السماعات دي حلوا بجد بس مشفتش منها ال 400 وات ولا 300 وات
عرض للطباعة
السماعات دي حلوا بجد بس مشفتش منها ال 400 وات ولا 300 وات
دي تعتبر طقم كومبونانت مش سماعات
لان الووفر لوحدة و التويتر لوحدة
و بيجي معاهم كروس اوفر (مش امبليفير) و دة دايرة كهربية فايدتها انها تفصل طبقات الصوت الواطية (تروح للووفر) و طبقات الصوت العالية (تروح للتويتر)
وماينفعش نقول مابنحبش التويتر او مابنحبش الووفر لان حتى لو بتسمع مزيكا كلاسيك او سوفت ميوزيك او حتى بتسمع واحد بيقول محاضرة فية طبقات بتحتاج تخرج عن حيز الميدرينج,
مثلا حروف ال س و ال ش و ال ث دي ترددات عالية عن معظم الحروف او ال ميم مثلا" و ماينفعش تسمع اغنية ملغي منها طبقات صوت, ممكن تسمع الاغنية على 5 عدد صوت و في كل عدة تسمعها بشكل مختلف و فية تفاصيل صوت بتظهر و تفاصيل بتختفي حسب جودة و تناسق مكونات النظام الصوتي
و لكن بعض الناس بيقوموا بتركيب تويترات مزعجة و كثيرة مما يؤدي ان صوت التربل يكون حاد و مزعج و غير متناسق مع مستوى الصوت في بقية الطبقات و بالتالي فهو نشاذ و كذلك البعض الاخر يركز عالبيز و يقوم بوضع ووفرات كبيرة و قوية مما يؤدي ان الصوت كلة بيز و لا تسمع بقية طبقات الميدرينج او التربل بنفس المستوى و كذلك يكون الناتج نشاذ و صدااااع
لابد ان تسمع كل الاصوات و الطبقات بنبسة متناسقة و فيها هارموني
لان علشان تسمع كل طبقات الصوت لازم يبقى عندك مكونات تغطي كل الطبقات
سماعه Full Range دي بتغطي حيز كبير من طبقات الوصت من غير ووفر و لا ميدرينج و لا توير و انما كفائتها و نقاء صوتها منخفض و بتغطي حيز محدود يعني كأنها ميدرينج بس واسع المدي و بيدي شوية بيز و شوية تربل معاها
و لذلك لما طوروا النظام الابتدائي الاساسي في الصوتيات توصلوا اي تقسيم الصوت الي طبقات و ابتكار مكون معين يقوم بإخراج تلك الطبقات في افضل صورة
بحيث يكون مصنوع من مادة تؤهلة لإخراج طبقة الصوت المطلوبة
لذلك التويتر يكون مصنوع من مادة صلبة جدا و رقيقة جدا (التيتانيوم) لان تردد التربل يحتاج لرق بتلك المواصفة (مثل الآلات النحاسية في الفرق الموسيقية هي ما تقوم بإخراج التربلات)
بينما البيز يحتاج لووفر و الرق يكون محاط بحزام مصنوع من مادة مرنة حيث يتطلب إخراج البيز ان يهتز الرق في مجال واسع لاعلى و اسفل مثل الطبلة الجلدية في الفرقة و ايضا يكون بمساحه كبيرة لذلك الووفر كبير و التويتر صغير, و كلما زادت مساحه رق الووفر (قطرة) كلما زادت قدرتة على اخراج الطبقات المنخفضة من البيز
بينما الميد رينج هو وسط بين هذا و ذاك غير مطلوب من مادتة صلابة و لا مرونة
و أخيراً في السماعات العبرة بالصوت مش بالشكل
سونى دا الموديل الوحيد الى كمبونانت 260 وات peak و60rms ال300 دول عادين مش كمبونانت
ادهم باشا رايك اة احسن سماعات كمبونانت دلوقتى فى السوق فى الرينج المعقول يعنى اخرها مثلا 700 انا شفت كينود وجى بى ال و البين ...كينود والبين الاتنين كانوا 80 rms بينما جى بى ال فى السعر دا كانت اقل فئة وكانت 50rms راى حضرتك اة
