| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 10 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 93

  1. #1

    الصورة الرمزية Elsarrawy

    رقم العضوية : 46495

    تاريخ التسجيل : 08Sep2009

    المشاركات : 308

    النوع : ذكر

    الاقامة : Maadi

    السيارة: E90 ISA

    السيارة[2]: MEG

    دراجة بخارية: no

    الحالة : Elsarrawy غير متواجد حالياً

    افتراضي لو معاك 500 الف تجيب عربية ولا كذا عربيه - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    في البداية الحقيقة يا جماعة انا أحب اشيد بالمنتدى الجميل المفيد جداً لكل الناس المقدمة على شراء سيارة او عاوزه تعرف اي معلومات عن اي سيارة في مصر، والي انا شايف انه احسن منتدى مش بس في مصر بل في الوطن العربي كله واعتقد انه مرجعية مهمة لناس كتير جداً لما بيحبوا يجمعوا معلومات عن عربيات معينه.
    وربنا يوفق القائمن عليه ويشوفوه في افضل حال دائماً.

    واسمحولي اسأل كل شخص اطلع او شارك في هذا الموضوع لو انت معاك مبلغ في حدود 500 الف جنيه والمبلغ ده مخصص لشراء سيارة او اكثر ممكن اعرف هاتجيب ايه بيه؟؟؟؟

    وانا حابب اضع بعض الملاحظات علشان الناس الي عاوزه تجاوب على السؤال ده تفكر فيها كويس معايا قبل الاقدام على الشراء لان المبلغ مش قليل ولا ايه.....

    اولاً: ان المبلغ دا مش من السهل انك تحصل عليه بشكل متكرر يعني مثلاً محتاج 10 سنين علشان يبقى معاك زيه.

    ثانياً: تفضل تشتري عربيه من دول شرق اسيا سواء اليابان او كوريا او حتى الصين، بمبلغ في حدود من 100 إلى 125 ألف فقط وتستمتع بيها وبزهوتها لمدة سنة او اثنين، وبعدين تغيرها بعربية ثانيه اسيوية برده بس موديل احدث وشكل افضل وهكذا لمدة من 4 إلى 5 سنين بغير عربيه كل سنة تقريباً.

    ثالثاً: ولا تجيب عربية العمر زي ما بيقولوا مرسيدس او بي ام مثلاً موديل السنة وتفضل معاك فترة طويله واسمك راكب الماني.



    الموضوع بالنسبالي بجد محير لعدة اسباب انا حبيت يبقى كل واحد مننا بيفكر فيها قبل الاقدام على الشراء.

    1- السيارة الاوربية لا يعلى عليها وامان وثبات وقوة وكماليات بس برده انا دافع حوالي من35 إلى 40% من المبلغ ده في اسم مرسيدس ولو اشتريت عربيه ياباني هابقى دافع 25% من قيمتها في اسم العربيه الياباني ولو كوري هابقى دافع 15% فقط في اسم العربيه ولو صيني هاخد عربيه بتكلفتها الفعلية ويمكن تكون مدعمة كمان.

    انا معاكم ان الاسم دا ليه ثمن في الخبرة المتراكمة بتاعت اسم الشركات دي بس معلش برده ايه اللي يخليني ادفع من 35% إلى 40% من ثمن العربيه في اسمها متهيئلي كتير اوي على الاسم حتى لو الماني.

    2- السيارات الاسيوية سواء ياباني او كوري او حتى الصيني بتديلك نفس التكنولوجيا والامان والرفاهية بسعر اقل ومحدش يقولي الصيني مش كويس ومايتقارنش لا بالاوربي ولا حتى الياباني.

    لا معلش العربيات الصيني ممكن فعلاً تكون دلوقت مش كويسه اوي رغم ان الصين بتعمل حاجات كتير ممتازة وعلى فكره كمان من 5 إلى 7 سنين بالكتير هاتتفوق على كل انواع السيارات سواء اوربي ياباني او حتى كوري وعلى فكره هما ماشين بسرعة الصاروخ في الاتجاه ده.

