| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 13

  1. #1

    الصورة الرمزية شريف

    رقم العضوية : 25

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 3,360

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: na

    السيارة[2]: lanos

    دراجة بخارية: no

    الحالة : شريف غير متواجد حالياً

    افتراضي الركود يضرب سوق العقارات المصرى - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    الركود يضرب سوق العقارات المصرى




    7/21/2010 9:37:56 AM
    القاهرة - الاحباط هو أبلغ وصف لما يدور حاليا في سوق العقارات المصري الذي يعاني بشدة في الفترة الحالية.. مما جعل أصحاب الابراج المنشرة في كل مكان ويرتجفون من شدة الخوف علي أموالهم لأن ابراجهم خالية من السكان سواء كانت هذه الابراج في الاحياء الشعبية الشهيرة مثل فيصل والهرم أو في الاحياء الشعبية الأكثر تكدساً مثل بولاق الدكرور وامبابة وغيرها!
    أما شقق وقصور البهوات فهي شيء مختلف تماما كأن المجتمع في وادي وهم في واد آخر فقد و صل سعر شقة من النوع الفخيم جداً بجوار شيراتون القاهرة إلي 20 مليون جنيه وقصور المعادي القديمة إلي 30 و40 مليون والطريف ان هذه المعروضات فائقة لها زبائن بسهولة أما شقق شارع البوستة ببولاق الدكرور مساحة 100 متر لا تجد زبائن رغم ان سعرها 90 ألف جنيه فقط.
    عمر عبد الرحمن صاحب شركة عقارات بالسادس من أكتوبر يقول: إن هناك حالة احباط شديدة في سوق العقارات بسبب الركود الخطير الذي يضرب السوق حاليا!
    وارجع عبد الرحمن هذا الركود إلي اختفاء زبائن الخليج العرب بسبب الخسائر التي تعرضوا لها بعد انخفاض البورصات العربية وتحقيقها خسائر بالجملة بالإضافة إلي الأزمة المالية العالمية ثم أزمة ديون اليونان وتراجع الكثير من الاقتصاديات الأوروبية!
    وانخفاض العائدات المالية من المصريين القادمين من الخليج وكان لهم دور بالغ الأهمية في فترات الثمانينات والتسعينات في رفع اسعار العقارات بمصر.
    وأضاف: ان المدن الجديدة راحت عليها تماما ولم تعد مناطق جذب للمستثمرين إلا في استثمارات مساكن الشباب بالسادس من أكتوبر لانخفاض تكاليفها واسعارها.
    وقال: بالطبع اسعار الحديد والاسمنت معقولة جداً إلا ان تحويل اراضي المناطق الجديدة وبيعها في مزادات علنية ساهم في ارتفاع تكلفة الوحدات السكنية هذه المناطق لان المزادات اشعلت اسعار الاراضي هناك.
    وأكد: ان سعر متر الشقق مسحات من 60 متراً إلي 200 متر بسعر يبدأ من 1200 جنيه إلي 1800 جنيه ومتر الارض من 800 جنيه إلي ألف جنيه ويصل إلي الفين للمساحات الصغيرة.
    وطالب برقابة حكومية علي أسعار الحديد والاسمنت لمنع ارتفاع اسعارهما أو المضاربة عليهما.
    وأضاف: ان اسعار الشقق بالهرم وفيصل تبدأ من 100 ألف جنيه للشقق المساحات الصغيرة حتي 400 ألف جنيه للمساحات الكبيرة التي تصل إلي 200 متر أما الاراضي تبدأ اسعارها من 2500 جنيه للمتر حتي 10 آلاف جنيه للمتر بالشوارع الرئيسية.
    وإبراهيم عبد السلام مدير شركة عقارات يقول: إن دلع الاغنياء السبب في ارتفاع اسعار الشقق والاراضي المميزة بالنيل والمهندسين والزمالك ومصر الجديدة مشيراً إلي أن الاراضي الخاصة بالاغنياء لا تزال اسعارها متماسكة لانها محدودة جداً.
    وقال: تم بيع شقة علي النيل من النوع الفخيم جداً بسعر 20 مليون جنيه ومتر الارض بشارع النيل بسعر 15 ألف دولار بينما تتراوح اسعار الاراضي بالمهندسين والزمالك بين 20 ألف جنيه حتي 40 ألف جنيه للقطع المتميزة وتباع الشقق بمصر الجديدة بين مليون إلي 5 ملايين جنيه للمناطق المتميزة ومتر الاراض بين 10 آلاف إلي 25 ألف جنيه وهو نفس السعر بالنسبة لمدينة نصر ماعدا الحد الادني للسعر قد يبدأ من 4 آلاف جنيه.
    وقال: احياء الغلابة لا تجد زبائن رغم تراجع الاسعار نسبيا فقد بلغ سعر الشقة بشارع البوستة إلي 90 ألف جنيه ومتر الارض بسعر يبدأ من 600 جنيه إلي 1500 جنيه وهو نفس الحال بالنسبة لامبابة إلا ان شارع الجمعية مختلف تماما وتتراوح اسعار الشقق بين 150 ألف جنيه إلي 200 ألف جنيه.
    وأحمد جاد المولي رئيس شركة عقارات يقول: ان الركود الموجود حاليا بسوق العقارات غير متوقع علي الاطلاق لان فترة الصيف بالذات ينتظرها معظم تجار ومستثمري العقارات كل عام لقدوم العرب والعاملين بالخارج.
    وأضاف: ليست ظاهرة بأن عقارات الاغنياء تجد اقبالاً عن عقارات الفقراء لان عقارات الاغنياء محدودة ومتميزة وتقع بالمناطق الراقية فقط.
    وأضاف: ان اسعار الفيلات والقصور في المعادي القديمة نار وتبدأ الاسعار من 30 حتي 40 مليون جنيه للفيلا أو القصر والشقق من 2 مليون حتي ثلاثة ملايين جنيه.
    طارق سكر رئيس شركة عقارات يقول: إن التجمع الخامس لم يعد مثار اهتمام المستثمرين وما يدور حوله من بيع أو شراء للمضاربة فقط علي اسعار اراضيه التي تراجعت في الفترة الأخيرة.
    وقال: إن سعر المتر للمساحات الصغيرة يبدأ من الفين جنيه حتي 2500 جنيه والكبيرة من 1200 جنيه إلي 1500 جنيه.
    وقال: إن هناك طلباً ملحوظاً علي شراء الاراضي بطريق مصر الإسكندرية ويتراوح سعر الفدان بين 500 ألف حتي مليون جنيه في المناطق التي تقع في نطاق الاسكان.
    وأضاف: لا أحد يتوقع برواج سوق العقارات حاليا بسبب الازمات المالية العالمية بالإضافة إلي توجه الاستثمار في الذهب والمعادن أو شراء الاراضي وتسقيعها لحين عودة الرواج.

