| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 61

  1. #21

    الصورة الرمزية mr_vampire

    رقم العضوية : 55956

    تاريخ التسجيل : 16Dec2009

    المشاركات : 3,827

    النوع : ذكر

    الاقامة : EGYPT

    السيارة: BMW

    السيارة[2]: LANCER

    دراجة بخارية: ISA

    الحالة : mr_vampire غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة motorx مشاهدة المشاركة
    المؤخر شرعا هو جزء من المهر يتم تاخير سداده نظرا لعدم قدرة الزوج على دفعه بشكل فوري يعني أول ما يتوفر مع الزوج فلوس لازم يدفع المؤخر وده مالوش علاقة أساسا بالطلاق ، ولما تكتب على نفسك مؤخر ده معناه إنك كتبت على نفسك دين بقيمة المهر و بالتالي ماينفعش نقول إن القايمة بديلة عن المهر ، ولو أنا مش عارف اعرض الفكرة بشكل واضح ممكن حضرتك تقولي أيه النقطة اللي مش مفهومة وانا أحاول أوضحها .

    تحياتي.
    لا ياباشا تسلم ايدك اوي كدة وفعلا اول مرة اعرف ان المؤخر دين وواجب سداده وملوش علاقة بالطلاق يعني حتي لو مفيش طلاق يلزم دفعه فهمت صح كدة ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    تاني نقطة (اعذرني بقي بس فعلا نقاط مهمة) ليه انتا معترض في اووووووووول مشاركة ليك عالقايمة وهل هي فعلا متحلش محل المهر بمعني اني بدل ماادفعلها فلوس اشتريلها بيها عفش واكتبهم باسمها في صورة ( القايمة ) وتبقي من حقها.


  2. #22

    الصورة الرمزية نور القمر

    رقم العضوية : 7138

    تاريخ التسجيل : 08Mar2008

    المشاركات : 8,275

    النوع : انثى

    الاقامة : ..............

    السيارة: .............

    السيارة[2]: ..............

    دراجة بخارية: ...................زز

    الحالة : نور القمر غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة motorx مشاهدة المشاركة
    اساسا المؤخر دا جزء لا يتجزأ من الصداق وهو دين على الزوج يحل أجله حال توفر قيمته مع الزوج ومش صحيح زي قالت بعض الآنسات هنا إن أجل الدين ده يحل إما بوفاة الزوج أو بالطلاق "لأنه أصلا مالوش علاقة بالطلاق" ، وبما انه جزء من الصداق "كثر او قل" فده ينفي تفسير بعض الآنسات لقايمة العفش على أنها بديل للمهر لإن هنا المهر مؤجل في صورة مؤخر صداق ، وبالتالي أنا بالتأكيد مع المؤخر في حالة عدم دفع مهر مع عدم المغالاة فيه ، لكن فكرة القايمة دي مستحيل أقدر أقتنع بيها باي حال من الأحوال.

    تحياتي.
    مؤجل الصداق : دين في ذمة الزوج ، وحق من حقوق المرأة على زوجها ، ومرجع استيفائه إلى الشرط حين العقد إذا وُجد ، أو إلى العرف السائد بين الناس في مجتمع الزوجين ، المعمول به لديهم بلا نكير ؛ إذ المعروف عرفا كالمشروط شرطا .
    فإذا اشترط في العقد أن المؤخر يحل في أجل معين ، بعد سنة أو سنتين ، أو أقل من ذلك أو أكثر ، فالواجب على الزوج أن يوفيه في الأجل المحدد له ، وألا يماطل زوجته به ، وهو في ذلك كسائر الديون التي لا يحل لصاحبها أن يماطل صاحب الحق ، إذا حل أجله ، وكان قادرا على الوفاء.

    فإذا لم يحدد أجل معين لسداد مؤخر الصداق ، فإن المطالبة به تكون عند الفرقة بطلاق أو نحوه ، أو عند موت أحد الزوجين ؛ فإن مات الزوج أولا : حق للزوجة أن تأخذ من تركته مؤخر صداقها ، قبل إخراج وصيته ، أو توزيع تركته على الورثة ، ثم تأخذ نصيبها من التركة كاملا ، إن بقي شيء فيها .
    وإن كانت الزوجة هي التي ماتت قبل زوجها : فلورثتها أن يأخذوا نصيبهم في مؤخر الصداق ، كغيره من أموالها ، ويوزع عليهم بحسب نصيبهم في الميراث ، بمن فيهم الزوج .
    قال ابن القيم رحمه الله :
    " فصل : تأجيل جزء من المهر وحكم المؤجل... الذي اتفق الزوجان على تأخير المطالبة به ، وان لم يسميا أجلا ، بل قال الزوج مائة مقدمة ومائة مؤخرة ؛ فإن المؤخر لا يستحق المطالبة به إلا بموت أو فرقة . هذا هو الصحيح ، وهو منصوص أحمد فإنه قال في رواية جماعة من أصحابه : إذا تزوجها على العاجل والآجل ، لا يحل الآجل إلا بموت أو فرقة . واختاره قدماء شيوخ المذهب والقاضي أبو يعلى ، وهو اختيار شيخ الاسلام ابن تيمية ، وهو قول النخعي والشعبي والليث بن سعد .. " انتهى . " إعلام الموقعين " (3/81) .