    وفي عندي كذا دليل على كلامي ده وهما:
    - ان في شركات ليها اسماء كبيرة سواء اوربية او اسيوية بتقوم بتجمع سيارتها في الصين وبالطبع علشان يعملوا الموضوع دا لازم يبقى في مدخلات صيني في التصنيع للاستفادة من رخص ثمن منتجاتهم وكمان انخفاض اجر العمالة هناك بشكل كبير جداً.
    - خلينا كلنا نفتكر السيارات اليابانية في بداية الثمانينات كانت عامله ازاي ودلوقت بقت عامله ازاي.....
    - وخلينا كمان نفتكر السيارات الكوريه في بداية التسعينات كانت عامله ازاي ودلوقت بقت عامله ازاي دي كانت كلمة كوري دي بتتقال على العربيات المضروبة (تقليد الياباني) واعتقد دلوقت الكوري اثبت كفاءته آه هو مش زي الاوربي بس معلش بردو لو بتمن الاوربي هايبقى مش زي الاوربي بس، لا دا كمان هايبقى احسن منه وانا متأكد من كلامي ده.
    - يبقى مانستغربس ابداً من ان الصين ممكن تتفوق جداً في صناعة السيارات خلال من 5 إلى 7 سنوات.

    3- الجمارك الي بتنزل تدريجياً على السيارات الاوربية كل سنة 10% لازم نحطها في الاعتبار واحنا بنشتري العربيات الاوربية علشان دي هاتقلل سعر العربيات الاوربيه لدرجة 40% من ثمنها الحالي بعد 8 سنين.

    4- ان التكنولوجيا بتطور بشكل سريع ورهيب في السنوات الأخيرة ودا دافع قوي يخلينا محتاجين نحدث عربيتنا كل من 5 إلى 10 سنين بالكتير، ودا عكس ما كانت اهلينا زمان بتجيب العربيه المعمره الي تفضل معاهم 25 سنة على الاقل، فايه اللي يخليني ادفع 500 الف في عربيه واحده وكمان 3 سنين تطلع تكنولوجيا احدث بكتير في عربيه صيني وتبقى احسن من المرسيدس مثلاً اللي معايا.

    5- معدل انتشار السيارات الكبير وعدم وجود طرقات جيدة وواسعة بالنسبة لزيادة العربيات دي بيأدي إلى انتشار الحوادث وبالتالي معدل اهلاك العربيه بيزيد عن زمان بكتير.

    6- اسعار قطع الغيار بتاعة العربيات الاوربية مرتفعة جداً بالنسبة لقطع غيار العربيات الاسيوية آه طبعاً محدش يقدر ينكر انها معمرة جداً بالنسبة لقطع غيار العربيات الاسيوية بس برده كلمة معمرة دي مسئلة نسبية ومابقتش هدف بالنسبة لحد مش ناوي يحتفظ بالعربية اكثر من 5 – 10 سنين ذي ما قولت قبل كده.

    7- كمان معلش سؤال هل من الافضل اجيب عربيه اوربية قطع غيارها غالية وبعدين يجي حد من بتوع الميكرباصات ولا العربيات الكارو يخبطلي العربيه واروح اصلها او اغير حاجه فيها بالشيء الفلاني ويجي حد تاني يوم يخبطها تاني.

    8- اي حد فينا معاه عربيه غاليه بيروح لحد خارج التوكيل علشان يصلح اي حاجه فيها او حتى يعملها صيانة، بيندم لانه بيتبصله من الصنايعي انه معاه فلوس كتير وجايب عربيه غاليه وبالتالي الشغلانة اللي بتتكلف 50 جنيه مثلاً في عربيه 128 بيعملها هي هي بحوالي من 200 إلى 250 جنيه في عربيتك لانه بيبص على العربيه مش على الشغل الي هو عمله (ودا مش بينطبق على كل الصنيعية) وحضرتك مضطر تدفع طبعاً لان التوكيل بياخد 1000 جنيه دا اذا كانت هاتتصلح مش هاتتغير زي ما كل التوكيلات بتعمل، دا غير انك لازم تكون حاجز قبلها وطبعاً العطلة المتوقعة لحد ما يجي دورك، ويبقى طبعاً كويس جداً ونحمد ربنا لو الصنايعي كان شاطر وعرف العيب علطول وصلحه، وماعملش حوار زي ما احنا عارفين وبوظ حاجه تانيه في العربيه كالعادة يعني وفي الآخر الصنايعي يقولك دا هيه اللي بايظه من الاول يا بيه.

    كل الحاجات دي بتخلينا نفكر كويس قبل الشراء هل اجيب عربيه واحده بالمبلغ دا ولا اجيب كل سنة او اثنين عربيه جديدة بربع ثمانها.
    ياريت حضراتكم تشاركوا معايا في الإجابة على السؤال ده لأن في الظروف الحالية صعب قوي ان الواحد يقرر انهي حل الأفضل.

    وياريت كل واحد يختار اجابة يقول ليه هو اختار الاجابة دي او غيرها ولو في بديل ثالث او حتى رابع ياريت اسمعه منكم وأسف لو طولت عليكم، ويا رب الموضوع يكون مفيد للجميع.
    والله الموفق........


