

    والتوحيد هو المعروف الأكبر، والشرك هو المنكر الأكبر، ثم بعد ذلك تكون البدعة هي المنكر الذي يلي الشرك ثم المعاصي المعروفة.

    فإذا علمنا أن النبي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عاش حياته كلها ومعه صحبه الكرام يدعون إلى توحيد الله، ويأمرون بالسنة، وينهون عن البدعة، ويأمرون بالطاعة وينهون عن المعصية، عرفنا أن حياتهم كلها إنما كانت أمراً بالمعروف ونهياً عن المنكر، وهكذا من سار بعدهم واقتفى منهجهم.



    من آثار ترك الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر
    ولما وقعت غربة الإسلام، واندرست معالمه، وأصبح المسلم يعيش كالقابض على الجمر، وتفشت المنكرات نتيجة تقصير الأمة وإخلالها بهذا الشأن، وكأن ما حل ببني إسرائيل قد وقع بها -ونعوذ بالله أن تنزل بها اللعنة كما نزلت بأولئك- فلقد نسينا أن الله تبارك وتعالى قد خصنا وميزنا بذلك، ونسينا أن الجهاد الذي هو أعلى درجات التضحية والفداء إنما هو من أجل أن يعبد الله وحده، ومن أجل الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، ولهذا لما قال عز وجل: أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ [الحج:39] وصفهم بعد ذلك بآية، فقال: الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ [الحج:41].

    فالإنسان يأمر بالمعروف وينهى عن المنكر في حال الضعف وفي حال بداية الدعوة، وهو -أيضاً- يأمر بالمعروف وينهي عن المنكر في حال التمكين وفي حال القوة، وحسبنا أن نعلم أنك -أيها المسلم-!

    دائماً في حالة أمر بالمعروف ونهي عن المنكر، وأقل ما يجب -الواجب العيني- هو أن تأمر نفسك بالمعروف وأن تنهاها عن المنكر، فهذا فرض عين على كل مسلم.

    ثم بعد ذلك كما قال رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: {من رأى منكم منكراً فليغيره بيده، فمن لم يستطع فبلسانه } ثم الدرجة الثالثة التي أصبحت هي ذاتها مفقودة إلا عند من رحم الله وهي الإنكار بالقلب.

    ففرض عين على كل مسلم أن يأمر بالمعروف وأن ينهى عن المنكر في نفسه وفيما تملك يده، في بيته وإدراته، ومدرسته، وفي كل ما له عليه سلطة وولاية ومقدرة على التغيير باليد، وفرض على الأمة جميعاً أن يكون فيها من يأمر بالمعروف وينهى عن المنكر.

    أقول: لما غابت هذه الحقائق عن الأمة أصبح المؤمن يعيش في حال الغربة، وأصبحت السنة بدعة، والبدعة سنة، وأصبحت بعض المعاصي علامة على أن الإنسان حسن الأخلاق، أو مهذب الطباع، أو اجتماعي، أو غير متشدد أو متزمت، وأصبحت الدعوة إلى ترك بعض المنكرات الظاهرة علامة على أن هذا الإنسان فيه وفيه... من الصفات التي لا تليق، وليست بصفات مدح على أي حال.

    فكيف وصلنا إلى هذه الحال؟ وما هو العلاج؟



    أهمية توضيح قواعد وضوابط الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر
    ونحن في هذا الدرس لا نريد أن نتحدث عن أهمية الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر في ذاته، وعن وجوب ذلك، وعن فرضيته، ولكن الحديث إنما هو عن شيء من القواعد أو الضوابط في الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر.

    وقد تقولون: وهل يحسن أن نتحدث عن القواعد والضوابط مع قلة الآمرين بالمعروف والناهين عن المنكر؟ وهل وصل الأمر بالأمر بالمعروف والنهي عن المنكر إلى حد الانتشار والعموم الذي يحتاج إلى أن يوضع له قواعد وضوابط؟

    فأقول: الحق أن الأمة ما تزال في غيبوبة عن هذا الأمر إلا من رحم الله تبارك وتعالى، ولكن ذلك لا يعني أن نغفل عن هذه القواعد والضوابط الشرعية، التي يتحقق بها الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، ولعل من أسباب ذلك وجود توبة وعودة إلى الله سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى من قبل الشباب ومن قبل الشيوخ -الذكور والإناث- فأصبحت الأمة الإسلامية على أبواب فجر جديد بإذن الله تبارك وتعالى، وأصبحنا نرى أن ما تعيشه الأمة من واقع مظلم، إنما هو ظلمة ما قبل بزوغ الفجر، وإنما هو مخاض تعقبه ولادة جيل لا تأخذه في الله لومة لائم.