    المصدر : جريدة الجمهورية


  2. #2

    الصورة الرمزية شريف

    رقم العضوية : 25

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 3,360

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: na

    السيارة[2]: lanos

    دراجة بخارية: no

    الحالة : شريف غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الركود يسيطر على سوق العقارات والطلب يتراجع ٦٠٪

    كتب محمد هارون ٢٣/ ٧/ ٢٠١٠خالف موسم الصيف جميع التوقعات المتفائلة بعودة الانتعاش للسوق العقارية، وخيم الركود على حركة العقارات خلال الشهرين الماضى والجارى، وتراجعت مبيعات شركات الإسكان الفاخر وفوق المتوسط بشكل ملحوظ، فى ظل تراجع الطلب ونقص السيولة.
    قدر خبراء التراجع فى الطلب على الإسكان الفاخر بحوالى ٥٠% عن نفس الفترة من عام ٢٠٠٨، واعتبروا أن التباطؤ الشديد فى المبيعات وتراجع الطلب أمر طبيعى فى ظل استمرار آثار الأزمة العالمية على السوق العقارية.
    وأكد عدد من مسؤولى المبيعات بشركات عقارية أن الطلب شبه متوقف خلال العام الجارى، وأن الشركات توقعت أن يعوض موسم الصيف التراجع فى المبيعات إلا أن جميع المؤشرات أكدت أن هناك انخفاضاً فى الطلب يصل فى بعض الشركات إلى ٦٠%، على مختلف شرائح الإسكان.
    وقالت المصادر، التى رفضت ذكر اسمها، أن حجم التنفيذات الفعلية ضئيل جدا، وأرجعوا السبب إلى نقص السيولة وعدم القدرة المالية وعدم تخفيض الشركات لأسعارها، وضعف منظومة التمويل العقارى.
    ووصفت المصادر موسم الصيف الجارى بأنه «موسم كاذب» لمخالفته جميع التوقعات بعودة الانتعاش، وعودة الركود.
    قال هشام شكرى، رئيس شركة رؤية العقارية، إن المبيعات خلال موسم الصيف خالفت توقعات بعض الشركات المتفائلة والتى توقعت انطلاقة كبيرة لمبيعاتها، وأرجع السبب إلى دخول شهر رمضان بشكل مبكر فى منتصف الموسم الصيفى، ولفت إلى أن حركة المبيعات لم تتوقف بشكل نهائى، فى ظل وجود طلب على الإسكان الفاخر وفوق المتوسط، لكنه ليس بنفس قوة الطلب خلال موسم ٢٠٠٧ /٢٠٠٨، موضحا أن الطلب كان جيداً خلال مايو الماضى، وتراجع نسبيا خلال شهر يونيو والشهر الجارى.
    وأكد أن حركة البناء والتشييد تراجعت خلال الفترة الأخيرة بسبب تباطؤ مشروعات البنية الأساسية والتحتية الحكومية، وأشار إلى أنه رغم ضخ الحكومة ٢٥ مليار جنيه لأعمال البنية التحتية خلال فترة الأزمة العالمية، تراجعت حركة أعمال البنية التحتية.
    وقال شادى شريف، رئيس قسم التحليل المالى بشركة كايرو كابيتال، إن تداعيات الأزمة مازالت مستمرة فى ظل تباطؤ حركة السوق العقارية، التى حتاج إلى فترة طويلة نسبيا لتتعافى من الأزمة، وتوقع عودة الانتعاش خلال العام المقبل.
    وأضاف أن السوق العقارية خلال الأسابيع الماضية خالفت توقعات الشركات الطامحة لعودة المبيعات إلى طبيعتها، واعتبر أن «السوق لم تسترد كامل عافيتها، سواء على مستوى مبيعات الشركات أو حتى الأفراد».


