| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 61

  1. #11

    الصورة الرمزية AhmedElsayed

    رقم العضوية : 51

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 276

    الحالة : AhmedElsayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    الأخ ممدوح
    الانرتنت اللى اما بستخدمها دلوقتى دى خدمة انا بدفع تمنها وطريقة حسابه معايا سواء كانت فى اول الشهر او اخره لا تفرق

    لكن اذا تركت شيوخ مصر فانك ستجد اجماع تقريبا فى كل الدول العربية والاسلامية ان فوائد البنوك حرام
    لان الأحاديث واضحة
    "أى قرض جر زيادة فهو ربا"....
    حتقولى ان الربا متحرمة علشان بتستغل الناس وانا البنك مبيستغلنيش
    حقولك نقطتين: اولا لو كان الموضوع مشروط كان ربنا حيذكر كده صراحة علشان ميسبش الناس فى بلبلة لكن الربا جاءت محرمة فى كل الاحوال ولم يذكر اى استثناء من اى نوع سواء كنت محتاج ام لا"

    ثانياً: لا اجتهاد مع النص، بمعنى ايه؟ انا واحد من الناس بحب افكر فى كل حاجة وبحس ان التفكير اكبر نعمة ربنا ادهالنا
    واحب اقعد افكر ايه مثلا فايدة الصلاة او ايه ضرر الخمرة... الخ لكن الدين مينفعش ان افكر او اجتهد لو النص صريح
    واكبر دليل على كده ليه بنمسح على الشراب من فوق مش من تحت وقت الوضوء، طيب مهو فوق مبيتوسخش
    لكن مدام ربنا امرنا بكده بنص واضح خلاص مقدرش اجادل
    بعد شوية ممكن اكتشف فايدة لمسح الشراب من فوق
    بس سواء اكتشفت او مكتشفتش هو مسح الشراب من فوق ملوش حل
    والا كانوا الناس من ايام الصحابة يشربوا خمرة -لان وقتها مكنش باينلها اضرار صحية- ويقولوا احنا فكرنا ولقينها مضرة

    والله اعلم


  2. #12

    الصورة الرمزية Mohsens

    رقم العضوية : 54

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 426

    النوع : ذكر

    الاقامة : In front of a laptop

    السيارة: A/T New Cerato EX

    السيارة[2]: A/T Lanos, A/T Waja

    الحالة : Mohsens غير متواجد حالياً

    افتراضي مفيش حاجة في الدنيا تستاهل انك تغامر باخرتك. -

    ايه الحكمة انكم تقولوا ان التقسيط حرام؟؟
    مش أنا اللي بقول يا باشا....أنا لست مفتي ولا عالماً دينياً.........

    اللي بيقول هو

    http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=3235

    و

    http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=3249

    و لاحظ اني جبت لحضرتك الفتاوي الصادرة من دار الإفتاء فقط علشان محدش يقولي شيوخ فضائيات و شيوخ انترنت.

    Respectfully Yours,
    Mohsen

    Proud Owner of a Sterling Silver 2010 Kia Cerato EX Automatic, used to drive an A/T Lanos for 8 years, and an A/T Waja for 2 years, all three are wonderful cars, specially the Waja, a true beast on the road.


  3. #13

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طيب برضة ايه الحكمة فى ان العربية تبقى باسم البنك و بعدين باسمى عشان تبقى حلال؟؟ ايه الفرق يعنى؟؟

    يعنى لو اديت واحد فلوس يشتريلى فطار و سيبتلة 50 قرش بقشيش يبقى كدة حرام؟؟ لازم هو يشترية من فلوسة و بعدين انا اشترية منه؟؟

    بصراحة الكلام دة مش داخل دماغى خالص و حتى راى العلماء برضة... اديكوا شفتم واحد احل رضاعة الكبير يبقى مش مشكلة يحرم اى حاجة تانية

    انا شايف ان الموضوع اسهل من كدة بكتير لان البنك مش بيلوى دراعى ولا بيستغل انى محتاج عربية ولا انا حموت لو مشترتهاش... البنك بيقدملى خدمة التقسيط و انا بدفع تمنها برضا تام بعيد عن الاستغلال

    اما موضوع باسمى او باسم غيرى فا انا شايف انه غير منطقى لان ببساطة البنك مش حيخش فى الاجرائات دى ببلاش و اكيد حتحمل انا تمن القصة دى يبقى ملهاش لزمة المصاريف الزيادة


    هل معنى كدة ان كروت الاتمان حرام؟؟
    هل المفروض ان البنك يوزع مع كل عميل موظف يشترى الحاجة بفلوس البنك و بعدين يبعهالى؟

    طيب ما انا بشترى بفلوس البنك من خلال الكارت و بعدين بحاسب البنك... و البنك بالفعل هو اللى بيدفع تمن الحاجة لانها فلوسة مش فلوسى بس البنك فوضنى انى اعمل بالفلوس اى حاجة و بالتالى انا بشترى بفلوس البنك و اخد الحاجة اللى اشترتها ليا

