| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 18

  1. #1

    الصورة الرمزية د.محمد الشيخ

    رقم العضوية : 27892

    تاريخ التسجيل : 17Dec2008

    المشاركات : 259

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt-6th Oct

    السيارة: Roomster-Comfort2009

    السيارة[2]: Serion1.5-GLX-2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.محمد الشيخ غير متواجد حالياً

    افتراضي مقارنة سريعة بين توكيل دايهاتسو وتوكيل سكودا(دير الملاك) - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    بسم الله الرحمن الرحيم


    اولا اعتذر عن غيابى وقلة مشاركاتى وذلك نظرا لانشغالى الشديد وضيق الوقت
    واليوم اتى لكم بمقارنة بسيطة بين توكيلين تعاملت معهما شخصيا واحببت ان انقل لكم
    انطباعى عنهما وهما توكيل دايهاتسو(ابو رواش) وتوكيل سكودا(دير الملاك)

    اولا: نظام حجز المواعيد:


    دايهاتسو: يوجد



    سكودا: لا يوجد وانت وحظك



    ثانيا: مساحة مركز الصيانة:



    دايهاتسو: مساحته كبيرة ويستوعب عدد كبير براحة تامة



    سكودا: مركز ضيق تضطر الى الانتظار فى الشارع حتى ياتى دورك لتدخل الى مكان ضيق تتحرك فيه بصعوبة شديدة ولازم تكون بتسوق كويس .




    ثالثا: الاستقبال:



    دايهاتسو: استقبال راقى من اول موظف الامن على البوابة وحتى موظفة الاستقبال اللى بتستلم منك رخصة العربية لتاخذ دورك حتى مهندس الاستقبال اللى بيستلم منك العربية



    سكودا: استقبال عادى




    رابعا: صالة انتظار العملاء:



    دايهاتسو: صالة كبيرة وحديثة مجهزة باحدث التجهيزات من اثاث الى وسائل ترفيه للعملاء من انترنت الى شاشة بلازما كبيرة لمشاهدة الديش او لعب البلاى ستيشن الى ركن خاص للاطفال مجهز بالعاب كثيرة للتسلية الى بوفيه شيك اوى للمشروبات المجانية بالاضافة الى واجهه زجاجية كبيرة تطل على مركز الصيانة وتكشفه بالكامل سواء اماكن انتظار السيارات قبل دخول الصيانة او بعد دخولها حيث تستطيع متابعة اعمال الصيانة بالكامل



    سكودا: صالة انتظار صغيرة فقيرة التجهيزات وواجهه زجاجية صغيرة تكشف جزء صغير من مركز الصيانة مع وجود بوفيه متواضع للمشروبات (المفروض انها مجانية والله اعلم وساذكر لكم التجربة)




    خامسا:مستوى الصيانة:


    دايهاتسو: مستواهم عالى وحافظين العربية كويس والمركز مجهز باحدث الاجهزة المطلوبة
    لاتمام الصيانة بسرعة ودقة ويتم تسليمك العربية مغسولة ولو معجبكش الغسيل ممكن
    يغسلوها مرة واتنين حتى ترضى .

    سكودا: شكلهم حافظين العربية برده بس تجهيزات المركز شكلها محدود مش بمستوى
    دايهاتسو والصيانة غير شاملة غسيل العربية ولو حبيت تغسلها يبقى منك للعامل .

    سادسا: مستوى النظافة:


    دايهاتسو: مستوى خمس نجوم.


    سكودا: نجمتين او تلاتة بالكتير.



    سابعا:مستوى التعامل(مهندسين):



    دايهاتسو: راقى جدا يشعرك بانك عميل مهم بالنسبة لهم .



    سكودا: جيد .



    ثامنا: مستوى التعامل(فنيين)


    دايهاتسو: ممنوع التعامل مع الفنيين من اساسه وممنوع عليهم التعامل مع العملاء .
    سكودا: الفنى بيحاول يلاقى اى فرصة يتودد اليك بيها عشان يحسسك انه مهتم بالعربيةوعشان ياخد منك تيبس .

    تاسعا: مستوى التعامل(عمال نظافة وبوفيه):

    دايهاتسو: ممنوع منعا باتا على عمال النظافة التحدث مع العملاء وتجدهم منتشرين فى كل مكان لمتابعة النظافة اما عن عمال البوفيه فعن تجربة شخصية فى مركز العبور سابقا ومركز ابو رواش حاليا فقد حاولت مرارا انى اديهم تيبس بالحاح شديد منى وبينى وبينهم مش ادام حد الا انهم كانوا بيرفضوا بشدة وفشلت كل محاولاتى معاهم رغم مستوى البوفيه العالى سواء للكبار او ما يقدموه للاطفال من سناكس يتسلوا بيها.