    وزي ما قولت سمعت فتوى من الشيخ السرساوي بينصح الرجال بسداد الدين اثناء حياته لانه مش ضامن بعد موته الورثة هايسددوا عنه ولا لا


  3. #23

    الصورة الرمزية MotorX

    رقم العضوية : 15163

    تاريخ التسجيل : 25Jul2008

    المشاركات : 339

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: SEAT IBIZA 1994

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : MotorX غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_vampire مشاهدة المشاركة
    لا ياباشا تسلم ايدك اوي كدة وفعلا اول مرة اعرف ان المؤخر دين وواجب سداده وملوش علاقة بالطلاق يعني حتي لو مفيش طلاق يلزم دفعه فهمت صح كدة ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    تاني نقطة (اعذرني بقي بس فعلا نقاط مهمة) ليه انتا معترض في اووووووووول مشاركة ليك عالقايمة وهل هي فعلا متحلش محل المهر بمعني اني بدل ماادفعلها فلوس اشتريلها بيها عفش واكتبهم باسمها في صورة ( القايمة ) وتبقي من حقها.
    أنا اساسا معترض على القايمة في حد ذاتها لإن العفش اللي بيتجاب بشكل مشترك بين الزوجين بيدخل شقة الزوجية مش الزوج مثلا بياخده لحسابه ، واللي بيطالبوا بالقايمة بتبقى بحجة ضمان حق الزوجة في العفش في حالة الطلاق ، طيب هل الزوج بيمضي الزوجة على قيمة الشقة اللي بتبقى بمئات الالوف واللي ممكن الزوجة تاخدها لو كانت حاضنه في حالة الطلاق ، أما مسالة إنها تحل محل المهر دي محتاجة رأي شرعي مع العلم ان الزوج بيكتب على نفسه دين بباقي المهر في صورة المؤخر ، وشرعا ثأثيث منزل الزوجية بالكامل على العربس "لكن في حدود إمكانياته" بس في معظم الأحوال الاثاث بيكون مشترك بين الزوجين وغالبا فواتير جميع المشتريات بتكون بإسم الزوجة .

    تحياتي.


  4. #24

    الصورة الرمزية MotorX

    رقم العضوية : 15163

    تاريخ التسجيل : 25Jul2008

    المشاركات : 339

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: SEAT IBIZA 1994

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : MotorX غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور القمر مشاهدة المشاركة
    مؤجل الصداق : دين في ذمة الزوج ، وحق من حقوق المرأة على زوجها ، ومرجع استيفائه إلى الشرط حين العقد إذا وُجد ، أو إلى العرف السائد بين الناس في مجتمع الزوجين ، المعمول به لديهم بلا نكير ؛ إذ المعروف عرفا كالمشروط شرطا .
    فإذا اشترط في العقد أن المؤخر يحل في أجل معين ، بعد سنة أو سنتين ، أو أقل من ذلك أو أكثر ، فالواجب على الزوج أن يوفيه في الأجل المحدد له ، وألا يماطل زوجته به ، وهو في ذلك كسائر الديون التي لا يحل لصاحبها أن يماطل صاحب الحق ، إذا حل أجله ، وكان قادرا على الوفاء.