  2. #2

    الصورة الرمزية ahmedbibo

    رقم العضوية : 73578

    تاريخ التسجيل : 22Jun2010

    المشاركات : 258

    الاقامة : مصر المحتله

    الحالة : ahmedbibo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    كلامك منطقى بس بالسعر ده ممكن تجيب عربيه احلامك بره ياعنى ممكن تجيب لمبورجينى ولا حاجه امال فى مصر اخرك هوندا اكود او اودى او بى م ام مرسيدس

    انا شايف ان حرام الواحد يدفع فعربيه 500 الف جنيه قميتها الفعليه 100 الف جنييه عارف انت لو روحت عيشت فى السعوديه المبلغ ده يجبلك عربيه محترمه سكن محترم مشروع وشركه محترمه احسن من العيشه هنا


  3. #3

    الصورة الرمزية ahmedbibo

    رقم العضوية : 73578

    تاريخ التسجيل : 22Jun2010

    المشاركات : 258

    الاقامة : مصر المحتله

    الحالة : ahmedbibo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ياعنى عايز تجيب عربيه فى مصر سعرها لا يزيد عن 250 الف جنيه اكتر من كدا حرام فيها الفلوس

    ده الفورد موتسنج سعرها 26 الف دولار بتباع فى مصر فوق ال 500 الف جنيه ياعنى زياده 400 الف تقريبا ده ميجبلكش سكن محترم و شركه محترمه بره وعلى الاقل مش هتدفع وانت خصران يا راجل ديه الكورولا بره ب 70 الف جنيه واحنا فى مصر بتباع ب 140 الف جنيه

    60 % شامله الضرايب و الجمارك من تمن العربيه ال 1600 سى سى

    و العربيات الى فوق 2000

    135 % + الضريبه ياعنى دبح

    منهم لله


  4. #4

    الصورة الرمزية heshaaam

    رقم العضوية : 23553

    تاريخ التسجيل : 29Oct2008

    المشاركات : 370

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: b

    السيارة[2]: n

    الحالة : heshaaam غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هجيب شيروكى وبى ام كسر زيرو واجيب جولف زيرو


  5. #5

    الصورة الرمزية Alios

    رقم العضوية : 74147

    تاريخ التسجيل : 29Jun2010

    المشاركات : 135

    السيارة: Subaru Impreza AT 2010

    السيارة[2]: Daihatsu Terios Platinum GX Limited Edition 2010

    الحالة : Alios غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بص يا باشا ...

    في ناس ممكن تشتري عربية واحدة ب 500 الف جنيه ... بس دول اعلى فئة في المجتمع , اللي هوا ماشي بنظام ايه يعني 500 الف جنيه ؟ المهم عربية تعيش و تستحمل ....
    و في ناس ممكن تشتري عشر عربيات ب 500 الف جنيه و الاسم قال يعني زي ما بيشوفوا الاغنيا معاهم عربية و اتنين و تلاتة , احنا برده معانا عربية و اتنين و تلاتة ... و بدل ما بيكون سعر العربية عندهم بمليون جنيه .... احنا عندنا سعر العربية 50 الف جنيه ......

    بس اسمح لي ..... ابقى مواطن غبي و جاهل ان فكرت اني اجيب عربية بنص مليون او عشر عربيات بنص مليون .... و كل دا من أجل المنظرة و خلاص ....

    كلنا حلمنا انه يبقى عندنا عربية بمليون و بتلاتة مليون و عربية انضف من اي واحد راكب اي عربية تانية .....

    لكن علشان نجيب عربية بنص مليون .... لازم نبتدي بشيء يوصلنا للنص مليون .....

    انا ممكن بالنص مليون دول اتجوز و افتح شركة و اجيب فيلا مش شقة و خلاص ... و لما القرش يجري في ايدي ساعتها ممكن افكر في عربيات نضيفة .....

    ممكن بالنص مليون دول اعمل مشروع العمر و ساعتها افكر برده في عربيات نضيفة .....

    احسبها بالعقل و المنطق ......

    ------

    اما بالنسبة في حكاية استهلاك العربية و عمرتها ....

    انا ممكن اجيب عربية ب 50 الف و تعيش معايا 10 سنين ...

    ممكن اجيب عربية ب 200 الف و تعيش معايا 20 سنة ...

    طب إزاي ؟

    العربية يا جماعة مش بالصيني و لا بالبولاقي ..... العربية بسواقها ... العربية بمحافظتك عليها .... العربية باستخدامك الكويس ليها ....