دي تعتبر طقم كومبونانت Component مش سماعات Speakers
لان الووفر لوحدة و التويتر لوحدة 2 Way System - Woofer + Tweeter
و بيجي معاهم كروس اوفر Cross Over (مش امبليفيرAmplifier ) و دة دايرة كهربية فايدتها انها تفصل طبقات الصوت الواطية Low Frequencies (تروح للووفر) و طبقات الصوت العالية High Frequencies (تروح للتويتر)
وماينفعش نقول مابنحبش التويتر او مابنحبش الووفر لان حتى لو بتسمع مزيكا كلاسيكClassic & Opera او Soft Music او حتى بتسمع واحد بيقول محاضرة فية طبقات بتحتاج تخرج عن حيز الميدرينج,
مثلا حروف ال س و ال ش و ال ث دي ترددات عالية عن معظم الحروف او ال ميم مثلا" و ماينفعش تسمع اغنية ملغي منها طبقات صوت, ممكن تسمع الاغنية على 5 عدد صوت و في كل عدة تسمعها بشكل مختلف و فية تفاصيل صوت Sound Details بتظهر و تفاصيل بتختفي حسب جودة و تناسقQuality & Harmony مكونات النظام الصوتي
و لكن بعض الناس بيقوموا بتركيب تويترات مزعجة و كثيرة مما يؤدي ان صوت التربل يكون حاد و مزعج و غير متناسق مع مستوى الصوت في بقية الطبقات و بالتالي فهو نشاذ Noise & Distortion و كذلك البعض الاخر يركز عالبيز و يقوم بوضع ووفرات كبيرة و قوية مما يؤدي ان الصوت كلة بيز Low Range و لا تسمع بقية طبقات الميدرينج Mid Range او التربل High Range بنفس المستوى و كذلك يكون الناتج نشاذ و صدااااع
لابد ان تسمع كل الاصوات و الطبقات بنسبة متناسقة و فيها Harmony (تناغم)
لإن علشان تسمع كل طبقات الصوت لازم يبقى عندك مكونات تغطي كل الطبقات
سماعه Full Range دي بتغطي حيز كبير من طبقات الوصت من غير ووفر و لا ميدرينج و لا توير و انما كفائتها و نقاء صوتها منخفض و بتغطي حيز محدود يعني كأنها ميدرينج بس واسع المدي و بيدي شوية بيز و شوية تربل معاها
و لذلك لما طوروا النظام الابتدائي الاساسي Basic Sound Components في الصوتيات توصلوا اي تقسيم الصوت الي طبقات و ابتكار مكون معين يقوم بإخراج تلك الطبقات في افضل صورة
بحيث يكون مصنوع من مادة تؤهلة لإخراج طبقة الصوت المطلوبة
لذلك التويتر Tweeters يكون مصنوع من مادة صلبة جدا و رقيقة جدا (التيتانيومTitanium ) لان تردد التربل يحتاج لرق بتلك المواصفة (مثل الآلات النحاسية في الفرق الموسيقية هي ما تقوم بإخراج التربلات)
بينما البيز يحتاج لووفرWoofer و الرق يكون محاط بحزام مصنوع من مادة مرنة حيث يتطلب إخراج البيزBass ان يهتز الرق في مجال واسع لاعلى و اسفل مثل الطبلة الجلدية في الفرقة و ايضا يكون بمساحه كبيرة لذلك الووفر كبير و التويتر صغير, و كلما زادت مساحه رق الووفر (قطرة) كلما زادت قدرتة على اخراج الطبقات المنخفضة من البيز Very Low Frequencies
بينما الميد رينج Midrange هو وسط بين هذا و ذاك غير مطلوب من مادتة صلابة تامة و لا مرونة كبيرة
وفي الانظمة الاحدث تم تقسيم الميدرينج Mid Range الي Low Midrange & High Midrange و لكل منهما المكون (الكومبونانت) الخاص بأعلى كفاءة و قدرة لإخراج تلك الطبقات