    لو حد عندة راى فى الموضوع ياريت يشارك لانى مش مقتنع خالص بالقصة دى... كلها فى الاخر اقساط و احنا اللى بنسميها شوية اسامىغريبة زى حوار الفوايد برضة... اللى يقولك مرابحة واللى يقلك فتية و هى فى الاخر نفس القصة

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  4. #14

    الصورة الرمزية Mohsens

    رقم العضوية : 54

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 426

    النوع : ذكر

    الاقامة : In front of a laptop

    السيارة: A/T New Cerato EX

    السيارة[2]: A/T Lanos, A/T Waja

    الحالة : Mohsens غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا اشتريت من بنك ناصر وهو مبيعملش تأمين على العربية وبيشترى العربية وبتبقى باسمه الأول وبعدين يبعهالك وفايدته اقل من السوق كله 6% وبيقسط لغاية 7 سنين
    أولاُ جزاك الله خيراً, ثانياً هل بنك ناصر بييقسطلك بدون أن يشترط انك تحط عنده وديعة :?: ...لأنه لو اشترط ذلك حضرتك كده قفلت باب و فتحت باب تاني.

    Respectfully Yours,
    Mohsen

    Proud Owner of a Sterling Silver 2010 Kia Cerato EX Automatic, used to drive an A/T Lanos for 8 years, and an A/T Waja for 2 years, all three are wonderful cars, specially the Waja, a true beast on the road.


  5. #15

    الصورة الرمزية Mohsens

    رقم العضوية : 54

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 426

    النوع : ذكر

    الاقامة : In front of a laptop

    السيارة: A/T New Cerato EX

    السيارة[2]: A/T Lanos, A/T Waja

    الحالة : Mohsens غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طيب برضة ايه الحكمة فى ان العربية تبقى باسم البنك و بعدين باسمى عشان تبقى حلال؟؟ ايه الفرق يعنى؟؟
    الفرق ان كده حيبقي بيع و ليس ربا...و تذكر قول الله تعالي "الذين ياكلون الرِّبا لا يقومون إلاّ كما يقوم الذي يتخبّطه الشّيطان من المسّ ذلك بأنّهم قالوا إنّما البيع مثلُ الرِّبا و أحلّ الله البيع و حرّم الرِّبا فمن جاءه موعظة من ربّه فانتهى فله ما سلف و أمره إلى الله و من عاد فأولئك أصحاب النّار هُم فيها خالدون"

    بصراحة الكلام دة مش داخل دماغى خالص و حتى راى العلماء برضة
    أمال حضرتك عايز رأي مين ؟؟ أنا جبتلك لينكات من موقع دار الإفتاء...حضرتك شوف ايه الهيئة الإسلامية اللي بتصدق كلامها و انا أجيبلك رأيهم إن شاء الله.

    Respectfully Yours,
    Mohsen

    Proud Owner of a Sterling Silver 2010 Kia Cerato EX Automatic, used to drive an A/T Lanos for 8 years, and an A/T Waja for 2 years, all three are wonderful cars, specially the Waja, a true beast on the road.


  6. #16

    الصورة الرمزية AhmedElsayed

    رقم العضوية : 51

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 276

    الحالة : AhmedElsayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بالنسبة لبنك ناصر مبيتشرطش وديعة وطبعا لو اى حد اشترط كده يبقى حرام
    لانه اكيد اذا كان حرام انك تدفع فحرام انك تاخد
    لكن هى بتبقى بضمان وظيفتك وبيطلب ضامن معاك بس مش عارف لازم يبقى موظف حكومة ام لا
    ممكن تسال فى اى فرع ويمكن ربنا يسهالهلك

    استاذ ممدوح لينا مناقشة كبيرة حوالين موضوع الفوايد وحنتناقش مع بعض ان شاء الله فى كل حاجة
    لانى زمان مكنتش زيك مقتنع وكنت بقول دول جهلة وكلام من ده لكن الحمد لله بدأت اعرف الفرق
    وابسط رد حرده عليك حالياً ونرجع تانى بس علشان انا فى الشغل دلوقتى
    ان لما ربنا حرم الربا طلعوا الناس ساعتها وقالوا نفس كلمتك بالظبط

    " هو ايه الفرق مهو زيه زى البيع بالظبط"

    فرد عليهم الله عز وجل بايه بنعدى عليها كتير بس منقفش عند معناها

    " بِأَنَّهُمْ قَالُواْ إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَن جَاءهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىَ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُوْلَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ "

    يعنى بيقول انتم بتقولوا الربا مثل البيع مهى دى زيادة ودى زيادة
    لكن انا -الله عز وجل- بقولكم لا، البيع حلال والربا حرام

    اذا الاتنين متاشبهين جدا لكن ده شئ وده شئ
    دى حلال ودى حرام
    ليه وازاى حنتكلم تانى