    المصدر: المصرى اليوم


  3. #3

    الصورة الرمزية elassar2010

    رقم العضوية : 18427

    تاريخ التسجيل : 09Sep2008

    المشاركات : 2,370

    النوع : ذكر

    الاقامة : damanhour

    السيارة: no

    السيارة[2]: 131

    الحالة : elassar2010 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كلام حقيقى بس الاسعار منزلتش مليم واحد ودة عندنا
    كل الى حصل انهم هيقسطوا عن طريق البنك لمدة كبيرة 15 سنة

    من اهم انجازات مبارك :
    توحيد المصرين على كلمة حسبى الله و نعم الوكيل



    محمد العصار


  4. #4

    الصورة الرمزية MaZaGAngeE

    رقم العضوية : 19004

    تاريخ التسجيل : 14Sep2008

    المشاركات : 5,735

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-menya

    السيارة: Lancer 1993 & VW 1964

    السيارة[2]: نيسان صني فيس لفت

    دراجة بخارية: هانكو 150

    الحالة : MaZaGAngeE غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الطلب قل فعلا عشان السنة دي الناس اتظبتط في زيادة اسعار السلع تلات اربع مرات فلسه مافاقوش من الصدمة بس أتوقع عودة الطلب العالي بالاسعار الجديدة مع نهاية الصيف و بداية السنة الجديده

    [mshosh2]http://www.4shared.com/photo/lCkSz74F/morsee.html[/mshosh2]


  5. #5

    الصورة الرمزية omar-saad

    رقم العضوية : 56262

    تاريخ التسجيل : 19Dec2009

    المشاركات : 1,965

    النوع : ذكر

    الاقامة : Damanhour

    السيارة: ____________

    السيارة[2]: ____________

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : omar-saad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    المشكلة ان فى ناس كتير بنت باسعار الاسمنت والحديد القديمة ومش عايزة تنزل الاسعار علشان ماتخسرش
    والاسعار نار زى ما هية
    حسبى الله ونعم الوكيل


  6. #6

    الصورة الرمزية blazer

    رقم العضوية : 2282

    تاريخ التسجيل : 23Sep2007

    المشاركات : 8,887

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo ,Faisal st

    السيارة: كانت lada 2107 1989

    السيارة[2]: Daewoo Nubira2 2005 auto

    دراجة بخارية: No

    الحالة : blazer غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اللى مغلى الاسعار مش اسعار مواد البناء فقط
    الرشاوى اللى بتتدفع للحى عشان تصاريح البناء والحفر وباقى البنود
    انا اعرف واحد دافع 50 الف جنيه عشان يبتدى حفر !
    وكل دا لازم يتدفع والا مش هتبنى ولو بعد 100 سنه

    قول الرسول صلى الله عليه وسلم: "خير النساء من إذا نظرت إليها سرتك، وإذا أمرتها أطاعتك، وإذا أقسمت عليها أبرتك، وإذا غبت عنها حفظتك في نفسها ومالك"

