لا ياعزيزي مش ده البدعه
البدعه في الذكر الجماعي
يعني مينفعش اننا نصلي عليه كلنا فنفس الوقت
والرسول عليه السلام معملش كده ولا اصحابه من بعده وفي الحديث (من عمل عملا ليس عليه امتي فهو رد)
ده اولا
ثم تخصيص وقت معين لعمل ده بدعه
يعني اللي بيخصص طاعه مشروعه في وقت محدد ده بدعه ولا يجوز تخصيصه
مثاله: قراءة سورة البقره حلال ولكن تخصيص قراءتها في وقت معين لحاجه معينه بدعه
ومثاله لو في دعاء معين لو خصصتله عدد معين فهو بدعه
وامثال هؤلاء في الاوقات العاديه مبيعملش كده انما هوا بيعمل كده ولا اعرف السبب في ذلك..
وده لا يتعارض مع ان بعض العلماء يقول صلوا على النبي وزيدوه صلاه في حالة انه كان يلقي خطبه فهوا بيقول كده لما يلاحظ حد انشغل او سرح فهي لجذب الانتباه وليس للتعبد بها... فهذا لا بأس به
فياترى هل نية الامام ده التعبد بذكر الصلاه؟ ولا اسكات الناس اللي هما اساسا بيكونوا ساكتين؟؟
فاما الاول فلابأس به واما الثاني فهو البدعه
والله اعلم