وايضا تم تقسيم الطبقات العليا من الصوت الي High Rangeو Ultra High Range يقوم مكون خاص اسمة الUHF Tweeters بإخراجها
Ultra High Frequencies
و أخيراً في السماعات العبرة بالصوت مش بالشكل
ادهم باشا رايك اة احسن سماعات كمبونانت دلوقتى فى السوق فى الرينج المعقول يعنى اخرها مثلا 700 انا شفت كينود وجى بى ال و البين ...كينود والبين الاتنين كانوا 80 rms بينما جى بى ال فى السعر دا كانت اقل فئة وكانت 50rms راى حضرتك اة
مبدئياً ياباشااحب اوضح لحضرتك انة ماينفعش نقول الماركه الفلانية احسن من الفلانيةو انما لابد و ان ننزل لمستوى الموديل
بمعنى انة كل شركة تقوم بإنتاج انتاج منخفض التكلفة و للمبتدئين Basic or Entry Level و انتاج موديلات أخرى عالية الجودة للمحترفين او من يستطيعون تحمل تكلفتها المرتفعه High End
و بالتالي لا يحوز ان نحكم ان الماركة الفلانية افضل من الماركة الفلانية في شركات الصوتيات المتخصصة و الإحترافية
لانة لا يجوز ان نقارن موديل Entry Level بأخر High End من ماركه أخرى و ستكون مقارنة خاطئة و ظالمة
و انما يجب ان يتم مقارنة موديلين من نفس المستوى
و عامة انا رأيي الشخصي ان كينوود لا ترقى ان نقارنها بماركات الصوتيات المتخصصة لأنها في الاساس ليست شركة صوتيات متخصصة
لاحظ حضرتك ان كينوود اساسا تصنع خلاطات كيتشن ماشين
بينما Alpine و JBL شركات متخصصة في الصوتيات, و بالاخص JBL شركة لا تصنع سوى السماعات , فقط السماعات, و منذ اكثر من 78 سنة و لا تقوم بتصنيع اي منتج أخر سواها, لا كاسيت و لا CD و لا امبليفير و لا اي منتج اخر
لاحظ ان الامبليفيرات ال JBL هي ليست انتاجهم و انما من انتاج شركة كراون Crown و هي شركه متخصصة للامبليفيرات في نفس المجموعه, حيث ان JBL و Infinity و هارمن كاردونharman/kardon و Becker AKG DOD ........ كلهم في مجموعه واحدة تسمى Harman و هي اكبر مجموعه لشركات الصوتيات في العالم و للمعلومة مؤسسها هو د/سيدني هارمن في كاليفورنيا بالولايات المتحدة و هو كان في بدايات حياتة يقوم بتصنيع الامبليفيرات يدوياً (لمبات في صندوق خشبي) و يبيعها في بوسطن و يتنقل بين المدن لبيعها كبائع متجول
و عامة المفاضلة بين نظم الصوت يتم فيها اعتبار معايير كثيرة اخرها القوة الواتية لان الاهم هو ال Frequency Responce و Sound Pressure Level SPL - db & Sound Quality
كلام زى الفل طبعا يا باشا بس راى حضرتك المقارنة تكون ازاى انا عامل المقارنة فى حدود السعر احسن جودة وعايز اغبير السونى واجيب حاجة اعلى هل مثلا تبقة ب الrms ولا بالماركة ولا اة؟؟؟
اهم شيء هو ال Frequency Response
و المعيار الحقيقي لقوة الصوت ليس القدرة الواتية في الحقيقة و انما هو ال Sound Pressure Level SPL و يقاس بال db ديسيبل
و كلما زاد الرقم زادت قوة الصوت, و لكن جرى العرف انة يتم القياس بالوات لانة يتناسب طردياً مع الديسيبل لكن قد يتساوى الوات و يختلف الديسيبل , و لاحظ ان كل 3 db زيادة تعني ان الصوت اقوى للضعف
يعني مثلا ان 92 ديسيبل هي في الحقيقة ضعف قوة الصوت المقاس 89 ديسيبل و هكذا