رقم العضوية : 34102
تاريخ التسجيل : 27Feb2009
المشاركات : 2,566
النوع : انثى
الاقامة : ام الدنيا
السيارة: ملكش دعوة
السيارة[2]: الله يرحمها
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
بشويش شوية ياباشا لو كل واحد مبيفهمش طردناه يبقى احنا بنتكلم فى الموضوع هنا اصلا ليه ما احنا بنقول يا حرام الناس مش فاهمة ونحسبهم على خير
وليه بتفترض انهم عاملين فيها شيوخ ما يمكن من كتر حبهم لربنا صعبان عليهم يفوتوا التراويح وكام واحد فينا يعنى بيلخبط الأهم عالمهم والواجبات عالسنن وهكذا وده مدخل للشيطان اصلا
واللى مش عارفين ومش فاهمين دول يتسابوا كده ليه لو حتى الامام من النوعية دى عندنا مثلا فى السلاب رغم ان الأمام كويس بيتفقوا معاه فى رمضان وبيجيبوا عدد من الشيوخ اللى اصواتهم اجمل وفيها خشوع واللى بيدوا تأثير فى الدروس وبيوافق عادى اكيد مش بيقولولوه دول احسن منك معرفش بيتفقوا معاه ازاى ممكن يجى ناس تانية كنوع من حملات التوعية لو حطيتو الموضوع فى دماغكو مش هتغلبوا
ميبقاش اللى معندوش قضية بيصرف وقته وماله وآخر قطرة فى دمه فى احراش افريقيا واحنا قاعدين فى التكييف نمصمص شفايفنا ونتحسر على جهل المسلمين فى دينهم وخلاص!
رقم العضوية : 34102
تاريخ التسجيل : 27Feb2009
المشاركات : 2,566
النوع : انثى
الاقامة : ام الدنيا
السيارة: ملكش دعوة
السيارة[2]: الله يرحمها
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 34102
تاريخ التسجيل : 27Feb2009
المشاركات : 2,566
النوع : انثى
الاقامة : ام الدنيا
السيارة: ملكش دعوة
السيارة[2]: الله يرحمها
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 41767
تاريخ التسجيل : 03Jun2009
المشاركات : 1,505
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: ___
السيارة[2]: Cerato 2006
دراجة بخارية: !!
الحالة :
رقم العضوية : 34102
تاريخ التسجيل : 27Feb2009
المشاركات : 2,566
النوع : انثى
الاقامة : ام الدنيا
السيارة: ملكش دعوة
السيارة[2]: الله يرحمها
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
ده مكانى :
حديث عبد الرحمن بن شبل نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن نقرة الغراب وافتراش السبع وان يوطن الرجل المكان فى المسجد كما يوطن البعير رواه ابو داود ان يألف مكان معلوم فى المسجد مخصوص به
لكن
اذا انتقض وضوؤه او قام يقضى شغلا يسيرا ثم عاد فهو احق بمكانه فذلك سنة
رقم العضوية : 34102
تاريخ التسجيل : 27Feb2009
المشاركات : 2,566
النوع : انثى
الاقامة : ام الدنيا
السيارة: ملكش دعوة
السيارة[2]: الله يرحمها
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
بس انا اعتقد طالما دخلو لقوه واقف يمين يكملوا عليه ميخرجهوش من الصلاة ؟ حد يجيب لنا اجابة السؤا ل ده
وياريت بقى الأجابة النهائية فى موضوع الأقدام ده
انا دكتور فى الفقه فى الجمعية الشرعية قاللى اهم حاجة الأكتاف وانه بيتضايق لما كل واحد يصر يدوس على رجله وازاى مطلوب من كل واحد يفتح رجله بالطريقة دى واجسام الناس مختلفة ومسافات الكتاف مختلفة والوضع هيكون اصعب فى النساء
لكن كل ما اقرأ فى النت الاقى خصوصا ابن باز طبعا وكده لازم الأقدام الأقدام
لو حد يجيب لنا اجابة من عالم شخصيا مش من النت اكون شاكرة
رقم العضوية : 68443
تاريخ التسجيل : 20Apr2010
المشاركات : 7,562
النوع : ذكر
الاقامة : الأردن
السيارة: chery QQ3
السيارة[2]: suzuki maruti
دراجة بخارية: suzuki 2002
الحالة :
يا اخي الكريم
انتا جاوبت على نفسك
بما ان الصف الاول يبتدي من النص
ومعروف عن الرسول عليه السلام لما كان يقول ساووا الصفوف الاول فالاول
اذا كل الصفوف تتبع في شكلها وحركاتها للصف الاول...