    لو معايا تك تك و باستخدمه حق استخدام ..... و الله لا افكر اشتري غيره و لا ابيعه , مادام عرفت احافظ على استخدامه و مادام هوا بيعمر معايا ..... :)

    نفس الكلام في العربيات .....

    لابد من توافر السواق الكويس ...... السواق اللي بيحترم عربيته ... ساعتها العربية ح تحترمه ....

    ح تلاقي اخطاء قليلة و فين و فين لما تصلح حاجة ....... و للأسف النوع دا نادراً لما نلاقيه ......

    نلاقي العربية جديدة النهارده ... تاني يوم تلاقي صاحبها ماشي بيها مش نضيفة ....

    طب لو هوا ماشي بيها مش نضيفة ؟ ... تفتكر ممكن تعمر ؟ ...

    طبعاً يمكن ردي ح تلاقوه عبيط الى حد ما ...... :) لكن فكروا كدا في الكلام دا ....

    سوق العربيات في مصر محتاج اعادة نظر .... و إلا رحنا في ابو نكلة :)

    و الف شكر على الموضوع الجميل دا :)


  6. #6

    الصورة الرمزية dr.amr

    رقم العضوية : 3799

    تاريخ التسجيل : 22Dec2007

    المشاركات : 2,215

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لايوجد

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : dr.amr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alios مشاهدة المشاركة
    بص يا باشا ...

    في ناس ممكن تشتري عربية واحدة ب 500 الف جنيه ... بس دول اعلى فئة في المجتمع , اللي هوا ماشي بنظام ايه يعني 500 الف جنيه ؟ المهم عربية تعيش و تستحمل ....
    و في ناس ممكن تشتري عشر عربيات ب 500 الف جنيه و الاسم قال يعني زي ما بيشوفوا الاغنيا معاهم عربية و اتنين و تلاتة , احنا برده معانا عربية و اتنين و تلاتة ... و بدل ما بيكون سعر العربية عندهم بمليون جنيه .... احنا عندنا سعر العربية 50 الف جنيه ......

    بس اسمح لي ..... ابقى مواطن غبي و جاهل ان فكرت اني اجيب عربية بنص مليون او عشر عربيات بنص مليون .... و كل دا من أجل المنظرة و خلاص ....

    كلنا حلمنا انه يبقى عندنا عربية بمليون و بتلاتة مليون و عربية انضف من اي واحد راكب اي عربية تانية .....

    لكن علشان نجيب عربية بنص مليون .... لازم نبتدي بشيء يوصلنا للنص مليون .....

    انا ممكن بالنص مليون دول اتجوز و افتح شركة و اجيب فيلا مش شقة و خلاص ... و لما القرش يجري في ايدي ساعتها ممكن افكر في عربيات نضيفة .....

    ممكن بالنص مليون دول اعمل مشروع العمر و ساعتها افكر برده في عربيات نضيفة .....

    احسبها بالعقل و المنطق ......

    ------

    اما بالنسبة في حكاية استهلاك العربية و عمرتها ....

    انا ممكن اجيب عربية ب 50 الف و تعيش معايا 10 سنين ...

    ممكن اجيب عربية ب 200 الف و تعيش معايا 20 سنة ...

    طب إزاي ؟

    العربية يا جماعة مش بالصيني و لا بالبولاقي ..... العربية بسواقها ... العربية بمحافظتك عليها .... العربية باستخدامك الكويس ليها ....

    لو معايا تك تك و باستخدمه حق استخدام ..... و الله لا افكر اشتري غيره و لا ابيعه , مادام عرفت احافظ على استخدامه و مادام هوا بيعمر معايا ..... :)

    نفس الكلام في العربيات .....

    لابد من توافر السواق الكويس ...... السواق اللي بيحترم عربيته ... ساعتها العربية ح تحترمه ....

    ح تلاقي اخطاء قليلة و فين و فين لما تصلح حاجة ....... و للأسف النوع دا نادراً لما نلاقيه ......

    نلاقي العربية جديدة النهارده ... تاني يوم تلاقي صاحبها ماشي بيها مش نضيفة ....

    طب لو هوا ماشي بيها مش نضيفة ؟ ... تفتكر ممكن تعمر ؟ ...

    طبعاً يمكن ردي ح تلاقوه عبيط الى حد ما ...... :) لكن فكروا كدا في الكلام دا ....