    فإذا لم يحدد أجل معين لسداد مؤخر الصداق ، فإن المطالبة به تكون عند الفرقة بطلاق أو نحوه ، أو عند موت أحد الزوجين ؛ فإن مات الزوج أولا : حق للزوجة أن تأخذ من تركته مؤخر صداقها ، قبل إخراج وصيته ، أو توزيع تركته على الورثة ، ثم تأخذ نصيبها من التركة كاملا ، إن بقي شيء فيها .
    وإن كانت الزوجة هي التي ماتت قبل زوجها : فلورثتها أن يأخذوا نصيبهم في مؤخر الصداق ، كغيره من أموالها ، ويوزع عليهم بحسب نصيبهم في الميراث ، بمن فيهم الزوج .
    قال ابن القيم رحمه الله :
    " فصل : تأجيل جزء من المهر وحكم المؤجل... الذي اتفق الزوجان على تأخير المطالبة به ، وان لم يسميا أجلا ، بل قال الزوج مائة مقدمة ومائة مؤخرة ؛ فإن المؤخر لا يستحق المطالبة به إلا بموت أو فرقة . هذا هو الصحيح ، وهو منصوص أحمد فإنه قال في رواية جماعة من أصحابه : إذا تزوجها على العاجل والآجل ، لا يحل الآجل إلا بموت أو فرقة . واختاره قدماء شيوخ المذهب والقاضي أبو يعلى ، وهو اختيار شيخ الاسلام ابن تيمية ، وهو قول النخعي والشعبي والليث بن سعد .. " انتهى . " إعلام الموقعين " (3/81) .


    وزي ما قولت سمعت فتوى من الشيخ السرساوي بينصح الرجال بسداد الدين اثناء حياته لانه مش ضامن بعد موته الورثة هايسددوا عنه ولا لا
    زي ما حضرتك بتقولي كده يفضل سداده اثناء حياه الزوج لإنه في النهايه دين على الزوج وانا وضحت في المشاركة اللي بعد دي ان قصدي من كلمة مالوش علاقة بالطلاق ان مش لازم تستنى الوفاه او الطلاق علشان تسدده.

    تحياتي.


  5. #25

    الصورة الرمزية mmffor

    رقم العضوية : 54375

    تاريخ التسجيل : 01Dec2009

    المشاركات : 2,396

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: Geo tracker

    السيارة[2]: مازدا 929 ليميتد

    دراجة بخارية: jawa

    الحالة : mmffor غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فعلا اجراءات الزواج و مصاريفه هي سبب الفساد في البلد جي!!! انا شاب عايز اتجوز يعني مش كفايه ايجار شقه ب 1000 جنيه و اللا مقدم شقه ب 40 الف او 60 الف و اللا شقه تمليك ب 150 الف لأ العفش لازم مش عارف من فين و ب 60 الف كمان و لو عموله مبيقلش عن 30 الف و اجهزه ب 10 الاف كمان و تشطيب الشقه ب 20 الف كمان و بعد كل ال العشرات الوف دي ييجوا يخنقوا عليك بدهب ب 20 الف و مهر 50 الف و قايمه ب 100 الف !!!
    ليا واحد صاحبي كان شغال في الامارات و كان خاطب و جهزوا الشقه و كل حاجه و لما فاض بيه و فضلوا يخنقوا فيه راح خاطب فليبينيه!!!

    الحل السحري للتخلص من الازمة المرورية http://www.nilemotors.net/Nile/120871-a.html


  6. #26

    الصورة الرمزية Soma_Sooma

    رقم العضوية : 77994

    تاريخ التسجيل : 18Aug2010

    المشاركات : 718

    النوع : انثى

    الاقامة : cairo

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لايوجد

    الحالة : Soma_Sooma غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة
    ليا واحد صاحبي كان شغال في الامارات و كان خاطب و جهزوا الشقه و كل حاجه و لما فاض بيه و فضلوا يخنقوا فيه راح خاطب فليبينيه!!!
    دة على اساس انها موفرة ههههههههههههه

    اذا لم تستطع أن تنظر امامك لأن مستقبلك مظلم..ولم تستطع أن تنظر خلفك لأن ماضيك مؤلم..

    فانظر إلى الأعلى تجد ربك تجاهك إبتسم..
    فإن هناك من يحبك..


  7. #27

    الصورة الرمزية Soma_Sooma

    رقم العضوية : 77994

    تاريخ التسجيل : 18Aug2010

    المشاركات : 718

    النوع : انثى

    الاقامة : cairo

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: لايوجد

    الحالة : Soma_Sooma غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_vampire مشاهدة المشاركة
    بما انك كتبيتي المشاركة مرتين يبقي انا هحييكي مرتين عالرد بتاعك جدا ياسوما.
    لان فعلا هو ده اللي بتكلم فيه اهم حاجة الطرفين يكونو متفاهمين والعيلتين يكونو راضيين بالنسب وكل حاجة بعد كدة سهلة.

    انا عندي مبدء بستخدمه في حياتي ( شغلي - شراء - بيع ....) وان شاء الله لما اجي اتجوز وهو ( انا عاوز وانتا عاوز يبقي ان شاء الله هنوصل لبعض انما لو انا عاوز وانتا قافش يبقي فرصة سعيدة جدا ).
    ميرسى جدا تحيتك

    ومبدأك دة هو المفروض الكل يفهمة والا بلاش جواز من اساسة

    اذا لم تستطع أن تنظر امامك لأن مستقبلك مظلم..ولم تستطع أن تنظر خلفك لأن ماضيك مؤلم..