    هذا الذي نؤمله ونرجوه، ونسأل الله تبارك وتعالى أن يحققه.

    ومن أجل هذا الجيل الذي نترقب أن يوجد، ومن أجل هذه القلة التي تأمر بالمعروف وتنهى عن المنكر، نريد أن يكون الطريق أمامها واضح المعالم، حتى يكتب لها الأجر كاملاً بإذن الله، وحتى لا تخطأ أو تضل في هذا الأمر، فيكون منكراً آخراً وانحرافاً جديداً يحتاج إلى تصحيح، وإلى أمر بمعروف ونهي عن منكر.

    والحق أقول لكم: إن هذه القواعد والضوابط تحتاج إلى أكثر من رأي وأكثر من اجتهاد، لأنها مسائل تتبع في الغالب المصالح التي يتحقق بها الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر، والمصالح متجددة بحسب العقول، الأزمان، والأحوال، ولهذا ينبغي لنا جميعاً أن نجتهد وأن نفكر، من كان مستطيعاً لذلك ليصل بإذن الله إلى ما يحقق المصالح، وإلى ما يدفع المفاسد في هذا الجانب، ولكن لا يمنع ذلك أن نبدأ بخطوة أو خطوات.

    ولعل الله تبارك وتعالى -وهو على كل شيء قدير- أن يبارك في كل الإخوان العاملين في هذا الشأن بأن يتموا ذلك، وأن يستدركوا عليه، فهذا واجبنا جميعاً.
    نمقول من موقع الدكتور سفر الحوالى.....اسف على الاطالة

    السلام عليكم
    انا بقول الى اى واحد لما حد ينصحك نصيحة دينية لازم تفكر فيها الاول و تشوف كلامة صح ولا لأ , فلو تأكدت ان كلامة صح لا يجوز لك اطلاقا رفض كلامة حتى لو كنت لا تطبقة ,اما لو تأكدت ان كلامة غلط فواجب عليك توضيح الصحيح لة و للاخرين لو قدرت
    لكن لو ماقدرتش تعرف الكلام دة صح ولا غلط فلا ترفضة














    ا


  10. #70

    الصورة الرمزية hesham_tawfiq

    رقم العضوية : 1989

    تاريخ التسجيل : 31Aug2007

    المشاركات : 875

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 october city

    السيارة: Proton Saga

    السيارة[2]: Renault Logan

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : hesham_tawfiq غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrbakly مشاهدة المشاركة
    الناس في مصر بقي عندها خلافات حادة جدا، بس بصراحة منكرش ان المتشددين دينيا صوتهم اعلي و بالغي العنف في إنتقاد الأخرين لدرجة احيانا بتوصل للتطاول الشخصي، الغريب اني اكتشفت لاحقا ان مش بس المسلمين الي عندهم الكلام دة، لأني لاقيت اصدقائي المسيحيين بيعانوا برضة من نفس الأزمة في المجتمع المسيحي !

    واضح انها شوطة خبطت المصريين كلهم !.
    لا دا مش الكصريين بس
    العرب بصفه عامه كللهم كده معندهمش تقبل للرأى والرأى الاخر والاختلاف فى وجهات النظر جريمه لاتغتفر من اول المدرسه لحد الجامعه وكمان فى مكان العمل :-)
    علشان كده عمرنا ماهينفع معانا الديمقراطيه

    رينو لوجان الجديده .... بتعمل كل حاجه بس مبتعومش ... ومبتمشيش عالحيطه



 
صفحة 7 من 7 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 25
    آخر مشاركة: 06-05-2012, 12:55 PM
  2. سؤال لكل مهندسى العمارة فى المنتدى، رأيك يهمنى
    بواسطة Most_H في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 03-08-2011, 01:54 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2