    سكودا: ملمحتش عامل نظافة اثناء الزيارة اما عن عامل البوفيه فكنت طلبت نسكافيه ومعلوماتى ان المشروبات مجانية وده اللى خلانى امشى من غير ما اسال على الحساب فلقيته نازل ورايا بيقولى حساب النسكافيه طبعا اتفاجئت وقلتله انى اعرف انه مجانى

    فقال لا احنا بنحاسب عليه وكنت وقتها بحاسب على الخزنة فرد محاسب الخزنة وقالى
    فعلا هم بياخدوا حساب المشاريب !!
    ورغم شكى فى صدقهم الا انى مكنش عندى وقت ولا طولة بال انى اتاكد من صحة
    ده وقلت فى نفسى لو فعلا بياخدوا حساب المشاريب يبقى عيب اوى على توكيل كبير
    زى سكودا ولو مبياخدوش والعامل اشتغلنى يبقى برده عيب على عامل غير امين بالشكل
    ده محطوط عشان يسوء صورة التوكيل
    صحيح الحساب كلام فارغ يعنى 3ج مش حكاية بس احرجنى وحسسنى اكنى عارف انى
    المفروض احاسب ومطنش
    طبعا النقيض حصل فى دايهاتسوا زى ما حكيت لكم بل انى كان نفسى عامل البوفيه
    يقبل ياخد منى ولكنه رفض ...طبعا نزاهة تدل على نزاهة الادارة .

    عاشرا: مستوى اسعار الصيانات:

    تقريبا واحدة فى الاتنين

    اخيرا: الانطباع النهائى:


    دايهاتسو: توكيل محترم تحس انك عميل مهم عندهم وانهم حريصين جدا على ارضاءك وعلى تحبيبك فى عمل الصيانات عندهم ويخلوك تتغاضى عن بعض عيوب عربياتهم ان وجدت


    بمستوى الخدمة العالى عندهم .



    سكودا: توكيل عادى تحس فى الاخر انك عايز تقول ( هى دى مصر وهو ده التوكيل المصرى رغم ان موديلات سكودا كلها عالية وقيمة الا ان توكيلها خدمته عادية زى اى او معظم الخدمات فى مصر)



    الله اعلم مستواهم حيكون ايه فى المركز الجديد اللى فى المعادى اللى مش عارف فتحوه ولا لسة بيشاوروا عقلهم.



    اتشرفت فى الصيانة قبل اللى فاتت بمقابلة محمود موتوريزر والحقيقة وقف معايا جامد فى موقف بعيدن احكيلكم عنه وصمم ينتظر معايا للاخر رغم ان عربيته خلصت من بدرى وانا بشكره جدا جدا


    وكمان بشكر ابوعبدالله اللى محمود كلمه واخذ مشورته والراجل متاخرش.

    كمان اتشرفت جدا بمقابلة احمد باجنيد وكانت فرصة عظيمة اننا نكون مع بعض كلنا فى نفس الوقت .

    اشكركم والى اللقاء



  2. #2

    الصورة الرمزية msafa

    رقم العضوية : 40014

    تاريخ التسجيل : 10May2009

    المشاركات : 774

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: والله معنديش

    السيارة[2]: Proton Wira 2005

    دراجة بخارية: NA

    الحالة : msafa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انت هتخليني انزل اشتري الجميلة سيريون لمراتي بكرة

    والله على أد مانا مخنوق من البلد دي من اللي فيها، بس بفرح لما بلاقي حاجة كويسة زي توكيل دايهاتسو كده

    [sor2]https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/383343_10150399086056436_522826435_8822245_2011049 740_n.jpg[/sor2]


  3. #3

    الصورة الرمزية د.محمد الشيخ

    رقم العضوية : 27892

    تاريخ التسجيل : 17Dec2008

    المشاركات : 259

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt-6th Oct

    السيارة: Roomster-Comfort2009

    السيارة[2]: Serion1.5-GLX-2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.محمد الشيخ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msafa مشاهدة المشاركة
    انت هتخليني انزل اشتري الجميلة سيريون لمراتي بكرة

    والله على أد مانا مخنوق من البلد دي من اللي فيها، بس بفرح لما بلاقي حاجة كويسة زي توكيل دايهاتسو كده

    اتوكل على الله وعلى فكرة مافتكرش فى توكيل فى مصر ممكن تبعت مراتك تعمل الصيانة لوحدها فيه الا توكيل دايهاتسو يعنى مش حتبقى قلقان انهم يضحكوا عليها او يعاملوها وحش ابدا .


    طبعا مفيش شىء كامل والكمال لله وحده واحنا بننتقد كتير وانا شخصيا انتقدت وبنتقد كتير بس واجب علينا لما يقابلنا شىء كويس اننا نحكى عنه ونبرزه وزى ما بنحكى عن السلبيات واجب نحكى عن الايجابيات
    .