    سوق العربيات في مصر محتاج اعادة نظر .... و إلا رحنا في ابو نكلة :)

    و الف شكر على الموضوع الجميل دا :)
    متفق مع كلامك كله

    ماعدا موضوع اني ممكن اتحوز وافتح شركه واجيب فيلا ب 500 الف

    500 الف يدوب يجيبولك شقه معقوله في حته كويسه وليست راقيه

    http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=9654


  7. #7

    الصورة الرمزية al_manara

    رقم العضوية : 1746

    تاريخ التسجيل : 14Aug2007

    المشاركات : 3,208

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: .......

    السيارة[2]: Hyundai Excel GLS

    دراجة بخارية: .......

    الحالة : al_manara غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    500 الف بس . ماشي . (انا مش هاقولك اجيب شقة وعربية ومكتب واتجوز وافرش الشقة ) (واسافر كمان اسبوع ) (وادفع منهم الزكاة ) (عشان ما اخرجش من الموضوع )

    هاشتري اوتوبيس
    تقبل تحياتي


  8. #8

    الصورة الرمزية dr.amr

    رقم العضوية : 3799

    تاريخ التسجيل : 22Dec2007

    المشاركات : 2,215

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهره

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لايوجد

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : dr.amr غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة al_manara مشاهدة المشاركة
    500 الف بس . ماشي . (انا مش هاقولك اجيب شقة وعربية ومكتب واتجوز وافرش الشقة ) (واسافر كمان اسبوع ) (وادفع منهم الزكاة ) (عشان ما اخرجش من الموضوع )

    هاشتري اوتوبيس
    تقبل تحياتي
    بجد ؟

    انا سألت علي المرسيدس قالي عامل مليون وشويه

    السعر بجد مش هزار

    http://www.fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=9654


  9. #9

    الصورة الرمزية Eng.Geo

    رقم العضوية : 44663

    تاريخ التسجيل : 08Aug2009

    المشاركات : 6,605

    النوع : ذكر

    الاقامة : مجرة درب التبانة

    السيارة: Bira 2.0 :)

    السيارة[2]: ɐɹʇdo ʎʌǝɥɔ

    دراجة بخارية: .

    الحالة : Eng.Geo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أولا مش هجيب واحد بس
    ولكن بالكتير تلاتة
    شوف أستخداماتك أيه
    عن نفسي
    لينيا و جولف
    أعلي فئة في كل واحدة
    كدة تقريبا هيفضل معاك 150 ألف
    خليهم
    سمكرة ودوكو :)
    الدنيا وحشة

    [mtohg=#000000]http://img696.imageshack.us/img696/2999/warninggf.jpg[/mtohg]


  10. #10

    الصورة الرمزية dramir1

    رقم العضوية : 63884

    تاريخ التسجيل : 02Mar2010

    المشاركات : 2,270

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: بارك الله فيما رزق

    السيارة[2]: نيسان تيدا بلس 2010

    دراجة بخارية: no

    الحالة : dramir1 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    كل واحد وظروفه ال500 الف جنيه دي ممكن تجيب بيها عربيه لو انت معاك ادها على الاقل 4 مرات يعني يكون معاك 2مليون كمان ويكون عندك شقه مناسبه لاسرتك ......لكن لو ال 500 الف هما كل اللي معاك يبقى تجيب
    عربيه في حدود 150 الف فقط وتخلي الباقي معاك لمشروع او للزمن لاي ظروف محتاج فيها فلوس
    واللي يجيب عربيه ب 500 الف لازم يكون معاه حق مصاريفها
    ورايي ان مش حرام انك تجيب عربيه ب500 الف لو معاك فلوس كتير ومؤدي للزكاه والصدقات ومكفي بيتك
    وبتصل رحمك ومراضي اهلك
    ويكون الفلوس من حلال طبعا

    *اللهم اصلح احوال مصر واصرف عنها الفتن*



 
صفحة 1 من 10 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. لو معاك 35 تجيب ايه؟ ساعدونى
    بواسطة passio في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 20-03-2012, 11:15 PM
  2. لو معاك 55 الف تجيب اى عربية
    بواسطة seadaelbeda في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 25-06-2010, 11:19 PM
  3. لو معاك 55 الف تجيب اية
    بواسطة hanycapoo في المنتدى بيـــع و شــــراء
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 14-03-2010, 02:08 AM
  4. معاك إيه ...وعايز تجيب إيه..؟؟
    بواسطة Eslam.Elrefaey في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 31
    آخر مشاركة: 04-07-2009, 09:55 PM
  5. لو معاك كام ......تجيب عربية بكام .....!!!؟؟
    بواسطة hero في المنتدى قســـــــــم المقارنــــات
    مشاركات: 27
    آخر مشاركة: 25-09-2007, 10:45 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2