السلام عليكم

عربيتي الياريس بقالها معايا حوالي إسبوعين ولكنهم إسبوعين حافلين! العربية عاملة 504 كم وخلال هذة الفترة زرت التوكيل عندنا في الإسكندرية "الرزق التجارية" أكثر من مرة ..... اولا السبب الذي دفعني للذهاب إلي شركة الرزق او توكيل تويوتا "شركة الرزق التجارية" وليس توكيل "تويوتا مصر" هو إني شاري العربية من عند الرزق وقلت حيعملوا معايا واجب علشان زبونهم............ ولكن هيهات هيهات!!!

التجربة الاولى لما العربية إتخبطت بعد ما جبتها بإسبوع وكانت محتاجة فقط تغيير فانوس ولحام كليبس الإكصدام وإستعدال جزء حوالى 20 سم من الباب اليمين و رش جزء من الباب وجزء من الإكصدام! المهم كان المتوقع الوقت ياخد 3 أيام حسب تقدير المهندس المختص! وبالمناسبة المهندس المختص كان عاوز يغير الإكصدام بالكامل مع إنة فية كسر بالكليبس الاخير فقط! ولكنة كان مقتنع إنة لازم يتغير بالكامل وقال إية قالي ممكن نكسرة خالص علشان التأمين يرضى يغيرة!؟ طبعا انا ما وافقتش وقلتلة طب يا حلو ماذا لو كسرتة والتأمين قال بردة صلحة!!!!

المهم العربية سلمتها ومهندس التأمين وافق على الإصلاح للإكصدام والباب وتغيير الفانوس!

بعد 6 أيام (مش تلاتة زي ما المهندس وعد) قالوللي تعالى خد العربية وياريتهم كانوا بيتصلوا بيا ...لأ.... انا إتصالات طول الوقت وموبايلات للمهندس إللي مرة يرد ومرة لأ..... المهم روحت أستلم!!!

لقيت الإكصدام معمول شربة والمهند س بيقوللي سيبها كمان يوم؟؟؟ لية؟؟؟ سيبها بس؟؟؟؟ يا عم لية هي إيجار؟؟؟! سيبها علشان اللون ما إتظبطش مننا......... إية؟؟؟؟؟؟؟؟ معلش اصل اللون دة جديد يا أستاذ!!!

هنا شعرت إني بكلم صبي في ورشة مش مهندس في توكيل تويوتا!!!!!! وقلتلة العربية بتنزل من سنتين عاوز تقنعني إنة لون صعب (بترولي) ... وكمان دة لون بيتعمل على الكمبيوتر .... قالي معلش وبكرة حتستلم وإحنا عندنا "ضمير" وكان ممكن نسلمهالك كدة! قلتلة لأ يا حلو ما هو لو حد خد بالة منها كنت حجيبهالك تاني وأعملك شوشرة!! المهم سيبتها وأنا بردة إللي أتصل تاني يوم ويقولوا لسة! الفار لعب في عبي وقلت جايز خبطوها! روحت شفتها وكانت لسة بتتعمل وقالوللي فووت علينا بكرة! كدة 8 ايام عندهم!

بالمناسبة كنت طالب يتركب سنتر بريموت بالمرة وهي هناك 8 (ثمانية) ايام وإستلمت ولم يتركب نظرا "لضيق الوقت"!!!!

المهم روحت أستلم والفاتورة 1600 جنية والفانوس الخلفي محسوب ب 525 جنية بجانب المصنعيات النااااار! اللون إتظبط بصراحة بس الإكصدام ياخد 8.5 من عشرة بس أحسن من أول مرة شوفتة كان 6 من عشرة! وبالرغم إحتجاجي ولكني كنت محبط فأخدت العربية ومشيت!

المهم أخدوا الفانوس المكسور والتأمين قالي لازم أرجعة فروحت النهاردة الصبح علشان أخدة ,,,,,,, والمفاجأة مش لاقينة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ إزاي .........!!!! المهم مسئول المبيعات قالي مش حضرتك كنت بتسأل على السنتر بريموت من فترة؟ قلت ااه! قاللي هو موجود وممكن نركبهولك النهاردة والدنيا هدوء والتسليم في نفس اليوم!

هنا تأتي خيبتي الثقيلة إني وافقت!!!!!!!!

سيبت العربية الساعة 10 صباحا وروحت أخدتها الساعة 4 مساءا والملاحظات:

1- مفتاح الريموت معكوس! اللوك بيفتخ والأنلوك بيقفل!!! "المهندس" وخد بالك من مهندس يقوللي أصل دة عيب في نوع السنتر دة علشان الريموت! مش مشكلة دي مسألة تعود!!!

2- التابلوة البيج علية بقعة وساخة زي شحم اوحاجة كدة.... إللي بيركب السنتر متوسخ وبيحط إيدة في كل حتة!

3- الفرش متوسخ لأنهم مش بيغطوا الكراسي بكياس بلاستيك وبيقعدوا عليها من غير إي إهتمام

4- التكييف شغال ومتساب والعربية مش دايرة... كأنها عربية ابوهم! وكأن أصحاب العربيات فأة غنية بتلاقي الفلوس في الأرض!

5- ودة إللي حيقتلني العربية فيها صوت "تزيييييق حيجنني ومش عارف جي منين".... الصوت جوة الكابينة وكانة من تحت الكرسي او في الباب... مش عارف؟؟؟ وبيظهر كل لما أخد مطب او انزل في حفرة من حفر العجمي! ممكن يكون ما قفلوش الأبواب كويس؟ ولا إية!!!

طبعا عقبال ما دفعت ورجعت أستلم لم أجد أحد أتكلم معاه وكلة فص ملح وداب وأصلا مكانش في ناس كتير لأنة أجازة وكام واحد بس شغالين النهاردة!

إتصلت بالمهندس المسئول عن العربية ويرد ببرود ويقول هاتهالي يوم السبت ونشوفها!!!!!


بصراحة دمي محرووووووق وحطأ!!!! أعمل إية؟؟؟؟؟؟

- أروح تاني يوم السبت علشان يبوظوها أكتر؟
- اشتكيهم فين ولمين وإزاي علشان لازم أعرف الناس عن جهلهم وسووء معاملتهم
- هل لو روحت توكيل تويوتا مصر يروا يشوفوا المشكلة حتى ولو ما كنتش ركبت السنتر عندهم؟
- هل تويوتا مصر أحسن ولا أسؤ من الرزق؟؟؟

بصراحة محبط وقلت أفضفض لإخواتي يمكن عندهم حل وكمان أحذرهم من التعامل مع شركة الرزق بتوع "الكفتة" مش بتوع "صيانة"! وعلى فكرة المركز ده توكيل ديهاتسو كمان وهو ف الكيلو 24 طريق إسكندرية الصحراوي.

أفيدوني يا إخواني