    فانظر إلى الأعلى تجد ربك تجاهك إبتسم..
    فإن هناك من يحبك..


  8. #28

    الصورة الرمزية Ahmed_Emad

    رقم العضوية : 9197

    تاريخ التسجيل : 19Apr2008

    المشاركات : 130

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: logan

    السيارة[2]: lada

    الحالة : Ahmed_Emad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    معلش سؤال للإخوة ذوي الخبرة والعالمين ببواطن الأمور المكلكعة دي..دلوقتي أنا لو اشتريت كل شيء في البيت من أوله لآخره ومكلفتش أهل العروسة مليم أحمر، هل أنا ملزم برضه إني أمضي على قايمة؟ ويبقى إيه وضع المهر والمؤخر ساعتها؟


  9. #29

    الصورة الرمزية FunnyMickey

    رقم العضوية : 57297

    تاريخ التسجيل : 29Dec2009

    المشاركات : 5,411

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينه نصر

    السيارة: 01009779970

    السيارة[2]: لانسر كريستاله 2000

    دراجة بخارية: قريبا ان شاء الله

    الحالة : FunnyMickey غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اصلا الستات دي عاوزه تضرب

    انا كاتب علي نفسي مؤخر 20 الف
    واما جينا نكتب الكتاب
    المأذون قال المقدم كام
    من عبطي قلتله اي حاجه
    راح كاتب 2 جنيه

    وياريته ما كتب
    عاوز اقولكو ان البت مراتي بتموت في حاجه اسمها حاجات حلوه
    وكل شويه تقلب الفكه اللي في جيبي وتاخدهم تجيب بيهم حاجات حلوه
    وفي الاخر تقولي انا لسه مخدتش ال2 جنيه

    كل ده ولسه مسددتش حاجه من ال20 الف
    وقبل ما اكتبهم قالتلي ياعم اكتبهم وانا ابقي اتنازلك عنهم بعدين
    وبعد ما كتبنا الكتاب قالتلي لا مش حتنازل

    اما تدهوملي حشتري بيهم جيلي كولا

    والنبي دي اعمل فيها ايه
    وامنها علي عيال ازاي دي

    اما ارجع من الشغل الاقيها هيا وابنها بيتخانقوا علي مصاصه مثلا

    قال مؤخر وقايمه قال
    الحمد لله اني مكتبتش قايمه
    الحمد لله


  10. #30

    الصورة الرمزية FunnyMickey

    رقم العضوية : 57297

    تاريخ التسجيل : 29Dec2009

    المشاركات : 5,411

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينه نصر

    السيارة: 01009779970

    السيارة[2]: لانسر كريستاله 2000

    دراجة بخارية: قريبا ان شاء الله

    الحالة : FunnyMickey غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_emad مشاهدة المشاركة
    معلش سؤال للإخوة ذوي الخبرة والعالمين ببواطن الأمور المكلكعة دي..دلوقتي أنا لو اشتريت كل شيء في البيت من أوله لآخره ومكلفتش أهل العروسة مليم أحمر، هل أنا ملزم برضه إني أمضي على قايمة؟ ويبقى إيه وضع المهر والمؤخر ساعتها؟
    ولا تكتب قايمه طبعا لان انتا كده ماشي حسب الشرع
    بس لازم تديها مهر
    حتي ولو مبلغ صغير
    لانه ركن من اركان الزواج
    ولو قلت مثلا 5000 مهر مثلا ومش معاك غير 2000
    يبقي تديها ال2000 في ايديها هيا مش ابوها
    ويتبقي عليك 3000 مؤخر لازم تسددهم

    معاك ال5000 كلهم يبقي مفيش مؤخر



 
صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. دعوه للنقاش حول قرار اصدار الرخص للسيارات التقسيط دون حظر بيع
    بواسطة mazagngi2010 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 17-04-2011, 09:47 PM
  2. تصورك للمرحله القادمه - دعوه مفتوحه للنقاش
    بواسطة human في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 24-03-2011, 02:09 PM
  3. دعوه للنقاش: مصطفي محمود من هو رجل عجيب(ام رجل علم متواضع)
    بواسطة النوبي في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 01-12-2009, 02:39 AM
  4. نظرية فى الفرمله - دعوه للنقاش!
    بواسطة SeiffoZ في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 29
    آخر مشاركة: 04-07-2009, 06:25 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2