  4. #4

    الصورة الرمزية Ahmed Nouh

    رقم العضوية : 38300

    تاريخ التسجيل : 17Apr2009

    المشاركات : 2,671

    النوع : ذكر

    الاقامة : egYpt - Cairo

    السيارة: Pride 1.1 M\T 1999

    السيارة[2]: Lancer 1.3 M\T 2008

    دراجة بخارية: 000

    الحالة : Ahmed Nouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مقارنة متميزة جدا الحقيقة , وبرغم ان اعرف ان توكيل دايهاتسو محترم جدا فى خدمة العملاء بس مكنتش اعرف ان للدرجة دى

    شكرا جزيلا يا دكتور على تقييمك


    إفـلــت زمـام امـالــك


  5. #5

    الصورة الرمزية د.محمد الشيخ

    رقم العضوية : 27892

    تاريخ التسجيل : 17Dec2008

    المشاركات : 259

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt-6th Oct

    السيارة: Roomster-Comfort2009

    السيارة[2]: Serion1.5-GLX-2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.محمد الشيخ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed nouh مشاهدة المشاركة
    مقارنة متميزة جدا الحقيقة , وبرغم ان اعرف ان توكيل دايهاتسو محترم جدا فى خدمة العملاء بس مكنتش اعرف ان للدرجة دى

    شكرا جزيلا يا دكتور على تقييمك
    لا شكر على واجب واتشرفت بمرور حضرتك

    واعتذر للادارة عن استخدام اللون الاحمر التى قامت بتعديله ....الحقيقة نسيت تماما وانا باستخدمه.


  6. #6

    الصورة الرمزية د.محمود صلاح

    رقم العضوية : 1435

    تاريخ التسجيل : 14Jul2007

    المشاركات : 14,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لا

    السيارة[2]: اوبترا

    الحالة : د.محمود صلاح غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكراً جزيلاً للمقارنة ودي شهادة محترمة من مجرب ...


  7. #7

    الصورة الرمزية omaroof

    رقم العضوية : 36887

    تاريخ التسجيل : 31Mar2009

    المشاركات : 1,533

    النوع : ذكر

    الاقامة : UAE -ALEX

    السيارة: لانسر 2013

    السيارة[2]: تيوتا كورولا 2010

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : omaroof غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اكيد حاجه تفرح لما نعرف ان فيه لسه توكيلات بتعامل العميل باحترام

    اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين


  8. #8

    الصورة الرمزية د.محمد الشيخ

    رقم العضوية : 27892

    تاريخ التسجيل : 17Dec2008

    المشاركات : 259

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt-6th Oct

    السيارة: Roomster-Comfort2009

    السيارة[2]: Serion1.5-GLX-2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.محمد الشيخ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.محمود صلاح مشاهدة المشاركة
    شكراً جزيلاً للمقارنة ودي شهادة محترمة من مجرب ...
    شرفت يا د.محمود


  9. #9

    الصورة الرمزية د.محمد الشيخ

    رقم العضوية : 27892

    تاريخ التسجيل : 17Dec2008

    المشاركات : 259

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt-6th Oct

    السيارة: Roomster-Comfort2009

    السيارة[2]: Serion1.5-GLX-2009

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : د.محمد الشيخ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omaroof مشاهدة المشاركة
    اكيد حاجه تفرح لما نعرف ان فيه لسه توكيلات بتعامل العميل باحترام
    اكيد طبعا وفى النهاية احترامهم للعميل بيعود عليهم بالاحترام ايضا واكيد بالمكسب
    وفى الحالة دى حلال عليهم المكسب ما دام بيرضوا العميل
    اما التوكيلات اللى بتمص دم العميل وحتى المعاملة الطيبة والذوقيات بتكون مفقودة فالحقيقة دول لا بارك الله لهم .
    والمثل بيقول لاقينى ولا تغدينى


  10. #10

    الصورة الرمزية elgabry1977

    رقم العضوية : 38094

    تاريخ التسجيل : 14Apr2009

    المشاركات : 281

    النوع : ذكر

    الاقامة : Haram

    السيارة: Skoda Octavia

    السيارة[2]: lancer

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : elgabry1977 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    انا عربيتى سكودا و كلام حضرتك عن التوكيل كله سلبم و فعلا لازم يتحسن عن كده



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مقارنة سريعة لخبراء الاسكوتر
    بواسطة YHYAKOTB في المنتدى مختــلف أنواع الدراجات النارية
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 20-08-2012, 05:51 PM
  2. مقارنة سريعة بين الفلوينس الخليجي (الكوري) و المصري (التركي)
    بواسطة shrief123 في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 26-09-2011, 10:07 AM
  3. مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 07-06-2011, 02:07 PM
  4. مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 16-07-2010, 12:08 AM
  5. مقارنة مهمة بين دايهاتسو سيريون 1500 اوتوماتيك و سكودا رومستر ستايل مانيوال
    بواسطة Eng_A_Fahmy في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 37
    آخر مشاركة: 26-12-2009, 03:38 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2