ده بالمنطق والعقل
ثانيا
هكذا صلى الرسول صلى الله عليه وسلم والخلفاء من بعده وقال عليه الصلاة والسلام (صلوا كما رأيتموني اصلي) ونحن نتبع الرسول في ذلك
ثالثا
لا يصف الناس في الصف الثاني حتى يتم الصف الأول، ولا يصف في الثالث حتى يمتلأ الصف الثاني؛ فقد جاء في الحديث قول النبي -صلى الله عليه وسلم -: صُفُّوا كما تصف الملائكة عند ربها، يكملون الصفوف الأول فالأول ويتراصون في الصف
وكلما كان الانسان اقرب للامام كان اجره اعظم... فلو كان الصف من اليمين او اليسار لكان هذا اشد البعد عن الامام وبالتالي مش هيكون هناك افضليه للاقرب للامام
رابعا
صلاة المنفرد خلف الصف لاتجوز (يعني اللي يصلي في صف لوحده لا تجوز صلاته) فتخيل انتا بقا الصف ماشي من النص وواحد رايح يبدا الصف من عاليمين... كده هيكون صلى منفردا خلف الصف فصلاته غير صحيحه
والحل في هذه الحالة تخطي الصفوف والصلاة الى جانب الامام...لحديث: هلا التمست فرجة، أو اجتررت رجلا .
بعد كل هذا نستخلص ان الصفوف تبدأ من الممنتصف وليست من على الاطراف والله اعلى واعلم
تحياتي
don't judge a car unless you have driven it
hm414 سابقا
رقم العضوية : 41767
تاريخ التسجيل : 03Jun2009
المشاركات : 1,505
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: ___
السيارة[2]: Cerato 2006
دراجة بخارية: !!
الحالة :
يعني لو دخلت الصلاة ولقيت ناس واقفه غلط في الصف اعمل زيهم؟؟
اللي واقفين على اليمين لوحدهم زي اللي واقفين اخر المسجد لوحدهم
والافضل ان يخرج من الصلاة لان في مساجد واسعة جدا جدا والصف عريض اوي .. وممكن الصلاة تخلص والصف مايتصلش مع اللي واقف في اليمين وحده.. ويبقى كدا صلى منفرد ..
بالنسبة للمحاذاة بالاقدام والمناكب..
لو الناس وقفت باقدامها صح مش هايدوسوا على بعض.. الصح ان القدم تكون مصفوفة في اتجاه القبلة انما الوقوف وفتح القدم على شكل 7 دا اللي بيعمل مشكلة وبرضه فتح الأرجل بشكل واسع بيعمل مشكلة..
الصح ان فتحة الأرجل تكون بمحاذاة الاكتاف (يعني مفتحش رجلي بمقدار اوسع من مقدار اكتافي) .. كدا هايكون من السهل ان القدم تكون ملتصقة في قدم من يقف بجواري في الصلاة ويكون الكعب ملامس للكعب ( الكعب هو العظمة البارزة في الجنب اعلى القدم .. اما اللي في اسفل القدم وبنقول عليه كعب فهو العقب)
هل محاذاة الصف تكون بالأقدام أم بالمناكب (IslamQA)
رقم العضوية : 68443
تاريخ التسجيل : 20Apr2010
المشاركات : 7,562
النوع : ذكر
الاقامة : الأردن
السيارة: chery QQ3
السيارة[2]: suzuki maruti
دراجة بخارية: suzuki 2002
الحالة :
ياجماعه
محاذاة الصفوف تكون بالمناكب والاكعب
يعني بالاكتاف وكعب الرجل
والحكمه في كعب الرجل انه مهما اختلف طول القدم فالكعب هيكون متساوي
والكعب على نفس خط الكتف
اما من يساوي بالكتف فقط فقد يكون مائلا بجسده للامام او الخلف ان لم يكن كعبه مواز للذي بجواره وهذا مخالف للسنه
واللي بيساوي الصف بمقدمة الرجل مخطئ
لانه لايتم بمقدمة الرجل تساوي الصف
فرضا مقاس رجلي 45 ورجل اللي جنبي 40 لو وقفنا كعبنا جنب بعض فهيتساوى كتفانا وهيستوي الصف
بخلاف لو حاذينا الصف بمقدمة الرجل فسأكون انا متاخر عنه بخمسة
حد فاهم؟؟؟
والله اعلم
don't judge a car unless you have driven it
hm414 سابقا
رقم العضوية : 68443
تاريخ التسجيل : 20Apr2010
المشاركات : 7,562
النوع : ذكر
الاقامة : الأردن
السيارة: chery QQ3
السيارة[2]: suzuki maruti
دراجة بخارية: suzuki 2002
الحالة :
لما لقيت جامع قراءته سليمه رأيت بدع جديده
مثلا ان بعد اربع ركعات الاقي كل الجامع بيقرا الاخلاص والمعوذتين مع بعض واساسا الاذكار الجماعيه منهي عنها
واكره كره العمى ان يأتي الامام فيقول متصلو عالحبيب فيصلي الناس فيقول زيدوه صلاه
وهكذا
هذه كلها من البدع لا ادري من اين جاءتنا ولم اسمع قال بها قط
والله اعلم
don't judge a car unless you have driven it
hm414 سابقا
المفضلات