الموضوع كالعادة وراه اطراف بتلعب في الخفاء
في الطرفين
عرض للطباعة
الموضوع كالعادة وراه اطراف بتلعب في الخفاء
في الطرفين
طب و الله كسبوا
قالك دراما مصرية
بصراحة رمضان شهر للعبادة مش الدراما لامصرية و لا خليجية ولا غيره
و ظاهرة الإلهاء الاعلامى فى رمضان تضخمت بطريقة غريبة فى السنوات الاخيرة
لدرجة أنى سمعت أن السنة دى فى 84 مسلسل جديد فى رمضان وباقى السنة مفيش
هو رمضان بقى موسم للدراما خلاص أومال العبادة تبقى أمتى ...........
اللهم ارحمنا .............
ده يظهر ان فيه اجماع على سوء الدراما المصريه فى رمضان انا كنت مفكر انا بس ال مقاطع ده كلو مش حابب مشاهد الارف ال بيجيبواه بممثلات حفظنا ملامحمهم منذ الطفوله حت الان.
ربنا يباركو فيكوا يا شباب ويتقبل منكم صالح الاعمال ورمضان كريم مقدماّ.
هوا عيب فى مصر ان الناس تتقاعد او تعتزل لتعطى الفرصه لمن خلفها ؟؟؟؟؟؟ حد يرد عليا؟؟؟؟؟؟
بغض النظر عن أن مين هيتفرج على المسلسلات المصريه المعروضه فى رمضان السنادى
بعد بحث بسيط على النت وجدت مجموع مسلسلات مصريه 37 بدون البرامج أو السيت كم او الأعلانات
يعنى بحسبه بسيطه لو كل مسلسل من المقدمه لحد النهايه بالأعلانات هيحتاج 75 دقيقه مشاهده
75*37 =2775 دقيقه /60 =46.25 ساعه كل يوم علشان بس يتابع 37 مسلسل
ولا وقت للأكل أو النوم أو الصلاه اأو العباده أو العمل أو حتى دخول الحمام
(اليوم 24 ساعه يعنى كل يوم يميل على اليوم الى بعده يشحتلو 22 ساعه سلف علشان يقضى المسلسلات )
فى رأيى دى مش خطه لالهاء الناس عن العباده لكن هيا أختبار الهى مين الى هيدى لشهر التوبه والعتق من النار حقه ويطلع كسبان ومين هيطلع من الشهر زى مدخلو خاوى الوفاض والله المستعان
(الهم بلغنا رمضان )
و الله ناس بيفهموا
و سلامي للحاجة زهرة و أزواجها ال ١٥
مش عارف ليه الخبر عاجبني و مبسوط
يمكن علشان الموضوع تافه من نظري
يمكن علشان باكره المسلسلات المصرية الخايبة في معظمها
يمكن علشام مش فاهم النظرية في حشو رمضان بالمسلسلات
يمكن علشان نفسي الجزائريين يغوروا بقرفهم
يعنى ...حلو حلو
احنا الكسبانين وهم الخسرانين
1- حانكسب ان الشعب كله حايتجه للمحطات الاخرى غير الجزائريه وبالتالى حانكسب اعلانات وحايخسرو فلوس اعلانات على محاطتهم
2- حانكسب عدم الاختلاط مع ناس همج وحايخسرو وجودهم معانا وتعلمهم منا عن طريق الندوات والمفكرين المصريين
3- خسرنا نفسنا عن خروج بعض الوزراء وتاكيدهم اننا اخوه واننا بيننا نسب وهو استجداء لا اجد معنى له
وكسبو انهم استعلو على من علمهم وجعلهم متحضرين بعد حياة البربر
( منكم لله ياحكومه جعلتموهم يتعالون علينا)