  7. #17

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بصراحة يا اخ محسن مبقتش اثق فى راى العلماء... كل يوم براى و الفتوى حسب رغبة الحكومة و الكلام اللى بالك فية

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  8. #18

    الصورة الرمزية ashraf_hisham

    رقم العضوية : 361

    تاريخ التسجيل : 30Apr2007

    المشاركات : 75

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: optra

    السيارة[2]: 127

    الحالة : ashraf_hisham غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا أستاذى الفاضل أحب أوضحلك بعض الأمور وهى كالأتى

    أولا أن الكلام بتاع العلماء عكس سياسة الحكومه اللى بتدعم البنوك يعنى مش بيرضوها ولا حاجه و ده رأى كل العلماء فى كل الدول الإسلاميه

    ثانيا موضوع الربا موثق بالقرأن مش فتوى يعنى وهو ده اللى مسكت الحكومه ومشيا معانا بمبدأ حرام حرام هو ده اللى عندنا

    ثالثا حاول أنك تتجنب أى شىء فيه شبهة حرمانيه وأعتقد أن موضوع فوائد البنوك مش فيها شك أنها حرام لأ دا فيها شك أنها ممكن تكون حلال يعنى أبعد عن الشر

    رابعا متحولش تفكر كتير فى الدين بالطريقه ديه بمعنى أيه بمعنى متفكرش ده كده ليه وده أزاى وأشمعنى لأن ده ممكن يأخدك لسكة عدم الإيمان وخد برأىأ ولى الأمر حتى لو مش مقتنع لأنهم محاسبين على فتواهم أمام الله عز وجل وفى حديث فيما معناه "فإن أصابوا فلهم أجرها وأجر من عمل بها وإن أخطأوا فعليهم وذرها و وذر من عمل بها" فبلاش تشكك فى ماليس لك به علما كى لا تتحمل وذرها خاصتا أن ممكن حد يسمع كلامك ويقتنع بيه وتشيل أنت ذنبه

    لكن لو مصر يبقى لازم تقرأ القرأن الكريم و تفسيره وتفقهه ثم الحديث النبوى ثم فقه السنه وبعد كده ممكن تعتمد على فكرك لأن حديث الرسول عليه الصلاة والسلام بيقول "الحلال بين والحرام بين وبينهما أمور متشابهات فأتقوا الشبهات" مش معناه بين لأى حد لأ بين لحمله القرأن والسنه هم دول المسموح ليهم بقياس الأمور مش أى حد يقيس لأن ببساطه حيقيس بأيه مدام ليس له فقه بأمور الدين.

    أنا أسف لو كلامى ممكن يدايئك بس أنا بخاف أوى من الفتاوى فى الدين بلا علم
    والله أعلم ويهدينا جميعا لصالح الأعمال

    م/أشرف هشام


  9. #19

    الصورة الرمزية eng_elnaggar

    رقم العضوية : 747

    تاريخ التسجيل : 20May2007

    المشاركات : 574

    النوع : ذكر

    الاقامة : الهرم

    السيارة: daeoo nubira

    السيارة[2]: proton waja

    الحالة : eng_elnaggar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا للأخوة على ردودهم الفعالة

    وشكرا

    Abou Ahmed سابقا

    "There are many people around you during summer, but when the rain starts falling, Only the umbrella protects you!!!"


  10. #20

    الصورة الرمزية اسامة عبد العزيز جابر

    رقم العضوية : 36

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 113

    الاقامة : جدة (حاليا)

    الحالة : اسامة عبد العزيز جابر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
    لى أستفسار بسيط من حضراتكم يعنى بنك ناصر لا يشترط وجود وديعة (بنك فيصل الأسلامى يشترط وجود وديعة) اولا هل العربية لو انا أشترتها من بنك ناصر أقدر أبيعها قبل سداد تمنها , ثانيا هل تختلف نسبة الفائدة (رغم أن كلمة فائدة هنا مش مريحانى) فى بنك ناصر بأختلاف عدد السنوات للقسط. وجزاكم الله خيرا
    اخوكم
    أسامة عبد العزيز :roll:



 
صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تقسيط اسلامى بدون ربا
    بواسطة rasslan في المنتدى قســم خاص لطلـبات شــراء الســـيارات و متعلقاتها فقـــط
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 15-10-2011, 09:22 PM
  2. تقسيط ساجا بدون قرض
    بواسطة shand0 في المنتدى بــروتـــون
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 25-12-2010, 07:22 PM
  3. عايز عربية مستعملة تكملة اقساط بنكية او تقسيط موديلات حديثة
    بواسطة hero_hamada في المنتدى بيـــع و شــــراء
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 03-10-2010, 01:19 AM
  4. كيفية الحصول على ترخيص سيارة بدون دفع جمارك؟!
    بواسطة adams4net في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 26-11-2008, 10:50 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2