    -- اللهم ارزقنيها --


  7. #7

    الصورة الرمزية MaZaGAngeE

    رقم العضوية : 19004

    تاريخ التسجيل : 14Sep2008

    المشاركات : 5,735

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-menya

    السيارة: Lancer 1993 & VW 1964

    السيارة[2]: نيسان صني فيس لفت

    دراجة بخارية: هانكو 150

    الحالة : MaZaGAngeE غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momo_sunny مشاهدة المشاركة
    المشكلة ان فى ناس كتير بنت باسعار الاسمنت والحديد القديمة ومش عايزة تنزل الاسعار علشان ماتخسرش
    والاسعار نار زى ما هية
    حسبى الله ونعم الوكيل
    و كمان فيه ناس بنت بطن حديد ب 3000 جنيه زي الناس اللي بنت ب 9000 لطن الحديد و كلهم مستنين لما العرض الرهيب بتاع ابني بيتك يخلص عشان الاسعار تتظبط

    [mshosh2]http://www.4shared.com/photo/lCkSz74F/morsee.html[/mshosh2]


  8. #8

    الصورة الرمزية Hegazio

    رقم العضوية : 39787

    تاريخ التسجيل : 07May2009

    المشاركات : 3,598

    النوع : ذكر

    الاقامة : 6 أكتوبر

    السيارة: Eclipse-Fluence -Corolla

    السيارة[2]: Civic.felecia.megan.tigo

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Hegazio غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ده حقيقي بس اتوقع تغير الوضع قبل نهاية العام

    To Get The Best In Life
    You Have To Start With Yourself
    And Do Your .. BEST


  9. #9

    الصورة الرمزية cayman69300

    رقم العضوية : 47532

    تاريخ التسجيل : 19Sep2009

    المشاركات : 2,269

    النوع : ذكر

    الاقامة : Assiut

    السيارة: ان شاء الله

    السيارة[2]: Opel Vectra A 1996 & 2000 C.C Auto

    دراجة بخارية: no

    الحالة : cayman69300 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السلام عليكم
    انا هقولكم على شوية اسعار غريبة
    متر الارض فى اسيوط فى وسط البلد وصل 50 الف جنية
    و متر الشقة فى ش الجمهورية اللى انا ساكن فية وصل ل 6000 جنية
    نفس الكلام فى المنيا الشقة اللى على النيل سعر المتر فيها وصل 6000 جنية
    يعنى خراب بيوت
    و دى مشكلة الصعيد . عيشة زفت و اسعار زفت الزفت

    الحمد لله الذى عافانى مما ابتلى به غيرى


  10. #10

    الصورة الرمزية MaZaGAngeE

    رقم العضوية : 19004

    تاريخ التسجيل : 14Sep2008

    المشاركات : 5,735

    النوع : ذكر

    الاقامة : El-menya

    السيارة: Lancer 1993 & VW 1964

    السيارة[2]: نيسان صني فيس لفت

    دراجة بخارية: هانكو 150

    الحالة : MaZaGAngeE غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة cayman69300 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    انا هقولكم على شوية اسعار غريبة
    متر الارض فى اسيوط فى وسط البلد وصل 50 الف جنية
    و متر الشقة فى ش الجمهورية اللى انا ساكن فية وصل ل 6000 جنية
    نفس الكلام فى المنيا الشقة اللى على النيل سعر المتر فيها وصل 6000 جنية
    يعنى خراب بيوت
    و دى مشكلة الصعيد . عيشة زفت و اسعار زفت الزفت
    المنيا كانت 6000 للمتر
    دلوقتي عدت ال 10

    الفيوم سعر متر الأرض عدى ال 50 الف جنيه

    [mshosh2]http://www.4shared.com/photo/lCkSz74F/morsee.html[/mshosh2]



 
صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ايه يا شباب الركود ده
    بواسطة moh_faheem في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 20-05-2012, 01:27 PM
  2. شهادات إدخار البنك الأهلى المصرى البلاتينية بالجنيه المصرى
    بواسطة mohamed2002 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 26
    آخر مشاركة: 10-07-2011, 08:43 PM
  3. اقتراحات لحل الازمه الماليه و الركود فى سوق السيارات
    بواسطة evoo90 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 30-05-2009, 06:00 PM
  4. الركود العالمى وهبوط اسعار السيارات
    بواسطة ramy_150 في المنتدى بيـــع و شــــراء
    مشاركات: 75
    آخر مشاركة: 01-03-2009, 02:37 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2